مقالات روانشناسی

تست شخصیت شناسی MMPI

1

تست شخصیت شناسی MMPI

تست شخصیت شناسی MMPI 

کاربردهای تست MMPI

جنبه‌های مختلف سلامت روان و رفتار انسان با آزمون MMPI-2 آزمایش می‌شود. نتیجه نهایی تست کامل بررسی و ارزیابی ده دسته از رفتارهای غیرطبیعی انسان است که به درک دقیق‌تری از شخصیت افراد کمک می‌کند.

همان‌طور که گفته شد هدف اولیه استفاده از این تست ارزیابی سلامت روان است. اما همچنین در پرونده‌های حقوقی مانند بحث حضانت کودک و فرزند، یا در برخی استخدامی‌ها از تست‌های MMPI استفاده می‌شود.

تست MMPI و ازدواج

علاوه بر موارد گفته شده از تست MMPI گاهاً در مشاوره قبل از ازدواج هم ممکن است استفاده شود. این تست به شناخت ویژگی‌های شخصیتی طرفین توسط مشاور ازدواج و خود آن‌ها کمک می‌کند. البته تحقیقات کمی در این زمینه صورت‌گرفته است.

نحوه استفاده تست MMPI

MMPI دارای حق نشر و نسخه‌برداری توسط دانشگاه مینه‌سوتا است، به این معنی که برای اجرا و استفاده از این تست شخصیت باید هزینه پرداخت کرد.

MMPI باید توسط یک متخصص، ترجیحاً یک روان‌شناس بالینی یا روانپزشک که آموزش خاصی در مورد تست MMPI دیده است، اجرا، امتیازدهی و تفسیر شود.

MMPI را می‌توان به‌صورت جداگانه یا گروهی انجام داد و نسخه‌های رایانه‌ای آن هم در دسترس است. MMPI-2 و MMPI-2-RF برای افراد 18 سال به بالا طراحی شده‌اند. MMPI-A و MMPI-A-RF هم ویژه نوجوانان 14 تا 18 سال هستند.

این آزمون را می‌توان به‌صورت دستی یا با کمک رایانه امتیاز داد، اما نتایج باید همیشه توسط یک روان‌شناس یا روانپزشک واجد شرایط که آموزش مفصلی در زمینه تفسیر MMPI داشته است، تفسیر شود.

شاخص‌های سنجش و تفسیر تست MMPI

ده شاخص یا مقیاس وجود دارند که تست MMPI آن‌ها را بررسی می‌کند. هر شاخص به الگو و شرایط روانی متفاوتی مربوط است. در ادامه به بررسی هریک از این ده شاخص می‌پردازیم.

خودبیمارانگاری

این شاخص شامل 32 مورد سوال است که برای اندازه‌گیری اینکه شخص نگرانی در مورد سلامت خودش دارد یا نه و اینکه میزان این نگرانی چقدر است. خودبیمارانگاری حالتی است که فرد بدون هیچ نوع علائم بالینی و هیچ اثری از بیماری تصور می‌کند که به یک بیماری مبتلاست یا به‌زودی مبتلا می‌شود. گرفتن امتیاز بالا در این بخش نشانگر این است که نگرانی شما در این مورد برای زندگی عادی شما مزاحمت ایجاد کرده و می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در روابط شما شود.

افسردگی و تست MMPI

این شاخص شامل 57 مورد است که میزان رضایت شما از زندگی را می‌سنجد. شخصی که در این شاخص از تست MMPI نمره بالا بگیرد، ممکن است با افسردگی بالینی و یا فکر خودکشی به طور مکرر دست‌وپنجه نرم کند. نمره و امتیاز کمی بالا در این بخش نشانگر نارضایتی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارید است.

تشنج (حمله عصبی)

شاخصی 60 سوالی است که میزان استرس و اضطراب شما را می‌‌سنجد. سوالات این بخش هم علائم فیزیکی و هم واکنش‌های روانی شما را در شرایطی که تحت‌فشار باشید مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان دادند که افراد مبتلا به دردهای مزمن، به علت نگرانی‌های شدید و بلندمدت در مورد سلامت خود، ممکن است در سه شاخص اول امتیاز و نمره بالاتری نسبت به دیگران کسب کنند.

اختلالات روانی

این مقیاس در ابتدا برای نشان‌دادن این بود که آیا شما آسیب روانی را تجربه کرده‌اید یا خیر. 50 سوال را شامل می‌شود که رفتارها و نگرش‌های ضداجتماعی را هم اندازه‌گیری می‌کند.

اگر فردی در این شاخص نمره بالایی کسب کند، ممکن است به‌عنوان اختلال هویت تشخیص داده شود.

مردانگی/زنانگی

هدف اصلی این بخش از تست که 56 سوال را شامل می‌شود، تعیین هویت جنسی افراد است. این امر مربوط به زمانی است که برخی از متخصصین روان‌شناسی، جذب افراد به همجنس (همجنس‌گرایی) را نوعی اختلال می‌دانستند.

اما امروزه که دیگر همجنس‌گرایی نسبت به گذشته برای بسیاری از جوامع جاافتاده است، این شاخص برای ارزیابی میزان سازگاری افراد با قواعد جنسیتی استفاده می‌شود.

پارانویا یا اختلال شخصیت پارانوئید

این شاخص که دارای 40 سوال است، به طور ویژه، علائم همراه با روان‌پریشی را ارزیابی می‌کنند؛ از جمله:

  • سوءظن شدید به افراد دیگر (شکاک بودن بیش از حد)
  • افکار خیلی بزرگ و غیرمعقول
  • احساس مورد آزار و اذیت بودن توسط جامعه.
  • گرفتن امتیاز بالا در این بخش از تست MMPI می‌تواند نشانگر وجود یک اختلال روان‌پریشی یا یک اختلال شخصیت پارانوئیدی در فرد باشد.

ضعف روانی یا روان‌پریشی

این شاخص دارای 48 سوال است که موارد زیر را اندازه‌گیری می‌کنند:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • رفتارهای اجباری

علائم اختلال وسواس فکری و عملی (OCD).

عبارت «روان‌پریشی» دیگر به‌عنوان تشخیص توسط متخصصان استفاده نمی‌شود. اما روان‌شناسان هنوز از این مقیاس برای ارزیابی رفتارهای اجباری ناسالم و احساس اختلال روانی که نتیجه این رفتارهاست استفاده می‌کنند.

اسکیزوفرنی

این مقیاس با 78 سوالی که دارد برای نشان‌دادن این است که آیا شما مبتلا به اسکیزوفرنی هستید یا نه. آیا احتمال ابتلا به آن در شما وجود دارد یا خیر؟

این بخش از تست MMPI در نظر می‌گیرد که آیا شما دچار توهم، هذیان گفتن یا افکار کنترل نشده و نامنظم هستید یا خیر. همچنین میزان احساس بیگانه بودن شما با جامعه را مشخص می‌کند.

جنون خفیف یا هیپو مانیا

هدف از این شاخص 46 سوالی، ارزیابی علائم زیر است که مربوط به جنون خفیف هستند.

  • انرژی بیش از حد بدون هیچ علت منطقی
  • سریع سخن‌گفتن (برخی افراد در حالت طبیعی سرعت سخن‌گویی بالایی دارند و باید باتوجه‌به سابقه فرد این
  • مورد را نظر گرفت)
  • توهم
  • رفتار تکانشی (رفتاری که به‌صورت آنی و بدون فکر به عواقب آن انجام می‌شود)
  • توهم خودبزرگ‌بینی و شکوه.

اگر در این تست نمره و امتیاز بالایی کسب شود، ممکن است فرد علائم مرتبط به اختلال دوقطبی داشته باشد.

درون‌گرایی اجتماعی

این شاخص 69 سوال دارد که یکی از بخش‌های تست MMPI محسوب می‌شود. برای ارزیابی برون‌گرایی و درون‌گرایی افراد از این بخش استفاده می‌کنند. تفسیر آن به معنای میزانی است که شما به دنبال تعاملات اجتماعی و ارتباط با دیگران هستید (برون‌گرا) یا از آن طفره رفته و کناره‌گیری می‌کنید (درون‌گرا).

مقیاس‌های اعتبارسنجی تست MMPI

همه تست‌های MMPI از مقیاس‌های اعتبارسنجی مختلفی برای ارزیابی صحت پاسخ‌های یک فرد به سوالات پرسش‌نامه استفاده می‌کنند. ازآنجایی‌که این آزمون‌ها می‌توانند برای شرایطی مانند گزینش‌های استخدامی یا مسائل حقوقی‌ مانند حضانت استفاده شوند، پس ممکن است شرکت‌کنندگان در آن در پاسخ‌دادن صادقانه عمل نکنند. به همین دلیل باید برای سنجش میزان اعتبار پاسخ‌های هر فرد مقیاس‌هایی وجود داشته باشد. در ادامه چندین مقیاس اعتبارسنجی مربوط به تست MMPI-2 که امروزه بیشترین استفاده را برای بزرگسالان دارد را معرفی و بررسی می‌کنیم.

مقیاس L

این مقیاس اعتبارسنجی که اصطلاحاً دروغ هم نامیده می‌شود (Lie)، به مقیاس فضیلت‌های غیرمعقول و غیرمنطقی هم معروف است. در این حالت فرد تلاش می‌کند خود را در هاله‌ای از نور و روشنایی تصور کند.

افرادی که در این مقیاس نمره بالایی کسب می‌کنند، از روی‌ عمد سعی دارند خود را به مثبت‌ترین شکل ممکن نشان دهند و کاستی‌ها یا ویژگی‌های نامطلوب را به طور کامل کتمان کنند.

مقیاس F

این مقیاس برای تشخیص تلاش برای گزارش بیش از حد مشکلات استفاده می‌شود. در اصل افرادی که در این مقیاس در تست MMPI نمره بالایی به دست می‌آورند، سعی می‌کنند خود را بدتر از چیزی که هستند نشان دهند. حال یا ممکن است از نظر روانی در ناراحتی و فشار شدیدی قرار داشته باشند، یا اینکه بدون توجه به متن سوالات به طور تصادفی به آن‌ها پاسخ می‌دهند.

سوالاتی که در این مقیاس بررسی می‌شوند به‌گونه‌ای انتخاب شده‌اند که تعیین کنند آیا شرکت‌کننده پاسخ‌های متناقضی می‌دهد یا خیر.

مقیاس K

این مقیاس که گاهاً به آن حالت تدافعی هم گفته می‌شود، یک روش موثرتر و دقیق‌تر برای تشخیص افرادی است که تلاش می‌کنند با پاسخ‌های غیرواقعی و دروغین خود را به بهترین شکل ممکن نشان دهند.

علت این حالت ممکن است این باشد که فرد از قضاوت شدن بترسد و نخواهد کسی در مورد مشکلاتش چیزی بداند، یا اینکه فرد در تلاش باشد مشکلات را انکار کند.

 مقیاس TRIN

مقیاس ناسازگاری پاسخ‌های صحیح (TRIN) برای تشخیص افرادی است که از پاسخ ثابت استفاده می‌کنند. روشی برای شرکت در آزمون که در آن بدون درنظرگرفتن سوالات به آن‌ها پاسخ ثابتی می‌دهند. مانند علامت‌گذاری ده سوال صحیح و ده سوال بعدی به‌عنوان غلط.

پاسخگویی ثابت می‌تواند به دلیل عدم توانایی در خواندن، عدم درک صحیح مطالب آزمایش و یا عدم تمایل به شرکت در آزمون باشد. این بخش از تست شامل 20 زوج سوال است که از نظر مفهوم برعکس یکدیگر هستند.

مقیاس VRIN

مقیاس ناسازگاری پاسخ‌های متغیر، یکی دیگر از روش‌هایی است که برای تشخیص پاسخ‌های تصادفی ایجاد شده است. این حالت هم مانند پاسخگویی ثابت (TRIN)، ممکن است عمدی باشد، یا به علت عدم درک صحیح و ناتوانی در خواندن به وجود بیاید.

مقیاس Fb

این مقیاس برای نشان‌دادن تغییرات در نحوه پاسخگویی فرد در نیمه اول آزمون در مقابل نحوه پاسخگویی در نیمه دوم آزمون استفاده می‌شود. با استفاده از سوالاتی که اکثر پاسخ‌دهندگان عادی از آنها طرف‌داری نمی‌کنند، ارزیابی می‌شود.

کسب نمره بالا در این مقیاس اعتبارسنجی تست MMPI گاهی نشان می‌دهد که پاسخ‌دهنده تمرکز خود را ازدست‌داده و به طور تصادفی به سوالات پاسخ می‌دهد. همچنین می‌تواند به دلیل بیش از حد واقعی خوب یا بد جلوه‌دادن، پاسخگویی ثابت، خسته شدن یا تحت استرس شدید بودن باشد.

مقیاس Fp

این مقیاس برای گزارش افرادی که دارای نوعی اختلال روانی هستند، یا کاملاً عمدی از پاسخ‌های ثابت یا تصادفی استفاده کرده‌اند تا از قصد نتایج گزارش را غیرواقعی نشان دهند کمک می‌کند.

مقیاس S

این مقیاس که به‌عنوان خودنمایی فوق‌العاده هم شناخته می‌شود، در سال 1995 ایجاد شد تا عدم گزارش اضافی را ارزیابی کند.

چطور در تست MMPI امتیاز خوبی کسب کنیم؟

برخلاف یک آزمون آموزشی و تحصیلی، هیچ پاسخ صحیح یا غلط و در نتیجه نمره خوب برای این تست وجود ندارد. چراکه، MMPI به دنبال شناسایی شخصیت، مهارت‌ها و سطح سلامت روانی فرد شرکت‌کننده است. این آزمون مستلزم آن است که داوطلب صادقانه پاسخ دهد. پیشنهاد ما این است که هنگام شرکت در این آزمون سوالات را به طور کامل بخوانید، سعی کنید در پاسخ خود بیش از حد فکر نکنید و صادقانه پاسخ دهید.

آیا تست MMPI معتبر و قابل‌اعتماد هست؟

تست MMPI اصلی دارای اشکالاتی بود که در نسخه‌های بعدی آزمون اصلاح شد. نسخه بازسازی شده MMPI-2 رویکرد آزمایش اولیه MMPI را بر اساس عملکرد و انتقادات روی نسخه اولیه تغییر داد. آزمونی که امروزه استفاده می‌شود برحسب اشتباهات و ناسازگاری‌های نسخه‌های قبلی بازسازی شده است و باتوجه‌به سطح علمی امروز، قابل‌اعتماد است. البته بازهم تاکید می‌کنیم که تست ام ام پی آی باید زیر نظر روان‌شناس یا روان‌پزشک بررسی و تفسیر شود.

آیا آزمون MMPI، اختلالات شخصیتی را تشخیص می دهد؟

هر نسخه اصلاح شده آزمون MMPI-2که جهت شناسایی آسیب های روانی طراحی شده است، انواع اختلالات روانی و مشکلات سلامت روان را نیز مورد بررسی قرار می دهد. آزمون اصلاح شده MMPI-2 برای سنجش عناصر شخصیت که نشان دهنده ی مشکلات احتمالی سلامت روان می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. شخصی که با پرسشنامه اصلاح شده MMPI-2 مورد ارزیابی شخصیتی قرار می گیرد، مشابه با آزمون Rorschach، بر اساس پاسخ های خود به آیتم های آزمون، یک امتیاز شخصیتی دریافت خواهد کرد.

اهمیت تست شخصیت شناسی MMPI

این واقعیت که MMPI و MMPI2 رایج ترین وسیله روانشناختی شخصیت سنجی است و در نوع خود بیش از هر آزمونی مورد تحقیق قرار گرفته است بدون تردید یکی از امتیازات برجسته آن است و هر ساله چند صد مقاله تحقیقی در مورد MMPI نوشته می شود که بطور گسترده در مطالعات پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار میگیرد.

این تست نقش مهمی در تعیین مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانی دارد و اطلاعات باارزشی در جهت تشخیص و درمان بیماران در اختیار پزشک قرار میدهد.

از نقاط قوت MMPI، ماهیت غیر نظری آن است، خصوصیتی که احتمال مفید بودن آن را در طیفی گسترده افزایش می دهد.

وجود مقیاس های اعتباری که برای ارزیابی نگرش نسبت به شرکت در آزمون طرح ریزی شده اند علاوه بر اطلاعات شخصیتی و بالینی یک مزیت مشخص MMPI است که موجب برتری آن بر بسیاری از ابزارهای شخصیت سنجی دیگر شده است.

 برای شرکت در آزمون آنلاین MMPI به لینک های زیر مراجعه فرمایید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران