مقالات روانشناسی

افراد نامناسب برای ازدواج

1

افراد نامناسب برای ازدواج

ازدواج یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی شماست و نقطه عطفی است که می‌تواند باعث هدایت شما به سمت رشد و شکوفایی یا پسرفت و درجا زدن باشد. انتخاب همسر مناسب نیازمند شناخت و کسب آگاهی در زمینه مقوله ازدواج است تا در نهایت بتوانید به عشقی ماندگار دست یابید. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تنش و تعارض در زندگی مشترک می‌شود این است که افرادی که برای ازدواج با هم مناسب نیستند، یکدیگر را بر می‌گزینند و ازدواج می‌کنند. 

افراد نامناسب برای ازدواج

افرادی که از ما دور هستند

گاهی اوقات دوستی ها یا آشنایی هایی صورت می گیرند که در آن دختر و پسر در دو شهر یا حتی کشور متفاوت زندگی می کنند و امکان آشنایی و رفت و آمد حضوری برای آن ها محدود است. در این حالت، شناخت افراد از یک دیگر یک شناخت کلی و حتی به دور از واقعیت است. مثل کسی که از دور در آینه نگاه می کند و تنها کلیات چهره خودش را مشاهده می کند و امکان مشاهده جزییات و یا نقصان های چهره اش را ندارد.

دختر و پسر وقتی فرصت ملاقات حضوری محدودی دارند، سعی می کنند در این مدت کوتاه از مسائل و مشکلات اجتناب کنند و تلاش دارند که این قرار به خوبی پیش برود و خاطره ی خوبی برای آن ها بسازد. به همین علت شناخت کافی که پیش از ازدواج باید بدست بیاورند را کسب نخواهند کرد. همچنین وقتی فرصت آن ها برای مراوده کوتاه و محدود باشد، سعی می کنند که در این فرصت کوتاه تمام وقتشان را باهم بگذرانند و با هم به سینما، مهمانی، رستوران و غیره می روند و این تصور در ذهنشان شکل می گیرد که در زندگی مشترک نیز چنین شرایطی برای آن ها تکرار خواهد شد ولی اگر بدون مشاوره و به دلیل همین اشتیاق و تفاهم غیرواقع بینانه ای که در این مدت های کوتاه درک می کنند با هم ازدواج کنند بعد از ازدواج دچار سرخوردگی و نا امیدی خواهند شد.

تفاوت سنی

اگر تصمیم به ازدواج با کسی گرفته اید که خیلی از شما بزرگتر یا کوچکتر است حتما قبل از جدی شدن رابطه، به یک مشاور خوب مراجعه کنید و مشاوره پیش از ازدواج دریافت کنید خصوصا اگر سنین پایین تری دارید. مثلا مشکلاتی که یک مرد 35 ساله با یک دختر 20 ساله پیدا می کند بسیار بیشتر از مشکلاتی است که یک مرد 55 ساله با یک خانم 40 ساله با آن مواجه می شوند. مشکلاتی که در این روابط پس از ازدواج تجربه می کنید بسته به اینکه از همسر خود بزرگتر یا کوچکتر باشید متفاوت است

مشکلات ازدواج با فرد کوچکتر

  • ممکن است حوصله ی بی تجربگی ها و کندی های او را نداشته باشید
  • ممکن است برای او نقش والد را ایفا کنید
  • وسوسه می شوید همسر خود را کنترل کنید
  • ممکن است بخواهید خودتان را جوان تر از سن واقعی تان نشان دهید
  • مشکلات ازدواج با فرد بزرگتر
  • ممکن است در مقابل او احساس حقارت کنید
  • ممکن است نقش کودک را برای همسر خود بازی کنید
  • ممکن است بخواهید خود را مسن تر از سن واقعی خود نشان دهید
  • ازدواج با کسانی که تفاوت های اجتماعی با یکدیگر دارند

یکی از شرایط یک ازدواج سالم، داشتن علایق، عقاید، باورها و سلایق نسبتا مشترک است. به گفته ی دکتر محبوبه امیدی نژاد ( متخصص زوج درمانی ) بیشتر افرادی که پس از ازدواج برای حل مشکلات به مراکز مشاوره و زوج درمانی مراجعه می کنند کسانی هستند که نقطه ی اشتراک بسیار کم یا بسیار زیادی با یکدیگر دارند. کم بودن نقاط اشتراک باعث می شود که افراد نتوانند در کنترل تنش های پیش آمده پس از ازدواج موفق عمل کنند. البته اشتراک بسیار زیاد در همه ی مسائل باعث می شود که افراد از یکدیگر خسته شده و دچار روزمرگی و کسلی شوند.

تفاوت دینی و مذهبی

در دوران نامزدی یا به طور کلی دوران قبل از ازدواج تفاوت های دینی مشکلات خودش را به شما نشان نخواهد داد. اما به مرور زمان و با جدی تر شدن رابطه، این مساله می تواند مشکلات خودش را نشان دهد. به دلیل این که دین و مذهب معمولا باورهای بنیادین هر شخص را شکل می دهند، تفاوت در این باورها باعث خواهد شد که زن و شوهر در مسائل اعتقادی و حتی مسائلی که به شکل مستقیم با دین و مذهب ارتباطی ندارند دچار اختلاف شوند. پس از ازدواج در مناسبت های مذهبی می توان این اختلاف ها را مشاهده کرد و به شکل گسترده تر، مسائلی که پیش از ازدواج اصلا به آن توجهی نداشته اند پس از تولد کودک و برنامه ریزی برای تربیت او به طور وسیع خودش را نشان خواهد داد. معمولا مشاوره های قبل از ازدواج مستقل از اعتقادات شخصی هر فرد، تلاش می کنند که مناسب بودن دختر و پسر برای یکدیگر را مورد بررسی قرار دهند تا پس از ازدواج دچار اختلاف و درگیری هایی از این جهت نشوند.

افراد شکاک

اگر قبل از ازدواج فرد رفت و آمدهای شما را دائما کنترل می کند یا هر ساعت با شما تماس گرفته و قبل از سلام از شما می پرسد کجایی یا با طرز لباس پوشیدن شما مشکل دارد یا از همکاران جنس مخالف شما بدگویی می کند و دیگر مسائل مشابه، باید در این ازدواج تجدید نظر کنید و قبل از اینکه درگیر ازدواج با یک فرد شکاک شوید از این مهلکه فرار کنید.

افراد خسیس
خساست درمان پذیر نیست. تغییر چنین افرادی بسیار دشوار است. در مطالب قبل در مورد نشانه های خساست صحبت شد که توصیه می کنیم آن را مطالعه کنید.

مشکل روانی و شخصیتی

مشکلات روانی یک طیف پیوسته از خفیف تا شدید را در بر می گیرند. اختلالاتی نظیر

  1. پارانوئید
  2. دوقطبی
  3. ضداجتماعی
  4. خودشیفتگی
  5. اختلال شخصیت مرزی
  6. اسکیزوفرنی
  7. ..و دیگر اختلالات روانی

 در صورتی که از حد مشخصی بالاتر برود می تواند یک رابطه ی ازدواج را دچار مشکل کند. متاسفانه بسیاری از خانواده ها قبل از ازدواج یا حتی در مراسم خواستگاری، سعی می کنند این موارد را از طرف مقابل مخفی کنند به همین علت بهتر است قبل از اقدام جدی برای ازدواج، با مراجعه به یک مرکز مشاوره ازدواج خوب از درست بودن این تصمیم مطمئن شوید.

برای شناخت این اختلالات قبل ازدواج پیشنهاد میشود از تست MMPI2  تست کتل و تست نئو استفاده شود برای شرکت در این آزمون ها روی لینک زیر کلیک کنید

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران