مقالات روانشناسی

فراموش کردن گذشته

1

فراموش کردن گذشته

بعضی ها معتقدند گذشته ها هیچ وقت فراموش نمی شوند, همیشه چیزی از گذشته در زندگی انسان باقی می ماند و امتداد پیدا میکند و اثرش را در بخش های مختلف حال و آینده ی زندگی فرد باقی می گذارد. حالا می خواهیم از این گذشته ای که همه ی ما در زندگی کم و بیش تجربه اش کرده ایم، دست بکشیم و در زندگی حال و آینده مان متمرکز شویم.

فراموش کردن گذشته یعنی قبول کنید که برای تغییر گذشته کاری از دستتان برنمی آید. درمواجهه با شکستتان شما هرچه از دستتان برمی آمده کرده‌اید. باید بدانید که تا جاییکه می‌توانسته‌اید خوب، مهربان و موثر بوده‌اید. اگر قرار بود به عقب برگردید مطمئناً نمی‌توانستید کاری بیش از آن انجام دهید. 

همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که گذشته‌ها گذشته است و شاید بارها هم آن را به‌زبان آورده باشیم اما برای خیلی از ما، گذشته نه‌تنها جایی نرفته بلکه هر روز همراه‌مان است. بسیاری از ما هر روز را با مرور خاطرات و اتفاق‌های ناگوار گذشته سپری می‌کنیم، بارها خودمان را سرزنش می‌کنیم، شرمنده می‌شویم، خجالت می‌کشیم، در خودمان می‌شکنیم و فکر کردن به گذشته تنها به خود ما صدمه میزند

چنین افرادی دچار اختلال خلقی و زود رنجی، ‌بی‌حوصلگی و غم دائم میباشند که نظم خواب، تغذیه و زندگی‌شان به هم خورده و دست و دلشان به تلاش و پویایی نمیرود،‌ از این رو تمایلات فردی شان افول کرده و به‌طور کلی افت و خیز در سراسر زندگی شان حاکم هست.دسته دیگر، آنهایی میباشند که مدام نگران آینده میباشند. فکر کردن مداوم به گذشته حتی دچار افسردگی می شود برای سنجش میزان روان رنجوری خود در تست نئو فرم بلند شرکت کنید برای شرکت در آزمون نئو(NEO) کلیک کنید.

افسردگی را چگونه درمان کنیم

این افراد مضطرب، در اکثر مواقع به علت شدت اضطراب، از تلاش بازمی‌مثل یا این که تلاش انها مثمرثمر نیست و ضمن ناراحتی روانی و در عین حال ناراحتی جسمانی همواره پیش‌بینی رویدادهای ناگوار را در آینده می کنند.این افراد معمولاً دچار تعرق و تپش قلب چندان میباشند و به همین علت از آرامش کافی بهره‌مند نیستند.

گروه سوم افرادی میباشند که اضافه بر دارا بودن علائم افسردگی، مضطرب میباشند که این افراد نه تنها در قبل و خاطرات غمناک سیر میکنند بلکه نگران آینده میباشند این در حالی هست که آموزه‌های دینی، روان شناسی، ادبی و فلسفی افراد را به زیستن در زمان حال دعوت می کنند.

زندگی کردن در گذشته ضررهای بسیاری دارد که یکی از آنها کاهش سلامتی است. زمانیکه به اتفاقات گذشته می اندیشید، فرصت‌ها برای شما خوشایند و مثبت نیستند. اتفاقات منفی گذشته به آرامی سلامتی شما را به خطر می اندازند. مطالعات نشان می دهد افرادی که تمایل دارند بیشتر در گذشته زندگی کنند، از سلامتی کمتری نسبت به افرادی که در زمان حال زندگی می کنند برخوردارند. زندگی در گذشته می تواند به استرس مزمن، افسردگی، بی خوابی، اضطراب و نگرانی، چاقی و کم اشتهایی منجر شود. اگر تمام مدت احساس خستگی و ضعف می‌کنید و قادر نیستید سر کار فعال باشید و از کار خود و تمامی چیزهای کوچکی که زندگی سر راه شما قرار می‌دهد لذت ببرید، اگر شما نیز با این حس آشنا هستید، اکنون زمان آن فرا رسیده است که تمامی اتفاقات گذشته را فراموش کنید.

فرصت های فوق العاده را از دست ندهید

اگر از کار اخراج شدید، دلیلی نمی شود که ناراحت و عصبی باشید و احساس شکست کنید. در عوض به دنبال شغل رویایی خود بگردید. اگرچه، فکرکردن به اشتباهاتی که در سر کار قبلی خود انجام داده‌اید امری طبیعی است اما باید سعی کنید از فکر کردن به آنها اجتناب کنید. مادامی که شب و روز خود را صرف فکر کردن در مورد ناکامی های خود می‌کنید، بسیاری از فرصت های فوق العاده‌ای که زندگی سر راه شما قرار داده را از دست می‌دهید. زیرا زمانی‌که در حال ناله کردن درباره زندگی پر از بدبختی خود هستید، شخص دیگری می‌تواند شغل رویایی شما را بدست بیاورد.
اگر برای زنده نگه داشتن دل شکسته و پر درد خود تلاش می‌کنید نباید به خودتان اجازه دهید به همان اندازه به آن فکر کنید.
عملکرد بد پیشین بدین معنا نیست که از فرصت های جدید و بکر چشم پوشی کنید. ما به تجربه روزهای بد، پایان دادن برخی از روابط به منظور درس گرفتن، عاقل تر شدن و ساختن یک رابطه محکم‌تر در آینده نیاز داریم.

گذشته تغییر نمی کند

وقتی اتفاق بدی می‌افتد به افرادی که دوستشان داریم اغلب می گوییم کاش می توانستم آن را تغییر دهم یا کاش اصلا این اتفاق نمی‌افتاد. مهم نیست که چگونه تلاش می‌کنید، مهم این است که شما نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید. در واقع هیچ کس نمی‌تواند آن را تغییر دهد. اتفاقی که افتاده است دیگر افتاده و شما نمی توانید زمان را به عقب برگردانید و شرایط را تغییر دهید. تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که آن را بپذیرید، از آن عبرت بگیرید، سپس رهایش کنید و به مسیر زندگی ادامه دهید.
همچنین اگر بابت کار اشتباهی که انجام داده‌اید احساس گناه می‌کنید، می توانید عذرخواهی کنید. بهتر است خود و دیگران را ببخشید. دقایق ارزشمند خود را برای فکر کردن به اتفاقات گذشته هدر ندهید. من یقین دارم در این زندگی بسیار کوتاه مسائل خیلی مهم‌تری برای فکر کردن و هزاران هدف برای رسیدن وجود دارد. بنابراین باید برروی آنها تمرکز کنیم.

پایان داده به رابطه ها

اگر به خاطر اتفاقی که برای شما افتاده است، پدر و مادر، خواهر و برادر یا دوست خود را سرزنش می‌کنید به تدریج ممکن است وجود آنها در زندگی شما کم رنگ شود. سعی کنید حتی اگر آن اشخاص مقصر هستند آنها را ببخشید، شما در نهایت به یک فرد تنها تبدبل خواهید شد. توجه داشته باشید که اگر به یک انسان بیمار تبدیل شوید، دیگران از شما دوری خواهند کرد و دیگر قابل احترام نخواهید بود. مثلا هیچ‌کس دوست ندارد با یک خانم عصبی معاشرت کند، بنابر این اجازه ندهید گذشته، روابط شما را تحت تاثیر قرار داده و نابودش کند.

زندگی خود را هدر ندهید

استیو جابز گفته است” اگر هرروز را طوری زندگی کنی که گویی آخرین روز توست، بالاخره یک روز حق با تو خواهد بود.”
آیا می‌دانید چه مدت زنده هستید؟ هیچ کس نمی‌داند. تقریباً هر روز در مورد مرگ افراد جوان و حتی کودکان می‌شنویم، این به ما کمک می‌کند که درک کنیم باید قدر هر ثانیه ، دقیقه و روزهای زندگی خود را بدانیم، اگر به زندگی در گذشته عادت دارید و مدام به مرگ و افرادی که بیماری های مرگبار داشتند فکر می‌کنید به نظر من این وحشتناک‌ترین چیز برای فکر کردن است. با این وجود، به شما کمک می کند تا بفهمید زمانی برای تلف کردن ندارید. گذشته را فراموش کنید و زندگی در زمان حال را آغاز کنید و این اندیشه ی نابی است که هر شخصی باید در ذهنش حک کند.

زمانی که من در مورد اتفاقات گذشته نگران بودم به خاطر نمی آورم دقیقا چه شخصی به من گفت “با هر ثانیه ای که صرف تامل در گذشته می کنید یک ثانیه از زمان حال خود را از دست می‌دهید” . دقت داشته باشید که اشتباهات گذشته می توانند به پیشرفت شما کمک کنند، اما تمامی آن اتفاقات ارزش نگرانی ندارند. البته رها کردن گذشته کار بسیار دشواری است، اما به یاد داشته باشید که شما برای غلبه بر این مشکلات به اندازه کافی قوی هستید.
وقتی به گذشته فکر می کنید چیکار می‌کنید؟ آیا فکر می‌کنید این عاقلانه است که بیش از حد به اشتباهات و شکست های گذشته فکر کنید؟ لطفاً نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پس باید گذشته را فراموش کنید.

فراموش کردن گذشته یعنی خود را برای اشتباهاتتان ببخشید. فکر کردن دوباره به آنچه که می‌توانستید یا باید انجام می‌دانید هیچ اثری ندارد. اگر با اشتباهاتتان درگیر هستید یا شکست خورده‌اید سعی کنید خودتان را ببخشید. فراموش کردن گذشته یعنی افکارتان را بشناسید. اگر می‌بینید که مدام درگیر گذشته هستید، با ملایمت افکارتان را به زمان حال برگردانید. سعی کنید این عادت را کنار بگذارید که مدام به اشتباهات گذشته‌تان فکر کنید. فراموش کردن گذشته یعنی به ذات زمان اعتماد کنید. زمان می‌گذرد و شما هم باید از گذشته بگذرید. زخم‌هایتان به مرور التیام می‌یابند و فقط جای آن بر جا می‌ماند.

ترفند های فراموش کردن گذشته

تصمیم بگیر

برای رها کردن خاطرات گذشته، ابتدا لازم است تصمیم بگیری. تصمیم بگیر که آدم های گذشته را با تمام خاطرات خوب و بدشان به زباله دان تاریخ بیندازی.

اراده کن

اراده کن که روی تصمیمی که گرفته ای بایستی. اجازه نده افکار منفی دوباره گذشته را در قلب و روحت زنده کنند.

حرف بزن

یک بار برای همیشه تمام آن چیزهایی را که از گذشته باقی مانده اند، مرور کن، حرف بزن، وجودت را خالی کن و بعد برای همیشه پرونده اش را ببند.

مظلوم نمایی نکن

سعی نکن خودت را تبرئه کنی، به هر حال در ایجاد ارتباط های ناموفق، خودت هم سهم داشته ای، سعی کن اشتباهاتت را بپذیری و با آن ها کنار بیایی.

دیگران را متهم نکن

برخلاف چیزی که فکر می کنی، خیلی ها اهمیتی برای احساس تو قائل نیستند، برای جلب توجه دیگران، سعی نکن آدم های زندگی گذشته ات را بیش از چیزی که بودند، متهم جلوه دهی.

روی زندگی حال تمرکز کن

سعی کن نقاط قوت زندگی ات در زمان حال را پیدا کنی، نقاط قوت ات را پررنگ کن، سعی کن از لحظه هایی که در حال سپری کردن شان هستی لذت ببری.

ببخش و فراموش کن

شاید این جمله ی معروف را شنیده باشی که «می بخشمت نه به خاطر اینکه تو لایق بخششی بلکه من لایق آرامش هستم». پس با تمام وجودت بهش عمل کن.

گذشته را با خودت حمل نکن

زندگی ات در حال جریانه. اگر تو بخوای با گذشته زندگی کنی و به خاطر جفایی که در حقت شده، مدام غصه بخوری در حالی که اون آدم ها دارن زندگی شون رو می کن، شبیه اینه که سم بخوری ولی انتظار داشته باشی دیگران بمیرن!

طرز تفکرت را تغییر بده

اگر تا کنون به این نکته فکر کرده ای که گذشته را می توان در زمان حال امتداد داد، حالا وقتش رسیده که به اشتباهات خودت اعتراف کنی و دست از تفکر غلط بکشی.

منفی بافی نکن

زندگی همیشه دو روی خوب و بد دارد. اینکه در گذشته خوش شانس نبودی، دلیل نمی شود در آینده هم همین روال ادامه یابد.

خاطراتت را یادداشت کن

تمام آن اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و حالا فکر کردن به آن ها عذابت می دهد را یادداشت کن، با تمام خشم و نفرتی که از اتفاق ها و آدم ها داری، بعد از اتمام کار حس بهتری خواهی داشت.

دوستانت را عوض کن

دوستان قدیمی و مخصوصا دوستانی را که رابطه ای در گذشته را مدام برات تداعی می کنند، کنار بگذار. مکان های جدید و دوستان جدیدی انتخاب کن. کسانی را ملاقات کن که قصه ات را ندانند و شروع کن به ساختن خاطره های جدید.

سعی نکن همه را راضی نگه داری

تلاش برای جلب رضایت همه ی آدم های زندگی، معمولا تلاشی محکوم به شکست است. چون هیچ وقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به ظاهرت برس

فرو رفتن در لاک خود، باعث افسردگی می شه. پس برای فرار از افسردگی، به ظاهرت برس، آراسته و مرتب باش، به رژیم غذایی ات برس. مواظب بالا یا پایین رفتن بیش از حد وزنت باش.

به خاطره ها قدرت نده

خاطره های گذشته در همان روزها دفن شده اند، خاطره ها قدرتی ندارند، مگر اینکه خودت بخواهی نبش قبر کنی، مگر اینکه تو بهشون قدرت ببخشی. گذشته رو رها کن، تا بتونی قوی تر ادامه بدی.

خودت رو دوست داشته باش

اشتباهات گذشته نباید دلیلی برای فرار از خودت باشه. تو باید هر روز این رو تمرین کنی که شایستگی های بسیاری داری. هر چند اون شایستگی ها یک بار نادیده گرفته شده باشن.

اثرش رو خنثی کن

هدف این نیست که کل زندگی گذشته رو یک باره فراموش کنی، بلکه باید تاثیر خاطره های تلخ، رابطه های تموم شده و آدم های مرده رو خنثی کنی.

ذهنت رو کنترل کن

یه مدت زیادی ذهنت رو پرواز دادی، ذهنت رو آزاد گذاشتی و اون به راحتی تونسته همه جا رو کنکاش کنه. حالا وقتشه که محدود بشه.

افکار واقع بینانه داشته باش

اگر بتونی در تمام اتفاق ها منصفانه قضاوت کنی، اشتباهات خودت و طرف مقابل رو به طور دقیق بپذیری؛ در این صورت میتونی یه پرش بزرگ رو به جلو داشته باشی.

داستان ات رو مرور نکن

مرور داستان آشنایی، اتفاق های خوشایند، خاطره ی مکان های مشترک، تنها باعث میشن که به قلب و روح و مغز و بدنت آسیب برسونی. پس همین جا تموم شون کن.

کمک ها را دریاب

کسی که از یک بحران عاطفی خارج شده، در معرض آسیب های روانی قرار داره. پس لازمه که با پناه بردن به رابطه های صمیمانه و حمایت های عاطفی خانواده در امان بمونی.

مثبت فکر کن

زندگی اصلا منصفانه نیست! پس این واقعیت را بپذیر. مسولیت بهتر کردن زندگی تو به عهده ی دیگران نیست. گذشته هم اونقدر بد نبوده که نتونی اصلاحش کنی.

خشمت رو پنهان کن

برای نشون دادن لحظه به لحظه ی زندگی ات مدام نقشه نکش. پست های سوزناک نوشتن و عوض کردن عکس آواتار تنها یه امید واهی برای دیده شدن و خونده شدن از جانب طرف مقابله.

به روزهای از دست رفته فکر کن

با زندگی ات بازی نکن. کاری نکن که چند سال دیگه به خودت بیای و ببینی دور و برت خالی شده، همه روال عادی زندگی رو طی کردن و تو تک و تنها همون نقطه ای ایستادی که چند سال قبل ایستاده بودی.

پاکسازی کن

تمام یادگاری ها، هدیه ها، عکس ها، دوستان و مکان های خاطره ساز رو کنار بگذار، هر چند دشوار است. با دور ریختن این چیزها، راه رو برای ورود آدم های جدید و خاطره های جدید باز می کنی.

یاد بگیر که گذشته قابل تغییر نیست

گذشته به هیچ عنوان قابل جبران نیست، اما اثرش رو همیشه روی زندگی حال و آینده ی تو باقی میذاره. افکار منفی روی ذهنت تاثیر بدی گذاشته پس وقتشه که نگرشت رو به جهان تغییر بدی. با افکار منفی، نمیشه زندگی مثبت ساخت!

فعالیت های جدیدی رو شروع کن

شروع یک ورزش جدید، مثل یوگا، ایروبیک، مدیتیشن، می تونه تمام خشم های سرکوب شده و بغض های فرو خورده رو از وجودت بیرون کنه. پس امتحانش کن.

به دل طبیعت بزن

روزهای مشخصی رو تعیین کن و حتما برای گردش به دل طبیعت برو. خلوت کردن در سکوت طبیعت میتونه روحیه ات رو تغییر بده.

اجتماعی شو

در گروه های جدیدی عضو شو. آدم های جدیدی رو ملاقات کن و سعی کن فعالیت های اجتماعی ات رو دوباره به طور جدی دنبال کنی.

هدف داشته باش

هدف های مهم زندگی ات رو تعیین کن و با تمام قوا برای محقق کردن شون تلاش کن. اجازه نده گذشته باعث توقفت بشه.

مهارت های جدید یاد بگیر

زمانی که در گذشته توقف می کنی و مدام خودت رو تخریب می کنی، داری استعداد های خودت رو می سوزونی، برای فرار از این کار، مهارت های جدیدی رو یاد بگیر و ازشون استفاده کن.

شغلت رو جدی بگیر

در هر شغلی که هستی، با جدیت تلاش کن، دنبال ارتقا و ترفیع باش. سعی کن امروز، روی همون پله ای نباشی که دیروز روش ایستاده بودی. راز زندگی موفق همینه.

اشتباهات جدیدی مرتکب شو

گاهی اونقدر توی اشتباهات گذشته و تبعات اون غرق می شی که قدرت ریسک کردن رو از خودت میگیری. سعی کن در هر لحظه از زندگیت در حال مزه کردن چیزهای جدیدی باشی، حتی اشتباهات جدید.

معجزه ی صبح ها رو درک کن

اینکه صبح ها زود بیدار بشی و هر روز فکر های مثبت به خودت القا کنی، کم کم می تونه باعث بشه که همه ی الهام های مثبت رو مثل یک حقیقت باور کنی. و چی بهتر از باور حرف های انرژی بخش؟

کوله بار سنگین گذشته را روی زمین بگذار

تصور کن که زندگی یک میدان مسابقه است و تو دونده ای هستی که باید به خط پایان برسه و گذشته مثل یه کوله پشتی سنگینیه که روی دوش خودت حمل میکنی، سنگینی این کوله پشتی قطعا مانع رسیدن تو به خط پایان خواهد شد.

برای پاک کردن گذشته به مخدر ها اصلا روی نیار

برای مقابله با آلام و دردهای روحی های سپری شده، به سیگار و مشروبات الکلی روی نیار. کم کم عادت میشه.

ادامه ی تحصیل بده

برای اینکه بتونی شخصیت جدیدی بیابی، در رشته ای که همیشه مورد علاقه ات بوده ادامه ی تحصیل بده. یادگیری مستمر، بهترین مسکن برای فراموشی است.

گذشته را نقاشی کن

تمام اتفاقات رنج آور گذشته را در یک صفحه نقاشی کن. اگر خودت در نقاشی هایت حضور داشته باشی، یعنی توانسته ای از آن اتفاق ها جدا شده و به عنوان یک تماشاگر همه چیز را نگاه کنی. نقاشی را تا رسیدن به این مرحله ادامه بده.

به دنبال تعادل باش

وقتی دلت میخواهد دردها و ناراحتی هایت را با دیگران سهیم شوی، به همان نسبت هم باید به زندگی دیگران حساس باشی. تا یک تعامل سازنده بین شما شکل بگیرد.

مشاوره بگیر

در کنار یک مشاور امین صحبت کردن به مراتب می تواند به تخلیه ی روانی ات کمک کند. پس جلسات مشاوره را به طور جدی دنبال کن.

گذشته رو چراغ راه آینده ات بکن

اگر نمیخوای در یک برهه از زندگی بمونی و در جا بزنی، گذشته رو فراموش کن. گذشته و همه ی خاطره های تلخ و شیرینش باید تو گذشته باقی بمونه.

افسرده مانی نکن

گاهی برای اینکه به بقیه ثابت کنی، یک شکست خورده ای، خودت رو به افسردگی می زنی، در حالی که این فقط یه تلقینه. پس دست از تلقین و ظاهر سازی بردار. عمرت را تلف نکن! یادت باشه فقط یک بار زندگی میکنی!

عجله نکن

اینکه گذشته رو فراموش کنی، نباید باعث بشه یه آدم اشتباهی دیگه رو جایگزین نفر قبلی کنی. پس برای شروع یه رابطه ی جدید شتاب زده عمل نکن.

انتقام نگیر

برای رها شدن از احساس شکست و یاسی که به دنبالش وجودت رو گرفته، دست به انتقام جویی نزن. اینکه توی یه رابطه پس زده شدی، دلیل موجهی برای قربانی کردن دیگران نیست.

ایمان بیار

ایمان داشتن به نیروی فوق بشری، توی همه ی مسیرهای زندگی یه الهام بخش واقعیه. پس برای رها شدن از تمام فکرهای بد، چی بهتر از آغوش امن خدا؟

رویا بساز

برای اینکه بتونی کدورت ها، غم ها و بغض ها رو از وجودت پاک کنی پناه ببر به قدرت رویا سازی. تمام آرزوهات رو بریز توی رویاهات و باهاشون خود واقعی ات رو پیدا کن.

مدیریت کن

حس بدی که اغلب بابت گذشته سراغت میاد اینه که فکر می کنی دیگه کنترلی روی بقیه ی زندگیت نداری. در حالی که زندگی در دستای تو هست. کافیه باور کنی.

اجازه نده ازم: برداشتن و گذاشتن مجدد سیمکارتت سواستفاده کنن

تبدیل به ماشین قصه گویی برای دوستانت نشو. اجازه نده هر وقت دلشون خواست، با پیش کشیدن قصه ی تو روزشون رو پر کنن.

قبول کن که حالت بده

گاهی وقت ها اونقدر از همه ی آدم ها، خود واقعی مون رو مخفی می کنیم و احساسات مون رو بروز نمی دیم که گاهی واقعا باورمون میشه چیزی نبوده! خودت رو به موقع بیرون بریز، گریه کن، داد بزن.

مواظب خودت باش

بیماری های روحی و روانی، مقدمه ی بروز بیماری های جسمی هستن. پس برای اینکه دچار بیماری های متعدد جسمی نشی، هوای خودت رو داشته باش.

برای بررسی اختلالات روانشناختی و شخصیتی در تست MMPI-2 شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران