مقالات روانشناسی

آشنایی قبل ازدواج

1

آشنایی قبل ازدواج

مدت آشنایی قبل ازدواج یکی از دغدغه‌های زوجین جوان در آشنایی و انتخاب همسر است. چراکه اگر این مدت زمان کوتاه باشد، نمی‌توانند به شناخت کافی برسند و اگر بسیار طولانی شود، دچار وابستگی کاذب شده و نمی‌توانند به درستی همسر خود را انتخاب نمایند. آشنایی قبل ازدواج دوره بسیار مهمی است و می‌تواند موفقیت ازدواج شما را تا حدودی تضمین کند. به همین منظور توصیه می‌شود که در این دوره با آگاهی کافی تصمیم بگیرید و همچنین از کمک یک روانشناس در زمینه ازدواج نیز استفاده کنید.

مدت آشنایی قبل ازدواج

دوره آشنایی برای ازدواج یکی از مهم ترین دوره‌ها برای افراد شمرده می‌شود. در این دوره دو طرف باید دقت و توجه بیشتری داشته باشند. در گذشته پدر و مادرها این تصمیم را برای فرزندان خود می‌گرفتند. حتی ممکن بود زن و مرد همدیگر را بعد از خواندن خطبه عقد ببینند که البته این کار امروزه چندان مورد پذیرش نیست چراکه هر کس باید خود شریک زندگی‌اش را انتخاب کند.

آشنایی قبل از ازدواج موجب می‌شود دو طرف به شناخت لایه‌های شخصیت یکدیگر برسند و با توجه به آن تصمیم بگیرند که رابطه را ادامه دهند یا نه. بنابراین آشنایی قبل از ازدواج اگر در چارچوب‌های اخلاقی و ارزشی باشد، باعث می‌شود که افراد تصمیمی عاقلانه بگیرند، با عشق زندگی خود را شروع کنند و ادامه بدهند.

مدت زمان لازم برای آشنایی قبل ازدواج

رابطه عاطفی از زمان آشنایی تا ازدواج مراحلی داشته که معمولا همه آن را طی می کنند، در مرحله اول افراد حس بسیار شیرینی را تجربه کرده و درگیر احساسات قوی و شدید می شوند و حتی در مواقعی تصور کرده که فرد مقابل نیمه گم شده آن ها است و قصد ازدواج و تشکیل خانواده با او را دارند.

برای ازدواج موفق باید افراد راهی را طی کرده و برای آشنایی با یکدیگر وقت گذارند زیرا عدم شناخت کافی منجر به مشکلات، آسیب ها و حتی طلاق می شود. برخی افراد این آشنایی را در دوره نامزدی کامل کرده که این مسئله با آگاهی کامل والدین و از راه درست شکل می گیرد.

طبق تحقیقاتی که انجام شده زنان و مردانی که حدود 1 تا 2 سال رابطه دوستی قبل ازدواج را تجربه کرده اند به احتمال 20 درصد کمتر درگیر طلاق شده و افرادی که حدود 3 سال و بیشتر از آن زمان صرف آشنایی می کنند حدود 50 درصد احتمال طلاق عاطفی و قانونی را کاهش می دهند. البته زمان آشنایی قبل ازدواج در حدود سنی 20 با 30 و 40 متفاوت بوده و افراد با تجربه بیشتر در زمان کمتری آشنایی پیدا می کنند.

تشخیص مدت زمان مناسب برای ازدواج

ازدواج از بزرگترین اتفاقات زندگی هر فردی بوده که بر روی خود شخص و آینده وی تاثیر می گذارد، بنابراین شناخت زنان و مردان قبل ازدواج برای تشخیص مدت زمان مناسب برقراری این پیوند لازم است، که در این جا چند مورد برای آشنایی را مشاهده می کنید.

تحقیقات قبل ازدواج برای آشنایی

درگذشته تحقیقات قبل از ازدواج در مورد ابعاد مختلف و مهم زندگی شخص مرسوم بوده اما در دنیای امروزی کمتر رخ می دهد، این تحقیقات به شناخت بهتر افراد نسبت به وضعیت، سابقه خانوادگی و شخصی فرد کمک کرده و ازدواج بهتری را رقم می زند. بنابراین زمانی که این تحقیقات کامل شده و طرفین از یکدیگر مطمئن بودند وقت خوبی برای اقدام جدی تر و ازدواج است.

مشاوره قبل ازدواج برای آشنایی بیشتر

برای تصمیم گیری درست و آشنایی بهتر مشاوره قبل ازدواج راه حل خوبی بوده و اگر با گذشت جلسات لازم تشخیص و صلاح در ازدواج طرفین بود، زمان مناسبی برای پیوند پسر و دختر است. زیرا مشاوره با علم و دانشی که داشته سوالاتی می پرسد و مصاحبه ای انجام می دهد که به شناخت و وجود اشتراکات بین دو نفر دست می یابد.

آشنایی با شخصیت و علایق فرد

زمانی که افراد در رابطه دوست پسر دوست دختر شخصیت یکدیگر را تا حد زیادی شناخته و از علایق یکدیگر خبر دارند زمان مناسبی برای تصمیم در مورد خواستگاری و ازدواج است.

راه های شناخت زنان قبل ازدواج با شناخت مردان متفاوت بوده زیرا نوع تربیت، بیولوژیک و شخصیت آن ها متفاوت بوده بنابراین با شناخت این راه ها آشنایی راحت تر صورت می گیرد.

افراد در اوایل رابطه معمولا نقاط قوت خود را پر رنگ تر نشان داده که این زمان برای تصمیم در مورد ازدواج مناسب نیست، همچنین به مرور شما نسبت به اهداف هم آشنایی پیدا کرده و در صورت هم مسیر بودن و یا عدم تداخل اهداف امکان تشکیل زندگی مشترک موفق امکان پذیر است.

مهارت های لازم برای ازدواج

ابتدا مهارت های قبل ازدواج مثل حل اختلاف، مسئولیت پذیری و شناخت کامل خود و خواسته ها باید شکل گرفته تا بتوان وارد زندگی مشترک موفق شده و سال های سال کنار هم زندگی کرد.

آمادگی فردی برای ازدواج در وهله اول حائز اهمیت بوده زیرا تا زمانی که افراد به بلوغ عاطفی و استقلال شخصی نرسیده باشند تشکیل یک زندگی مشترک موفق دشوار است.

علائم جذب کننده اولیه

گاهی عواملی که در ابتدا مشکل ساز نبوده و حتی از نظر شخص جذاب است بعد ها در مورد طرف مقابل اذیت کننده شده و به عبارتی روی اعصاب می باشد.

بنابراین باید به رابطه زمان داده تا به مرور میزان سازگاری دو نفر برای زندگی با یکدیگر مشخص شود، این موضوع به تعداد رفت و آمد ها و وقت هایی که دختر و پسر با هم می گذرانند بستگی دارد.

وجود عناصر عشق قبل از ازدواج

برای تشکیل یک زندگی مشترک با فرد مورد علاقه خود باید عناصر مثلث عشق که شامل صمیمت، تعهد و شور و هیجان یا شهوت است بین آن ها وجود داشته زیرا نبود هر یک از این عناصر منجر به اختلافات و جدایی می شود.

اعتماد به یکدیگر برای ازدواج موفق

اعتماد یکی از مهم ترین عوامل برای ازدواج است که در طی زمان به وجود آمده و به مرور بیش تر می شود، زمانی که شما به طرف مقابل خود اعتماد کامل نداشته و مدام او را مورد سوال قرار می دهید این به معنی عدم اعتماد بوده که در زندگی آینده منجر به مشکلات فراوان می شود.

در مدت آشنایی ازدواج به چه عواملی باید توجه شود؟

آشنایی برای ازدواج حتما به این معنا نیست که باید به ازدواج ختم شود و داشتن یک سری شرایط لازم است که اگر نباشد، این رابطه هرچقدر هم طولانی شود پایان و سرانجامی نخواهد داشت. از جمله این شرایط به بلوغ رسیدن افراد در جنبه‌های مختلف مانند بلوغ جنسی، عقلی، روانی، اجتماعی، اخلاقی و مالی است.

از موارد دیگر می‌توان به تناسب خانواده‌ها اشاره کرد، در واقع قبل از شروع آشنایی بهتر است توجه کرد خانواده‌ها از نظر جنبه‌های مختلف مانند فرهنگی، اقتصادی و … با یکدیگر تناسب داشته باشند.

دارا بودن شرایط مالی مناسب برای شروع ازدواج نیز از واجباتی است که در صورت نبود آن ممکن است در آینده باعث بروز مشکل شود. توجه به تغییر شخصیت بعد از ازدواج از مواردی است که خوب است در این مدت نادیده گرفته نشود.

همچنین داشتن اعتماد نسبت به یکدیگر از مهم‌ترین عواملی است که وجود آن برای رابطه الزامی است و نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.

نشانه های فردی که قصد ازدواج ندارد

برای فهمیدن این که فرد قصد ازدواج دارد تنها گفتن خود او کافی نیست و شما می‌توانید با استفاده از نشانه‌هایی متوجه قصد طرف مقابل شوید.

البته قصد ازدواج داشتن به معنی این نیست که حتما آن رابطه باید به ازدواج ختم شود و منظور این است که قصد طرف مقابل جدی و این آشنایی برای او مهم است. با استفاده از نشانه‌های زیر می‌توانید متوجه قصد و نیت طرف مقابل شوید.

در جریان نگذاشتن خانواده ها

فردی که برای ازدواج کردن با شما قصد جدی دارد، سعی می‌کند در اولین فرصت موضوع را با خانواده‌اش درمیان بگذارد و به مراتب از شما می‌خواهد که موضوع را در خانواده بازگو کنید.

طفره رفتن از درمیان گذاشتن موضوع با خانواده می‌تواند نشانه این باشد که فرد هنوز برای ایجاد رابطه قصد و نیت جدی ندارد.

درخواست رابطه ی جنسی

افرادی که برای ازدواج قصد جدی دارند هرگز از شما تقاضای رابطه‌ی جنسی نمی‌کنند. در واقع وقتی فرد در یک رابطه نیت ازدواج داشته باشد هدف او چیز دیگری است بنابراین روی شناخت و درک شخصیت شما تمرکز می کند نه چیز دیگری.

مدت آشنایی ازدواج طولانی

فردی که نسبت به رابطه قصد جدی داشته باشد بیشتر از مدتی که برای شناخت کافی است ادامه نمی‌دهد و سعی در جدی کردن رابطه دارد. اغلب افرادی که قصد ازدواج ندارند به بهانه‌های مختلف قصد به تعویق انداختن ازدواج و کش دادن رابطه را دارند.

تلاش نکردن برای شناختن طرف مقابل

اگر قصد طرف مقابل برای ازدواج کردن با شما جدی باشد، در مدت آشنایی تلاش می‌کند تا با روحیات و اخلاق شما بیشتر آشنا شود و نسبت به سوابق خانوادگی و ویژگی‌های شما حساس می‌شود.

در صورتی که اگر فرد هدفی از این رابطه نداشته باشد برایش اهمیتی ندارد که مدت آشنایی ازدواج چقدر طول بکشد و جز ابراز احساسات واهی کاری انجام نمی‌دهد.

جلسات آشنایی قبل از ازدواج

باید بتوانید مدت آشنایی ازدواج را مدیریت کنید، به این صورت که جلسات آشنایی قبل از ازدواج فقط به هدف شناخت و آشنایی با طرف مقابل باشد و از به وجود آمدن دلبستگی کاذب نسبت به طرف مقابل جلوگیری کنید.

در واقع در جلسه‌های آشنایی موارد زیادی می‌تواند بر مدت آشنایی ازدواج تاثیرگذار باشد که در زیر چند مورد از آن ها را برایتان بیان می‌کنیم.

چگونگی آشنایی

نحوه‌ی آشنا شدن طرفین یکی از عامل‌های مهمی‌ است که بر مدت زمان آشنایی تاثیر به سزایی دارد. وقتی دو نفر خودشان با هم آشنا شوند نسبت به زمانی که به واسطه‌ی فردی مطمئن به هم معرفی شوند زمان بیشتری برای آشنایی لازم است.

همچنین زمانی که توسط خانواده‌ها به یکدیگر معرفی شوند رابطه هدفمند است و بهتر پیش می‌رود و در کنار آشنا شدن فرزندان، خانواده‌ها هم با یکدیگر آشنا می‌شوند و فرزندان می‌توانند از تجربیات بزرگترها استفاده کنند.

در مواردی ممکن است خانواده‌ها عجله کنند و مانع از شناخت دقیق فرزندان نسبت به یکدیگر شوند که در این صورت باید دقت کرد حداقل زمان آشنایی برای شناخت دختر و پسر فراهم شود.

چطور پیش رفتن روال آشنایی

حتی اگر در یک رابطه، هدف دو طرف ازدواج باشد و نسبت به هم پایبند باشند باز هم دلیلی بر کوتاه شدن زمان آشنایی نیست. در واقع گاهی اوقات طرفین فکر می‌کنند چون هدف هردو ازدواج است پس رابطه را ادامه دهیم ببینیم چه می‌شود؟

در صورتی این کاملا اشتباه است و خود باعث طولانی شدن مدت آشنایی ازدواج می‌شود. برای بهتر پیش رفتن رابطه، می‌توانید در کنار آشنایی با یکدیگر از یک مشاور کمک بگیرید تا با استفاده از حمایت‌های او به شناخت دقیق‌تری نسبت به یکدیگر دست پیدا کنید.

عاشق شدن در مدت آشنایی ازدواج

زمانی که افراد ابتدا نسبت به هم علاقه پیدا می‌کنند و بعد از آن برای آشنایی و شناخت یکدیگر قدم برمی‌دارند می‌توان گفت کمی قضیه فرق می‌کند و ممکن است مدت زمان بیشتری برای شناخت از یکدیگر لازم باشد.

در واقع وقتی بحث عشق و دوست داشتن وسط باشد، فرد عاشق بیشتر سعی می‌کند نکات مثبت را ببیند و به نکات منفی اهمیتی نمی‌دهد، به گونه‌ای تمام خصوصیات خوبی که دوست دارد را می‌بیند در این صورت نمی تواند به شناخت دقیقی برسد.

بنابراین در این حالت نیاز به زمان بیشتری است تا کمی از آتش عشق‌شان فروکش کند و بتوانند با دلیل و منطق بیشتری به شناخت نسبت به یکدیگر برسند.

در مقابل رابطه‌ی عاقلانه‌ای هم وجود دارد که دو طرف بدون عشق و احساس اقدام به شناخت یکدیگر می‌کنند که چنین رابطه‌ای هم بدون وجود عشق نمی‌تواند ادامه‌دار باشد.

همخوانی ملاک ها

زمانی که رابطه‌ی دوستی آغاز می‌شود دو طرف شروع به بررسی کردن خصوصیات و ویژگی‌های طرف مقابل می‌کنند و در این جست‌وجو‌ها به دنبال همخوانی ویژگی‌های طرف مقابل با ملاک‌های خود است.

زمانی که عشق و علاقه بین طرفین زیاد باشد همخوانی با ملاک‌ها زیاد می‌شود در واقع فرد به دلیل دوست داشتن سعی می‌کند که نکات مخالف را نبیند. بنابراین هر نکته‌ای می‌تواند بر مدت آشنایی ازدواج تاثیرگذار باشد.

میزان صبر کردن در مقابل تغییر طرف مقابل

همان‌طور که گفته شد ممکن است در یک رابطه میزان همخوانی فرد با ملاک‌ها کم یا زیاد باشد. در واقع گاهی اوقات به دلیل علاقه‌ای که وجود دارد فرد با خود می‌گوید که من او را تغییر می‌دهم اما باید دید که آیا خود فرد حاضر به تغییر کردن است؟ یا فقط به دلیل علاقه‌ای که به شما دارد این حرف را می‌زند؟ اگر می‌خواهد تغییر کند به چقدر زمان نیاز دارد؟

بهتر است بعد از مشخص شدن قضیه اگر طرف قصد تغییر دارد زمان مشخصی متناسب با موضوع قابل تغییر برای آن در نظر گرفت. به عنوان مثال اگر قرار است شغلش را تغییر دهد یک هفته زمان مناسبی نیست، از طرفی یک سال هم زمان زیادی است.

برای کنار گذاشتن یک عادت بد نیز مانند سیگار کشیدن یک هفته زمان مناسبی است و باید روند تغییر را در طولانی مدت در نظر گرفت.

سخن آخر

دوران آشنایی برای ازدواج دختر و پسر بسیار ضروری است و باعث می‌شود که با یک تصمیم عاقلانه زندگی مشترک خود را شروع کنند. مدت آشنایی ازدواج نیز از موارد مهمی است که در شناخت طرفین نقش دارد.

همچنین مدت زمان آشنایی وابسته به موارد مختلفی است که می‌تواند کوتاه یا طولانی باشد. در هر صورت سعی کنید برای داشتن یک ازدواج موفق نسبت به شناخت طرف مقابل اهمیت دهید و بدون عجله برای آشنایی با او زمان بگذارید.

بهتر است برای پرهیز از خطا و اشتباه در دوره‌ی آشنایی از به وجود آمدن عشق و علاقه واهی جلوگیری کنید زیرا علاوه بر طولانی شدن مدت آشنایی ازدواج، شما را از شناختن درست طرف مقابل باز‌می‌دارد. امیدواریم این مطلب برایتان مفید باشد در صورت تمایل می‌توانید نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

اگر مدتی است با شریک زندگیتان آشنا شدید و یا حتی مشغول برنامه ریزی عروسی خود هستید ، پیشنهاد میکنیم در میان شلوغی و هیجان «عاشق بودن» ، زمان کوتاهی مکث کنید و از خود بپرسید که چقدر شما و شریک آینده زندگی تان سازگار هستید. ممکن است اکنون اتفاقات عالی باشد ، اما آیا رابطه شما در ماه ها و سالهای آینده ادامه خواهد داشت؟ و چگونه می توانید طوفان هایی که دیر یا زود سر می رسند را مدیریت کنید ؟ این سوال ها با انجام تست مشاوره قبل از ازدواج پاسخ داده می شود.

هرچه بیشتر در مورد یکدیگر بدانید بهتر است . بنابراین اگر به فکر ازدواج هستید ، هرچه قبل از روز عروسی درمورد یکدیگر بیشتر بدانید ، بهتر است با انجام تست پیش از ازدواج می توانید حقایق مهم را کشف کنید. همچنین این تست ها می توانند به شما کمک کند تا با شناخت ارزش ها و موضوعاتی که برایتان اهمیت بیشتری دارند به گونه ای متفاوت تر فکر و تصمیم گیری کنید. اگر هر دو شما جدی هستید که سخت تلاش کنید تا ازدواج خود را به بهترین شکل ممکن رقم بزنید ، پس تست قبل از ازدواج برای شما مناسب است. تست های قبل ازدواج میتوان به تستNEO، MMPI، کتل اشاره کرد. برای شرکت در تست ها به لینک زیر مراجعه کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران