مقالات روانشناسی

کرونوفوبیا

1

کرونوفوبیا

کرونوفوبیا چیست؟

اکثر افراد تا حدودی ترس از آینده دارند چون هیچ کسی نمی‌داند که آینده‌اش چگونه خواهد بود و همین موضوع که آینده جزء ناشناخته‌ها است، می‌تواند ترس را در فرد ایجاد کند. ترس بیش از حد از آینده، باعث می‌شود فرد نتواند از زمان حال و زندگی‌اش لذت ببرد. کم کم افکار منفی درباره آینده بیشتر و بیشتر می‌شوند و تمام ذهن فرد را در اکثر اوقات روز درگیر می‌کنند و مانع پیشرفت و لذت شخص از زندگی می‌شوند. ترس از آینده، نوعی فوبیا است که کرونوفوبیا نام دارد.

کرونو فوبیا یا ترس از آینده با یک سری علائم مشخص در فرد ظاهر می شود. مثلاً اینکه شخص احساس دور شدن از واقعیت دارد به طوری که همیشه از واقعیت فراری است و سعی میکند خود را در یک فضای بسته تصور نماید.

فرد با خود چمدانی از افکار منفی را حمل می کند این چمدان آنقدر سنگین است که سبب خستگی او شده و از زندگی ساقط می شود.

تصور شدید در خصوص آینده ای که هنوز نیامده است خود بخش مهمی از علائم کرونوفوبیا محسوب می شود. احساس ترس شدید در زمان فکر کردن به آینده خود بخش مهمی از علائم ترس از آینده است. به طوری که شخص درگیر تپش قلب شدید می شود و یا به او ضعف و احساس غش دست می دهد. او بیش از اندازه عرق می کند و گاه با حملات پانیک همراه است. اگر از دسته افرادی هستید که آنقدر ترس از آینده دارید که ناگهان زیر گریه می زنید بدانید که احتمالاً درگیر کرونوفوبیا شده اید.

عدم تمرکز در زمان انجام کار نیز بخش مهمی از علائم کرونوفوبیا محسوب می شود به طوری که نیاز است یک کار را چندین بار تکرار کنید و انجام دهید. احساس افسردگی به طوری که صبح ها بدون هیچ امیدی از خواب بیدار شوید خود بخش مهمی از کرونو فوبیا محسوب می شود. افرادی که بیشتر از اندازه به مرگ فکر می کنند و یا در طول روز بارها خود را در فضای مرگ تصور می کنند نیز به بیماری ترس از آینده دچار هستند.

ترس از آینده انواع و اقسام مختلفی دارد: برخی این تصور را دارند که در آینده بیمار می شوند، برخی دیگر از بی خانمان شدن و از دست دادن شغل می ترسند، برخی نیز تصور می کنند که یکی از عزیزان خود را از دست می دهند. دلیل کرونوفوبیا هرچه باشد، راه درمان باز است. از دست دادن شریک عاطفی نیز یکی از انواع کرونوفوبیا محسوب می شود به طوری که شخص مدام خود را دچار چالش می کند.

علت کرونو فوبیا چیست

ترس از آینده دلایل مختلفی دارد، برخی از دلایل درونی هستند و برخی از عوامل بیرونی ناشی می شوند:

ژنتیک:

اینطور که تحقیقات نشان داده است، کرونو فوبیا می تواند ارثی و ژنتیکی باشد. مثلاً اگر یکی از اعضای خانواده درگیر بیماری ترس از آینده است، احتمال اینکه سایر افراد خانواده نیز مبتلا شوند وجود دارد.

عوامل محیطی:

در صورتی که در محیطی زندگی می کنید که مدام افراد نگران آینده خود هستند و آه و ناله می کنند. درگیر اخبار ناگوار روز هستند و همیشه اعلام می کنند که دنیا رو به پایان است.

مشکلات روحی و روانی:

به طور کلی بسیاری از افسردگی ها و استرس هایی که فرد در روز با آن دست و پنجه نرم می کند زمینه ساز انواع فوبیا و ترس ها است به طوری که شخص دیگر نمی تواند مسیر درست زندگی را طی کند و همیشه دچار استرس مضاعف است.

مرگ عزیزان:

گاه دیده می شود که یک شخص به هیچ عنوان درگیر ترس از آینده نبوده اما با از دست دادن یکی از عزیزان خود، دیگر نمی تواند به آینده خوشبین باشد. این رویکرد سبب می شود که فرد به شدت از مرگ بترسد و مدام به نابودی کامل فکر کند.

از دست دادن شغل:

از دست دادن شغل به نوعی در بروز کرونوفوبیا نقش دارد. زندگی این روزها حالتی تیره و تار دارد به طوری که اگر شخص در خصوص شغل خود نیز احساس امنیت نداشته باشد، علائم اضطراب و بهم ریختگی در او بیشتر می شود.

طلاق و جدایی:

طلاق سبب بروز بحران و فشار های عصبی در فرد می شود به طوری که شخص رابطه عاطفی خود را تمام شده می داند و حس می کند دیگر فرصت زندگی مجدد ندارد و این موضوع سبب می شود که مدیریت درستی روی کارهای خود نداشته باشد و از قضاوت ها بترسد.

  • بیماری های سخت و دشوار
  • افزایش سن

راه های درمان کرونوفوبیا

هر مشکلی راه حلی دارد و کرونو فوبیا از این قاعده مستثنا نیست! در این جا برخی راهکار های موثر در درمان ترس از آینده مطرح شده است.

بررسی درست ترس:

در ابتدا ترس خود را بررسی کنید و ارزیابی کنید که ترس شما تا چه حد منطقی است. مثلاً اگر این ترس را دارید که روزی بی خانمان شوید، در ابتدا بررسی کنید که چقدر امکان دارد این اتفاق بیفتد؟

رفتارهای ناسالم خود را بشناسید:

اینکه کرونو فوبیا باعث بروز یک سری رفتارهای ناسالم در شما شود، کار را سخت تر می کند. این رفتارها نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه سبب خراب تر شدن زندگی شما می شود. بهتر است روی رفتار خود تمرکز بیشتری داشته باشید.

برای درمان ترس از آینده مدیتیشن کنید:

برای کاهش استرس، اضطراب، افکار منفی و وسواسی، هر روز مدیتیشن انجام دهید تا جسم و روح‌تان آرام شود. با شرکت در ازمون MMPI و آزمون نئو (NEO) میزان افسردکی و اضطراب و افکار منفی و وسواس خود را بسنجید

 

مدیتیشن یک سری تکنیک است که سبب می شود استرس شما کاهش یابد و اضطراب و افکار منفی شما نیز کمتر شود و از سوی دیگر سبب وسواس می شود. می توانید یک سری تکنیک های ساده و کاربردی را یاد بگیرید و در طول روز انجام دهید. مثلا دراز بکشید و نفس خود را حبس کنید و سپس نفس عمیق بکشید و به چیزهای خوب فکر کنید.

بیشتر بر روی زمان حال تمرکز کنید:

آگاه باشید که فکر کردن بیش از حد درباره آینده، باعث می‌شود از زمان حال لذت نبرید و کارهایی را که لازم بود الآن انجام دهید را از دست بدهید. درواقع ترس از آینده، باعث از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های طلایی زندگی می‌شود. هر موقع در هنگام انجام کاری، ذهن‌تان به سمت آینده می‌رود، فورا مسیر فکرتان را تغییر داده و بر روی کاری که اکنون انجام می‌دهید دقت کنید.

تمرکز روی زمان حال برای درمان ترس از آینده:

حقیقت این است که هیچکس خبر آینده را ندارد! پس بهتر است امروز خود را فدای آینده نکنیم. از زمان حال لذت ببرید و سعی کنید از دقیقه دقیقه آن استفاده کنید این روش سبب می شود که مسیر فکری تغییرات خوبی داشته باشد.

از مشاور کمک بگیرید!

اگر فکر می کنید کرونو فوبیا بر شما سایه انداخته است و به نوعی هنوز علت ترس از آینده را نمی دانید باید از مشاور به دنبال راهکار برای کرونو فوبیا باشید. بهتر است یاد بگیرید که چطور ذهن و افکار منفی خود را مدیریت و کنترل کنید.

با افراد شاد دوست باشید:

سعی کنید حداقل یک دوست شاد داشته باشید! دوست شاد سبب می شود لحظه ای از ترس از آینده رها شوید و زندگی را دوست داشته باشید و اصول شاد زیستن را یاد بگیرید. شاد زیستن دنیای خوب و پر از عشق را به شما هدیه می دهد.

نبودن تمرکز کافی در زمان انجام کار بخش مهمی از علائم ترس از آینده محسوب می شود به طوری که یک کار را چندین بار انجام می دهید و باز هم نتیجه دلخواه نمی گیرید. احساس افسردگی و ناامیدی، به طوری که صبح ها بدون هیچ امیدی از خواب بیدار شوید خود بخش مهمی از کرونو فوبیا محسوب می شود. بنابراین بهتر است هر چه سریع تر برای رفع این مسئله اقدام کنید.

علائم کرونوفوبیا

  • احساس دور شدن از واقعیت
  • داشتن افکار منفی مزمن و زیاد درباره آینده
  • فکر کردن درباره اینکه آینده چگونه خواهد بود یا شما در آینده از لحاظ جسمانی یا روحی و روانی چگونه خواهید بود
  • احساس ترس شدید در هنگام فکر کردن درباره آینده و داشتن علائمی مثل تپش قلب شدید، سرگیچه، ضعف و احساس غش، تعریق بیش از حد، حملات پانیک، لرزش بدن و گریه کردن ناگهانی و شدید
  • کاهش تمرکز در هنگام انجام کار
  • احساس افسردگی و کاهش امید به زندگی
  • فکر کردن درباره مرگ

عوارض کرونوفوبیا

این اختلال، در دو بعد روانی و جسمانی، تاثیرات نامطلوبی را برجای می گذارد. ابتلا به کرونوفوبیا، مقدمه ای برای سایر مشکلات نظیر افسردگی است. افراد مبتلا به این فوبیا، غالبا در تمرکز کردن بر امور کاری، تحصیلی و… ناتوان اند و در مسائل روزمره دچار حواس پرتی و مشکل می شوند. ترس از آینده، در صورت عدم درمان، می تواند سبب اتخاذ تصمیم های غلطی نظیر خودکشی شود.

کرونوفوبیا، بر سلامت جسمانی فرد تاثیر می گذارد و سبب ایجاد تپش قلب، تنگی نفس، تعریق زیاد، دلپیچه و حتی پنیک اتک می شود. اثرات طولانی مدت این اختلال، به شکل بیماری های قلبی، عصبی و مشکلات مزمن دیگر ظاهر می شوند.

درمان کرونوفوبیا

مراجعه به مشاور، روانشناس یا روان درمانگر، می تواند شروع خوبی برای درمان کرونوفوبیا باشد. علت و ریشه های ابتلا به این اختلال، باید به طور دقیق شناسایی شود و فرد، به شکل اصولی، تحت درمان قرارگیرد. اغلب افراد، با انجام درمان های شناختی رفتاری نتایج رضایت بخشی را کسب می نمایند.

علاوه بر این مورد، اشخاص با انجام تکنیک های ساده ای چون مدیتیشن، تمرین های یوگا، تنفس عمیق و گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش، می توانند در مواقع گوناگون، به کنترل افکار منفی و اضطراب خود، کمک کنند. چگونه از افکار منفی دوری کنیم؟ 

شرکت در تست استرس و اضطراب بک

به افراد توصیه می شود که بیشتر به زمان حال بیندیشند و بر شرایط فعلی خود تمرکز کنند. زندگی در لحظه، آسان ترین راهکار کنترل ترس و اضطراب نسبت به آینده است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران