مقالات روانشناسی

تست شخصیت شناسی هالند

1

تست شخصیت شناسی هالند

تست هالند چیست؟

تست هالند یکی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی برای انتخاب رشتۀ تحصیلی و شغل مناسب محسوب میشه. مشاوران در بسیاری از کشورها از جمله ایران برای انتخاب رشتۀ دبیرستان و دانشگاه از نتایج تست هالند استفاده می‌کنند. تست رغبت تحصیلی که در پایۀ نهم برای انتخاب رشتۀ دبیرستان از دانش‌آموزان گرفته میشه، نسخه‌ای از تست هالنده.

تست هالند بارها مورد بررسی قرار گرفته و معلوم شده که نتایج این تست میتونه نشون بده افراد به چه نوع شغل‌هایی گرایش دارند و در چه نوع محیط‌های شغلی، بهترین بهره‌وری رو خواهند داشت.

تست هالند و تحلیل نتایج اون، ساده و کاربردیه و باعث شده این تست برای سنین مختلف کارایی داشته باشه. با انجام تست هالند، شما با تیپ شخصیت شغلی خودتون آشنا میشید و میتونید ببینید چه مشاغل و محیط‌های کاری، شما رو به رضایت شغلی نزدیک می‌کنند.

در این مطلب دربارۀ شش تیپ شخصیت شغلی در تست هالند و استفاده از تحلیل تست هالند در انتخاب رشته و شغل مناسب صحبت می‌کنیم و چند سایت خوب برای انجام تست هالند رایگان به شما معرفی می‌کنیم

وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که دوست دارید، از کار خود لذت می‌برید. کدهای تست شخصیت هالند مجموعه‌ای از انواع شخصیت است که توسط روانشناس جان ل. هالند در دهه 1970 ساخته‌شده است. دکتر هالند معتقد است که مردم بهترین عملکرد خود را در محیط‌های کاری‌ای نشان می‌دهند که با ترجیحات و علاقه‌مندی‌هایشان مطابقت دارد. هماهنگ بودن فرد و محیط کار می‌تواند بهترین شرایط را ایجاد کند. اکثر مردم ترکیبی از دو یا سه زمینه موردتوجه هالند هستند. این دو یا سه زمینه تبدیل به "کد هالند" شما می‌شوند.

علاقه‌مندی‌های خود را با یک شغل مطابقت دهید

جدا از شغل یا حرفه شما، کارهایی هستند که شما از انجام دادن آن‌ها لذت می‌برید. کلید یافتن حرفه‌ای رضایت‌بخش این است که علاقه‌مندی‌های اساسی خود را با مشاغل موردنظر مطابقت دهید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک شخص اجتماعی تمام‌روز را تنها در یک دفتر کار کند دیوانه می‌شود. یا اگر شخصیت هنری داشته باشید، احتمالاً از وجود قواعد سخت‌گیرانه در کارتان متنفر خواهید بود. به همین دلیل است که آزمون‌های رغبت سنج شغلی می‌تواند بسیار مفید باشد. آزمون رغبت سنج شغلی هالند مادر بسیاری از آزمون‌های شغلی است.

تست شخصیت شناسی هالند (آزمون رغبت سنج شغلی هالند)

امروزه کدهای هالند یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مورداستفاده برای آزمون‌های شغلی است. ازنظر هالند انتخاب حرفه تظاهری از شخصیت افراد است. در مدل هالند شش نوع تیپ شخصیتی وجود دارد و اکثر افراد به چند دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • واقع‌گرا: عملی، فیزیکی، عینی، کنشی، ماشینی و ابزارگرا
  • جستجوگر: تحلیلی، روشنفکر، علمی، اکتشافی، متفکر
  • هنری: خلاق، مبتکر، مستقل، نامنظم، نوآور، رسانه‌ای، اهل نگاشتن و نوشتن
  • اجتماعی: تعاونی، حمایت‌کننده، کمک‌کننده، درمان / پرورش، آموزش
  • متهور: رقابتی، رهبری، متقاعد کردن، مقام
  • قراردادی: جزئی گرا، سازمان‌دهی، دفتری

انواع تیپ شخصیت در تست شخصیت شناسی هالند

1- تیپ واقع‌گرا (Realistic)

مشاغل متناسب با تیپ واقع‌گرا اغلب مشاغلی است که شامل کارهای عملی، مسائل و راه‌حل‌های دستی می‌شود. آن‌ها اغلب با گیاهان، حیوانات و مواد دنیای واقعی مانند چوب، ابزار و ماشین‌آلات سروکار دارند. بسیاری از اشخاص به شغلی نیاز دارند که در فضای باز باشد، و نیاز زیادی با سروکار داشتن با دیگران یا دفتر و کاغذ نداشته باشد.

2- تیپ جستجوگر(Investigative)

مشاغل جستجوگرایانه اغلب شامل کار با ایده‌ها و نیاز به مقدار زیادی تفکر وسیع دارد. این مشاغل می‌توانند کارهایی مرتبط با کشف مشکلات ذهنی یا کشف حقیقت باشد.

3- تیپ هنری (Artistic)

مشاغل هنری اغلب شامل کار با شکل‌ها، طرح‌ها و الگوها است. آن‌ها اغلب به بیان خود نیاز دارند و می‌توانند کارها را بدون پیروی از مجموعه‌ای از قوانین روشن انجام دهند.

4- تیپ اجتماعی (Social)

مشاغل اجتماعی اغلب شامل کارهایی می‌شود که در ارتباط با افراد و آموزش دادن به افراد است. این مشاغل عمدتاً مشاغلی هستند که با کمک کردن و یا ارائه خدمات به دیگران مرتبط هستند.

5- تیپ متهور (Enterprising)

مشاغل متناسب با تیپ متهور اغلب شامل راه‌اندازی و اجرای پروژه‌ها می‌شوند. این مشاغل می‌تواند شامل رهبری دیگران و تصمیم‌گیری‌های بسیار باشد. این‌گونه کارها گاهی نیاز به ریسک کردن داشته و اغلب با معاملات کاری سروکار دارند.

6- تیپ قراردادی (Conventional)

مشاغل قراردادی اغلب از مراحل و روش‌های تعیین‌شده تشکیل می‌شوند. این مشاغل بیش از اینکه با ایده‌ها سروکار داشته باشند شامل کار با داده‌ها و جزئیات می‌شوند. در این‌گونه مشاغل معمولاً یک مسیر مشخص برای پیگیری وجود دارد.

انجام تست شخصیت شناسی هالند

دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ به تست شخصیت شناسی هالند پاسخ دهید و فقط در چند دقیقه شغل موردعلاقه خود را بشناسید. تست شخصیت شناسی هالند به شما در شناخت خودتان مخصوصاً با تمرکز بر انتخاب شغل کمک می‌کند.

برای شرکت در آزمون های روانشناسی شخصیت شناسی در تست های زیر شرکت کنید.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران