مقالات

اهمیت استفاده از تست شخصیت شناسی در کسب و کار

1

اهمیت استفاده از تست شخصیت شناسی در کسب و کار

اهمیت استفاده از تست های شخصیت شناسی در کسب و کار امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیست. استفاده از تست های روانشناسی و شخصیت شناسی برای مدیریت کارکنان و حل تعارض های بین فردی بسیار مهم است. علاوه بر آن از تست های روانشناسی در امور تبلیغات و مارکتینگ برای اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان نیز استفاده می شود. بنابراین حوزه استفاده از تست های شخصیت شناسی در کسب و کار بسیار گسترده است. ما در این مقاله می خواهیم به بررسی استفاده از تست های شخصیت شناسی در امور منابع انسانی بپردازیم، بر روی پس اگر در حال توسعه تیم کارمندان خود یا استخدام کارمندان جدید هستید و میخواهید استفاده از تست های شخصیت شناسی را مد نظر دهید، این مقاله را بخوانید.

 

علت مهجور ماندن استفاده از تست های شخصیت شناسی چیست؟

انواع تست های روانشناسی وجود دارند که می توانند اطلاعات زیادی را از روان انسان بدهند.ظاهراً بیشتر کارفرمایان اگر هم از تست های روانشناسی در فرآیند های استخدامی خود استفاده می کنند ولی بهره کامل را از آن نمی برند. عواملی که در این قضیه دخیل است شامل موارد زیر می شود.

هزینه ها: بسیاری از کارفرمایان فکر می کنند که هزینه انجام این تست ها فراتر از بودجه آن ها است. هزینه بعضی از تست ها برای بسیاری از افراد مقرون به صرفه نیست در نتیجه استفاده آن ها را محدود می کند.
عدم آگاهی از مزایا: اکثر کارفرمایان از مزایای تست های شخصیت شناسی آگاه نیستند. این امر منجر به تنها تکیه به انجام مصاحبه های شغلی می شود.
عدم دسترسی به اینترنت: اکثر این تست ها را با استفاده از اینترنت به صورت آنلاین می توان انجام داد. اکثر کارفرمایان ممکن است به اینترنت دسترسی نداشته باشند یا بعضی از کارفرمایان برای محیط کار خود اینترنت نگرفته اند. این امر تعداد کارفرمایانی که به تست های شخصیت شناسی دسترسی دارند را محدود می کند.
شیوه های اشتباه استخدام: بعضی از شرکت ها در استخدام از بهترین روش ها استفاده نمی کنند. روش استفاده شده مبهم است و همین امر باعث ایجاد محدودیت برای استفاده از تست شخصیت شناسی می شود.


چرا استفاده از تست شخصیت شناسی در استخدام مهم است؟

یک تست شخصیت شناسی می تواند در اختیار ما راهی برای دسته بندی ویژگی ها یا خصوصیات شخصیتی قرار دهد که ممکن است بدون این تست ها از وجود آن ها آگاه نبودیم. علاوه بر این، این دسته بندی به ما کمک خواهد کرد که متوجه شویم دیگران در محیط کاری خود نسبت به چیزهایی واکنشی نشان می دهند. از این تست ها می توان برای خودآگاهی و خود مدیریتی ، جانشین پروری و یادگیری نحوه تعامل بهتر با سایرین در یک تیم یا گروه کاری، استفاده کرد. در ذیل به شرح این موارد می پردازیم:

 

قرارگیری در یک موقعیت شغلی یا جانشین پروری

اگر یک شغل نیاز به ویژگی های شخصیتی و تیپ شخصیتی خاصی دارد، از یک تست شخصیت شناسی می توان برای اهداف پر کردن موقعیت خالی شغلی استفاده کرد. به عنوان مثال، اگر قصد پیوستن به شرکتی دارید که می خواهد شما را در یکی از تیم هایی قرار دهد که افراد آن رابطه نزدیکی با هم دارند، این شرکت می تواند با استفاده از تست شخصیت شناسی مشخص کند که فرد کاندیدا بهتر است با چه گروهی کار کند.

علاوه بر این، اگر تست شخصیت شناسی به درستی طراحی شود تا افرادی شناسایی شوند که از جنبه های مهم یک شغل رضایت بالایی خواهند داشت، استخدام چنین افرادی به شکل قابل توجهی تعداد کارمندان خروجی از شرکت را کاهش می دهد. به عنوان مثال، اگر یک بخش عظیمی از کار نیاز به انجام روزانه یک سری کارهای بسیار روتین داشته باشد، یک کارفرما بایستی تنها افرادی را استخدام کند که نه تنها از انجام وظایف لذت میبرند، بلکه از انجام تکراری آن ها برای یک مدت طولانی، راضی خواهند بود. تست شخصیت شناسی این نوع اطلاعات را می تواند در اختیار شما بگذارد. به عبارت دیگر، سازمان هایی که به استخدام کارمندان بسیار با کیفیت و کاهش آمار کارمندان خروجی علاقه دارند می توانند با انتخاب یک تست شخصیت شناسی مناسب و اجرای آن در فرآیند استخدام، در هر دو زمینه به موفقیت بالایی دست پیدا کنند.

 

تعامل بهتر یا تیم سازی در سازمان

علاوه بر آگاهی از تیپ شخصیتی خودتان، اغلب اوقات درک شخصیت اطرافیان نیز مفید است. به عنوان مثال، بسیاری از تیم های کاری و حتی تیم های ورزشی از تست های شخصیت شناسی برای کمک به آشنایی بیشتر اعضای تیم با سایرین استفاده می کنند. از آن جایی که تست شخصیت شناسی بعضی از اولویت های درونی فرد را مشخص می کند، می تواند در درک دیگران از چه چیزی که می تواند باعث ناراحتی و یا عصبانیت شما شود، نقش مفیدی بر جا بگذارد.

تست های شخصیت شناسی همچنین می توانند به عنوان ابزاری برای کمک به تیم های با عملکرد پایین به کار گرفته شوند تا آنها اطلاعات بیشتری از شخصیت یکدیگر به دست آورند و براساس تفاوت هایی که با هم دارند کار را به جلو پیش ببرند. هر عضو تیم در همان آزمون شرکت خواهد کرد و نتایج به دست آمده را همه در اختیار دیگر اعضای تیم می گذارند. بنابراین، به عنوان یک تیم، آن ها نتایج را به بحث گذاشته و اینکه چطور می توانند در قالب یک تیم برای کسب موفقیت بیشتر، عملکرد بهتری داشته باشند.

بالا بردن سطح آگاهی تیم ها از تیپ های مختلف شخصیتی دیگر اعضا می تواند یک فضای تیمی توانمندتر و محکم تر به وجود آورد. زمانی که اعضای تیم متوجه شوند که یک فرد با تیپ شخصیت متفاوت ممکن است به نسبت دیگران برای یک کار خاص گزینه بهتری محسوب شود، آن ها با شرایط مختلف سازگار شده و با همدیگر در ایجاد بهترین نتایج تیمی همکاری می کنند. تست های شخصیت شناسی یک ابزار عالی هستند تا با استفاده از آن اعضای تیم بتوانند در کنار هم قرار گیرند و تیم های کارآمدتری به وجود آورند.

 

خود مدیریتی

یک فرد با شرکت در آزمون شخصیت شناسی اغلب اوقات در مورد خودش آگاهی های لازم را کسب می کند و تشویق به خودآگاهی می شود. به عنوان مثال، اگر شغلی نیاز به سخنرانی در بین گروه بزرگی از افراد و یا قرارگیری در بین آن ها داشته باشد، ولی شما همیشه در انجام عملکردهای شغلی اندکی احساس ناراحتی دارید، آگاهی از ذات درونگرایی تان باعث می شود بهتر خود را درک کنید. شما متوجه خواهید شد که انجام این کارهای اجتماعی انرژی شما را تخلیه می کند. با رسیدن به این آگاهی، شما بهتر خواهید توانست با کار خود کنار بیایید و برای خود شادی بیافرینید. به عنوان مثال، شما می توانید یاد بگیرید که قبل از کسب انرژی برای انجام کارها بهتر است مدت زمانی را در خلوت خود و به تنهایی سپری کنید.

تست های شخصیت شناسی هم چنین آگاهی کاملی نسبت به نحوه برخورد شما با سایرین به دست می دهند. به عنوان مثال، بعضی از تیپ های شخصیتی بهتر با مسائل کنار می آیند در حالی که سایر تیپ های شخصیتی اغلب اوقات میل به ایجاد بحث و جدل در مورد شرایط و نظرات دارند.

 

برای شرکت در تست شخصیت در کسب و کار به لینک زیر مراجعه فرمایید.

 

تست شخصیت شناسی در کسب و کار

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران