مقالات روانشناسی

هوش کلامی و تقویت آن

1

هوش کلامی و تقویت آن

هوش کلامی

تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی ، باعث می‌شوند دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند و در موقعیت‌های شغلی و اجتماعی خود، مورد احترام قرار بگیرید. بنابراین اگر بدانید که هوش کلامی بالا به چه معناست و سعی کنید مهارت‌های‌ لازم برای آن را به دست آورید، به راحتی خواهید توانست در این زمینه موفق عمل کنید.

بر اساس نظریه‌ی هوش‌های چندگانه، انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. هوش هیجانی، هوش عددی، هوش موسیقی، هوش فضایی، هوش کلامی و …. ما بیش از همه به هوش کلامی خود وابسته هستیم. در واقع با کلمات فکر می‌کنیم و حرف می‌زنیم. هوش کلامی توانایی تحلیل اطلاعات و حل مسائل به کمک استدلالات مبتنی بر زبان است. استدلالات مبتنی بر زبان می‌تواند شامل خواندن، شنیدن کلمات، مکالمه، نوشتن و حتی فکر کردن باشد. از کلاس‌های درس گرفته تا مراودات اجتماعی، پیامک و ایمیل، دنیای پیرامون ما به کمک شنیدن و خواندن کلمات ساخته می‌شود.

تقویت هوش کلامی

تسلط ما بر کلمات و هوش کلامی مهم‌ترین مهارتی است که باید آن را توسعه دهیم. یادگیری سایر مهارت‌ها در سایه‌ی استفاده از زبان میسر می‌شود. در زمان کودکی بیشترین تمرکز کودکان بر روی یادگیری مهارت‌های کلامی است. توانایی حرف زدن، فهمیدن حرف دیگران، خواندن و نوشتن شامل همین مهارت‌ها می‌شود. کودک در هر جایی که متولد و بزرگ شود، باید هزاران ساعت را صرف یادگیری زبان بومی خود کند. کودک کم‌کم پیچیدگی‌ها، لطافت و دامنه‌ی گستردگی زبان را فرا می‌گیرد. با این حال معمولا وقتی مهارت کلامی افراد به سطح مشخصی رسید، روند تقویت این مهارت متوقف می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند ارتباط محکمی بین موفقیت در رشته‌ی تخصصی فرد با دامنه‌ی لغات و توانایی استفاده‌‌اش از کلمات وجود دارد. افرادی که بهتر و واضح‌تر خود را توصیف می‌کنند، افراد باهوش‌تر و محترمی به نظر می‌آیند. در نتیجه، این افراد احترام بیشتری را به خود جلب می‌کنند.

مشکل همه‌ی ما این است که گمان می‌کنیم مهارت کلامی‌مان نیازی به تقویت ندارد. وقتی که خواندن، نوشتن و حرف زدن را آموختیم، به سراغ یادگیری مهارت‌های دیگر می‌رویم. در حالی که مهارت کلامی مهم‌ترین ابزار در جعبه ابزار ذهن ماست. ما برای کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنیم، ولی زمانی را برای تمیز کردن و بهبود آن اختصاص نمی‌دهیم. وقتی که ما این ابزار را توسعه دهیم، نتیجه‌ی بهتری دریافت می‌کنیم.

تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی

تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی ، باعث می‌شوند دیگران از هم‌صحبتی با شما لذت ببرند و در موقعیت‌های شغلی و اجتماعی خود، مورد احترام قرار بگیرید. بنابراین اگر بدانید که هوش کلامی بالا به چه معناست و سعی کنید مهارت‌های‌ لازم برای آن را به دست آورید، به راحتی خواهید توانست در این زمینه موفق عمل کنید. 

ارتباط هوش کلامی بالا و فن بیان

نظریه‌ی هوش‌های چندگانه اولین بار توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس ارشد و استاد دانشگاه هاروارد مطرح شد که عبارتند از هوش درون فردی، هوش برون فردی، هوش کلامی، هوش منطقی ریاضی و…. برای داشتن ارتباط موثر لازم است که شما تمامی مهارت‌های هوش‌های چندگانه را فرا بگیرید. برای شرکت در آزمون هوش چند گانه گاردنر کلیک کنید

اهمیت یادگیری تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی

همیشه به یاد داشته باشید اگر خودمان را برای موفق شدن در هر شرایطی آماده نکنیم، بدون شک در آن شرایط شکست خواهیم خورد و این همان گام اول در هوش کلامی‌ست. شما در هر شغل و در هر جایگاهی که باشید به داشتن هوش کلامی نیازمندید، حتی در بین خانواده و دوستان‌تان، زیرا هوش کلامی همان قدرت صحبت کردن ماست که همیشه و همه جا به همراه داریم، درست مانند زبان بدن و افکارمان.

روایت دیل کارنگی

به روایت دیل کارنگی، سخنران و نویسنده‌ی آمریکایی: «دیگران و جهان بیرون از ما، از چند کانال درباره‌ی ما اظهارنظر و فکر می کنند. دو تا از این کانال ها، نحوه حرف زدن ما و چیزهایی است که می گوییم.» این سخن اهمیت یادگیری تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی را به ما یادآوری می‌کند.

روایت هاوارد گاردنر

به گفته‌ی هاوارد گاردنر: «افرادی که هوش کلامی بالا دارند در شغل‌هایی مانند وکالت، سخنرانی، تدریس و خبرنگاری موفق‌تر هستند و اتفاقات بسیار خوبی را می‌توانند در این شغل‌ها برای خود رقم بزنند.» در حقیقت بین مقدار و قدرت واژگان موجود در ذهن هر فرد و موفقیت شخصی وی، ارتباط مستقیمی وجود دارد.

مهارت‌های به دست آمده از تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی

افرادی که از هوش کلامی بالا برخوردارند، مهارت‌هایی را در اختیار دارند که با استفاده از آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی خود موفق‌تر عمل می‌کنند. مهارت‌های این‌گونه افراد عبارتند از:

  • توانایی در متقاعدسازی دیگران دارند و حرف‌شان نفوذ بیشتری روی مخاطب می‌گذارد
  • الهام‌بخش و انرژی‌دهنده هستند.
  • خوب گوش می‌دهند.
  • نویسنده‌های ماهری هستند.
  • روان‌تر صحبت می‌کنند و در هنگام صحبت، حرف کم نمی‌آورند.
  • از کلمات جدید و متنوع استفاده می‌کنند.

روش های تقویت هوش کلامی

همه ما با سطح مشخصی از توانایی هوش کلامی متولد شده ایم . محیط و امکانات موجود تعیین می کند که تا چه اندازه می توانیم از این پتانسیل بهره مند شویم.

همه ما می توانیم از طریق تمرین منظم هوش کلامی خود را بهبود بخشیم و پتانسل خودمان را به حداکثر برسانیم.

نکاتی که برای بهبود هوش کلامی فرزندان و خودتان می توانید از آن ها استفاده کنید عبارتند از:

یادداشت وقایع روزانه

از بهترین تکنیک‌ها این است که هر روز و به‌طور منظم بنویسید. اگر این کار را انجام دهید، به زودی شاهد بهبود نحوه‌ی صحبت کردن خود خواهید بود.

بهترین زمان نوشتن، زمانی است که از خواب بیدار می‌شوید، قبل از این‌که ذهن کاملاً هوشیار شود. یک موضوع ساده انتخاب کنید و سعی کنید در حد یک برگه‌ی A4 درباره‌ی آن بنویسید. این تمرین باعث می‌شود تا مغز، اطلاعات را بهتر و بیشتر دسته‌بندی کند و زمانی‌که ما به آن‌ها نیاز داریم سریع‌تر در اختیار ما قرار داده و بر زبان‌مان جاری شود.

مطالعه

یکی از تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی ، مطالعه است. مطالعه را باید به صورت گسترده شروع کنید و سعی کنید بیشتر، کتاب‌هایی را انتخاب کنید که شما را به چالش بکشند. در ابتدای کار بهتر است در همه‌ی ژانرها و زمینه‌ها مطالعه کنید تا در کوتاه مدت بتوانید در تمامی موضوعات مورد بحث، صاحب نظر باشید. این کار برای شما هوش کلامی بالا را به ارمغان می‌آورد.

مطالعه در افزایش سطح آگاهی، درک بهتر موضوعات، افزایش دایره‌ی واژگان، استفاده‌ی درست و به جا از واژگان و جملات و به‌طور کلی در افزایش هوش کلامی تاثیر بسزایی دارد.

نظاره‌گر نبودن در هنگام بحث‌ها و مکالمه با دیگران

از هر فرصتی برای صحبت با دیگران استفاده کنید. در جمع‌های مختلف درباره‌ی موضوعات گوناگونی صحبت می‌شود، سعی کنید شما هم در بحث‌ها پیش‌قدم باشید. در این شرایط مغز، تمام تلاش خود را می‌کند تا جملات وکلمات مناسب را پیدا کرده تا شما بتوانید بهترین جواب را بدهید. این روش یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی بوده و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

نامه نوشتن

در قرن حاضر دیگر نامه نوشتن جایگاهی در روابط روزانه‌ی ما ندارد، در حالی‌که مشهود است بیشتر نویسندگان، ابتدا کار خود را با نوشتن نامه‌های روزمره شروع کرده‌اند. از امروز شروع کنید به نامه نوشتن برای اقوام و یا دوستانی که از شما دور هستند.

بازی با کلمات و افزایش دایره‌ی واژگان

یادگیری کلمات جدید در هر روز به شما در داشتن هوش کلامی منحصر به فرد ، کمک قابل توجهی می‌کند و یکی از تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی است. شکارچی کلمات در زندگی خود باشید. مدام آن‌ها را یادداشت کنید و در مکالمات روزانه‌ی خود از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید در تلویزیون، رادیو، مجلات و کتاب‌ها نیز به دنبال کلمات جدید و معانی و مترادف‌های آن‌ها بگردید.

سعی کنید با کلمات بازی کنید و با آن‌ها شعر بسازید. پسوندها و پیشوندها را خوب بیاموزید. تنها در این صورت است که خودتان می توانید واژه‌سازی کنید و همه را تحت‌تاثیر قرار دهید.

صحبت درباره‌ی اشیاء پیرامون

درباره‌ی اشیاء پیرامون خود صحبت کنید. مطمئن باشید این کار باعث می‌شود در آن واحد کلمات زیادی به ذهن شما برسد و در مدت زمان کوتاهی از هوش کلامی بالا ، برخوردار شوید.

تندگویی

یک موضوع را انتخاب کنید و به مدت سه دقیقه با سرعت در مورد آن صحبت کنید. تحقیقات نشان می‌دهد هر انسان بالغی که در اجتماع زندگی می‌کند، بین 18 هزار تا 25 هزار لغت در ذهن خود دارد، اما در ایده‌آل‌ترین حالت تنها 450 تا از آن‌ها را استفاده می‌کند. این تمرین اطلاعات مغز ما را منظم و مرتب می‌کند و باعث می‌شود لغات، عبارات و اصطلاحات موجود در مغز دسته‌بندی شوند تا صحبت کردن ما ار روان‌تر کنند.

حل پازل و جدول

این‌گونه بازی‌ها از تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی بوده و باعث فعال نگه داشتن مغز می‌شوند.

ضبط کردن فایل صوتی

اگر در هنگام صحبت کردن، صدای خود را ضبط کنید می‌توانید به درستی متوجه اشتباهات‌ خود شوید. به این صورت که از ضعف صدای خود باخبر شده و متوجه می‌شوید که چه زمانی باید از اوج و فرود صدای‌تان استفاده کنید و یا حتی متوجه می‌شوید که اگر به جای فلان جمله از جمله‌ی دیگری استفاده کنید، صحبت‌ کردن‌تان جذاب‌تر خواهد شد. در نهایت این کار باعث می‌شود تا حد بسیار زیادی در کسب تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی موفق باشید.

اگر جاش بودم

در زندگی همه‌ی ما لحظاتی اتفاق می‌افتند که دوست داریم جای دیگری باشیم. مثلاً جای معلم، استاد، سخنران و…. در این‌گونه مواقع باید خود را جای دیگران قرار دهیم و از خود بپرسیم: «اگر جای او بودم، در این موقعیت چه می‌گفتم؟» و بلافاصله این کار را انجام داده و به جای او صحبت کنیم. این تمرین علاوه بر تقویت مغز و در نتیجه به دست آوردن هوش کلامی بالا ، می‌تواند ما را در درک بهتر موقعیت فرد مقابل یاری کند، مانند کنترل خشم، تقویت قدرت تصمیم‌گیری، حل مسائل و بسیاری از موارد دیگر.

صحبت بدون مکث و تپق

از تکنیک‌ های افزایش هوش کلامی و بهترین راه برای بهتر صحبت کردن، ایستادن جلوی آیینه است. برای این تمرین جلوی آیینه بایستید و سعی کنید یک دقیقه بدون مکث و تپق صحبت کنید. مهم نیست موضوع صحبت شما چیست، مهم روان صحبت کردن است. این کار باعث می‌شود در موقع صحبت بتوانید حواس خود را بیشتر جمع کنید و کلمات و جملات را در جای درست به کار ببرید.

اهمیت هوش کلامی

آیا می دانستید که زبان تقریبا حدود 5200 سال است که توسط بشر مورد استفاده قرار گرفته است !

هوش کلامی می تواند کل زندگی اجتماعی فرد را شکل دهی کند و برای موفقیت تحصیلی او مهم باشد.

  • برای موفقیت در بعضی دوره ها کودکان باید از پتانسیل هوش کلامی برخوردار باشند.
  • از این جهت رهبران جهان همه از هوش کلامی بالایی بهره مند شده اند.
  • در عصر صنعت 4 ، بسیاری از مشاغل با دستگاه های خودکاری ارائه می شوند بدان معنا که آن ها از هوش
  • کلامی برخوردار نیستند و درآینده باید به نقطه مهمی تبدیل شوند.
  • افراد با هوش کلامی می توانند روابط سالم تری را برقرار کرده و راه حل محوری را بیاموزند.

خصوصیات افراد با هوش کلامی

چنانچه در بخش رازهای موفقیت در نمناک اشاره کرده ایم افرادی که پتانسیل هوش کلامی دارند از انواع بازی های کلمه ای لذت می برند وباعث می شود که آن ها درباره هر موضوعی بخوانند و بنویسند و علاقه به آموختن زبان های جدید داشته باشند.

به نظر می رسد ساختار جملات مبهم می تواند سرگرمی خوبی برای این افراد باشد . جملات پیچیده و ساختارهای کلمه به آن ها لذت می بخشد . آن ها می توانند در مدت زمان کوتاهی کلمات و قوانین جدید زبان را بیاموزند و از آن بطور موثر استفاده کنند.

سایر ویژگی های این افراد عبارتند از:

  • عاشق خواندن و نوشتن هستند.
  • مهارت های قوی در ویرایش دارند.
  • از یادگیری کلمات جدید و نایاب لذت می برند.
  • در مورد آن چه می خوانند صحبت می کنند.
  • یادداشت هایی از کتابی که خوانده اند را دارند.
  • عاشق نگارش متون هستند.
  • از ارتباط با زبان خارجی همانند زبان مادری لذت می برند.

اندازه‌گیری هوش کلامی

هوش کلامی معمولا به وسیله‌ی یک آزمون کامل هوش یا IQ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. هوش کلامیِ پایه‌ای نیز توسط آزمون‌های هوش مختصر یا ارزیابی‌های زبانی قابل تشخیص است. وقتی پیشرفت هوش کلامی در فرد آهسته باشد، درمان‌هایی شامل گفتاردرمانی، برنامه‌های مخصوصی برای خواندن و … می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران