مقالات روانشناسی

بهبود روابط عاطفی

1

بهبود روابط عاطفی

بهبود روابط عاطفی

تلاش برای بهبود روابط چالشی است که ما همواره با آن دست به گریبان بوده‌ایم. ممکن است هدف ما از تلاش برای بهبود روابط تحکیم دوستی یا روابط خانوادگی باشد یا بخواهیم روابط خود با شریک عاطفی‌مان را عمیق‌تر کنیم. در هر حال در هر برهه‌ای از زمان داشتن اطلاعاتی در خصوص راهکارهای بهبود روابط می‌تواند کمک بزرگی به داشتن یک زندگی شادتر بکند.

جالب است بدانید که طبق آمار، افراد شاد رابطه­‌ی بهتری با شریک عاطفی خود دارند. بنابراین شاید بتوان گفت که شاد بودن اولین گام برای بهبود روابط است.

بسیاری از افرادی که برای بهبود روابط خود به درمانگر مراجعه می‌کنند، در ارتباط خود با دیگران به مشکل برخورده­‌اند. همین امر نیز باعث شده است که عذاب بکشند. ممکن است مراجع نوجوانی باشد که به ­دلیل اضطراب اجتماعی شدید با دوستان خود وقت نمی‌­گذراند. زنی باشد که افسردگی نمی‌گذارد همسر و شریک زندگی خوبی باشد. پدری که نمی‌­تواند خشمش را به ­درستی نشان دهد و به ­همین ­دلیل بین او و فرزندانش فاصله افتاده است. یا دانشجویی که اعتیاد به الکل باعث شده دوستانش از او فراری شوند. وقتی در رنج و عذاب به سر می­‌بریم، روابط ما با دیگران نیز به شکل نامطلوبی تغییر می‌کند.

روابط عاطفی

شروع یک رابطه عاشقانه و عاطفی ممکن است برای خیلی‌ها آسان باشد اما ماندن در یک رابطه و تقویت نقاط مثبت امری دشوار است. روابط عاطفی به طور مرتب نیاز به بهبودی دارند. این روابط ممکن است بین یک زوج، دو دوست و یا اعضای یک خانواده باشد. در اغلب روابطی که سردی عاطفی به وجود می‌آید طرفین فراموش کرده‌اند که برای حفظ صمیمیت نیاز به انجام کارهایی دارند.

مدیریت اولیه روابط

اولین قدم این است که هوشیار باشید و چشم‌هایتان را باز کنید. با منطق رابطه‌تان را نظاره کنید. خوبی‌ها و بدی‌های رابطه خود را بدانید. یک لیست از مزایا و یک لیست از معایب رابطه تان تهیه کنید. سپس نیازهای خود را مشخص کرده و با همسرتان صحبت کنید. نیازهای او را هم به لیست اضافه کنید. حال باید لیست را با هم بررسی کنید. با این کار می‌توانید اهداف خود را مشخص کنید. از بین تمامی موارد داخل لیست، چند مورد را در اولویت قرار دهید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی آن کار کنید.
در این مرحله نیاز دارید قوانین رابطه‌تان را مشخص کنید. ازدواج یک قرارداد اجتماعی است. برای اینکه یک قرارداد به نفع هر دو طرف باشد، هر دو طرف باید روی قوانین آن توافق کنند، هر دو احساس برنده بودن بکنند و هر دو در ضررها شریک شوند. به عبارتی یک رابطه برد برد را شکل دهند.

خلق فرصت برای بهبود روابط

برای بهبود رابطه زناشویی‌تان، نیاز دارید که آن را در اولویت قرار دهید. بعد از این کار، می‌توانید سرگرمی‌های مشترک به وجود آورید و برای خلوت دوتایی خود وقت بگذارید. سعی کنید خاطرات روزهای اول ازدواج یا آشنایی‌تان را مرور کنید و به این سوال پاسخ دهید که چه چیزی در او شما را برانگیخته می‌کند؟ چه چیزی در شما یا همسرتان شور می‌آفریند؟

عشق بورزید و سعی کنید به همسرتان یادآوری کنید که هنوز دوستش دارید. از محبت فیزیکی و نوازش‌های جسمانی غافل نشوید. با استفاده از شناسایی زبان عشق همسرتان، در کوتاه‌ترین زمان می‌توانید دلش را به دست آورید.

درباره مسائلی که باعث رخوت و سردی شده است با هم صحبت کنید. مخصوصا چیزهایی که ممکن است بیزاری جنسی ایجاد کرده باشد. هرچقدر رابطه جنسی را بهبود ببخشید، روابط عاطفی گرم‌تری خواهید داشت.

شروع بهبود روابط عاطفی

با کارهایی که در دو مرحله قبل کرده‌اید، احتمالا حس مثبت و اندوخته عاطفی‌تان افزایش یافته و حال آمادگی حل اختلافات را دارید. روش‌های بهینه حل اختلاف بین خود و همسرتان را پیدا کنید. موثرترین نحوه گفتگو را بیاموزید. با این کار می‌توانید به شیوه صحیح خواسته‌هایتان را بیان کنید و راهی برای گذر از اختلافات و تفاوت‌ها پیدا کنید. برای این کار نیاز به آموزش مهارت جراتمندی و مهارت گفتگوی موثر دارید.

یکی دیگر از مهارت‌هایی که نیاز دارید، مهارت مدیریت کردن بگومگوها است. جر و بحث‌های خود را تحلیل کنید. ببینید چه محرک‌هایی آغازگر آن هستند و چه چیزی باعث اوج گرفتن آن می‌شود. اگر به خوبی آن را دنبال کنید، متوجه الگویی مشابه در تمام مشاجرات می‌شوید. این چرخه را بشکنید و کار متفاوتی بکنید.

وقتی بتوانید بر این مشاجرات غلبه کنید، حس مثبت تان رفته رفته افزایش پیدا می‌کند. همزمان با این مرحله می‌توانید قوانینی که در مرحله اول وضع کرده بودید را بسط دهید. با یاد گرفتن و تمرین مهارت گفتگو، کم کم می‌توانید تعامل خود را بهبود ببخشید و نیازهای خود را صریح‌تر بیان کنید.
اگر مشکلات ریشه‌ای یا دلخوری‌های قدیمی دارید، آن‌ها را مدیریت کنید و گذشت کنید و یا در مورد آن‌ها صحبت کنید. احساستان را نسبت به یک مسئله یا مورد مشخص بیان کنید. کلی گویی نکنید و به همسرتان برچسب نزنید و متهمش نکنید. انتقاد سازنده بکنید و انتظار دریافت انتقاد را داشته باشید. در واقع در این مرحله شما در حال مداوای دردهای خود و رابطه‌تان هستید.

حفظ پیشرفت در بهبود روابط عاطفی

در مرحله قبل یاد گرفته‌اید که مشاجراتتان را مدیریت کنید. سعی کنید این روند را ادامه دهید. دلخوری‌های کوچک را شناسایی کنید و در زمان خودش حلشان کنید. همین دلخوری‌های کوچک هستند که با جمع شدن روی هم، مشاجرات بزرگ را می‌آفرینند. با این کار پیشگیری کرده‌اید که همیشه بهتر از درمان است. مرحله قبل مرحله درمان بود ولی با مراقبت‌های این مرحله شما از دردهای آینده پیشگیری می‌کنید. مشاوره کنترل استرس و پرخاشگری بسیار اهمیت دارد. تغییرات جدید و مثبت را ادامه دهید. تنوع به رابطه را فراموش نکنید. همچنان نیاز دارید که در مورد مسائل با هم همکاری و هم فکری کنید.

ازش حمایت کنین و در کنارش رشد کنین

حمایت کردن از شریک عاطفی‌تون چه زن باشه و چه مرد، خیلی مهمه. اگه طرف مقابل‌تون ببینه که شما دوست دارین به آرزوها و اهدافش برسه و مشوقش هستین، خیلی بیشتر عاشق‌تون میشه. بعضی از افراد میگن:«اگه من خیلی ازش حمایت کنم، فکر میکنه کیه و خودشیفته میشه.» این اتفاق زمانی میفته که تعادل رعایت نشه یعنی شما به خودتون بی‌توجه باشین و همش اونو حمایت کنین اما اگه خودتون هم در کنارش رشد و پیشرفت کنین، این اتفاق نمیفته.

بهش احساس ارزشمند بودن بدین

با قدردانی کردن از کارهای کوچک و بزرگ، با حرف‌ها و رفتارهاتون بهش نشون بدین که دوستش دارین و براش ارزش قائل هستین. وقتی اون شخص بدونه که براتون مهم و ارزشمنده، شما رو هم در اولویت‌هاش قرار میده.

مستقل و با اعتماد به نفس باشین

مستقل و با اعتماد به نفس بودن در رابطه خیلی مهمه تا هم بتونین رابطه‌تونو به خوبی حفظ کنین و هم به زندگی شخصی خودتون رسیدگی کنین و دچار وابستگی ناسالم در رابطه نشین.

کنترل‌گر و محدودکننده نباشین

یکی از راه‌های بهبود رابطه، کنترل‌گر نبودنه. پس کنترل‌گر بودن نتیجه‌ای جز از دست دادن عشق و رابطه عاطفی‌تون، نداره. اگه مشکلی هست که باعث شده کنترل‌گر بشین، به کمک مشاور، مشکل رو حل کنین و نه دست به رفتارهای ناسالم بزنین. برای بررسی رابطه‌تون و حل مشکلات، میتونین از مشاوران همیار عشق کمک بگیرین.

گاهی بهش هدیه بدین

گاهی حتی بی‌مناسبت بهش هدیه بدین. سعی کنین هدیه‌هایی بدین که ماندگار هستن و هر موقع که ازش استفاده کنه، به یاد شما بیفته.

با هم صحبت کنین، البته به درستی

اگه بتونین مهارت گفتگوی سازنده رو در خودتون تقویت کنین، میتونین رابطه رو خیلی خوب پیش ببرین. گفتگو، بخش مهمی از رابطه هست که به ظاهر آسون به نظر میرسه اما اینطور نیست. به همین دلیله که بحث‌ها در رابطه گاهی به نتیجه نمیرسه یا سوتفاهم‌های زیادی پیش میاد چون نمیدونیم و بلد نیستیم که چطور باید با هم به درستی صحبت کنیم.

برای تفریحات دو نفره وقت بذارین

سعی کنین طبق شرایط‌تون در طول هفته با هم تفریحاتی رو انجام بدین تا عشق و صمیمیت بین‌تون افزایش پیدا کنه. همیشه رابطه‌تونو در موضع جدی نگه نداری. تفریح و شادی کردن با همدیگه، خیلی مهمه و رابطه‌تونو بهبود می‌بخشه.

چطور رابطه موفقی داشته باشم؟

به سرانجام رسیدن هیچ چیزی شانسی نیست. افرادی که در کاری موفق میشن، مهارت‌های لازم رو دارن و میتونن این مهارت‌ها رو به کار بگیرن. رابطه عاطفی هم همینطوره و مهارت‌های زیادی میخواد. ما این موارد رو در دوره جذب عشق از آشنایی تا ازدواج آوردیم و بهتون آموزش دادیم که چطور یه رابطه سالم، موفق و منجر به ازدواج داشته باشین. همچنین این دوره به افراد مجرد کمک میکنه که عشق واقعی‌شونو پیدا کنن.

برای شرکت در آزمون های آنلاین روانشناختی و شخصیت شناسی در تست های زیر شرکت کنید.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران