مقالات روانشناسی

تست MMPI ازدواج

1

تست MMPI ازدواج

تست روانشناسی MMPI

تست روانشناسی MMPI برای افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند ، مورد استفاده قرار می گیرد .

به این صورت که روانشناسان برای تشخیص نوع بیماری و شدت آن از این تست استفاده می کنند . این تست چند وجهی در غالب یک پرسشنامه مطرح می شود که روانشناسان می بایستی نتایج حاصل از این تست را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و در نهایت نتیجه ی آن را بر روی نمودار نشان دهند که این نمودار بیانگر دو دسته مقیاس بالینی و اعتبارسنجی می باشد .

روانشناسان با استفاده از اطلاعات حاصل ، درمان مناسب را انتخاب می کنند . این تست روانشناسی قابلیت تفسیر و ارزیابی توسط سیستم های کامپیوتری را نیز دارا می باشد اما نتیجه ی حاصله توسط پزشک از دقت بالاتری برخوردار است .

برای شرکت در آزمون MMPI و دریافت نتیجه تست کلیک کنید

تست شخصیت مینه سوتا (MMPI)

تست مینه سوتا در طول این سال ها بسیار مورد تجدید نظر و اصلاح قرار می گیرد و به همین دلیل هر ساله بر کیفیت و محبوبیت این تست روانشناسی افزوده می شود .امروزه تست مینه سوتا در بسیاری از مراکز روانشناسی دنیا ، برای تشخیص شخصیت ، بیماری های روانی و اختلالات مورد استفاده قرار می گیرد .

هدف از اجرای آزمون MMPI

هدف از اجرای این تست ، شناخت شخصیت افراد می باشد . با شناخت شخصیت افراد می توان به طرز رفتار آن ها ، مشکلات اجتماعی ، ناسازگاری ها و اختلالات پی برد .

بررسی و تحلیل این تست می تواند اطلاعات بسیار مفید و با ارزشی در اختیار روانشناسان قرار دهد و روانشناسان با کمک این اطلاعات به درمان این گونه اختلالات بیماران خود بپردازند . اجرای این تست کاربرد های بسیار فراوانی دارد . به طور مثال :

  • شناخت شخصیت فرد مورد نظر
  • مشاوره خانواده
  • مشاوره قبل از ازدواج
  • انتخاب بهترین درمان
  • مشاوره قبل از استخدام
  • مشاوره برای امور قضایی

تست ازدواج MMPI

تست ازدواج MMPI از جمله معروف ترین تست هایی است که قبل از ازدواج باید انجام دهید . این تست ویژگی های عاطفی ، مشکلات و اختلال های زیادی را برای مشاور ازدواج نمایان میکند.

آزمون MMPI چگونه است

آزمون MMPI یک پرسشنامه خودسنجی می باشد که فرم اولیه آن توسط پژوهشگران آمریکایی ، دارای 565 سوال به صورت بله یا خیر می باشد که فرد مورد نظر می بایستی در زمان مشخص به این سوالات با دقت پاسخ دهد .

این تست برای افرادی که بیش از 16 سال سن دارند و یا افرادی که حداقل کلاس هشتم را گذرانده باشند ، قابلیت اجرا دارد . این آزمون با تشخیص روانشناس می تواند به صورت انفرادی یا گروهی برگزار شود . در حال حاضر بسیاری از مراکز روانشناسی از نمونه های معمول این آزمون با تعداد سوال های محدود ، استفاده می کنند .

تست مشاوره قبل از ازدواج

به دلیل اهمیت بسیار ازدواج و انتخاب شریک زندگی آینده، آمادگی افراد قبل از آن مورد سنجش قرار می گیرد. تست مشاوره ازدواج، آزمونی است که قبل از ازدواج انجام می شود. این آزمون ها دارای سوالاتی هستند و توسط آنها آمادگی فرد برای ازدواج تشخیص داده می شود. بعضی از جوانان از خود می پرسند آیا در من آمادگی برای ازدواج به وجود آمده است؟ چگونه می توانم این احساس را در وجود خود بشناسم؟ آیا اصلا می توانم این مسئولیت را بپذیرم؟ در مشاوره قبل از ازدواج در مورد کلیه شئون زندگی فرد سوال می شود. سوالاتی که ممکن است به ذهن فرد مقابل تا به حال خطور نکرده باشد. درباره تربیت خانوادگی و پیشینه آن، درباره امور مالی و وضعیت اقتصادی، دوستان و خانواده ها، تقسیم وظایف منزل و مهارت های ارتباطی و همینطور بچه دار شدن از مراجعین سوال می شود.

کسانی که به مشاوره ازدواج اقدام می کنند شناخت بیشتری از طرف مقابل خود دارند. در این جلسات مشاوره درباره سرگرمی ها و تفریح ها و همینطور رفتار در هنگام بروز تعارض و نحوه برطرف کردن آن نیز سوال می شود. بعضی از سوالاتی که در این جلسات مشاوره پرسیده می شود عبارتنداز: آیا از نحوه تربیت شریک زندگی خود اطلاع دارید؟ آیا بعد از ازدواج حساب جداگانه ای برای خود باز می کنید؟ پول و درآمد همسر شما به چه صورتی خرج می شود؟ آیا به همسر خود اجازه می دهید که با دوستان هم جنس خود به طور جداگانه به تفریح برود؟ برای برگزاری جشن های خاص به کجا می روید؟ وظایف خانه چگونه انجام و تقسیم بندی می شود؟ آیا هر دو نفر تمایل به بچه دار شدن دارند؟

تست شخصیت شناسی ازدواج

بسیاری از روان شناسان و افراد متخصص معتقدند که اگر صفات شخصیتی فردی را بشناسید، رفتار شخص را در موقعیت های متفاوت می توانید حدس بزنید. از نظر علم روان شناسی بر اساس فاکتورهایی که می تواند بر رضایت و ثبات بین فردی تاثیرگذار باشد دو دیدگاه وجود دارد: دیدگاه های درون فردی و بین فردی. مهمترین فاکتور در دیدگاه درون فردی ابعاد شخصیت فرد است ولی در دیدگاه بین فردی نحوه بلوغ زوجین موثرترین عامل به شمار می رود.
آزمون های شخصیت شناسی بر اساس این دیدگاه درون فردی صورت می گیرد. تست نئو که یک آزمون شخصیت شناسی به شمار می رود، ویژگی های سالم شخصیت مورد بررسی قرار می گیرد. در این تست ویژگی های بهنجار شخصیتی ارزیابی می شود. آزمون نئو با زیربنای پنج عامل شخصیت، به تاثیرات آنها در زندگی زناشویی می پردازد. این پنج فاکتور عبارتنداز: وجدان داشتن، برون گرایی، دلپذیر بودن، منعطف بودن. در بخش بعدی به اختصار به هر کدام از این فاکتورها می پردازیم.

بهترین زمان تست پیش از ازدواج کی هست؟

بهترین زمان برای مشاوره و انجام آزمون پیش از ازدواج، پس از اولین جلسه خواستگاری است. اولین جلسه خواستگاری به معنای رسمیت پیدا کردن فرایند ازدواج است. قاعدتا خانواده های دختر و پسر در آن جلسه است که با هم آشنا می شوند و به گفتگو می پردازند. پس از این جلسه اگر نظر و توافق خانوادها بر ادامه فرایند ازدواج بود، اولین اقدامی که باید انجام شود مشاوره پیش ازدواج است. پرسشنامه و آزمون قبل از ازدواج، همراه با مصاحبه، از ابزارهایی است مشاور پیش ازدواج برای شخصیت شناسی و مشاوره استفاده می کند. بنابراین حتما در نظر داشته باشید پس از اولین جلسه خواستگاری بهترین زمان انجام تست قبل از ازدواج است.

تست های قبل از ازدواج

باید خاطر نشان کنم در این مقاله هنگامی که از انواع تست های قبل از ازدواج صحبت می کنیم منظور همان آزمون های روانشناسی و شخصیت شناسی است. این آزمون ها انواع مختلفی دارد که نتایج آنها بخشی دارای هم پوشانی است و بخشی هم نتایج متفاوتی از هم به ارمغان می آرود. در ادامه فقط اسم تست های قبل از ازدواج بیان می شود. ولی قصد این را داریم که برای هریک از آزمون های که ذکر می کنیم، در آینده، مقاله ی کاملی در ارتباط با معرفی آزمون های قبل از ازدواج ارائه دهیم. انواع تست های شخصیت شناسی ازدواج به قرار زیر است:

تست قبل از ازدواج MBTI

برای شرکت در تست های قبل ازدواج روی تست های زیر کلیک کنید.

آگاه شدن از شخصیت فردی که قصد ازدواج با او را داریم

یکی از فواید مشاوره و تست قبل از ازدواج شخصیت شناسی فردی است قرار با او ازدواج کنیم. این شخصیت شناسی مزایای متعدد دارد که زیر آنها را ذکر می کنم:

  • آگاه شدن از اینکه فرد مورد نظر از اختلالات روانی دارد، یا اینکه پتانسل آن را دارد
  • آگاه شدن از صفات مثبت شخصیتی فردی که می خواهیم با او ازدواج کنیم
  • آگاه شدن از صفات منفی و مخرب فردی که می خواهیم با او زادواج کنیم
  • آگاه شدن از الگوهای رفتاری مثبت یا منفی فردی که قضد ازدواج با او را داریم
  • آگاه شدن از اینکه فرد مورد نظر چه مقدار از معیارهای شخصیتی که ما در نظر داریم که دارا هست.

تست های قبل از ازدواج چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

کسب اطلاعات در دوران قبل از ازدواج بسیار مهم است. همانطور که در مقالات پیشین گفته ایم در زمانهایی که به منظور آشنایی بیشتر با هم در ارتباط هستیم، باید به بررسی معیارهای انتخاب همسر خود بپردازیم. معیارهای ازدواج دو دسته هستند:

معیارهای ظاهری: منظور ملاک هایی یا ویژگی های است که با چشم یا حواس دیگر به راحتی قابل مشاهده هستند. این معیارها مانند: زیبایی، طرز لباس پوشیدن، حجاب، اندام، میزان تحصیلات، وضعیت شغلی، رابطه با دوستان، رابطه با خانواده، وضعیت مالی، وضعیت خانواده و بسیاری دیگر
معیارهای شخصیتی: این معیارهای به سادگی قابل سنجش نیست. درواقع بوسیله چشم و یا حواس دیگر قابل اندازه گیری نیست. معیارهای شخصیتی بسیار گسترده هستند و شامل صفات شخصیتی، مدیریت و تنظیم هیجانی، چگونگی تصمیم گیری، درونگرایی یا برونگرایی، روان رنجوری، نحوه مقابله با بحران، همدلی و مهربانی و سایر
بهترین راه برای ارزیابی معیارهای شخصیتی انجام آزمون های پیش از ازدواج است. این آزمون ها به گونه ای طراحی شده اند که صفات شخصیتی پنهان را مورد سنجش قرار دهند. دانستن این صفات در گرفتن تصمیمات درست و آگاهانه بسیار کمک می کند. در ادامه مقاله به بررسی اطلاعاتی که از طریق تست های پیش از ازدواج بدست می آید می پردازیم

خودشناسی و اطلاعاتی در مورد شخصیت خودمان

مهمترین اطلاعاتی که آزمون های قبل از ازدواج به ما می دهد، خودشناسی است. خیلی از ما شناخت کاملی از خود نداریم. یکی از علت این عدم شناخت، آگاه نبودن نسب به ویژگی های شخصیتی خود است. خودشناسی در ازدواج هم مهم است. شاید از خود بپرسید چرا؟ بخاطر اینکه معمولا معیارهای ما برای ازدواج و انتظاراتی که همسر آینده خود داریم، از صفات شخصیتی ما تاثیر می پذیرد. به عنوان مثال اگر ما فردی احساساتی و توجه طلبی باشیم، شخصی برای ازدواج با ما مناسب است که همدل و مهربان باشد. یا اگر فردی برونگرا باشید که نیاز به روابط اجتماعی زیاد و تفریحات هیجانی باشد، فردی که شبیه خود شما باشد، کاندیدای خوبی برای ازدواج با شما است. حالا متوجه شدید چقدر خودشناسی در انتخاب همسر مهم و ضروری است.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران