مقالات روانشناسی

ترس از طلاق

1

ترس از طلاق

ترس از طلاق

ترس از طلاق می‌تواند هم در زنان و هم در مردان وجود داشته باشد. معمولا زوجین در آستانه جدایی، ترس از طلاق و احساس نگرانی مفرط در این باره را نیز تجربه می‌کنند. هر چه زندگی مشترک طولانی‌تر باشد، این ترس برای هر دو بیشتر می‌شود. حس تنهایی و اینکه ندانی بعد از طلاق چه باید بکنی، از جمله‌های مردان و زنانی است که علارغم مشکلاتی که در زندگی زناشویی دارند، به آن ادامه داده و موجب آزار یکدیگر می‌شوند.

مقابله با ترس از طلاق بخش مهمی در بازسازی زندگی بعد از جدایی و متارکه محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، طلاق راهی برای تخریب تمام نقشه‌هایی است که با دقت برای زندگی خود برنامه‌ریزی کرده بودید. درجایی که قبلاً اعتماد و آرامش وجود داشت، اکنون به مکان ناشناخته‌ای تبدیل شده که هیچ اطلاعاتی راجع به آن نداریم.
درک این موضوع که اکنون تمام تصمیم گیری ها به خودتان بستگی دارد و اینکه با زندگی بعد از طلاق چه کاری می‌خواهید انجام دهید می‌تواند طاقت‌فرسا و سخت باشد. اما راه و چاره این نیست که به آهستگی و با ناتوانی به سمت یک سوراخ کوچک امن حرکت کنید(اشاره به زندگی کرم‌ها دارد) و فرصت های زندگی را به خاطر اشتباهات گذشته از دست دهید.
حرکت روبه‌جلو و مواجه‌شدن با ترس بعد از طلاق چیزی است که به شما اجازه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن زندگی کنید.

دلایل ترس از طلاق

بسیاری از زنان و مردان وقتی بطور جدی تصمیم به جدایی می‌گیرند نوعی ترس و اضطراب شدید را تجربه می‌کنند. این موضوع می‌تواند آنقدر آزاردهنده باشد که مانع از انجام امور روزمره زندگی شود یا حتی از طلاق منصرف‌شان کند. دلایل مختلفی می‌توانند در بروز این ترس تاثیرگذار باشند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پایین بودن عزت نفس

عزت نفس پایین و عدم اعتماد به نفس باعث می‌شود که افراد رابطه ناسالم را رها نکنند. روانشناسان معتقدند، فردی که اطلاعی از محاسن و ویژگی‌های مثبت خود ندارد، ناخودآگاه آماده است تا هر گونه رفتار بد و ناخوشایندی را با خود بپذیرد. این افراد باور دارند که شایسته دریافت عشق نیستند.

توصیه‌های زیر خطاب به افرادی است که به دلیل دست‌کم گرفتن خود، در تله یک رابطه ناسالم گرفتار شده‌اند:

بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید. این سرمایه‌گذاری می‌تواند یک سرگرمی جدید، دوره‌های آشپزی یا رفتن به سفر باشد. اولین فردی که باید مراقب شما باشد، خودتان هستید.

خودتان را ببخشید. از سرزنش کردن خود برای اشتباهات گذشته دست بردارید و در عوض به آینده فکر کنید.
حرف‌های امیدوارکننده به خودتان بزنید. هرگز به خودتان نگویید که “من یه بازنده‌ام” یا “من یه احمقم”. شما انسانی منحصر به فرد و شایسته بهترین‌ها هستید.

اکنون می‌توانید از دید یک انسان بااعتماد به نفس به زندگیتان نگاه کنید و عاقلانه تصمیم بگیرید که آیا واقعاً برای ادامه زندگی به یک شریک عاطفی نیاز دارید یا خیر. احتمالاً دلیل باقی ماندنتان در این رابطه ناسالم این است که احساس می‌کردید استحقاق رابطه بهتری را ندارید.

وابستگی عاطفی

تصمیم به طلاق به خصوص برای زوجینی که سال‌های طولانی با یکدیگر زندگی کرده‌اند، کار آسانی نیست. اکثر زن و شوهرها با وجود اختلافاتی که دارند در نهایت نوعی وابستگی عاطفی را در درون خود احساس می‌کنند. گسستن این رشته پیوند اضطراب زیادی را برای دو طرف به همراه می‌آورد. از همین رو باید قبل از طلاق از نظر روحی خود را آماده کنید تا بعدها با آسیب روانی کمتری مواجه شوید. مراجعه به یک روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی پیش از طلاق تا حد زیادی می‌تواند در این زمینه به شما یاری برساند.

ترس از طلاق به خاطر نداشتن هیچ چشم اندازی در مورد آینده

اگر تصمیم گیری برای طلاق به ناگهانی اتفاق بیفتد یا به هردلیلی زن یا مرد در زمینه نحوه زندگی پس از جدایی هیچ برنامه ریزی نداشته باشد، مسلما دچار ترس و اضطراب زیادی می شود. زیرا در این شرایط نمی‌دانید با چه چالش‌هایی قرار است مواجه شوید و نحوه مدیریت کردن این چالش‌ها را نیز نیاموخته‌اید. در نتیجه باید قبل از اینکه به طور رسمی جدا شوید در مورد چشم انداز پیش رو بیاندیشید و خود را برای آنچه در آینده اتفاق می‌افتد آماده کنید.

وجود مشکلات مالی برای زن و مساله مهریه برای آقا

یکی از موانع طلاق به خصوص برای زنان مشکلات مالی است. زنانی که هیچ شغل یا مهارتی ندارند، نمی‌دانند پس از جدایی باید چگونه زندگی روزمره خود را بگذرانند. همین مسئله باعث می‌شود که تا حد ممکن طلاق را به تعویق بیاندازند. در مقابل مردان نیز ممکن است امروزه به درآمد همسر خود وابسته باشند، همچنین طلب مهریه از جانب زن از جمله مسائلی است که باعث می‌شود مردان برای طلاق اقدام نکرده یا از آن بترسند.

مشکلات مرتبط با فرهنگ

در بسیاری از خانواده‌ها و خرده فرهنگ‌های ایرانی طلاق گرفتن به خصوص برای زن امری بسیار ناپسند تلقی می‌شود. همین موضوع باعث شده اطرافیان از زنان مطلقه حمایت نکنند یا نگاه بدی به آن‌ها داشته باشند. این مسئله طلاق را به فرایند دردناک‌تری تبدیل کرده و فشار روانی زیادی را به زنان تحمیل می‌کند. البته این موضوع با افزایش آگاهی در جامعه امروزه کم رنگ‌تر شده، با این حال هنوز هم بسیاری از افراد به خاطر مسائل فرهنگی و اجتماعی ممکن است از طلاق گرفتن بترسند.

ترس از طلاق به خاطر نگرانی در مورد فرزندان

نگرانی در مورد آینده فرزندان یکی از دغدغه‌های بسیار مهم زوجین است که در تصمیم‌گیری برای طلاق تا حد زیادی تاثیر می‌گذارد. در این شرایط ممکن است بترسید که فرزندتان در پی طلاق از نظر روحی آسیب ببیند و بعدها دچار مشکلات رفتاری شود.

با این همه توجه به این نکته حائز اهمیت است که فرزندان طلاق اگر زندگی آرامی داشته باشند، نسبت به بچه‌هایی که پدر و مادرشان طلاق نگرفته‌اند، اما دائما با یکدیگر درگیر هستند سلامت روان بالاتری را تجربه می‌کنند. در نتیجه اگر از ترس آینده فرزندتان طلاق را به تعویق می‌اندازید باید کیفیت زندگی مشترک خود را نیز بالا ببرید و فضای امنی را در محیط خانه ایجاد کنید.

توصیه هایی برای غلبه بر ترس از طلاق

ترس از طلاق دلیل خوبی برای ادامه دادن به زندگی نیست. برای اینکه تصمیم درستی برای آینده خود بگیرید باید بر احساسات خود مسلط باشید و با دوراندیشی بیشتری دست به انتخاب بزنید. در همین راستا برای اینکه بتوانید بر ترس خود غلبه کنید در نظر گرفتن برخی توصیه‌ها می‌تواند کمک کننده باشد که در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

از نظر روانی خود را برای طلاق آماده کنید

برای اینکه بتوانید بر ترس خود از طلاق غلبه کنید، پیش از هرچیز باید برای آن آمادگی روانی به دست بیاورید. این امر به سادگی به دست نمی‌آید. برای رسیدن به این هدف لازم است که بدانید جدایی ممکن است برای شما همانند از دست دادن یک عزیز تمام شود.

در این شرایط احتمالا احساسات مختلفی از جمله خشم، اندوه، دلتنگی و نفرت را هم زمان تجربه می‌کنید و دچار واکنش‌هایی نظیر انکار، چانه زنی و افسردگی می‌شوید. آگاهی از این مسائل به شما کمک می‌کند تا بتوانید تسلط بیشتری روی احساسات خود داشته باشید و بدانید که این تجربیات پایدار نمی‌مانند. برای اینکه از نظر روانی به توانمندی بالاتری دست پیدا کنید کمک گرفتن از یک روانشناس می‌تواند تا حد زیادی موثر باشد.

در توانمندسازی خود بکوشید

برای اینکه بتوانید پس از طلاق به تنهایی زندگی را بچرخانید، باید که مهارت‌های خود را افزایش داده و در جهت توانمندسازی هرچه بیشتر خویش بکوشید. برای مثال اگر زن هستید و منبع درآمدی ندارید، لازم است قبل طلاق سعی کنید مهارتی خاص به دست آورده و برای درآمدزایی تلاش کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا با ذهن بازتری تصمیم بگیرید و همواره از موضع ضعف با مشکلات برخورد نکنید. اگر مرد هستید هم بهتر است در انجام امور خانه‌داری به جای تکیه به زنان اطراف‌تان (همسر، مادر، خواهر…..) خودتان دست بجنبانید.

کودکان را برای طلاق آماده کنید

همانطور که گفته شد نگرانی در مورد کودکان و واکنش آن‌ها به طلاق یکی از عوامل اصلی است که منجر به احساس اضطراب زوجین در آستانه جدایی می‌شود. برای اینکه این مشکل را به خوبی مدیریت کنید، لازم است متناسب با سن کودک در مورد طلاق به او اطلاعات بدهید. توجه داشته باشید که هرگز نباید بیش از نیاز کودک اطلاعات فراهم کنید. در نتیجه اجازه دهید در طی مکالمه او بیشتر سوال برسد. نکته دیگر اینجاست که هرگز نباید نزد فرزندتان از همسر خود بدگویی کنید. چرا که این کار باعث بروز سردرگمی در کودک می‌شود و می‌تواند اضطراب زیادی را در او برانگیزد.

قبل از طلاق تمام تلاش خود را برای حفظ زندگی تان انجام دهید

طلاق نباید به صورت یک تصمیم تکانشی و از قبل فکر نشده اتفاق بیفتد. چرا که در این صورت احتمال پشیمانی زوجین تا حد زیادی وجود دارد که می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. در نتیجه تلاش کنید با وجود همه احساسات منفی که در زندگی تجربه می‌کنید عجولانه برای جدایی اقدام نکنید. قبل از این کار اجازه دهید که از نظر هیجانی در یک وضعیت باثبات قرار بگیرد و با تکیه بر نیروی منطق از یک فرد متخصص برای مشورت کردن در این باره کمک بگیرید. روانشناسان متخصص در حیطه زوج درمانی از جمله کارشناسانی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما یاری برسانند.

از جلسات روان درمانی فردی کمک بگیرید

ترس از طلاق می‌تواند ناشی از یک مشکل روانشناختی درون فردی باشد. برای مثال کسانی که وابستگی شدیدی به همسر خود دارند حتی با فکر کردن به طلاق دچار اضطراب جدایی می‌شوند. همین مسئله می‌تواند آن‌ها را سالیان سال رنج داده و باعث شود که علارغم تمام مشکلات هرگز به طلاق فکر نکنند. در این شرایط مراجعه به یک روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی فردی به شما کمک می‌کند تا بتوانید ریشه ترس‌های خود را بشناسید، با آن‌ها مواجه شده و در نهایت بر آن‌ها غلبه کنید.

برای شرکت در تست افسردگی و تست اضطراب کلیک کنید.

برای سنجش اختلالات روانی در تست MMPI2 کلیک کنید.

تست شخصیت نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد این آزمون بر خلاف آزمون هایی که بر آسیب شناسی شخصیت تکیه دارند (مانند MMPI) به ارزیابی ویژگی های بهنجار شخصیت می پردازد. 

برای شرکت در تست نئو کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران