مقالات روانشناسی

اهمیت صداقت در ازدواج

1

اهمیت صداقت در ازدواج

یکی از مهمترین مشکلات زوج های جوان دروغگویی و فریبکاری یکی از آن هاست. همسرانی که با این مشکل مواجه هستند غالبا تصمیم به طلاق و جدایی میگیرند. قبل از برقراری روابط احساسی و تصمیم به ازدواج از صداقت داشتن طرف مقابل مطمئن شوید چون فریبکاری در ازدواج پایان خوشی نخواهد داشت.

اهمیت صداقت

صداقت یکی از مهمترین نیازهای عاطفی در زندگی مشترک است. در صورتی که صداقت بین زن و شوهرها وجود داشته باشد، احساس عشق و محبت آن‌ها عمیق‌تر می‌شود. صداقت زن و شوهر را به یکدیگر نزدیک می‌کند. در یک خانواده سالم، صداقت، درستی و قابل اعتماد بودن از ضروری ترین اجزای رابطه هستند.

آگاهی از این موضوع که می‌توانید بر صحت حرف‌های همسر خود اطمینان داشته باشید، حس امنیت به شما می‌دهد چرا که او در همه حال صادق است. همسر راستگو با در میان گذاشتن حقیقیت این حس را به شما می‌دهد که در نظر او فردی قابل اعتماد هستید.

تاثیرات عدم صداقت با همسر

وقتی در طولانی مدت به کسی عشق می‌ورزید که اعتمادی به او ندارید، در واقع هم به خود، هم به شریک زندگی‌ و هم به اعتماد به نفس هردویتان آسیب وارد می‌شود. یکی از مخرب ترین عواملی که باعث می‌شود صمیمیت بین زوجین، عشق، شور و حرارت رابطه از بین برود، بازگو نکردن حقیقت است.

اغلب افرادی که دائما حقیقت را «دستکاری» می‌کنند، معتقدند که گاهی اوقات حق بازگو نکردن حقیقت را دارند چراکه ممکن است با گفتن حقیقت شرایط خراب‌تر شود و به اصطلاح دروغ‌هایشان مصلحتی است.

وقتی شما با یک فرد دروغگو زندگی می‌کنید، در نهایت مجبور می‌شوید که دروغ‌های او را بپوشانید و خودتان هم به یک دروغگو تبدیل خواهید شد. پس صداقت در زندگی مشترک اهمیت زیادی دارد تا همسر و فرزندان خود را نیز از دروغگویی بازدارید. به این صورت می‌توانید خانواده سالم خود را تشکیل دهید.

همسر صادق چه کسی است؟

پیدا کردن همسری که درست و صادق باشد به معنای جستجوی کسی است که با خود صادق باشد. انسانهای زیادی وجود دارند که به شما دروغ نمی گویند، اما به خودشان دروغ می گویند. صداقت از خود شخص شروع می شود. بدین معنی که می بایست از کسانی که استاد خود فریبی هستند، برحذر باشید. ممکن است به خود بقبولانید که همسرتان انسان صادقی است، اما بیاد بیاورید که او از رویارویی و پذیرفتن خیلی از مشکلات خود اجتناب می ورزد. در اینجا موضوع این نیست که او دروغگو است، می توان گفت که او چندان با خودش صادق نیست.آیا طرف مقابلتان تحت عنوان معامله و تجارت به مشتریان و یا همکاران خود دروغ می گوید؟ آیا حقیقت را راجع به زندگی خود از خانواده اش پنهان می کند؟ آیا کارهایی را که شما فکر می کنید از روی بی صداقتی است، توجیه می کند؟ چنانچه در صداقت نامزدتان مردد هستید، حس احترام خود را نسبت به او از دست خواهید داد و مشکل خواهید توانست که به رفتار او در قبال خود اعتماد کنید.

ویژگی فرد صادق

  1. هیچ قسمتی از شخصیت خود را از شما پنهان نخواهد کرد.
  2. اینطور نیست که به خاطر دفاع از خود، فقط آنچه را که شما دوست دارید بشنوید، به شما بگوید.
  3. بدون اینکه مجبور باشید با سیاست و یا با زور حقیقت را از او بیرون بکشید، خودش تمام حقیقت را با شما در میان خواهد گذاشت.
  4. به دنبال همسری باشید که در رابطه با احساسات خود رک و صادق باشد و اعمال و گفتارش با یکدیگر همخوانی داشته باشد.

انواع صداقت

صداقت عاطفی: صداقت عاطفی به معنای بیان واکنش‌های عاطفی مثبت یا منفی نسبت به وقایع زندگی به خصوص بیان واکنش‌های عاطفی در مورد رفتارهای همسر است. بعضی افراد در ابراز واکنش‌های مثبت چندان مشکلی ندارند، ولی ابراز واکنش‌های منفی برایشان سخت است. در این مورد، باید مهارت‌های مناسب ارتباطی و نحوه بیان خواسته‌ها آموزش داده شود تا بتوانند احساسات خود را به راحتی بیان کنند.

صداقت در مورد گذشته: شاید سۆال شود که تا چه حد می‌توان گذشته خود را به همسر گفت. واقعیت آن است که در این مورد نمی‌توان حکم کلی داد اما هر موردی که بتواند بر زندگی مشترک سایه بیندازد، هر عاملی که ممکن است دانستن آن باعث جواب منفی طرف مقابل شود و هر موردی که اگر بعدها آشکار شود اختلافات شدید را در پی خواهد داشت، باید با صداقت بازگو شود.

صداقت درباره حال: صداقت درباره زمان حال به در میان گذاشتن وقایع زندگی روزمره با همسر مربوط می‌شود. این مسئله به خصوص در فعالیت‌هایی که بر همسر اثر می‌گذارند حیاتی‌تر و لازم‌تر است. در زندگی موفق، زن و شوهر به هم وابستگی متقابل پیدا می‌کنند و این ارتباط برای برنامه‌ریزی روزانه و هماهنگ ساختن فعالیت‌ها ضروری است. اما در زندگی ناموفق، هر یک درگیر کارهای خاص خود می‌شوند و برنامه‌های روزانه خود را دارند. به این حالت «زندگی دوم محرمانه» گفته می‌شود. در واقع، یکی از طرفین درگیر شکلی از زندگی کاملاً خصوصی می‌شود که طرف دیگر از آن خبر ندارد.

صداقت درباره آینده: این نوع صداقت مربوط است به توضیح طرح‌ها و برنامه‌هایی که دختر و پسر برای زندگی آینده‌شان طراحی کرده‌اند، یعنی پرداختن به اهداف و فعالیت‌های بعدی در زندگی مشترکشان. در این باره گفت‌وگو و توضیح درباره جزئیات طرح‌ها و تقاضای مساعدت، همفکری، همکاری و همراهی از همسر، یک راهکار مهم محسوب می‌شود.

حد و مرز صداقت در رابطه

صداقت خالصانه با همسر بسیار ارزشمند است اما وقتی جنبه افراط و صداقت محض به خود می‌گیرد، کم کم شبیه یک ساده لوحی پردردسر می‌شود که ممکن است مشکلات زیادی برایتان به وجود آورد. پس بهتر است برخی حقیقت‌ها را برای خودتان نگه دارید.

  1. اگر کسی در مورد موضوعات جزئی مانند زیبایی چهره‌اش یا شکل ظاهری خانه‌اش از شما نظر خواست، لازم نیست اگر مطابق سلیقه شما نبود حتما صادق باشید، ممکن است این صداقت و رک گویی شما موجب رنجش طرف مقابل شود.
  2. صداقت در مورد دلخوری‌های مربوط به خانواده همسر که بدون ملاحظه با همسرتان در میان می‌گذارید اصلا لزومی ندارد.
  3. اگر کسی پشت سر همسر شما بدگویی کرد، درست نیست دقیقا همان حرف‌ها را برای همسرتان بازگو کنید. بلکه اگر موضوع خیلی اهمیت داشت و پای اشتباهات همسرتان در میان بود، سعی کنید به نرم ترین حالت ممکن، جوری که همسرتان ذره‌ای متوجه بدگویی دیگری از خودش نشود، ماجرا را با او در میان بگذارید. صداقت در زندگی مشترک به این معنی نیست که تمام ضعف‌های همسرتان را بدون ملاحظه به او بگویید.
  4. این که چه تعداد زیادی خواستگار داشته‌اید موضوعی نیست که بخواهید با نامزدتان در میان بگذارید و صداقت کامل داشته باشید. این کار باعث بی اعتمادی، سرخوردگی، تحقیر و احساس ناامنی می‌شود. گفتن هر مزاحمتی و پیشنهادی تنها شک و سوءظن را همسرتان بیشتر می‌کند؛ تنها در مواقعی که موضوع جدی بود باید به همسرتان اطلاع دهید. برای اطلاع بیشتر از صداقت در خانواده کلیک کنید.

راهکارهایی برای افزایش صداقت با همسر

معمولا بیشتر آدم‌ها از دروغ گفتن در زندگی مشترک به عنوان راهی برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی استفاده می‌کنند. چه بسا فرد دروغگو با خود می‌اندیشد که اگر درباره کارهایش دروغ بگوید راحت تر است تا آن که مورد توهین و سرزنش قرار بگیرد یا از انجام کار مورد علاقه‌اش محروم شود. بنابراین بهترین راه حل برای این که همسرتان دروغ نگوید این است که به او احساس امنیت بدهید و شرایطی را فراهم کنید که او از راستگویی هراسی نداشته باشد. تقویت رابطه عاطفی می‌تواند این هراس را از بین ببرد تا صداقت در زندگی مشترک ایجاد شود و امنیت مورد نیاز را به وجود آورد .

زمانی که بخواهید دروغ را از زندگی خود حذف کنید، باید ابتدا در خودتان تغییراتی به وجود آورید. باید به این شناخت نسبی برسید که دروغ گفتن به همسرتان چه آسیب‌های جدی‌ای را به زندگی زناشویی وارد می‌کند. هر وقت موضوعی پیش آمد که در آن شرایط قادر به گفتن حقیقت نبودید، بهترین پاسخ آن است که بگویید «فعلا از من نپرس، هر وقت شرایط و موقعیت فراهم شود حقیقیت را می‌گویم»، در این صورت دروغی هم گفته نمی‌شود. برای کسب اطلاع بیشتر از پیامدهای دروغ گفتن به همسر کلیک کنید.

با استفاده از تست نئو میتوان میزان صداقت شناسایی کرد. همچنین با شرکت در آزمونMMPI2 میتوان اختلالات روانشناختی شناسایی کرد.توصیه میشود قبل ازدواج در تست MMPI و NEO شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران