مقالات روانشناسی

تیپ شخصیت D

1

تیپ شخصیت D

تیپ شخصیتی D (کاپیتان) چیست؟

افراد با تیپ شخصیتی D (کاپیتان) قاطع، قوی و جاه طلب هستند. آنها معمولاً مجریانی عمل گرا و نتیجه گرا هستند که به سرعت کار می کنند و تصمیماتی قاطعانه و عینی می گیرند. کاپیتان ها که جایگاه شان در بالای سمت چپ نقشه DISC است، به دنبال استقلال بیشتری هستند و اگر دیگران از آنها انتظار همکاری منظم داشته باشند احساس خستگی می کنند. آنها ترجیح می دهند کنترل موقعیت ها را در دست داشته باشند و دوست ندارند تحت کنترل دیگران باشند.

نوع D به چه معناست؟

نوع D نوع خاصی از شخصیت است که اولین بار در سال 1990 توسط روانشناس و پژوهشگر بلژیکی جان دنولت برچسب گذاری شده است. حرف “D” در این نوع شخصیت به مخفف پریشانی است و به مجموعه ای از ویژگی های شخصیتی اشاره دارد که شامل موارد زیر می شود:

  1. حساس نگرانی
  2. غمگینی
  3. تحریک پذیری
  4. چشم انداز بدبینانه
  5. خودگویی های منفی
  6. اجتناب از موقعیت های اجتماعی
  7. عدم اعتماد به نفس
  8. ترس از طرد
  9. ظاهر غم انگیز
  10. بی خوابی

با وجود اینکه بسیاری از ما می توانیم انواع مختلفی از این موارد را احساس و تجربه کنیم، افراد دارای شخصیت نوع D این صفات را بیشتر از افراد معمولی تجربه می کنند و به طور مداوم پیوسته ادامه دارد.

تعامل

چگونه تیپ‌های شخصیتی D می‌توانند تعامل موثری با یکدیگر داشته باشند؟

اشخاص نوع D در برقراری ارتباط با دیگران مستقیم، جسور و منطقی هستند. وقتی برای حل مشکلی تلاش می‌کنند، باصراحت، فشرده و متمرکز عمل می‌کنند.

آنها برای ارتباط‌برقرارکردن با اشخاص هم‌نوع خودشان، باید ذهن بازی داشته باشند تا از بحث و اظهارنظرهای خود لذت ببرند.

حل تعارض

چگونه تیپ‌های شخصیتی D می‌توانند اختلافاتشان را با یکدیگر حل کنند؟

این افراد تضاد را فرصتی برای رشد و پیشرفت می‌دانند و تمایل دارند که اختلافات را سریع و بی‌طرفانه برطرف کنند. آنها تا زمان رسیدن به راه‌حل یا تفاهم، درگیر بحث متفکرانه درمورد موضوع هستند.

برقراری اعتماد

چگونه تیپ‌های شخصیتی D می‌توانند به یکدیگر اعتماد ‌کنند؟

تیپ شخصیتی D به افرادی که مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند، فعال و سرسخت هستند، اعتماد می‌کنند. آنها از درگیر‌شدن در یک بحث، به‌طور فعال لذت می‌برند.

همکاری

چگونه تیپ‌های شخصیتی D می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند؟

اشخاص نوع D‌ تمایل دارند عمل‌گرا، صریح و مستقیم باشند. آنها رهبران تاثیرگذاری در محل کار هستند و می‌توانند با تشویق یکدیگر به اهداف بزرگی برسند.

مدیریت استرس

تیپ‌های شخصیتی D باید تلاش کنند تا عوامل استرس‌زا را در یکدیگر بشناسند و تا حد امکان از بروز آنها خودداری کنند.

عوامل استرس‌زا برای تیپ شخصیتی D

  1. به‌عهده‌داشتن نقش پشتیبان و حامی در تیم؛
  2. ایجاد همکاری بین طرفین؛
  3. توجه به نیازها و دغدغه‌های دیگران؛
  4. گوش‌دادن به سوالات دیگران و متفکرانه پاسخ‌دادن به آنها.
  5. وقتی گروه D با افراد هم‌تیپ خودشان کار می‌کنند، نباید نقش‌هایی کوچک و غیرپیشرو را برای آنها تعیین کنند.

تشویق کردن و انگیزه دادن

تیپ‌های شخصیتی D می‌توانند در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود، به یکدیگر انگیزه دهند.

موارد انگیزه‌بخش برای تیپ شخصیتی D 

  1. داشتن اثر مثبت در موفقیت دیگران؛
  2. جهت‌دادن به اهداف دیگران؛
  3. توانایی در تکمیل پروژه‌ها در ضرب‌الاجلی کوتاه؛
  4. به‌دست‌آوردن نتایجی محسوس و قابل‌اندازه‌گیری در کار.
  5. همچنین آنها می‌توانند با شرکت در یک رقابت مشترک، جدی و سرگرم‌کننده، به یکدیگر انگیزه دهند.

اگر فکر می کنید که ممکن است تیپ شخصیتی D باشید این سوالات را از خود بپرسید.

  1. آیا تمایل دارم احساساتم را پنهان کنم و آنها را به دیگران نشان ندهم؟
  2. آیا ملاقات با افراد جدید برای من دشوار است؟
  3. اگر ممکن باشد تمایل به اجتناب از تعاملات اجتماعی دارم؟
  4. آیا خودگویی های منفی با خود دارم؟
  5. آیا در بیشتر اوقات خلق خوی من بد است؟
  6. آیا اغلب غمگین یا تحریک پذیر هستم؟
  7. آیا من خیلی نگران هستم؟

چالش‌های عاطفی

اشتراک احساسات با افراد نزدیک به ما می‌تواند به بسیاری از ما آسیب برساند.

ایده به اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران برای کسی که از خصوصیات شخصیتی نوع D برخوردار است، می‌تواند وحشتناک باشد.

افراد دارای شخصیت نوع D معمولاً از طرد شدن و قضاوت توسط دیگران می‌ترسند و برای محافظت از خود در برابر آن تجربیات، اغلب با پشتکار برای پنهان کردن احساسات خود تلاش می‌کنند.

علاوه بر ترس از قضاوت و طرد شدن، ممکن است افراد با ویژگی‌های نوع D سخت به دیگران اعتماد کنند، خصوصاً در مواقع پریشانی عاطفی.

همانطور که می‌توانید تصور کنید، این تلاش برای حفظ احساسات می‌تواند یک چالش باشد.

افراد با خصوصیات شخصیتی نوع D اغلب احساسات منفی را تجربه می‌کنند و اغلب احساس می‌کنند که انگار کسی نیست که بتوانند با آنها درد و دل کنند.علاوه بر ترس از پذیرش و قضاوت، افراد نوع D همچنین ممکن است از تحمیل کردن پریشانی عاطفی خود به افراد، به ویژه نزدیکان خود بترسند.

سلامت جسمانی

افراد نوع D کار سختی برای فرونشاندن، پوشش دادن و پنهان کردن احساسات پیچیده خود دارند، اغلب منجر به عواقب سلامتی و قرار دادن آنها در معرض خطر بیماری هایی مانند بیماری عروق کرونر (CAD)، عملکرد ایمنی و التهاب مزمن می شوند.

دکتر جان دنولت می گوید احتمال وقوع مشکلات قلبی در این افراد سه برابر دیگران است و این ارتباط با تغییرات موقت در سطوح استرس روانی قابل توضیح نیست.

به گفته وی، تیپ D شخصیتی نه تنها با احساسات منفی بلکه با گرایش به پرهیز از بیان خود و اجتناب از واکنش های منفی احتمالی از سوی دیگران مشخص می شود.

بیماران تیپ D، بسیاری از انواع تداخلات اجتماعی را استرس زا می بینند و مایلند احساسات واقعی خود را مخفی کنند. این امر ممکن است منجر به وقوع مشکلاتی در گزارش موارد مربوط به استرس شود.

در این مطالعه که بر روی تعدادی بیمار قلبی صورت گرفت، مشخص شد در تیپ های شخصیتی D، میزان مرگ و میر یا حمله قلبی بدون توجه به شدت بیماری تقریبا پنج برابر بود.

فاکتورهایی که در ایجاد یک مشکل قلبی عمده دخالت داشتند شامل: کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون، عدم انجام عمل بایپس کرونر و داشتن تیپ شخصیتی D بود.

روابط

روابط می تواند برای کسانی که دارای ویژگی های نوع D هستند مانند میدان مبارزه باشد. افرادی که دارای تیپ شخصیتی D هستند از عزت نفس کمی برخوردارند و معمولاً از تایید نشدن توسط دیگران می ترسند. همین امر باعث می شود خیلی نتوانند با دیگران راحت باشند. نمی توان گفت این گونه افراد اجتماعی نیستند. اتفاقاً افراد این گروه اجتماعی هستند و دوست دارند با دیگران رابطه برقرار کنند اما همیشه از اینکه رفتارهای شان مورد قبول واقع نشود می ترسند. احساسات منفی همچون نگرانی، استرس، افسردگی و عصبانیت بیشتر به سراغ این دسته از افراد می آید. اتفاقات بسیار کوچک که ممکن است اصلاً برای افراد دیگر مهم نباشد، می تواند فردی با این تیپ شخصیتی را آزار دهد.

اگر تیپ شخصیتی D هستید این گام ها را طی کنید

خودگویی مثبت

تنظیم هیجانات: برخورد با غم و اندوه، استرس و نگرانی می تواند یک چالش برای تیپ شخصیتی D باشد. درک این که چگونه این احساسات کار می کنند و تعیین اینکه چگونه می توانند به ما کمک کنند، می تواند تصمیم گیری سالم تر و ناراحتی کم تری را به وجود آورد.

مهارت های مقابله ای سالم

افزایش مهارت های بین فردی: بازداری نشانه ای از شخصیت نوع D است؛ بنابراین یادگیری چگونگی غلبه بر چالش های اجتماعی کلیدی است.

ورزش: ورزش منظم می تواند در سطوح مختلف مفید باشد. برای کسانی که دارای ویژگی های شخصیتی D هستند، می تواند به آنها اجازه دهد که احساسات خود را بهتر تنظیم کنند و رفتارهای مقابله ای سالم پیدا کنند. ورزش های فیزیکی به تنظیم هورمون استرس کمک می کند و می تواند فرصتی برای کاهش تنش فراهم کند.

مدیریت استرس: تکنیک هایی مانند تنفس، ذهن آگاهی و تمرین قدردانی، نمونه هایی از راه های مناسب برای مدیریت وضعیت استرس زا هستند.

افزایش خودکارآمدی: شناختن و جشن گرفتن پیروزی های کوچک می تواند به افراد کمک کند تا احساس خود کارآمدی خود را افزایش دهند.

ساختن رابطه: یادگیری ایجاد اعتماد، ارتباط موثر و شریک سالم بودن، می تواند در افزایش کیفیت زندگی این افراد کمک کننده باشد. مشاوره در این زمینه می تواند به این افراد کمک کند.

چگونه به یک فرد دارای شخصیت نوع D کمک کنیم؟

ممکن است شما از شخصی با خصوصیات شخصیتی نوع D دوری کنید، چرا که می‌تواند چالش‌های خاص خود را ایجاد کند.

دانستن اینکه افراد نوع D تمایل دارند دچار پریشانی شوند، و به خوبی آموخته اند که آن را به درون خود بریزند و به خوبی پنهان کنند، به اطرافیان دانستن این موضوع را که چه زمانی می‌توانند به آنها کمک کنند دشوار می‌کند.

شاید هم یک فرد نوع D در زندگی شما ممکن است آنقدر خوب باشد که احساسات منفی خود را پنهان کند یا آنها را خفه کند، به طوریکه شاید تعجب آور باشد که آنها در تمام لحظات با خود می‌جنگند.

پس چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید؟ چند روش وجود دارد که عاشقان و همسران می‌توانند برای کسانی که از خصوصیات شخصیتی نوع D برخوردار هستند، حمایت و تشویق کنند.

مهمترین قدمی که می‌توانید بردارید راه یافتن به درون شخص است.

لازم نیست که دقیقاً چه چیزی را بگویید، فقط مهم است که تلاش کنید تا به هدف برسید و با آنها ارتباط برقرار کنید.

افراد با خصوصیات شخصیتی نوع D می‌توانند در غم و اندوه خود احساس تنهایی کنند و از اینکه بخواهند اجازه دهند هرکسی را وارد تجربه عاطفی خود کند، مردد شوند.

از آنجا که وارد شدن به قلب آنها دشوار است، می‌تواند برای دلدادگان این افراد مفید باشد که هر از چندگاهی با آنها ارتباط برقرار کنند و ببینند که چگونه می‌توانند وارد زندگی آنها شوند.

حتی اگر فرد نوع D بحث در مورد احساسات خود را دشوار ببیند یا به شما اجازه ورود به حریم شخصی‌اش را ندهد، این واقعیت که شما برای دستیابی به او زمان صرف کردید مورد توجه‌اش قرار گرفته و از شما قدردانی می‌کند. 

اگر فرد مقابل نوع D شما تمایل به عقب نشینی دارد و این احساس انزوا بر سلامت جسمی‌اش تاثیر می‌گذارد، از فرصتی استفاده کنید که اور را با خود به سالن ورزشی دعوت کنید، پیاده روی کنید یا با هم به یک فعالیت سرگرم کننده و سالم بپردازید.

هر چیزی که به او فرصت حرکت و ارتباط با دیگران را می‌دهد می‌تواند برای فرد نوع D فواید خوبی داشته باشد.

ایجاد و ارائه فضایی ایمن از نظر احساسی برای صحبت کردن برای شخصیت نوع D مفید است.

ترس از طرد و قضاوت باعث می‌شود که آنها نخواهند کسی وارد حریم شخصی‌شان شود و این پیش زمینه می‌تواند اعتماد را دشوار کرده یا آسیب پذیری در برابر افراد را بیشتر کند، حتی در مورد آنهایی که نزدیک خانه و خانواده هستند.

هنگامی که آنها آماده هستند، نشان دادن علاقه به حس خوب عاطفی به آنها اطمینان می‌دهد که همیشه در دسترس هستید.

برای کمک به فرد نوع D مهم است که یاد بگیرند که در هنگام غم و اندوه به دیگران دسترسی پیدا کنند، نه اینکه احساسات خود را پنهان کرده و در خود بریزند و احساس انزوا کنند

.چگونه با تیپ D ارتباط برقرار کنیم؟

زمان برقراری ارتباط با افرادی که تیپ شخصیتی D دارند، به آن‌ها نتیجه نهایی فعالیتتان را اطلاع بدید، خلاصه صحبت کنید، از تکرار خودداری کنید و به‌جای مشکلات بر روی راه‌حل‌ها تمرکز کنید.

افراد با بعد رفتاری D، اغلب ارتباطات یک‌طرفه را ترجیح می‌دهند و موقع صحبت کردن، انتظار دارند دیگران گوش کنند.

تیپ شخصیت D، نظرات خود را به‌عنوان واقعیت بیان می‌کند؛ به این معنی که نظراتش نیازی به بحث کردن ندارند و درست هستند.

این تیپ، اغلب می تواند دیگران را به چالش بکشد؛ تعامل شما با تیپ D، ممکن است مانند یک رقابت باشد.

ویژگی های تیپ شخصیتی D

کاپیتان ها بسیار فردگرا و مصمم هستند. آنها به طرز باورنکردنی متکی به خود، مدبر و خودکفا هستند و استقلال اولویت آنهاست.

آنها به طور صریح و مستقیم با دیگران برخورد می کنند و وقتی افراد با صراحت مشابه با آنها تعامل می کنند، از آنها قدردانی می کنند. از آنجایی که کاپیتان ها بسیار راحت با تعارض و درگیری مواجه می شوند، ممکن است روابط رقابتی را شروع کنند که دیگران را می ترساند. در این موارد، درک این موضوع که تمایل آنها برای پیروزی بیشتر از توجه آنها به نیازهای دیگران است، برای آنها مفید است.

ویژگی های عمومی تیپ شخصیت D:

  1. ‫خودمحور‬ ‫الفکر‬ ‫سریع‬
  2. رک‬ ‫طلب‬ ‫جاه‬
  3. پرجرات‬ ‫منطقی‬
  4. نافذ‬ ‫و‬ ‫قوی‬ ‫قاطع‬
  5. خطرپذیر‬ ‫پاسخگو‬
  6. ماجراجو‬ ‫اراده‬ ‫با‬
  7. خود‬ ‫به‬ ‫مطمئن‬ ‫پیشگام‬
  8. رقابت‬ ‫اهل‬ ‫مستقل‬

نقاط قوت تیپ شخصیتی D

 کهن الگو یا طرحواره ی هر شخصیتی دارای نقاط قوت و ضعف است، که اغلب در محیط های حرفه ای تقویت میشوند؛ چرا که در آنجا اغلب با گروه متنوعی از افراد با پیشینه و سیستم ارزشی بسیار متفاوت روبرو می شویم.

نقاط قوتی که معمولاً با تیپ شخصیتی D مرتبط هستند عبارتند از :

 ارتباط مستقیم، استفاده از حقایق و گفتار غیر رسمی.

  1. تمرکز بر نتایج و انتظارات واقع گرایانه.
  2. قاطعیت و استواری بسیار در تصمیم گیری.
  3.  استفاده از رویکرد هدف گرا برای تعیین وظایف، حذف جزئیات غیر ضروری.
  4. با شتاب و سریع عمل کردن.
  5.  انگیزه دادن به دیگران با ایجاد چالش های رقابتی.
  6.  هدایت دیگران با نظم و ترتیب و دقت بدون دخالت احساسات.
  7. ابراز تمایل برای کنترل و استقلال

نقاط ضعفی که معمولاً با تیپ شخصیتی D مرتبط هستند عبارتند از :

  1. عدم مشارکت دادن دیگران در حل مسائل به دلیل تمایل به راه حل فوری.
  2. حذف بسیاری از جزئیات برای اختصار و کوتاهی مطلب.
  3. بی صبری در هنگام ارائه دستورالعمل های جزئی.
  4. اصرار بر انتقاد کردن از افرادی که در سرعت عمل مثل آنها نیستند.
  5. حفظ کنترل با محول کردن مسئولیت به دیگران بدون دادن استقلال و اختیار به آنها.
  6. هدایت کردن به اجبار دیگران به نحوی که سوال نپرسند و درخصوص مشکلات احتمالی مشاجره نکنند.
  7. نشان دادن عکس العمل پرخاشگرانه وقتی دیگران سعی می کنند اقتدار یا استقلال آنها را محدود کنند.
  8. کار با احساس فوریت و شتاب که باعث استرس غیر ضروری دیگران می شود.

تیپ شخصیتی D از چه چیزهایی انرژی و انگیزه می‌گیرد:

  1. از بردن و رقابت کردن، انگیزه می‌گیرد.
  2. تکمیل پروژه‌ها در ددلاین (ضرب العجل) کم، به او انرژی می‌دهد.
  3. به عهده گرفتن مسئولیت یک پروژه بزرگ، برایش انگیزه‌دهنده است.
  4. تصمیم‌گیری سریع با داده‌های محدود را دوست دارد.
  5. از مشاهده نتایج ملموس و قابل اندازه‌گیری و نیز به انجام رساندن پروژه‌ها، لذت می‌برد.
  6. برای مستقل بودن ارزش زیادی قائل است.

تیپ شخصیتی D و رشد شخصی

  • افراد دارای تیپ شخصیتی D، ممکن است از نظر دیگران، بیشتر صحبت کنند تا اینکه بشنوند. این افراد بهتر است، سعی کنند فعالانه به صحبت‌ دیگران گوش دهند و بیشتر به اعضای تیمشان، توجه داشته باشند.
  • بهتر است به‌جای تنهایی تصمیم گرفتن در مسائل، با هم‌فکری دیگران، تصمیم جمعی بگیرند.
  • افراد با بعد رفتاری D، خوب است سعی کنند دلایل خود برای اظهاراتشان را به دیگران، توضیح بدهند.
  • تیپ D، در برخی مواقع، رفتارهای کنترل‌کننده و سلطه‌گرایانه نشان می‌دهد؛ بهتر است این تیپ، مراقب زبان بدن و لحن خود هنگام عصبانیت و یا استرس، باشد.
  • برای تیپ D، پرداختن به کار و اهداف خود، بسیار اهمیت دارد؛ بنابراین، خوب است بیشتر روی توسعه روابط شخصی، احساسات خود و دیگران، تمرکز داشته باشد.

بعد رفتاری تیپ D، شامل چهار الگوی رفتاری است:

  1. خلاق (Creative)
  2. توسعه‌دهنده (Developer)
  3. الهام‌بخش (Inspirational)
  4. نتیجه‌گرا (Result Oriented)

تشخیص افراد با مدل رفتاری D

1. همیشه به دنبال چالش ها و فرصت های جدید

D ها بسیار متمرکز و با اراده قوی برای دستیابی به نتایج حرکت می کنند. آنها حاضرند هر کاری را که برای رسیدن به اهدافشان لازم است انجام دهند و اجازه نمی دهند موانعی بر سر راه آنها قرار گیرد.

2. تصمیم گیری سریع و اقدام

اقدام برای تیپ شخصیتی D اولویت بالایی دارد. قوانین و پروتکل های سختگیرانه آنها را تحت فشار قرار می دهد و بهره وریشان را پایین می آورد. آن‌ها دوست دارند که به میدان بروند، با قاطعیت ایده‌های جسورانه خود را ترویج کنند و آماده تصمیم‌گیری سریع هستند.

3. بسیار رک و گاهی مغرور

افرادی که شخصیت کنترلگر دارند، زمانی که نقصی ببینند، سریعا آن را بیان می کنند و با کسی تعارف ندارند. به همین دلیل گاهی این افراد از نظر دیگران مغرور و بی ملاحظه به نظر می رسند.

4. پیشرو و با ارده قوی

افراد دارای تیپ شخصیتی D اغلب مورد احترام سازمان هستند و با رویکرد مستقیم و تجاری خود نسبت به فرصت‌ها و چالش‌ها، به‌عنوان افرادی پیشرو و موفق در نظر گرفته می‌شوند. گرایش به نتایج نهایی و نیاز به برنده شدن آنها باعث می شود پروژه های سازمان را بسیار سریع به سمت خط پایان حرکت دهند.

مشاغل معمول برای افراد با تیپ شخصیتی D :

  1. مدیر عامل
  2. هیئت رئیسه
  3. موسس
  4. کارآفرین
  5. وکیل
  6. مدیر اجرائی
  7. افسر پلیس
  8. کارگردان

روابط عاشقانه تیپ D

کاپیتان ها شرکای صادق و متعهدی هستند. وقتی با شخصیت قاطع دیگری رابطه برقرار می کنند، مهم است که با هم برای پویایی متعادل تری تلاش کنند. 

در یک رابطه عاشقانه، تیپ شخصیتی D نقاط قوتی دارد مانند ...

1_توانایی تصمیم گیری های دشوار.

2_ تشویق شریک زندگی خود برای حفظ استقلال سالم.

3_ توانایی ذاتی در برقراری ارتباط صریح و مستقیم.

در روابط عاشقانه، تیپ های شخصیتی D ممکن است در موارد زیر دچار مشکل شوند ...

1_ از نظر عاطفی در مقابل شریک زندگی خود آسیب پذیر باشند.

2_ ارائه تشویق مکرر کلامی.

3_تشخیص اینکه چه موقع باید یک مسئله بی اهمیت را رها کرد.

تمایلات تیپ های شخصیتی D

  1. در دستیابی به اهداف مدبر، با اراده و متکی به خود هستند.
  2. از درگیر کردن دیگران در موقعیت های رقابتی لذت می برند.
  3. انتظارات زیادی از خود و دیگران دارند.
  4. از بحث های جنجال آمیز لذت می برند.
  5. در برابر نفوذ و تاثیر دیگران مقاومت می کنند.

احساس خستگی تیپ های شخصیتی D در حین کار:

  1. کنترل بسیار کمی بر وظایف خود دارند.
  2. رئیس آنها به فعالیت های آنها اعتنایی نمی کند.
  3. همکاران آنها زمان زیادی برای ایفای وظایف صرف می کنند.
  4. زیردستان آنها به راهنمایی های زیادی احتیاج دارند.
  5. گرایش به جایگاه های قدرت دارند. آنها می توانند منابع عظیم انگیزشی باشند، زیرا برای دستیابی به موثر ترین نتایج ممکن، شیوه ای تهاجمی و پر تکاپو را پیش می گیرند.
  6. آنها همچنین می توانند بی وقفه با خود و دیگران رقابت کنند. درخواست انجام هر کاری از کایپتان ها که از نظر آنها خسته کننده و پیش پا افتاده است، منجر به نادیده گرفتن درخواست یا واگذاری آن به شخص دیگر می شود.

مثالی از افراد معروف با مدل رفتاری D:

شخصیت D تنها 9٪ از جمعیت جهان را تشکیل می دهد. افراد با D بالا رقابتی، تهاجمی، قاطع و نتیجه گرا هستند. آن ها ترجیح می دهند سریعا یک کار را انجام دهند، ریسک کنند و مسئول، کنترلگر و در مقام قدرت باشند. آن ها همیشه خواهان تغییر و چالش هستند

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا

علی دایی کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران

جملات و عبارات مورد علاقه تیپ شخصیت D:

  • بهترین دفاع حمله است.
  • ما با بالهای توانمند به قله می اندیشیم
  • هدف وسیله را توجیه می کند.
  • دانش + برنامه ریزی +‌مدیریت = موفقیت.
  • من بهترینم.

تست شخصیت شناسی دیسک (Disc)

می‌توان گفت تست شخصیت شناسی(Disc) به شما کمک می‌کند نسبت به ویژگی‌های شخصیتی، اولویت‌ها و انگیزه‌های خود آگاهی پیدا کرده و درک بهتری از خود و تعامل با دیگران به دست آورد. این تست شخصیت شناسی ساده‌ترین، محبوب‌ترین و استانداردترین مدل برای ارزیابی انواع رفتارها و اولویت‌های افراد است که آن‌ها را به 4 گروه، باثبات، تاثیرگذار، سلطه‌گر و وظیفه‌شناس تقسیم می‌کند.

شرکت در انواع تست های آنلاین شخصیت شناسی سایکومتریست

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران