ترس از قضاوت دیگران

1.00 (1)

ترس از قضاوت شدن

هیچ کسی دوست ندارد که نسبت به خود احساس ناخوشایندی، بی‌ارزشی و مفید نبودن را داشته باشد. برخی دوست دارند که همیشه مورد تایید دیگران باشند چراکه از قضاوت دیگران ترس دارند.

مهم نیست که چه کاری انجام می‌دهید، در هرصورت مردم به قضاوت شما می‌نشینند چه این کار را دوست داشته باشید چه نداشته باشید. اما نباید به این ترس اجازه بدهید که در شما رخنه کند و افسار زندگی‌تان را بر عهده بگیرد.

اگر نتوانید جلوی ترس خود را بگیرید، بر اساس نظر و حرف مردم درمورد شما نگرش‌تان را نسبت به خود تعیین می‌کنید. نمی‌توان مانع قضاو‌ت شد و شما نمی‌توانید آن را کنترل کنید. اما راه‌هایی وجود دارد که بتوانید بر آن تسلط داشته باشید.

نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید

اگر شما شناخت درستی از خود داشته باشید و از توانمندی‌ها و ضعف‌های خود آگاه باشید، دیگر دائماً نگران بازخوردهای منفی دیگران نخواهید بود. تلاش کنید تا به خودآگاهی بیشتری در مورد توانایی‌های خود دست یابید. اگر شما شناخت کاملی از مهارت‌ها، نقاط ضعف، آسیب‌پذیری‌ها و نقاط قوت خود داشته باشید دیگر از قضاوت دیگران چندان تحت تاثیر قرار نمی‌گیرید. علاوه بر این بهره بردن از مهارت‌های ارتباطی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید به شناخت بهتری نسبت به دیگران برسید و منظور و قصد افراد هنگامی که درباره شما صحبت می‌کنند و یا با حالات چهره خود در حال قضاوت شما هستند را متوجه شوید.

ترس از قضاوت دیگران : برای خودتان اولویت قائل شوید

زمانی که شما اجازه می‌دهید دیگران با قضاوت‌هایشان ادراک شما را از خودتان تحت تاثیر قرار دهند یعنی شما دائم دیگران را در اولویت قرار می‌دهید و به آن‌ها قدرت تاثیرگذاری در زندگی‌تان را اعطا می‌کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هیچ‌کس اندازه خود شما، شما را نمی‌شناسد. در نتیجه آن کسی که تصویر نهایی را از شما ، مهارت‌ها و توانایی‌هایتان می‌سازد تنها خودتان هستید. دیگران تنها بخشی از این تصویر را تشکیل می‌دهند. پس نگذارید که آن‌ها نقش اصلی را بازی کنند

شما مسئول کنترل فکر دیگران نیستید

یکی از خطاهای فکری که باعث می‌شود افراد دائماً نگران قضاوت و نظر دیگران در مورد خود باشند این است که فکر می‌کنند مسئول افکار دیگران هستند. شما تنها مسئولیتی که دارید مسئولیت در قبال رفتارهایتان است. در حقیقت شما تنها می‌توانید رفتارهای خودتان را کنترل کنید و مسئول افکار دیگران نیستید. اینگونه مطمئن باشید که بهتر با دیگران می‌توانید ارتباط برقرار کنید و تاثیرات مثبت آن را بر زندگی خود می‌بینید.

ترس از قضاوت دیگران : در لحظه زندگی کنید

بسیاری از ما هرگز در لحظه از آنچه بر ما می‌گذرد آگاهی نداریم. در حقیقت اکثر اوقات به جای این که محیطمان را تجربه کنیم در افکار خود غرق می‌شویم. زندگی دائمی در خانه ذهن باعث می‌شود که ما بیشتر در افکار آسیب‌زا درگیر شویم. برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید و از شر افکار منفی خود خلاص شوید لازم است که با تمام حواس پنجگانه خود درگیر محیط پیرامونتان شوید. تمرین‌های ذهن آگاهی کمک بسیاری به شما می‌کنند.

اعتماد به نفس خود را بالا ببرید

در تمام مراحل زندگی بر روی هدف خود تمرکز داشته باشید و به خاطر ترس از قضاوت دیگران هیچگاه هدف خود را تغییر ندهید و با اعتماد به نفس بالا روبه جلو حرکت کنید. خود را همانگونه که هستید بپذیرید و با افزایش مهارت‌ها و توانایی‌های خود به پیشرفت و بهداشت جسمی و روانی خود کمک کنید. همیشه و در همه حال مثبت نگر باشید و بدانید که شما بهتر از هرکسی می‌دانید چه چیزی برای شما بهتر است و در صورتی که شکست خوردید به این موضوع توجه داشته باشید که بدون شکست پیروزی به دست نمی‌آید.

احتمال وجود برخی از اختلالات روان‌شناختی

ترس از قضاوت دیگران می‌تواند علامتی از اختلالات روان‌شناختی مثل اختلال فوبیای اجتماعی باشد. در این اختلال فرد نمی‌تواند در حضور جمع عملکرد مناسبی داشته باشد. چرا که دائماً نگران نحوه قضاوت و ارزیابی آن‌هاست. اگر با استفاده از راهکارهای عمومی گفته شده ترس از قضاوت شدن همچنان به طور پایداری در شما وجود دارد و هیجانات ناخوشایند زیادی را در شما بر می‌انگیزد، حتماً برای بررسی و ارزیابی دقیق وضعیت روانی به یک روانشناس مراجعه کنید. روش‌های مورد استفاده در درمان فوبیای اجتماعی نظیر درمان شناختی-رفتاری که توسط روانشناسان به کار گرفته می شود در درمان این بیماری نقش بسزایی دارند.

دلخور شدن را کنار بگذارید

گاهی ما در مورد چیزهایی که به ما کوچک‌ترین ارتباطی ندارد قضاو‌ت می‌کنیم. همیشه شخصیت شما مورد قضاوت قرار نمی‌گیرد.

گاهی قضاوت شامل امور سطحی مثل نوع پوشش‌تان یا کاری که در همان لحظه دارید انجام می‌دهید، است.

وقتی به قضاوت دیگران توجه می‌کنید، این بدان معناست که نظر دیگران برای‌تان مهم است و با این کار عزت نفس خود را پایین می‌آورید. کمتر به قضا‌وت دیگران توجه کنید تا بر ترس از قضاوت غلبه کنید.

به توانایی‌های خود اعتماد کنید

وقتی از نقاط ضعف و قوت خود آگاهی داشته باشید، به نظر و گفته دیگران نسبت به خودتان توجهی ندارید و به دیگران این اجازه را نمی‌دهید که شخصیت و علایق‌تان را از شما بگیرند.

ما همیشه نگرانیم که چگونه جلوی دیگران ظاهر شویم و سعی می‌کنیم خود واقعی‌مان را پنهان کنیم تا مورد قضاوت قرار نگیریم. در هرصورت مردم ما را قضاوت می‌کنند و اگر این شیوه را ادامه دهیم خودمان را گم خواهیم کرد.

آگاهی از توانایی‌ها و ضعف‌های خود قضا‌وت دیگران را بی‌معنا می‌سازد. در برابر نظرات دیگران مقاومت کنید. وقتی با احساس‌تان نسبت به خود کنار آمدید، می‌توانید بدون هیچ ترس و فشاری به مشکلات بپردازید.

هنگام ترس از قضاوت دیگران چه واکنشی باید نشان داد؟

تصور کنید در خیابان شلوغی قدم میزنید. می‌بینید که گروهی از مردم هر چه نزدیکتر می‌شوید، صدای خنده‌هایشان بیشتر می‌شود. اولین فکر شما چیست؟ اگر اضطراب اجتماعی دارید، احتمال زیادی وجود دارد که تصور کنید آنها به شما می‌خندند.

این احتمالاً با بحث و جدال بین قسمت‌های ناامن و منطقی مغز دنبال می‌شود. آنها به من می‌خندند! بعد از آمدن چنین جمله ای به ذهنتان بلافاصله از خود بپرسید، چرا آنها به شما می‌خندند؟ شما که فقط در خیابان قدم می‌زنید!

در شرایطی مانند این، رایج ترین توصیه این است که از قسمت ناامن مغز خود چشم پوشی کنید. مردم معمولاً در مورد شما قضاوت نمی‌کنند، بنابراین جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

اکثر مردم به طور کلی رفتارهای خوب مطابق با هنجار اجتماعی دارند. اگر آنها نسبت به شما فکر منفی هم داشته باشند، اغلب در رفتارهای خود نشان نمی‌دهند. اما اگر مطمئن هستید کسی در سکوت شما را قضاوت می‌کند، چه کاری باید انجام دهید؟

اول از همه، ما باید درک کنیم که واقعاً ترس از قضاوت دیگران به چه معناست. این ترس در بیشتر موارد، بازتاب ناامنی‌های خود ماست. ما تمایل داریم که افراد دیگر را براساس آنچه قابل قبول یا شرم آور است قضاوت کنیم و خودمان را نیز با همان معیارها قضاوت می‌کنیم.

بنابراین وقتی می‌ترسید شخصی در مورد شما قضاوت کند، آنچه واقعاً انجام می‌دهید قضاوت در مورد خود و شخص مقابل است. هنگام ترس از قضاوت دیگران ممکن است تصورات زیر را در ذهن خود داشته باشید:

شما تصور می‌کنید کاری انجام داده اید، که باعث قضاوت منفی دیگران می‌شود. این در واقع بازتاب ترس‌های شماست.
تصور می‌کنید شخص مقابل نیز در مورد آن عمل احساس مشابهی دارد و همچنین در مورد شما قضاوت خواهد کرد. این فرافکنی از افکار خود شما بر روی شخص دیگری است.

البته این دو فرض اغلب نادرست هستند. در اکثر موارد بر اساس حقیقت و اطلاعات ناقص درباره افراد قضاوت میکنیم. به عنوان مثال، ممکن است زوجی را ببینید که در یک رستوران در سکوت نشسته اند، اولین فکری که به ذهن می‌رسد، اینست که شاید آنها با یکدیگر مشکلی دارند.

اما اینطور نیست، شاید آن زن و شوهر احساس متفاوتی داشته باشند. آنها ممکن است ساکت و آرام کنار هم نشسته باشند، تا از غذا خوردن در سکوت لذت ببرند. ما با ساختن واقعیتی که فکر می‌کنیم در ذهن ما وجود دارد، درباره افراد قضاوت میکنیم.

اما این فقط تفسیر ما از واقعیت است و هر کسی نظر خاص خود را دارد. اگر این موضوع به خوبی درک شود، ترس از قضاوت دیگران مفهومی ندارد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.