مقالات روانشناسی

ترس از ازدواج

1

ترس از ازدواج

ترس از ازدواج می تواند ناشی از تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا اطرافیان نزدیک شاهد آن هستیم. این ترس را می توان به عنوان ترس روانی از دلبستگی نیز تعریف کرد. اضطراب ناشی از دلبستگی به یک نفر باعث می شود برخی افراد فکر کنند که بهتر است تنها زندگی کنند. البته این می تواند یک نگرانی دلهره آور برای به عهده گرفتن مسئولیت شخص دیگری باشد.

ترس از ازدواج چیست؟

ترس از ازدواج می تواند ناشی از تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا نزدیکانتان مشاهده کرده اید. این ترس را می توان ترس روانی از دلبستگی نیز تعریف کرد. ایده دلبستگی به یک فرد باعث می شود برخی از افراد فکر کنند بهتر است تنها زندگی کنند.

البته مسئولیت پذیرفتن شخص دیگری می تواند آینده ای دلهره آور باشد. ازدواج همچنین با تعهدات مادی و معنوی و همچنین انواع دیگر فداکاری ها همراه است. همه اینها می تواند منجر به بروز احساساتی مانند ترس و اضطراب در برخی افراد و در نهایت دور شدن از ایده ازدواج شود ، حتی اگر یکی از آنها در یک رابطه شاد باشد.

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج می تواند ناشی از تجربیات منفی ازدواج باشد که در خانواده یا اطرافیان نزدیک شاهد آن هستیم. این ترس را می توان به عنوان ترس روانی از دلبستگی نیز تعریف کرد. اضطراب ناشی از دلبستگی به یک نفر باعث می شود برخی افراد فکر کنند که بهتر است تنها زندگی کنند. البته این می تواند یک نگرانی دلهره آور برای به عهده گرفتن مسئولیت شخص دیگری باشد.
ازدواج همچنین با تعهدات مادی- معنوی و همچنین انواع فداکاری ها همراه است. همه اینها می تواند منجر به بروز احساساتی از قبیل ترس و اضطراب در برخی از افراد شود و در نهایت به دور شدن از ازدواج منجر گردد.

دلایل ترس از ازدواج

همانطور که در بالا ذکر شد، بزرگ شدن در یک خانواده ناراضی یا تجربه چنین نمونه هایی می تواند منجر به ترس از ازدواج شود. اما دلایل دیگر برای ترس از ازدواج چیست؟ زندگی طولانی مدت به تنهایی و عادت کردن به این نوع زندگی می تواند یک نگرانی ایده آل برای به اشتراک گذاشتن همان شرایط با یک شخص ایجاد کند. همچنین زندگی در یک خانواده شاد ممکن است باعث شود فرد حتی کوچکترین نمونه از بحث و گفتگو با شریک زندگی خود را به عنوان علتی برای از دست رفتن زندگی شاد قبلی خود تلقی نماید. این دیدگاه که طلاق به دلیل فشار خانواده و جامعه امری منفی در نظر گرفته می شود، یکی دیگر از دلایلی است که زمینه ساز ترس از ازدواج می شود. علاوه بر این، شیوه های سنتی ازدواج مانند درخواست اجازه والدین دختر، درگیری ها و مراسم های مربوط به عروسی می تواند ترس هایی را در افراد ایجاد نماید.

تست روانشناسی ازدواج

تست روانشناسی ازدواج اشاره به ابزارها و آزمون هایی دارد که در مشاوره ازدواج، برای تسهیل تصمیم گیری بهتر، قبل از ایجاد روابط مشترک به کار می رود. اهمیت روانشناسی ازدواج به آن دلیل است که هیچ رابطه ای به اندازه روابط زوجی نمی تواند نیازهای روانی و اجتماعی یک فرد را تامین کند. داشتن یک رابطه زوجی صمیمانه و صادقانه برای هر فرد جزء دغدغه های ذاتی او به شمار می رود. با این حال نگرانی ها و مشکلاتی که گاها در پس روابط زوجی رخ می دهد، باعث شده است تا علم روانشناسی ازدواج به عنوان مفهومی که به سنجش و مشاوره پیش از ازدواج می پردازد، توسعه یابد. در این میان نظریه های مختلف در حوزه روانشناسی ازدواج، تست هایی را طراحی نموده اند تا بتوانند مسیر روشنی را برای انتخاب بهتر جوانان ترسیم نمایند. تست MMPI , NEO یکی از تست های معتبر روانشناسی و شخصیت شناسی هست که قبل ازدواج پیشنهاد میشود قبل ازدواج در این تست ها شرکت کنید

تست ترس های قبل از ازدواج

پرسشنامه ترس های قبل از ازدواج دارای 30 سوال می باشد که به صورت 5 درجه ای از کاملا موافقم تا کاملا مخالفم تنظیم شده است. شما با پاسخ دادن به سوالات این آزمون می توانید میزان ترس خود از ازدواج را در عامل های محیطی، دوستان و اقوام، ترس از شکست فردی، ترس از سرخوردگی و نا امیدی، شکست در روابط قبلی، عدم توانایی در حفظ دوام رابطه، شک در انتخاب طرف مقابل، ترس از توقع والدین، اشتیاق برای مجرد ماندن و ترس از فنا پذیری عشق بسنجید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران