مقالات روانشناسی

راهکارهای مقابله با بحران مالی

1.00

در واقع وضعیت شما هر قدر هم که ناخوشایند به نظر برسد، راه حل هایی برای مقابله با آن وجود دارد. استراتژی های زیر به شما کمک کنند تابا شخص دیگری صحبت کنید
این چرخه معیوب را بشکنید، مشکلات مالی خود را کاهش داده و ثبات دوباره پیدا کنید.

با شخص دیگری صحبت کنید

زمانی که با مشکل های مالی روبرو هستید، وسوسه می شوید که تنها باشید و از همه فاصله بگیرید و موضوع بی پولی را یک موضوع بسیار آسیب زننده می پندارید و حتی از گفتن آن هم شرم دارید و خجالت می کشید اما بیان کردن این مسئله به یکی از دوستان قابل اعتماد یا کسی که دوستش دارید، نه تنها از استرس شما می کاهد، بلکه باعث می شود فرد مورد نظر از منظر دیگری به مسئله نگاه کند، نگرانی های شما را بکاهد، راه حل های موثر پیدا کند و شما بتوانید از ایده های او استفاده کنید.

البته ممکن است فردی که با او صحبت می کنید، هیچ راه حلی برای حل مشکل مالی شما نداشته باشد اما باعث می شود که ذهنتان آرام شود و از لحاظ روانی تخلیه شوید. فقط دقت کنید که یک فرد قابل اعتماد را پیدا کنید که هرگز شما را قضاوت نکند و سپس خیلی صادقانه راجع به احساسات و نگرانی های خود با صحبت کنید.

از یک فرد متخصص کمک بگیرید

اگر چنین فرد قابل اعتمادی در اطراف خود ندارید، می توانید از یک مشاور کمک بگیرید. خوشبختانه تعداد مشاوران بسیار زیاد است. بعضی از آن ها رایگان هم کار می کنند و می توانید مشکلات نقاط ضعف و نگرانی های خود را به او بگویید که قطعاً شما را به مسیر خوبی راهنمایی می کند.

با خانواده صحبت کنید

اگر احساس می کنید که نمی توانید به مشاوره دسترسی داشته باشید و دوست قابل اعتمادی هم ندارید ، بهتر است که نگرانی های خود را به اعضای خانواده ابراز کنید و از آن ها راه حل بگیرید و با آن ها در دل کنید و سپس سرگرمی های خانوادگی ارزان را انتخاب کنید. مثلاً با یکدیگر در پارک پیاده روی کنید ، بازی های ارزان انجام دهید و سعی کنید بیشتر در کنار هم باشید تا حس مثبت در شما ایجاد شود .

یک لیست از وضعیت مالی تهیه کنید

شاید ترجیح دهید که قبض های پرداخت نشده، بدهی ها و هرگونه کرایه خانه و هر مشکل مالی دیگر را به دست فراموشی بسپارید تا کمتر استرس بگیرید اما بهترین راه ، مواجهه شدن با حقیقت است. زمانی که لیستی از وضعیت مالی و بدهی های خود داشته باشید، یعنی قدم اول را برای انجام یک کار موثر برداشته اید. حتی می توانید از وب سایت ها و اپلیکیشن های مخصوص موبایل برنامه بریزید و به آن پایبند باشید
هم استفاده کنید.

در لیست همه منابع درآمدی خود را یادداشت کنید

از جمله پول هایی که در طول ماه خرج می کنید ، مثل پرداخت قبوض ، خرید خوراکی ، لباس ، کرایه خانه و ... را یادداشت کنید و بدهی های خود را لیسبرنامه بریزید و به آن پایبند باشید
ت کنید . نوع و الگوی خرج خود را یادداشت کنید . مثلاً ببینید که زیاد رستوران می روید ، در چنین حالتی سعی کنید بیشتر در منزل غذا درست کنید آیا در فروشگاه های آنلاین بیش از حد خرید می کنید؟ پس وپسعی کنید مقدار خرید خود را کاهش دهید و ببینید چه عواملی هستند که باعث می شوند شما برای خرج بیشتر تحریک شوید.

به خودتان سخت نگیرید

هنگامی که در حال تهیه چنین لیستی هستید، به خودتان یادآوری کنید که همه درگیر گرفتاری های مالی می شوند . پس نباید خودتان را مجازات کنید و فقط بایبرنامه بریزید و به آن پایبند باشید
د اشتباهات خود را بشناسید و به دنبال راه حل موثر بگردید .

به دنبال تغییرات کوچک باشید

مثلاً شاید شما هر روز صبح روزنامه بخرید، ناهار ساندویچ بخورید و بعد از ناهار سیگار بکشید. پس همه این ها عاملی برای پول خرج کردن است. به جای آن می توانید روزنامه را کنار بگذارید، سیگار را ترک کنید و به جای ساندویچ ، غذای خانگی به محل کار ببرید. سپس خواهید دید که در آخر ماه چقدر پس انداز بیشتری دارید.

خرید بی رویه را ترک کنید

برنامه بریزید و به آن پایبند باشید
بعضی از افراد عادت دارند که هر روز به بیرون می روند و یک چیز برای خریدن پیدا می کنند اما بهتر است این دفعه که خرید کردید، تا یک هفته به خودتان اجازه خرید کردن ندهید.

برنامه بریزید و به آن پایبند باشید

استرس مالی باعث می شود که مشکلات مالی تان بیشتر شود. تا جایی که شما کنترل شرایط را از دست می دهید اما بهتر است که آرامش خود را حفظ کنید . خرج های اضافه را کنار بگذارید و به دنبال یک برنامه ریزی باشید. برای برنامه ریزی مراحلی که در ادامه ی این بخش از نمناک عنوان شده را پیش ببرید:

مشکل مالی خود را شناسایی کنید

لیستی که از اموال و قرض و قوله های خود تهیه کرده بودید را جلوی چشمانتان بگذارید و مشخص کنید که با چه مشکل مالی مواجه هستید. ببینید که بیشتر هزینه های شما صرف چه چیزی می شود و سپس برنامه جداگانه ای برای این مشکلات تهیه کنید.

راه حل ها را یادداشت کنید

برنامه بریزید و به آن پایبند باشیدزمانی که مشکل را ریشه یابی می کنید، طوفانی از افکار به زندگی شما غلبه می کند. بهتر است که تمام این فکرها را روی کاغذ پیاده کنید. همه آن ها را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

برنامه خود را اجرایی کنید

در مورد این که چگونه می توانیم این راه حل های موثر را به کار بگیریم، کاملاً مشخص و واضح عمل کنید . مثلا ببینید آیا باید به دنبال شغل جدید بگردید ؟ آیا باید در کنار شغلی که دارید کار دیگری انجام دهید ؟ پس سعی کنید هر چه سریع تر برنامه ریزی خود را به مرحله اجرایی در بیاورید.

پیشرفت خود را ثبت کنید

همانطور که قبلا هم توضیح دادیم، اتفاقات مختلف روی سلامت و استرس مالی ما موثر است. در این مسیر که قرار است برنامه ریزی خود را اجرا کنید ، باید پیشرفت خود را هم به ثبت برسانید و هزینه های تان را به صورت ماهانه بسنجید.

خودتان را سرزنش نکنید

همه ما انسان هستیم و گاهی اوقات نمی توانیم دقیقا طبق روتین پیش برویم. پس بهتر است در این زمان ها، خودتان را سرزنش نکنید و سعی کنید در سریع ترین زمان ممکن، دوباره وارد برنامه ریزی قبلی خود شوید.

یک بودجه ماهانه تعیین کنید

سعی کنید برای خودتان یک بودجه ماهانه کنار بگذارید تا کنترل اوضاع مالی را راحت تر به دست بگیرید. هر گونه هزینه روزانه را داخل بودجه خود یادداشت کنید؛ حتی خرید خوراکی را هم فراموش نکنید.

هزینه هایی مثل هزینه بیمه یا مالیات که هر سال پرداخت می کنید را در قسمت دیگر صفحه بنویسید. حالا هزینه های غیر منتظره هم مثل هزینه های پزشکی، یا تعمیر ماشین را در نظر بگیرید و آن ها را هم یادداشت کنید و سپس برای هزینه های خود اولویت بندی داشته باشید.

اگر هر ماه با کمبود پول مواجه می شوید ، اولویت بندی کنید که چه هزینه هایی اهمیت بیشتری دارند . اولویت و تمرکز خود را روی آن ها قرار دهید تا کم کم به سراغ هزینه ها با اهمیت کمتر بروید.

به دنبال راه های مختلف برای پس انداز باشید

حتما نباید کل ماه تمام حقوق خود را خرج کنید و پاک شوید. پس سعی کنید هر ماه پس اندازی را حتی به مقدار بسیار کم، کنار بگذارید. سعی کنید که این لیست بودجه بندی را به همه اعضای خانواده توضیح دهید تا آن ها هم بتوانند در کنار شما به مدیریت بهتر وضعیت مالی خانه کمک کنند.

استرس مالی خود را کنترل کنید

در کنار همه راهکارهایی که برای وضعیت بهتر مالی به شما معرفی کردیم ، باید راهکارهایی را برای مقابله با استرس به کار بیندازید که شامل موارد زیر هستند :

فعالیت بدنی داشته باشید

تمرین و ورزش به کاهش استرس کمک می کند ، روحیه شما را بهبود می بخشد ، انرژی تان را افزایش می دهد و عزت نفستان را بالا می برد . پس سعی کنید به طور کل روزی 30 دقیقه ورزش کنید و آن را به سه ورزش ده دقیقه ای کوتاه تبدیل کنید .

تکنیک ریلکسیشن را تمرین کنید

هر روز زمان بگذارید ، ذهن تان را آرام کنید و به انجام مدیتیشن تمرین های تنفسی یا دیگر تکنیک های اکسیژن بپردازید که استرس شما را از بین می برند و باعث تعادل زندگی تان می شوند .

عزت نفس خود را افزایش دهید

درگیر شدن با مشکلات مالی ، عاملی برای احساس شکست و کاهش عزت نفس است اما خوشبختانه می توانید حس با ارزش بودن را دوباره در خودتان پرورش دهید. در کارهایی داوطلب شوید که استرس شما را می کاهد و باعث می شود مهارت های جدید خود را به دیگران نشان دهید و دوباره اعتماد به نفس بگیرید.

خوب بخوابید

احساس خستگی نه تنها استرس و افکار منفی را افزایش می دهد ، بلکه باعث می شود روز بعد به اندازه کافی ، چه از لحاظ ذهنی و تجسمی انرژی نداشته باشید . پس خواب خود را با کیفیت تر کنید.

غذای سالم بخورید

رژیم غذایی سالم سرشار از میوه ، سبزیجات و امگا 3 به شما کمک می کند که روحیه و انرژی بیشتری داشته باشید و در نتیجه ذهنتان هم بهتر کار می کند و استرس تاثیر مخرب زیادی روی شما ندارد .

شکرگزار باشید

برای همه چیزهای خوبی که در زندگی دارید ، شکرگزار باشید. هنگامی که با مشکل مالی بر می خورید، دیگر امیدی به آینده ندارید و همش به دنبال افکار منفی هستید اما بهتر است که کمی با خودتان فکر کنید و به خاطر همه چیزهای خوبی که در زندگی دارید، شکرگزار خداوند باشید تا دوباره انرژی بگیرید.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران