مقالات روانشناسی

هوش منطقی ریاضی گاردنر

1

هوش منطقی ریاضی گاردنر

هوش ریاضی یا منطقی ، یکی از مهم ترین هوش های انسان است و زمانی که از هوش و عقل و منطق صحبت می‌کنیم، منظورمان دقیقاً همین نوع از هوش است. در این مقاله قصد داریم هوش ریاضی منطقی را که یکی از مهم ترین هوش های 8 گانه از نظر هوارد گاردنر نیز هست را مورد بررسی قرار دهیم و راه هایی برای تقویت این هوش به شما پیشنهاد دهیم.

هوش منطقی ریاضی گاردنر

هوارد گاردنر، یکی از پژوهشگران حوزه هوش و استعداد، هوش های دهگانه ای را معرفی کرد که می‌توان گفت جامع ترین دسته بندی هوش هم همین طبقه بندی به شیوه گاردنر است. یکی از همان هوش های دهگانه، هوشی است به نام هوش منطقی ریاضی که امروزه بیشتر از آن به عنوان هوش ریاضی نام می‌برند. ما در این مقاله قصد داریم این هوش را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و راه هایی برای افزایش آن در وجود خودتان و حتی کودکانتان پیشنهاد دهیم.

در مقاله هوش های گاردنر ، تمامی این ده هوش را به شما معرفی کرده ایم و همچنین تست آنلاینی طراحی کرده ایم که می‌توانید با انجام دادن آن، میزان هوش منطقی ریاضی خود را اندازه گیری کنید. پیشنهاد می‌کنم حتماً سری هم به آن مقاله بزنید.

هوش منطقی ریاضی چیست ؟

می‌توان گفت معمولاً زمانی که صحبت از هوش می‌شود و می‌گوییم “فلانی فرد باهوشیه!”، منظورمان همین نوع از هوش است. یعنی هوش منطقی یا ریاضی.

در واقع اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم تعریف این هوش چیست، می‌توان گفت یعنی توانایی ذهن در حل مسئله و تفکرات منطقی. افرادی که هوش منطقی بالایی دارند، معمولاً عاشق فکر کردن هستند و یا می‌خواهند روابط بین اشکال و اعداد مختلف را کشف کنند. در کل همان طور که از نام هوش آن ها هم پیداست، افرادی هستند که برای حل مشکلات از روش های کاملاً منطقی استفاده می‌کنند و معمولاً بهترین نتایج را نیز می‌گیرند. در ادامه ویژگی های افرادی که این هوش را دارند را به طور کامل بررسی می‌کنیم

چه کسانی هوش ریاضی دارند ؟

افرادی که دارای هوش منطقی بالایی هستند، معمولاً یک سری ویژگی های مشترکی دارند که آن ها را از دیگران متمایز می‌کند. برخی از علائم هوش ریاضی بالا مواردی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

  1. می‌توانند مسائل ریاضی را به خوبی بفهمند و آن ها را حل کنند.
  2. بسیار به اعداد و تبدیلات آن ها علاقه دارند.
  3. اطلاعات پیچیده و سخت را به خوبی درک می‌کنند.
  4. به انجام آزمایش های علمی بسیار علاقه دارند.
  5. به دنبال دلایل و علت های اتفاقات مختلف هستند. (رابطه علّی)
  6. نظم و ترتیب در جهان را بسیار دوست دارند. (استدلال خطی)
  7. همه چیزهای را به اجزای کوچک تقسیم می‌کنند. (استدلال عینی)
  8. به دنبال همه چیزهای عقلی و منطقی هستند.
  9. به قوانین و مقررات بسیار حساس اند.
  10. همه چیز را دسته بندی کرده و بسیار منظم هستند.

این 10 مورد، برخی از مهم ترین ویژگی های افرادی بود که هوش منطقی بالایی دارند. اگر کمی به همین 10 ویژگی بیشتر دقت کنید، احتمالاً سایر ویژگی های افراد منطقی را هم متوجه خواهید شد

ویژگی های افراد با هوش منطقی – ریاضی بالا

آیا می‌دانستید افراد مبتلا به اوتیسم و سندرم Asperger از هوش منطقی-ریاضی استثنایی برخوردارند؟ اگرچه هوش آن‌ها کامل توسعه نیافته است. افراد متعلق به این نوع هوش دارای مهارت‌های منطقی هستند، وابستگی زیادی به ریاضیات و استدلال دارند و راه‌حل مربوط به هر مشکل را نهفته در یک منطق ساده می‌دانند. آن‌ها معتقد به بهره‌گیری از دلیل و برهان و شناسایی الگوهای مناسب برای رسیدن به راه‌حل مطلوب‌اند. 

سازماندهی

این افراد علاقه‌ی شدیدی به چیزهای سازمان‌یافته دارند. همه چیز را به‌درستی طبقه‌بندی و الگوها را شناسایی می‌کنند. مهارت سازماندهی در علم آمار، منطق، نظریه گراف، هندسه و غیره مفید است.

استدلال منطقی

منطق برای این افراد یک کلمه‌ی کلیدی است و معتقدند پشت هر چیزی در جهان یک دلیل منطقی وجود دارد. آن‌ها ریشه‌ی مشکلات را درمی‌آورند، الگوها را آنالیز و دلیل وقوع اتفاق‌ها را کشف می‌کنند، درنهایت به یک راه حل می‌رسند و هرگز چیزی را بدون مدرک و شاهد قبول ندارند.

ذهن علمی

از دیگر ویژگی‌های این افراد داشتن ذهن علمی است. آن‌ها عاشق انجام آزمایش‌های علمی، دنبال کردن پروسه، یادداشت مشاهدات و ارائه‌ی یک استنتاج هستند. همچنین به موضوعات مفهومی فیزیک، شیمی و ریاضی نیز علاقه دارند.

مهارت‌های ریاضی

همان‌طور که قبلاً گفتیم بسیاری از افراد با هوش منطقی می‌توانند به‌راحتی مسئله‌های ریاضی را بدون نیاز به قلم و کاغذ حل کنند. آن‌ها در مورد یک موضوع مدت‌ها فکر و مسئله را گام‌به‌گام محاسبه می‌کنند تا به نتیجه برسند. به‌طور خلاصه ذهن آن‌ها مانند رایانه است.

تجزیه‌وتحلیل منتقدانه

انسان‌های منطقی دارای ایده‌ها و الگوهای منطقی هستند. آن‌ها تمام مسائل را از دیدگاه منتقدانه تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. این مهارت در برنامه‌نویسی و زمینه‌های مرتبط با آن بسیار مفید است.

شغل های مناسب برای افرادی که هوش منطقی بالایی دارند

برای هر کدام از این هوش های 10 گانه گاردنر، شغل های مشخصی وجود دارد. مثلاً در مقاله هوش فضایی اشاره کردیم که شغل های معمار، نقاش، مجسمه ساز، طراح، عکاس، شعبده باز و… برای افرادی با این هوش مناسب است.

اگر بتوانید هوش ها و استعدادهای خود را به طور دقیق کشف کنید، قطعاً در ادامه زندگی خود اتفاقات بسیار خوبی برایتان رخ خواهد داد. یکی از بهترین اتفاقات هم این است که می‌توانید با توجه به آن ها، شغل مناسب خودتان را پیدا کنید. با توجه به خصوصیاتی از افراد با هوش منطقی بالا گفتم، احتمالاً خودتان متوجه شده اید که آیا این هوش را دارید یا نه. پس اگر هوش منطقی تان بالاست، که حتماً شغل های زیر مناسب شما هستند و می‌توانید در آن ها موفق شوید.

شغل های مناسب افراد باهوش منطقی بالا عبارتند از:

  1. مهندسی
  2. برنامه نویسی
  3. حسابداری
  4. پژوهشگری
  5. برنامه ریز مالی
  6. مدرس ریاضی
  7. فیزیکدان
  8. شیمیدان
  9. تحلیل گر
  10. سرمایه گذاری
  11. داروسازی
  12. و…

چگونه هوش ریاضی را افزایش دهیم؟

برای پرورش هوش منطقی ریاضی، راه های زیادی وجود دارد که در عین ساده بودن، بسیار کاربردی هستند. برخی از راه های تقویت این هوش عبارتند از:

  1. مسائل ساده ریاضی را بدون استفاده از ماشین حساب و کاغذ، یعنی به صورت ذهنی حساب کنید.
  2. مسائل ریاضی موجود در جامعه را حل کنید. (مثل درصد فلان سهام یا بورس)
  3. می‌توانید یک زبان برنامه نویسی کامپیوتر را یاد بگیرید.
  4. سعی کنید با تفکرات و همفکری خودتان با دیگران مشکلات و مسائل خانواده را حل کنید.
  5. خودتان مسائل ریاضی را آموزش دهید تا آن ها را بهتر یاد بگیرید.
  6. مطالب و فیلم های علمی زیادی تماشا کنید.
  7. تلاش کنید برای همه چیز یک دلیل منطقی پیدا کنید.
  8. می‌توانید برخی وسایل را کاملاً باز کنید و اجزای آن ها را ببینید.
  9. کتاب خواندن می‌تواند بسیار بای شما مفید باشد.
  10. تست های هوش هم به شدت به خلاقیت و تقویت هوش منطقی کمک می‌کند.

 برای شرکت در آزمون استعداد یابی گاردنر در تست زیر شرکت کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران