تست انگیزش تحصیلی هارتر کاربرد زیادی در مدارس داشته و تفاوت های فردی را در ابعاد انگیزش درونی و بیرونی نشان می دهد. لپر و همکاران (2005) معتقدند که تست انگیزش تحصیلی هارتر ابزار بسیار مناسبی می باشد که می تواند روندهای تحولی انگیزش را نیز نشان دهد. تست اصلی هارتر دارای 18 سوال است اما پس از بازبینی و اصلاح توسط لپر و همکاران (2005) متشکل از 33 می باشد که از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است.
همه ما با کنجکاوی طبیعی و انگیزه یادگیری به جهان آمده ایم، اما گاهی با بزرگتر شدن، این ویژگی را از دست می دهیم. عوامل بسیاری توانایی یادگیری را شکل می دهند، اما انگیزش زمینه ای را فراهم می کند که با تاثیر بر نگرش هایمان سرعت دستیابی به دانش و رشد را افزایش می دهد.
یادگیری و پیشرفت فرایندی طولانی است. بنابراین برای رسیدن به اوج یادگیری و رشد فردی، قبل از هرچیز باید از آن لذت ببریم. لذت بردن و عشق به یادگیری و آموزش انگیزه لازم برای طی این مسیر طولانی را فراهم می کند.
از آنجایی که یادگیری فرایند طولانی و سخت است و همیشه در طول این روند پاداش وجود ندارد، ممکن است افراد بی انگیزه را دلسرد نماید.
کنجکاوی و انگیزه برای یادگیری نیرویی است که دانش آموزان و دانشجویان را قادر می سازد تا به دنبال روش های جدید فکری و تجربی باشند. این نیروی محرکه آن ها را ترغیب می کند تا با پیش بینی رشد و توقع برای موفقیت، به شرایط ناآشنا و اغلب چالش برانگیز تسلط یابند.
طبیعتا افراد با انگیزه بالا، معمولاً به طور فعال و خودجوش درگیر فعالیت ها می شوند و از فرایند یادگیری بدون انتظار پاداش های بیرونی لذت می برند. این در حالی است که افراد با انگیزه پایین، برای یادگیری اغلب به پاداش نیاز دارند. این پاداش است که آنها را ترغیب به مشارکت در فعالیتهایی می کند که ممکن است لذت بخش نباشند.
کمبود انگیزه، مانع قابل توجهی برای موفقیت تحصیلی است که از طریق احساس ناامیدی و دلخوری مانع بهره وری و رشد در طولانی مدت می شود. عوامل متعددی بر سطح انگیزش در یادگیری تاثیر می گذارد. طبق مطالعه مالون و لوپر هفت عامل مهم برای انگیزش تحصیلی وجود دارد:
انواع مختلف انگیزه در دو دسته اصلی قرار می گیرند. در زیر به دو انگیزه مهم زیربنایی اشاره خواهیم کرد:
انگیزه ذاتی نوعی انگیزه است که در آن فرد از درون خود انرژی می گیرد. به عنوان مثال، فردی تصمیم گرفته است تا درس بخواند و بتواند فرد مفیدی در جامعه باشد. با توجه به اینکه هدف گذاری او به خودش وابسته است و تمایل به تغییر از درون او می آید، انگیزه اش ذاتی یا درونی است.
از طرف دیگر انگیزه بیرونی نوعی انگیزه است که در آن فرد از جنبه های بیرونی انرژی می گیرد. فکر کنید فردی فقط به خاطر پافشاری خانواده درس می خواند. او در درس و امتحانات موفق می شود تا پاداش آن ها را دریافت نموده و از تنبیه شدن بگریزد. از آنجا که این فشار از بیرون وارد می شود ، این نمونه ای از انگیزه بیرونی است.
انگیزش وضعیتی است که می تواند توجه و رفتار دانش آموزان را حفظ کند و همچنین انرژی بیشتری را برای رسیدن به وظایف فراهم کند. بنابراین، می تواند به پایداری فعالیتها در طی یک دوره زمانی کمک کند. در آموزش، انگیزش می تواند تاثیرات مختلفی بر رفتار، ترجیحات و نتایج دانش آموزان بگذارد. به عنوان مثال، انگیزه می تواند:
به ما کمک کند تا توجه خود را به سمت کارهایی که باید انجام شود هدایت کنیم.
به ما اجازه می دهد کارها را در دوره های کوتاهتر انجام دهیم و همچنین مدت زمان طولانی تری به تکالیفمان بپردازیم.
حواس پرتی را به حداقل می رساند و باعث می شود تا در مقابل آنها بهتر مقاومت کنیم.
تاثیر بسیار زیادی بر توجه و میزان نگهداری و ذخیره اطلاعات دارد.
باعث می شود تا کارها را سخت و دشوار ندانسته و به راحتی به استقبال آن ها برویم.