مقالات روانشناسی

تاثیر خیانت بر زندگی افراد

1

تاثیر خیانت بر زندگی افراد

خیانت ، شکستن تعهد در یک ازدواج یا رابطه است. این اتفاق می تواند یک رابطه و افراد درگیر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. خیانت همسر در ازدواج می تواند باعث شود فرد دیگر احساس ویرانی ، تنهایی ، افسردگی و سردرگمی کند. بعضی اوقات ، یک خیانت منجر به پایان رسیدن یک رابطه می شود.

در سایر مواقع ، زوجین می توانند رابطه را ترمیم کنند. آنها ممکن است این کار را به تنهایی یا با کمک یک درمانگر انجام دهند که حتی می تواند رابطه را قوی تر کند.

تاثیرات خیانت همسر بر زندگی افراد

آنچه هر شخص به عنوان خیانت تشخیص می دهد ، ممکن است در تشخیص شخص دیگری نباشد. ممکن است یک نفر از دیدن شریک زندگی خود در حال صحبت با یک غریبه ناراحت نشود. شخص دیگری ممکن است آن را خیانت قلمداد کند.

برخی خیانت را رابطه جنسی خارج از روابط می دانند. آنها ممکن است امور عاطفی را خیانت نبینند. اما امور عاطفی نیز می تواند به یک رابطه صدمه بزند. آنها حتی ممکن است آسیب بیشتری نسبت به صرفا یک امر جسمی وارد کنند. رابطه عاطفی می تواند به این معنا باشد طرف مقابل از لحاظ احساسی در رابطه دیگری درگیر شده. بهتر است افراد در یک رابطه کمک کنند تا زودتر درباره انتظارات خود صحبت کنند.

چه عواملی باعث بی اعتمادی می شود؟

مطالعات نشان می دهد که بزرگسالان در ایالات متحده انتظار دارند یک شریک جنسی داشته باشند. (این امر روابط در روابط آزاد را مستثنا می کند.) با این وجود ، تا 20٪ در بعضی موارد در رابطه جنسی خارج از زناشویی شرکت خواهند کرد. این امر به دلایل بی شماری اتفاق می افتد. یک دلیل اصلی ممکن است عدم رضایت از روابط باشد. یک رابطه موفق غالباً به معنای ثبات و امنیت هر دو نفر است. همچنین اغلب نیاز به صمیمیت جسمی و عاطفی دارد. کمبود در این مسائل می تواند رضایت رابطه را کاهش دهد. عدم رضایت در رابطه می تواند احتمال خیانت را افزایش دهد.

خیانت همسر در ازدواج همیشه به دلیل عدم رضایت اتفاق نمی افتد. شریک زندگی ممکن است بر اساس نارضایتی شخصی وارد یک رابطه شود. آنها ممکن است برای اطمینان یا تقویت اعتماد به نفس این کار را انجام دهند. تمایل به یک تجربه جنسی جدید همچنین می تواند به یک رابطه منجر شود. برخی دیگر به دنبال صمیمیت عاطفی خیانت را شروع می کنند.

برخی دلایل دیگر که ممکن است شخص را درگیر خیانت کند:

  1. عزت نفس پایین
  2. برای پایان دادن به رابطه اصلی
  3. عدم صمیمیت عاطفی
  4. اعتیاد جنسی
  5. اجتناب از مشکلات شخصی یا رابطه ای
  6. افسردگی

انواع خیانت

برخی از انواع مختلف خیانت ممکن است در یک رابطه رخ دهد.

رابطه جنسی: ممکن است فرد یک شریک زندگی خارج از رابطه جنسی داشته باشد. آنها اغلب احساس وابستگی عاطفی به آن شخص را تجربه نمی کنند.
خیانت مجازی: این خیانتی است که از طریق چت و گفتگو انجام می شود. ممکن است آنلاین بماند و هرگز به نقطه صمیمیت جنسی نرسد. این نوع از خیانت همچنین ممکن است شامل مشاهده فیلم و عکس مستهجن باشد. برخی افراد این عمل را نیز نوعی خیانت می دانند.
خیانت عاطفی: زمانی اتفاق می افتد هنگامی که یکی از شرکای عاطفی به شخص دیگری علاقه مند می شود. فرد ممکن است ساعتها با تلفن یا برقراری ارتباط با کسی غیر از شریک زندگی خود صحبت کند. یک رابطه عاطفی می تواند بر روابط زوجین تاثیر منفی بگذارد. ممکن است شخصی در یک رابطه عاطفی درباره مشکلات رابطه با شخص خارج از رابطه بحث کند. آنها همچنین ممکن است از انجام این کار با شریک زندگی خود خودداری کنند. رابطه جنسی همیشه جزئی از یک رابطه عاطفی نیست.یک رابطه ممکن است صمیمیت جنسی و عاطفی را با هم ترکیب کند. این اغلب یک رابطه ثانویه محسوب می شود. بیشترافراد اینگونه روابط را خیانت می دانند.

تاثیر خیانت بر زندگی افراد

خیانت همسر می تواند بر هر دو طرف در یک رابطه تاثیر بگذارد. این اثرات ممکن است زندگی افراد دیگر مثلا کودکان را نیز درگیر کند. خیانت شریک زندگی می تواند تاثیرات شدیدی داشته باشد. یک مطالعه گزارش داده است که خیانت در ازدواج ممکن است بر سلامت جسمی و روانی تاثیر منفی بگذارداین اثرات معمولا شامل موارد زیر است:

  • اضطراب
  • افسردگی
  • افزایش پریشانی
  • اعتماد به نفس پایین و عزت نفس کم
  • سرزنش خود
  • خشم
  • استرس پس از سانحه (PTSD)
  • عملکرد ضعیف در محل کار

افرادی که خیانت می کنند نیز ممکن است بیشتر در معرض رفتارهای پرخطر باشند. این رفتارها می تواند شامل داشتن رابطه جنسی محافظت نشده تحت تاثیر مواد مخدر باشد. افزایش مصرف مواد مخدر یا الکل ممکن است یکی دیگر از این رفتارها باشد. پرخوری ، کم تحرکی و ورزش بیش از حد نیز ممکن است در این مدت محتمل باشد.

اگر شریک زندگی تان رابطه ای داشته باشد ، زوج درمانی ممکن است کمک کند. شرکای دیگری که تصمیم می گیرند روابط خود را پس از یک خیانت بازسازی کنند ، می توانند از روش های درمانی برای کمک به بازسازی اعتماد در روابط خود استفاده کنند.

احتمال خیانت در چه افرادی بیشتر است؟

تحقیقات نشان دهنده آن است که برخی عوامل با افزایش خیانت ارتباط دارند. برخی از عوامل خطر برای خیانت عبارتند از:

مرد بودن. مردان تقریباً 80٪ بیشتر از زنان درگیر خیانت در یک رابطه هستند.
زندگی در یک شهر بزرگ. این ممکن است شانس خیانت را 50٪ افزایش دهد.
جوان بودن. دو برابر تعداد موارد خیانت در ازدواج در بین افراد 18 تا 30 ساله اتفاق می افتد. موارد کمتری برای افراد بالای 50 سال گزارش شده است.
این نکته را باید در نظر داشته باشید که این عوامل نتیجه مطالعات هستند. فقط به این دلیل که فرد در یکی از این دسته ها قرار دارد به این معنی نیست که آنها خیانت می کنند. اگر نگران هستید که شریک زندگی خیانت کند ، آنها را به عنوان شخص خودشان در نظر بگیرید. هرکسی می تواند با خیانت درگیر شود.

 برای شرکت در آزمون افسردکی و روانشناختی روی لینک های زیر کلیک کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران