مقالات روانشناسی

ازدواج در سنین پایین

1

ازدواج در سنین پایین

ازدواج کردن با عشق یا ازدواج عاشقانه زندگی آرزوی هر شخصی است. اما باید ببینید شخصی که مد نظرتان هست آیا واقعا عشق زندگی شما و آدم مورد نظرتان هست و یا اینکه فقط یک احساس زودگذر و کاذب نسبت به شخصی است که وارد زندگی تان شده است. ازدواج در سن کم می تواند یکی از پیامدهای این موضوع باشد. بسیاری از افراد جوان فکر می کنند شخص رویاهایشان را پیدا کرده اند و بدون شناخت کافی سعی می کنند هرچه سریع تر آشنایی اشان را رسمی کنند اما پس از مدت کوتاهی می بینید که این زوج های جوان به مشکلات بسیاری زیادی بر می خوردند. اینجاست که به اشتباه خود که ازدواج در سن کم هست پی می برند.

خوبی های ازدواج در سن پایین

اول از همه بگدارید به شما توضیح بدهم که وقتی می گویم ازدواج در سن پایین منظور همان 17- 18 سال است نه 9 سال!

اگر بخواهیم بی طرف به این موضوع نگاه کنیم ازدواج در سن پایین می تواند مزایای خاص خودش را داشته باشد که سعی کردم مهم ترین آن ها را برای شما در این قسمت آماده کنم.

1- انتظارات کم از زندگی

حقیقت این است که افراد در دوران نوجوانی و جوانی انتظار کمتری از زندگی دارند. آنها نیاز به یک خانه بزرگ و یا یک ماشین گران قیمت برای شروع زندگی ندارند و تمام چیزی که در وجود آن ها است یک زندگی رویایی و ایده آل با همسرشان است نه چیزی دیگر. به همین دلیل شاید از خیلی از خواسته های خود بگذرند تا فقط با کسی که دوست دارند زندگی کنند. این موضوع وجه مثبت ازدواج در سنین پایین را نشان می دهد و اهمیت این موضوع آن جا بیشتر می شود که دخترها هرچقدر بزرگ تر می شوند توقعشان از زندگی بیشتر می شود.

همین موضوع باعث می شود سخت گیر تر شوند و شاید بسیاری از فرصت های زندگی را بخاطر سختگیری های الکی از دست بدهند. از فواید ازدواج در سن کم می توان به همین موضوع اشاره کرد که از ایرادهای کوچک شخص مقابلتان بخاطر خصوصیات خوبش صرف نظر خواهید کرد. به طور مثال اگر کمی زودرنچ است شما بخاطر مهربانی و خوش اخلاقی اش این خصوصیت بد را نادیده می گیرید. در حالی که در سنین بالا همان نقطه ضعف باعث رنجش شما می شود و به هیچ عنوان خوبی های او به چشم نمی آید!.

2. تجربه کم

شاید با خودتان بگویید این موضوع می تواند جزو معایب ازدواج در سن پایین باشد ولی من می خواهم به شما بگویم که از دیدی دیگر به این موضوع نگاه کنید. درست است که یک نوجوان تجربه بسیار کمی در هر زمینه ای دارد ولی فکرش را بکنید که بسیاری از چیزها را با عشقش تجربه کند، چقدر زیبا تر می شود. وقتی اولین سفر را با هم بروند، وقتی اولین پس انداز را برای خریدن چیزی که دوست دارند بکنند شیرینی آن هیچگاه فراموش نخواهد شد. وقتی دو نفر که تجربه کمی دارند در سنین پایین با یکدیگر ازدواج می کنند از هما ابتدا یکدیگر را شکل می دهند و یکدیگر را تکمیل می کنند. وقتی در سنین پایین ازدواج می کنید درک کردن یکدیگر بسیار آسان تر می شود.

3. خاطرات ناراحت کننده کمتر از گذشته

ازدواج در سن کم باعث می شود که افراد با اشتباه کمتری وارد زندگی شما بشوند و همین موضوع باعث می شود که خاطرات کمتری از آدم های اشتباه داشته باشید. وقتی که رابطه های کمتری را تجربه می کنید یک انرژی بسیار زیادی برای شروع رابطه و ازدواج با عشق دارید که با هیچ چیز قابل قیاس نیست. بسیاری از افراد که در سنین بالا ازدواج می کنند از یکنواختی و نبودن شور و هیجان گله مند هستند غافل از اینکه دلیل اصلی همه ی این مشکلات در رابطه های قبلی آن ها است ولی در مقابل از فواید ازدواج در سنین کم می توان به انرژی و پتانسیل بالای طرفین در شروع رابطه و هیچان تجربه یک چیز جدید نام برد.

4. تمرین سازش

اگر به یاد داشته باشید در مورد یک گفتم مهم ترین ویژگی ازدواج در سن پایین توقع کم طرفین از یکدیگر است. وقتی که شرایط ایده آل فراهم نباشد زوجین تلاش می کنند تا آن را فراهم کنند این موضوع یک روند چند ساله رو در پی دارد و خب اگر سازش وجود نداشته باشد هیچگاه این مسیر طی نخواهد شد. به همین خاطر سعی می کنند با کمی ها و کاستی ها بسازند تا به آن چیزی که می خواهند برسند.

5. زمان کافی دارید

یکی از فواید ازدواج در سن کم داشتن مقدار زیادی وقت اضافی برای تجربه کردن چیزهای مختلف با همسرتان است. شما وقت زیادی برای بچه دار شدن دارید و می توانید از این تایم برای تجربه کردن چیزهای مختلف با همسر خود استفاده کنید. مسافرت های دو نفره، شبگردی های دو نفره و کلی کار خوب و خاطره انگیز دیگر که وقتی بچه دار می شوید از همه ی آن ها محروم خواهید شد.

معایب ازدواج در سن پایین

حالا نوبت آن رسیده است که معایب ازدواج در سن کم رو هم برای شما توضیح بدم. مشکلاتی که زوج های جوان با آن روبه رو می شوند تقریبا می توان گفت که مختص همان دوره هست و شاید اگر ازدواج در سنین بالاتر اتفاق بیفتد چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

مشکلات مالی

مهم ترین دغدغه اکثر زوج های جوان و خانواده هایشان مشکلات مالی است. زوج های جوان زمانی را باید صرف کنند تا به شرایط ثابت و قابل اتکا مالی برسند. ممکن است که به ایده آل هایتان در زمینه شغلی نرسید و مجبور باشید برای کسب درآمد به کاری که راضی نیستید تن دهید. شما ممکن است وقتی خودتان را با دوستان مجردتان مقایسه می کنید متوجه شوید که آن ها آزادی عمل بیشتری برای خرج کردن دارند. و یا حتی گاهی نیاز داشته باشید که از والدینتان پول قرض بگیرید.

2. مسئولیت های بیشتر

خود ازدواج به تنهایی مسئولیت بسیار بزرگی است، وقتی شما با سن کم ازدواج می کنید علاوه بر مسئولیت ازدواج و تشکیل زندگی، مسئولیت های دیگری که تا به حال تجربه نکرده بودید نیز به گردن شما می افتد. نوجوانی که تا به امروز هیچگونه کاری در برابر استقلال خودش انجام نداده است باید بتواند این تغییر فضای سریع را تحمل کند و به بهترین شکل آن را کنترل کند. شما باید آماده باشید تا آرزوهای بسیاری را فدای مسئولیت های ازدواجتان بکنید.

3. زندگی با یک شخص تا آخر عمر

وقتی شما در سنین پایین متعهد می شوید به این معنی است که دیگر نمی توانید رابطه رمانتیکی را با شخص دیگری آغاز کنید. دیگر آن حس تازگی اوایل آشنایی را تجربه نخواهید کرد. شما دیگر شانسی ندارید تا از اشتباهاتتان درس بگیرید.

4. قدرشناس نیستید

از معایب ازدواج در سن پایین می توان به عدم درک خوب بودن رابطه تان اشاره کرد. وقتی شما تجربه زیادی در رابطه های عاشقانه نداشته باشید قدر رابطه ای را که دارید نمی دانید و ممکن است تصور کنید که برای شما موقعیت های بهتری نیز وجود دارد. این طرز تفکر می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا ممکن است شما بخاطر موقعیت های بهتر بخواهید طلاق بگیرید.

5. از دست دادن آزادی

زمانی که در جوانی ازدواج می کنید دیگر نباید توقع داشته باشید که آزادی های قبلی را داشته باشید زیرا دیگر شما تنها متعلق به خودتان نیستید و باید نظر همسرتان نیز برایتان جایگاهی داشته باشد. باید برای او وقت بگذارید و سعی کنید بیشتر وقتتان را در اختیار او قرار دهید. دیگر نمی توانید به اندازه قدیم با دوستانتان وقت بگذرانید. هیچگاه آن شیطنت های دوران نوجوانی را نمی توانید تجربه کنید.

6. انتخاب دوستانتان تنها به میل شما نیست

ازدواج در سن پایین قدرت انتخاب آدم های اطرافتان را از شما می گیرد. دیگر نمی توانید با هرکسی که دوست دارید در ارتباط باشید زیرا ممکن است که همسر شما از آن شخص خوشش نیاید و از شما بخواهد که رابطه اتان را با او خاتمه دهید. در این زمان شما باید حرف او را گوش دهید زیرا او همسر شما است و قرار است که تا اخر عمر در کنار او زندگی کنید.

7. بالغ نبودن

وقتی در سن پایین ازدواج می کنید ممکن است به علت بالغ نبودن طرفین درگیر دعواهای بچگانه و مسائل کوچک شوید که واقعا آزاردهنده است. همین دعواهای کوچک بی معنی کم کم باعث می شود که شما از یکدیگر دور شوید. معمولا نوجوان ها در این سن دقیقا نمی دانند که به دنبال چه چیزی هستند و دائما در مودر هر چیزی بهانه گیری می کنند. همین موضوع معمولا دلیل اصلی به سرانجام نرسیدن ازدواج هایی است که افراد در سنین کم با آن درگیر هستند.

8. بزرگ کردن بچه

درحالی که شما تجربه زندگی زیادی ندارید ممکن است بچه دار شوید و مجبور هستید از او نگهداری کنید. مطمئن باشید که بزرگ کردن یک بچه وقتی که خود شما هنوز آن چنان حس مادرانه و یا پدرانه ای ندارید بسیار سخت خواهد بود. با آمدن بچه در زندگی تان مشکلاتی که از قبل داشتید چند برابر خواهد شد، مشکلات مالی، نداشتن وقت، نداشتن تجربه کافی برای بزرگ کردن بچه همه این موارد به طور محسوس حس خواهند شد. شما راه فراری از این مشکلات نخواهید داشت. شما نیاز خواهید داشت که دائما از دیگران برای مدیریت کردن کارهای فرزندتان کمک بخواهید.

برای شرکت در آزمون های شخصیت شناسی و روانشناسی به لینک زیر مراجعه فرمایید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران