مقالات روانشناسی

سلف کوچینگ

1

سلف کوچینگ

امروزه در کنار واژه کوچینگ، اصطلاح «سلف کوچینگ» یا (Self Coaching) نیز به‌شدت رواج یافته است. سلف کوچینگ مورد استقبال بسیاری از مدیران و طبقه تحصیل‌کرده قرارگرفته است. چه بسیار کسانی که ما را تشویق به رفتن به دوره‌های سلف کوچینگ می‌کنند و یا به ما از این خبر می‌دهند که سلف کوچینگ می‌کنند.

سلف کوچینگ چیست

در زندگی افراد با چالش های مختلفی رو به رو می شوند که برای عبور از آن‌ها نیاز به اقدام جدید است. در واقع اگر می‌خواهیم زندگی خود را تغییر دهیم و از چالش ها عبور کنیم باید مهارت های خود را افزایش دهیم. یکی از مهارت هایی که می‌تواند ما را در مسیر چالش های زندگی کمک کند، سلف کوچینگ است.

سلف کوچینگ به معنی خود مربیگری است. یعنی با استفاده از یک سری ابزارها فرد بتواند خودش را مربیگری و هدایت کند.

به عبارت دیگر سلف کوچینگ فرایندی است که فرد با استفاده از مهارت های کوچینگ، به درک عمیقی از خود و شرایطش می‌رسد و می تواند مشکلاتش را حل نماید.

اهمیت کوچینگ

کوچینگ به افراد کمک می کند تا بتوانند بهتر مسیر زندگی خود را طی کنند و راحت تر به اهداف و رویاهای خود برسند. در حقیقت با کوچینگ می‌توانیم تمام چالش ها و درگیری های خود را کاهش دهیم.

به فردی که کار کوچینگ را انجام میدهد، کوچ می‌گویند. کوچ با مطرح کردن پرسش های هدفمند، مراجع خود را به سمت خودآگاهی برده و او را از استعدادها و توانایی هایی که دارد مطلع می کند.

به عبارت دیگر کوچ معتقد است که پاسخ تمام مشکلات دست مراجع است و به همین دلیل سعی می کند فرد با به خودآگاهی برساند.

تفاوت سلف کوچینگ با سایر روش ها

تفاوت اساسی سلف کوچینگ با دیگر روش ها در این است که فرد تنهاست و با فرد دیگری ارتباط ندارد. یعنی در این روش فرد باید نقش کوچ را برای خودش داشته باشد و در طول مسیر هیج کوچ کننده ای با فرد ارتباط ندارد. برای این کار ابتدا باید مهارت های کامل کوچینگ را یاد بگیرید.

در این روش فرد باید از طریق ابزارهای کوچینگ به دید وسیعی از مشکلاتش و خودش برسد تا بتواند آن‌ها را به خوبی حل کند. در صورتی که در کوچینگ معمولی یک کوچ به شما کمک می کند تا به خود آگاهی برسید.

مزایای سلف کوچینگ چیست؟

وقتی خود شما کوچ خودتان باشید، همیشه و در هر شرایطی یک کوچ شما را همراهی می‌کند تا به شما انگیزه بدهد و شما را در مسیر قرار دهد؛ این عبارت شاید بهترین تعریف برای مزیت سلف کوچینگ باشد. فهرست زیر با جزئیات بیشتر به شما از مزایای سلف کوچینگ می‌گوید.

مزایای سلف کوچینگ

  • سریع‌ترین نوع کوچینگ است و در لحظه در اختیار شما است
  • شناخت شما نسبت به نقاط ضعف و قوتتان را افزایش می‌دهد
  • باعث می‌شود تا به‌طور کامل مسئولیت چالش‌ها و مشکلاتتان را بر عهده بگیرید و درعین‌حال از اینکه به‌تنهایی و
  • تنها با تکیه بر توان خود توانسته‌اید در زمینه‌ای موفق شوید لذت ببرید
  • به میزان زیادی شما را توانمند کرده و اعتمادبه‌نفس و مسئولیت‌پذیری را در شما افزایش می‌دهد
  • انگیزه‌های شما را به شکلی مضاعف افزایش می‌دهد
  • خلاقیت و توانایی حل مشکل را در شما افزایش می‌دهد
  • شما را آماده روبرویی با هر مشکل و مانعی در هرلحظه می‌کند
  • مثل داشتن یک کوچ رایگان و دائمی در کنار خود است

چند نکته مهم سلف کوچینگ

  1. کوچ مانند یک آینه شفاف است که گویی رو به روی شما قرار گرفته و بدون هیچ قضاوتی درون شما را به شما منعکس می کند.
  2. پایه کوچینگ بر اساس سوالاتی است که کوچ از مراجع خود می‌پرسد.
  3. در جلسات کوچینگ می‌آموزید که دانش خود را به اقدام تبدیل کنید.
  4. هر راه و هر راهکاری باید با ویژگی ها و ارزش های شما تعیین شود تا به موفقیت منجر شود.
  5. ماندگاری تغییر و جایگزین کردن عادت های جدید به صورت ریشه ای از اهداف کوچینگ است.
  6. هر فردی متخصص زندگی خود است.
  7. خودآگاهی باعث می‌شود تا شما به ایجاد تعهد و مسئولیت پذیری، اقدام و آزادی برسید.
  8.  باید سعی کنید تا ابتدا از شرغبارهای ذهن خود راحت شوید، غبارهایی مانند باورها و تعصبات غیر واقعی، فرهنگی که در آن رشد کرده ایم و…. زیرا غبارها مانع تبدیل دانش ما به اقدام هستند.

تفاوت کوچینگ و سلف کوچینگ چیست؟

حالا می‌توانیم درباره این صحبت کنیم که تفاوت کوچینگ و سلف کوچینگ چیست. همان‌طور که احتمالاً تا اینجای یادداشت متوجه شدید، مهم‌ترین تفاوت کوچینگ و سلف کوچینگ، شخص «کوچ» است. در کوچینگ، یک کوچ در کنار فرد قرار می‌گیرد و او را در مقاطع مختلف کمک و یاری کرده و اصطلاحاً «راهبری» می‌کند.

اما در سلف کوچینگ، این خود فرد است که باید نقش کوچینگ را برای خود ایفا کرده، خود را راهبری کرده و در مقاطع مختلف حرکت در مسیر رسیدن به هدف، به خود انگیزه می‌دهد. فرد در سلف کوچینگ به چنان درجه‌ای می‌رسد که می‌تواند نگاه بدون قضاوتی به عملکرد و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشد و به چنان خودشناسی و خودآگاهی‌ای دست یافته است که تمام کیفیات شخصیتی خود را به‌خوبی می‌شناسد.

چه کسی می‌تواند سلف کوچینگ کند

شناخت متد کوچینگ شرط توانایی سلف کوچینگ کردن است. شخصی که می‌خواهد سلف کوچینگ کند، باید به میزانی کوچینگ کردن را یاد بگیرد تا بتواند خود را کوچ کند. این مسئله نیاز به یک دوره آموزشی زیر نظر یک کوچ حرفه‌ای را دارد.

اما پیش‌نیاز یادگیری سلف کوچینگ، کوچینگ خود فرد است. درواقع فرد باید ابتدا کوچینگ شود، سپس سلف کوچینگ را یاد بگیرد.

دوره سلف کوچینگ چیست و چگونه برگزار می شود؟

دوره سلف کوچینگ معمولاً دوره هایی هستند که به صورت گروهی برگزار می شود که مراحل اولیه آن مانند دوره های آموزش لایف کوچینگ است. فرد با شرکت در این جلسات در چالش فکری قرار می گیرد که باعث میشود به خودشناسی و خودآگاهی برسد. سپس فرد به شناسایی اهداف خود می پردازد و راههای رسیدن به آن را پیدا می کند. در این دوره افراد استعداد ها توانایی‌های خود را پیدا می کند.

پس از گذراندن این دوره افراد با تکنیک‌های سلف کوچینگ آشنا شده و می‌آموزند که در شرایط مختلف چگونه برخورد کرده و کوچ خود باشند. دوره های سلف کوچینگ به دو شکل یعنی گروهی و انفرادی برگزار می شود. در این دوره تعداد افراد شرکت کننده می تواند از چند نفر تا چند ده نفر باشد و متغیر است.

این دوره‌ها معمولاً طی جلساتی 1 تا 2 ساعت برگزار می‌شوند.فاصله و زمان میان جلسات چیز ثابتی نیست و می تواند بین چند روز تا چند ماه متغیر باشد که آن هم طبق صلاحدید کوچ مشخص می‌شود. چیزی که بین این جلسات مهم است تمرین کردن افراد است چرا که در هر جلسه کوچ تمریناتی را به افراد می‌دهد تا قبل از جلسه بعد انجام دهند این تمرینات بیشتر جنبه این را دارند که فرد روی خودش کار کند و به خودشناسی برسد. پس تمرین کردن بین این جلسات از اهمیت بالایی برخوردار است.

سلف کوچینگ در پاسخ به چالش ها

سلف کوچینگ ممکن است به یک پاسخ خودکار در برابر چالش ها تبدیل شود! در فرایند مفید سلف کوچینگ شما میتوانید تفکر ، ایده ها و اعتقاداتان را بیابید و به نتیجه دلخواه برسید. همچنین به شما آموزش می دهد که متفاوت بیاندیشید و سپس میتوانید کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید. البته مهم تر از همه، با سلف کوچینگ باید سرعت خود را کم کنید ، هوشیار باشید و با خود مشورت کنید و ببینید که چه چیزی برای شما مناسب یا نامناسب است.

موارد ضروری در سلف کوچینگ (Self Coaching)

برای راهنمایی ، نظارت ، پایداری و ارزیابی پیشرفت از تمرینات و فرم های کوچینگ استفاده کنید. به جای اینکه فقط برای ایجاد تغییر و انگیزه گرفتن سعی کنید، یک برنامه سلف کوچینگ معقول و کاملاً مشخص را دنبال کنید. عوامل زیر شانس شما برای داشتن یک تجربه سلف کوچینگ موثر را افزایش میدهند.

نکات سلف کوچینگ (Self Coaching)

بنویسیدش!

نوشتن افکار ، احساسات ، ایده ها و برنامه های شما نه تنها انگیزه شما را بیشتر میکند بلکه شانس موفقیت شما را نیز افزایش می دهد. ایده ها ، راه حل ها و امکانات جدید به دنبال خلاقیت شما ایجاد میشوند. 

سوالات درستی بپرسید و منتظر پاسخ ان باشید.

در سلف کوچینگ self coaching ، باید سوالاتی بپرسید که بیشتر ذهنیت شما را به سمت ایجاد راه حل هدایت کند تا خود مشکل. تمرکز بر راه حل ها ، یکی از سریع ترین روش های سلف کوچینگ برای رسیدن به موفقیت است. یکی از ساده ترین سوال هایی که میتوانید از خود بپرسید این است که: ساده ترین و راحت ترین کاری که اکنون می توانم انجام دهم چیست؟ چه چیزی میتواند در یافتن راه حل و یا بکارگیری ان به کمک کند؟ چگونه متفاوت فکر کنم و از زاویه ای دیگری به مشکل نگاه کنم؟ اگر نمی ترسیدم اولین کاری که برای حل این مسئله انجام میدادم چی بود؟

با ذهنی باز پذیرای ایده های جدید باشید.

نیکی از نتایج مشترک ناشی از آموزشهای کوچینگ و زندگی مشترک ، این است که بسیاری از افراد بلافاصله در برابر ایده های جدید مقاومت می کنند. تجربه من نشان داده که ما از تجربیات گاه دردناک یاد می گیریم که نباید در هر چیزی تغییر ایجاد کنیم. پذیرای ایده های جدید باشید. الگوهای قدیمی را کنار بگذارید و با راه حل های خلاقانه به نتیجه دلخواهتان نزدیکتر شوید.

برای موفقیت هایتان جشن بگیرید!

فکر نکنید که موفقیت های شما تنها به خاطر سرنوشت، شانس یا شخص دیگری بوده اند. هرچه بیشتر قدر و ارزش موفقیت ها و دستاوردهایتان را بفهمید و ان ها را باور کنید ، عزت نفس و اعتماد به نفس درونیتان را را افزایش میدهید. شانس داشتن موفقیت شخصی و جشن گرفتن را از خود میگیرد. پس کمی وقت بگذارید و دستاوردهای خود را ، هر چقدر کوچک ، ثبت کنید.

توقع بیش از حد ایجاد نداشته باشید!

خودتان را در انبوه کارهایی که باید انجام دهید ، غرق نکنید تا احساس بدی به شما دست ندهد. این مشکل غالبا به دلیل عدم اعتماد به نفس است و در نتیجه شما به دنبال جلب رضایت بیش از حد هستید. نسبت به توانایی های خود واقع بین باشید – برای آنچه که باید تحویل دهید زمان بیشتری بخرید – و سپس آن را قبل از موعود تحویل دهید. 

نه گفتن را یاد بگیرید.

برای آن که مزیت اصلی سلف کوچینک را بفهمید ، باید واقعاً نحوه نه گفتن را بیاموزید، باید سوالاتی از قبیل به چه کسی و کی باید نه بگویم را به درستی پاسخ دهید. هرچه بیشتر روی فرایند تغییر زندگی خود کار کنید ، بیشتر میفهمید که بطور روزمره (و اغلب ناخودآگاه) چه قدر بله میگویید و درخواست هایی را قبول میکنید. این موارد ممکن است مانع بهره وری و موفقیت شما شوند. کی از دلایلی اصلی که ما به موفقیت نمیرسیم این است که جای اضافه کرده بیشتر از خودمان کم میکنیم. مثلا فکر کنید که چه فعالیت هایی را می توانید واگذار کنید یا به طور کامل از بین ببرید.

بارتان را سبک کنید!

در سلف کوچینگ می آموزید مسئولیت اشتباهات و کاستی های خود را بر عهده بگیرید. مسئولیت پذیری و مالکیت ، شما را به موقعیت مشخص و بهتری میرسانند – به معنای واقعی کلمه می توانند بار شما را سبک کند! لیستی از عادت ها یا الگوهای پنهانتان تهیه کنید که در واقع بهترین حالت را برای شما ایجاد نمی کنند. هرچه مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید ، نقاط قوت و مهارت های برتر شما بهتر می درخشند و در نتیجه بهتر میتوانید از ان ها برای دستیابی به موفقیت استفاده کنید.

مسئولیت پذیری دلسوزانه

برای افزایش احساس مسئولیت پذیری بر دو موضوع اساسی تمرکز کنید: آگاهی و پاسخگویی. تا زمان که از سلف کوچینگ استفاده کنید ، مسئولیت پذیری به معنای پاسخگویی است. ارزیابی و مشاهده افکار و اعمال شما با بینشی متفاوت میتواند به افزایش پاسخگویی و تمایل برای ایجاد پیشرفت های منجر شود. 

کمتر کار کنید

برای اینکه انرژی و زمان بیشتری داشته باشید، کمتر کار کنید! واقعا چطور می توان برای داشتن زمان بیشتر کار کمتری انجام دهید؟ ما زمان زیادی را برای تسلط بر نقاط ضعفتان صرف می کنیم. درعوض ، در حوزه و یا زمینه ای ماهر شوید که استعدادش را دارید. یکی از سوالات عالی که میتوانید از خودتان بپرسید این است که: “چه کسی می تواند برای من، کاری که اکنون انجام میدهم را بهتر انجام دهد؟

حداکثر زندگی را تجربه کنید.

هر چقدر در جنبه های عادی زندگی روزمره خود انرژی و نشاط بیشتری داشته باشید ، برای کنترل فراز و نشیب ها و برطرف کردن موانع، آمادگی بیشتری دارید.

قدرشناس باشید.

با سلف کوچینگ یاد میگیرید شکرگزار باشد تا هم در اوقات خوب و هم در بد بدرخشید. همه ما تجربه اش را داشته ایم، قدرشناسی به ما این قدرت را می دهد تا در هر موقعیتی چیزهای خوب را پیدا کنیم و قوی تر از قبل رشد کنیم و به موفقیت برسیم.

ارزش اصلی و درونی را دریابید.

این مسئله در دنیای امروزی شرکت ها کمیاب شده است و مسئولیت پذیری گاهی اوقات مانند قرار گرفتن در معرض بیماری بسیار مسری و محدود کننده شغل است! در این عرصه ، من به این نتیجه رسیده ام که سلف کوچینگ در کارهای ساده ای مثل نظارت به خوبی کار می کند. قبل از شروع هر کاری از خود بپرسید: “این چه فایده ای دارد؟”

تغذیه طبیعی

با وجود تمام زحماتی که میکشید ، چگونه ذخایر درونیتان را پر می کنید؟ به عبارت دیگر ، شما به طور طبیعی چگونه تغذیه می کنید؟ هر کسی راهی دارد تا انرژی خود را دوباره شارژ کند و مخزن خود را از سوختش پر کند. برای بعضی ها این طبیعت است ، برای برخی دیگر کتاب یا موسیقی خوب است. هرچه که باشد ، باید در برنامه شلوغ خود آگاهانه برای آن وقت بگذارید. لیستی از آن خود تهیه کنید و زمانی برای آنها را به طور هفتگی در تقویم خود تنظیم کنید. 

اهدافتان را تقسیم کنید

کوچیگ ، بزرگ است! اهدافتان را در به مراحل کوچکی تقسیم کنید تا پروژه یا هدف شما امکان پذیر تر باشد. فراموش نکنید که احساس داشتن کارها و اهداف بزرگ و زیاد ، به سکون و تعلل منجر میشود. چرخه حرکت میکرو Sarks ابزاری بسیار مناسب است. در دایره مرکزی ، هدفی را که می خواهید به آن برسید یادداشت کنید. “حرکت میکرو” یک عمل یا قدم کوچک است که می تواند در یک بازه زمانی بین 5 ثانیه تا 5 دقیقه انجام شود. هر قسمت از دایره شما یک توالی 5 ثانیه تا 5 دقیقه را نشان می دهد. اکنون در هر بخش ، هدف را به شش عمل کوچکتر تقسیم کنید. هر اقدامی که انجام شود ، شما را به هدفی که قصد دستیابی به آن را دارید نزدیکتر می کند.

آغوشتان را به روی موفقیت باز کنید.

دائما تلاش کردن کار سختی به نظر میاید. در این راه ، ممکن است به نقطه و یا جایی برسید که هر کاری هم که بکنید به جوابی که میخواهید نمیرسید. این طور مواقع ، این قانون را دنبال کنید: بیاستید ، سکوت کنید ، آرام شوید و رها کنید! لحظه ای که این اتفاق بیفتد شما از اینکه چقدر راه حل های خوبی بر سر راه شما قرار می گیرند یا چه درهایی بدون تلاش باز می شوند و چه امکاناتی به طور ناگهانی در دسترس شما قرار میگیرند ، شگفت زده میشوید. برای موفقیت دائما تلاش نکنید – گاهی بگذارید به سراغ شما بیاید.

جمع بندی!

سلف کوچینگ یا self coachong آن قدر ها هم کار سختی نیست! احتمالاً قبلاً هم بدون اینکه متوجه شوید این کار را انجام داده اید. سلف کوچینک در واقع زمانی است که شما با خودآگاهی و تسلط بر احساسات درونی خود، باعث رشد شخصی و پرورش خود میشوید.

بی شک همواره میتوانید نظر کارشناسانه یک روانشناس یا یک منتور را بپرسید ، اما می توانید فقط به غریزه خود اعتماد کنید و خودتان قاضی شوید! از این گذشته ، هیچ کس شما را بهتر از خودتان نمی شناسد.

و فکر نکنید فقط به این دلیل که خودتان کوچ خودتان هستید و از پس سلف کوچینگ برمیآیید، یعنی ضعیف هستید. در واقع ، هیچ کس کامل نیست ، فارغ از اینکه در چه مرحله ای از زندگی باشند. خودارزیابی به عنوان فرایندی در حال پیشرفت هیچ موردی ندارد. به عبارتی شما در یک مرحله از یک سفر بسیار طولانی به سمت خودسازی و پیشرفت هستید. در حقیقت ، اگر مطمئن هستید که میتوانید اهداف و توانایی هایتان را بشناسید ، یعنی با خودتان مشکلی ندارید و راحت هستید.

نکته:

با یادگیری کوچ شخصی شما میتوانید تا حدودی مدیریت زندگی‌تان را به عهده بگیرید. البته این نکته به این معنی نیست که دیگر نیازی به کوچ گرفتن در زندگی ندارید و خودتان می‌توانید مسائل و مشکلات‌تان را بر طرف کنید. منظور این است که می‌توانید با شناخت نقاط ضعف و نقاط قوت خود، تصمیمات بهتری بگیرید.

با استفاده از تست استعداد یابی گاردنر استعداد خود را بیابید.

با شرکت در تست نئو خصوصیات شخصیتی خود پی ببرید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران