مقالات روانشناسی

تست ازدواج چیست؟

1

تست ازدواج چیست؟

تست ازدواج چیست؟

ازدواج یک اتفاق مهم در زندگی انسان است. بنابراین همه افراد برای ازدواج باید تمامی جوانب کار را بسنجند. برای این کار بهتر است که افراد با دریافت مشاوره و انجام تست ازدواج، تصمیم درست را برای این کار بگیرند.

همان طور که می دانید، یکی از عوامل بسیار مهم که منجر به یک ازدواج موفق می شود، سطح کیفی روابط قبل از ازدواج است. نوع برخوردها و تعاملات زوجین قبل از ازدواج، می تواند سطح روابط در زندگی مشترک را تعیین کند.

از طرفی داشتن روابط و تعاملات صمیمانه و تن دادن به ازدواجی از روی میل باطنی و رضایت قلبی، باعث می شود که عشقی ماندگار و مستحکم بین زوجین ایجاد شود. برای این که روابط و تعاملات زوجین مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد، انجام تست روانشناسی قبل از ازدواج بسیار مهم است.

تست ازدواج برای کنار آمدن و به تفاهم رسیدن بر سر ارزش ها و باورهای اخلاقی، می تواند تاثیرگذار و موثر باشد. از آنجایی که هر ازدواج چالش ها و سختی های خاص خود را دارد، بنابراین بهتر است که زوجین با انجام تست ازدواج، خود را برای کنار آمدن با این چالش ها محک بزنند.

دقت و توجه به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری فرد مقابل می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد، اما کافی نیست.

روانشناس با استفاده از ابزارهای مفید و کاربردی، به افراد کمک می کند که از وضعیت شخصیتی خود و طرف مقابل مطلع شوند و بدین ترتیب ازدواج موفقی داشته باشند. برای همین است که تست ازدواج از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
شما با انجام تست های روانشناسی و شخصیت شنناسی قبل ازدواج می توانید بفهمید که کیس مناسب هم هستید یا خیر، بلکه انجام تست و مشاوره بعد از آن راهکاری مناسب است برای آگاهی دادن به آنهایی که قصد ازدواج دارند. پس در روزهای آشنایی قبل از ازدواج در کنار اینکه درمورد اهداف آینده، برنامه ریزی برای زندگی مشترک و. . . صحبت می کنید یادتان باشد یکی از شروط ازدواج تان هم انجام تست و مشاوره قبل از ازدواج باشد.

اهمیت شرکت در تست های قبل ازدواج

تست های ازدواج در مراکز معتبر به صورت یک پکیج است. یک پکیج 5تایی شامل تست و آزمون روانشناسی. از این 5 تا، سه دسته اول بعد شخصیت شناسی دارند. فارغ از اینکه فرد در پروسه ازدواج و انتخاب همسر هست یا نه، می تواند با همان سه مرحله اول تست، خودش را بسنجد. این تست و مشاوره بعد از آن برای آگاهی و بهبود ارتباط های خانوادگی، شغل و. . . مناسب است. به اینها تست های شخصیتی می گوییم. دو دسته تست بعدی این بسته بیشتر به ابعاد زندگی می پردازد. اما برای هر فردی که قصد ازدواج دارد و برای انجام تست به مشاور مراجعه می کند ضروری است. این تست ها برای سنجش آستانه روان سنجی یک فرد است. اینکه یک خانم یا آقا چقدر در آستانه امراض روانی است. مثلا اگر فردی نزدیک به شخصیت های دو قطبی باشد، افکار وسواسی داشته باشد و... مشخص می شود. این افراد تا زمانی که درمان نشوند برای ازدواج مناسب نیستند؛ در صورتی هم که ازدواج صورت گیرد دچار تنش های زیادی می شوند.

مسائلی هست که با انجام این تست ها مشخص می شود. مثلا اینکه اولویت بندی نیازهای دو طرف کدام است. برای کسانی که قصد ازدواج دارند تفاوت این اولویت بندی ها نباید خیلی زیاد باشد. نتیجه تست ها گاهی به ما می گوید که بین دختر و پسر تفاوت های معناداری وجود دارد. مسلما در این شرایط و با این حجم تفاوت، دو طرف اگر قطعا قصد ازدواج دارند، باید مهارت حل مساله را بلد باشند تا با وجود این تفاوت ها بتوانند با هم ازدواج کنند. درواقع باید یاد بگیرند در چنین شرایطی چطور از ایجاد تنش پیشگیری کنند و در صورت بروز هر مساله ای چه رفتاری داشته باشند. درواقع به دو طرف گفته می شود به چند جلسه مشاوره احتیاج دارند.

نکات مهم قبل ازدواج

قبل از نامزد کردن تست بزنید

دو طرف یک رابطه از زمانی که نیت ازدواج دارند، باید تست بدهند تا متوجه تفاوت ها و شباهت های بین خود بشوند. به همه پیشنهاد می شود این تست را پیش از ازدواج و حتما پیش از دوران نامزدی انجام دهند. تست بیشتر به منظور ایجاد آگاهی مناسب است، وگرنه همه یک شناخت اولیه مناسب یا نسبی به یکدیگر دارند و بعد برای انجام تست مراجعه می کنند. تست زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که اقدام اساسی برای ازدواج صورت نگرفته باشد؛ مثلا زمانی که خواستگاری انجام شده، دختر و پسر یک مدتی نسبت به هم آشنایی پیدا کرده اند و خانواده ها در جریان هستند و قبل از رسمی شدن برای انجام تست مراجعه می کنند.

با روند مشاوره پیش از ازدواج آشنا شوید

ابتدا دختر و پسر در مرحله اول به سوال های تستی پاسخ می دهند. بعد نتیجه تست توسط نرم افزار مشخص می شود. در گام بعدی ارزیابی و تشخیص روانشناختی صورت می گیرد. تقریبا یک هفته بعد روان سنج تفسیر خودش را از تست ها به مشاور می دهد و مشاور هم در حضور هر دو نفر آنها را راهنمایی و نتیجه تست را تشریح می کند. مهم ترین قضیه در انجام تست، پیگیری و انجام مشاوره بعد از آن است. 3-2 جلسه برای راهگشایی مسائلی که در تست مشخص شده، مناسب است. البته باز هم تعداد جلسات بستگی به طرفین دارد.

در پاسخ دادن به تست ها دچار وسواس نشوید

تاکید می کنم صادقانه و واقع گرایانه به تست ها جواب دهید، نه ایده آل! به آنچه هستید جواب بدهید، نه آنچه می خواهید باشید. معمولا اولین جوابی که به ذهن تان می رسد درست ترین جواب است. خیلی نباید برای جواب دادن به تست ها، تحلیل و تفسیر کنید. آنقدر این آزمون ها تعداد سوال های شان زیاد است که یک سوال به مدل های مختلف چند جا تکرار شده و جای نگرانی نیست. ناراحت نباشید از اینکه سوالی را اشتباه بفهمید و. . . این موارد اختلالی در نتیجه نهایی ایجاد نمی کنند.

با ذهن هوشیارتری به ازدواج فکر کنید

تست ها بیشتر پایه روانشناختی دارند. اینکه تفاوت های روانی بین دو فرد تا چه اندازه در زندگی تاثیرگذر است. مشاور اتمام حجت هایی را با طرفین مطرح می کند که در حالت عادی و بین خودشان امکان پذیر نیست؛ تردیدهایی که ته دل آدم هاست و نسبت به آن ناهوشیار هستند یا آن را عیان نمی کنند. در جلسات و باتوجه به تبحر مشاور این موارد مشخص و واضح بیان شده و به همه تردید ها پرداخته می شود تا افراد با ذهن باز تری به شرایط زندگی شان فکر کنند.

حس تان را در طول رابطه بیدار نگه دارید.

مهم این است که در طول یک رابطه احساس ناامنی نکنید، همچنین احساس آزار روانی نداشته باشید. حس تان را باید در طول رابطه بیدار نگه دارید. اگر احساس ناامنی و بی تجربگی داشتید مسلما آن رابطه مناسب شما نیست و نباید در چنین رابطه ای بمانید. اما اگر در طول رابطه احساس امنیت خاطر دارید به آن بها بدهید و به بهانه های مادی و... رابطه را دچار تنش نکنید.

ظاهر همسر، سلیقه ای است

سلیقه ظاهری و به دل نشستن اولیه، ملاک مهمی است. البته نباید ظاهر فاکتور سخت و غیر قابل انعطافی باشد. فاکتور ظاهر در آدم های مختلف متفاوت و متنوع است. به دل نشستن بسیار مهم است؛ فقط در همین حد. بالاخره چهره همسر بیشترین چهره ای است که در طول زندگی می بینید؛ پس نباید نسبت به آن احساس دلزدگی داشته باشید یا توی ذوق شما بخورد.

انجام تست یعنی آگاهی بیشتر در طول یک رابطه

نسبت به تست دادن پیش از ازدواج خیلی گارد نداشته باشید. خیلی ها فکر می کنند تست دادن بی فایده است. ما هم نمی گوییم کاری می کند کارستان یا به آن خیلی بها بدهید، اما بهتر از این است که با ناآگاهی رابطه را پیش ببرید. تست، یک دریچه اولیه برای داشتن شناخت لازم از رابطه است که نتیجه های خوبی هم داشته است.

امتیازهای یک رابطه را بشمارید

ملاکی برای تفاوت سن وجود ندارد. سن تا حدودی کلیشه است اما خوب است که قالب ها رعایت شود. بلوغ بسیار مهم است. اگر تفاوت سنی بالایی وجود دارد، باید آنقدر امتیازهای دیگر در آن رابطه وجود داشته باشد تا تفاوت های سنی نامتعارف را پوشش دهد.

نقش غیرقابل انکار خانواده ها

به همان میزان که برای هم انرژی و وقت می گذارید و درگیری عاطفی پیدا می کنید، باید به سلیقه خانواده ها برای انتخاب همسرتان هم توجه داشته باشید. مسلما سلیقه خانواده ها برای انتخاب همسر روی سلیقه فرزندان اثر می گذارد و باید کمی خانواده ها قبل از ازدواج با بچه های شان تعامل داشته باشند. معمولا خانواده هایی با فرزندشان سر این مسائل دچار مشکل می شوند که تعامل های خوبی در گذشته با هم نداشته اند. پدر و مادری که از کودکی با فرزندشان بر سر انتخاب لباس مشکل داشته اند، مسلما در انتخاب همسر هم مشکل پیدا خواهند کرد. یعنی باید قبل از رسیدن به این مرحله خانواده ها با هم صحبت کرده باشند و مادر بداند که سلیقه، تفکرات و. . . فرزندش چیست؛ البته که درنهایت خود دوطرف باید انتخاب نهایی را انجام دهند. درواقع باید بچه ها را به سمتی سوق دهند که خود بچه ها انتخاب درستی داشته باشند.

مسائل احتمالی زندگی آینده شما چیست؟

در این تست ها بسیاری از ابعاد شخصیتی و روانشناختی طرفین با هم سنجیده می شود. اینکه در چه مرحله ای و با چه شناختی از هم این تست را انجام می دهند. در مشاوره های بعد از تست معمولا به افراد گفته نمی شود که چقدر به هم می آیید، یا اینکه شما دو نفر به هم نمی آیید؛ بلکه به آنها گفته می شود که با وجود تفاوت ها و شباهت ها ممکن است در زندگی با چه مسائلی روبه رو شوند.
همچنین مساله های احتمالی زندگی شان در آینده را بیان می کنیم. البته این را هم در نظر داشته باشید که تست تنها یک عامل است. احساس، عاطفه و بسیاری مسائل دیگر هم در این بین مطرح است. البته جالب است بدانید در بسیاری از موارد خود زوج ها دنبال این هستند و از ما می خواهند به آنها بگوییم به هم می آیند یا نه! درصورتی که نباید این طور باشد. معمولا خط قرمزهایی که به طرفین می گوییم خط قرمزهای روانشناختی است.

تست ازدواج شامل چه مواردی می شود؟

در این تست، زوجین به صورت جداگانه به جواب دادن به سوالات مختلف می پردازند. در صورتی که زوجین به سوالات زیادی جواب درست داده باشند، احساس رضایت آنها از روابط بیشتر خواهد بود. در غیر این صورت تفاهم بین آنها بسیار کم می باشد.

بدین ترتیب روانشناس به آنها داشتن رابطه ای فعال و خلاق را آموزش داده و برای داشتن یک زندگی مشترک موفق، راهکار مناسبی را ارائه خواهد داد.

در واقع تست ازدواج، شخصیت طرفین و همچنین تفاهم بین آنها را بررسی کرده و باعث می شود که آنها راهکارهای بهتری را برای داشتن یک زندگی ایده آل در نظر بگیرند.

انواع تست های ازدواج و بهترین تست ازدواج

تست های روانشناسی قبل از ازدواج، در مدل های مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها برای بررسی بخشی از مسائل مربوط به زندگی مشترک مناسب هستند.

در ادامه مطلب به معرفی و توضیح برخی از تست های مورد توجه ازدواج می پردازیم. لطفا کماکان با ما همراه باشید.

1- تست شخصیت شناسی MBTI

تست MBTI یکی از تست های روانشناسی مهم قبل از ازدواج است که برای اطلاع از ویژگی های شخصیتی و درونی افراد بسیار تاثیرگذار و موثر است.

با استفاده از این تست، افراد می توانند شخصیت خود یا دیگران را بهتر بشناسند و با آگاهی و اطلاع داشتن از اهداف، صفات ذاتی و شخصیتی، خواسته ها و علایق خود، انتخاب های بهتری داشته باشند.

تست شخصیت شناسی MBTI یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارهای روانشناسی، برای بررسی و سنجش شخصیت زوجین قبل از ازدواج است. برای شرکت در تست آنلاین MBTI کیک کنید.

2- تست تفاهم

تست تفاهم یکی از تست های روانشناسی قبل از ازدواج است که علاوه بر ارزیابی میزان سازگاری و تفاهم زوجین، به پیش بینی سطح کیفی زندگی آنان در آینده نیز می پردازد.

از آنجایی که بسیاری از زوجین قبل از ازدواج، تفاوت های شخصیتی، سلیقه ای و فرهنگی طرف مقابل را چندان مهم نمی دانند و بعد از ازدواج در طول زمان با تعارضات و اختلافات زیادی مواجه می شوند، بنابراین تست تفاهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

3- تست شخصیت شناسی هارتمن

در این تست شخصیت شناسی، شخصیت افراد در چهار رنگ زرد، آبی، قرمز و سفید طبقه بندی می شود. رنگ زرد، نماد لذت و تفریح است. رنگ سفید به معنی صلح و آرامش است؛ رنگ آبی نماد صمیمیت بوده و رنگ قرمز نماد قدرت است.

در این آزمون کلید شخصیت هر فرد، ارزش های مورد پذیرش او می باشند. با استفاده از این تست هر فرد می تواند نسبت به ارزش های محوری شخصیت خود، اطلاعات لازم و کافی به دست آورد. در این تست 45 سوال وجود دارد که زوجین باید به سوالات آن پاسخ دهند.

4- تست سنجش صفات شخصیت پنج عاملی NEO

در آزمون نئو، در دو فرم کوتاه( 60 سوال) و فرم بلند(240 سوالی) طراحی شده است که افراد می توانند با پاسخگویی به آنها از برخی از ویژگی های فردی و شخصیتی خود مطلع شوند. برای شرکت در آزمون نئو کلیک کنید

5- تست عشق استرنبرگ STLS

این تست میزان عشق زوجین را نسبت به یکدیگر مورد بررسی و سنجش قرار می دهد.

6- تست بلوغ عاطفی EMS

تست بلوغ عاطفی، نشان دهنده این خواهد بود که آیا طرفین به بلوغ کافی برای روابط عاطفی رسیده اند یا خیر!

7- تست تعارضات زناشویی MT

از دیگر تست های ازدواج، تست تعارضات زناشویی است، که اختلافات زناشویی بین زوجین را مورد ارزیابی و سنجش قرار می دهد.

8- تست مقیاس سازگاری زوجین MST

سازگاری و انعطاف پذیری زوجین، یکی از مواردی است که در زندگی مشترک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تست مقیاس سازگاری زوجین به آنها کمک می کند تا میزان انعطاف پذیری و سازگاری خود را بررسی کنند.

9- تست روانشناسی کیفیت زندگی SF

تست کیفیت زندگی نیز یکی دیگر از تست های مطرح برای قبل از ازدواج است، که کیفیت زندگی زوجین را مورد بررسی قرار می دهد.

10 تست MMPI ازدواج

تست مینه سوتا در طول این سال ها بسیار مورد تجدید نظر و اصلاح قرار می گیرد و به همین دلیل هر ساله بر کیفیت و محبوبیت این تست روانشناسی افزوده می شود .امروزه تست مینه سوتا در بسیاری از مراکز روانشناسی دنیا ، برای تشخیص شخصیت ، بیماری های روانی و اختلالات مورد استفاده قرار می گیرد .

 

هدف از اجرای این تست ، شناخت شخصیت افراد می باشد . با شناخت شخصیت افراد می توان به طرز رفتار آن ها ، مشکلات اجتماعی ، ناسازگاری ها و اختلالات پی برد . برای دریافت اطلاعات بیشتر تست MMPI برای ازدواج کلیک کنید. 

برای شرکت در آزمون آنلاین MMPI کلیک کنید.

 

 

چرا تست ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است؟

تست ازدواج باعث می شود که زوجین در همان ابتدای کار متوجه اخلاق ها و رفتارهای متفاوت یکدیگر شوند. بنابراین با چشم و گوش بازتری تن به ازدواج خواهند داد و راه های کنار آمدن با اختلافات عقیده و فرهنگ را خواهند آموخت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران