مقالات روانشناسی

تست های روانشناسی در سازمان ها

1

تست های روانشناسی در سازمان ها

امروزه شرکت‎‌‌های زیادی برای استخدام نیروی کاری خود از تست‌های روانشناسی استفاده می‌‎کنند. این مجموعه از تست‌های روانشناسی برای کارفرمایان بسیار مفید است؛ چون می‌توانند هوش، مهارت و شخصیت کاندیداها را بسنجند. تست‌های روانشناسی اطلاعات با ارزشی در اختیار کارفرما قرار می‎‌‌دهند و به او در تصمیم‌گیری برای انتخاب فرد صحیح برای شغل مورد نظر کمک می‎‌کنند و این کار با مقایسه پیش‌نیازهای کاری با ظرفیت روحی و احساسی کاندیدا انجام می‌شود.

برخی از تست‌های روانشناسی مانند تست نئو به شکلی طراحی شده‌‎اند که ظرفیت‌کاری کارمندان و میزان مقاومت در برابر استرس و فشارکاری را ارزیابی کنند. بسیاری از سازمان‎‌‌ها از تست‎‌های آنلاین روانشناسی استفاده می‌‎کنند،

تست‌های روانشناسی در وقت و هزینه کارفرمایان صرفه جویی می‌کند.

استخدام کارمندان جدید در یک سازمان به معنای صرف هزینه و وقت با ارزش زیادی است. این تست‌ها در ابتدای فرآیند درخواست افراد برای کار استفاده می‌‎شوند. سازمانی که رقابت برای استخدام در آن زیاد است و با هزاران درخواست کاری روبرو می‎‌‌شود. استفاده از روش‌‎هایی مانند تست‎‌های روانسنجی که به گلچین کردن نامزدها می‎‌پردازند، واقعا با ارزش است.

آزمون‌‎های روانشناسی تصویر واقعی از کاندیدای شغلی را فراهم می‌‎کنند.

تست‌های روانشناسی پتانسیل کاندید را نشان می‌دهند. همچنین می‌تواند نشان دهند یک کاندیدای شغلی بهتر به تنهایی یا به صورت تیمی می‌تواند کار کند.

انجام آزمون روانسنجی عملی منصفانه هم برای کاندیداهای شغلی و هم کارفرمایان است.

تست‌های روانشناسی این نظر که تمامی نامزدها طی آزمون تحت شرایط یکسانی قرار می‌‎گیرند تا فرآیند استخدام منصفانه سپری شود، منصفانه‌تر هستند.

تست‌های روانشناسی باعث می‌شود خود کاندیدا نیز آگاهی بهتری از خود پیدا کند.

نتیجه تست‌های روانشناسی ممکن است به کاندیدایی که نسبت به دریافت یک سمت شغلی اصرار زیادی دارد، نشان دهد که باید از توانایی خود در شغل دیگری استفاده کند. اگر کارفرما متوجه شود شخصیت یک نامزد شغلی مناسب استفاده در سازمان است، آن‌ها به نوعی می‌توانند کاندیدایی را انتخاب کنند که برای شرکت گزینه بهتری محسوب می‌شود؛ بنابراین استفاده از این آزمون‌ها به نفع همه است.

آزمون‌های روانشناسی در رابطه با سنجش سواد کاندیدا نیست

تست‌های روانشناسی در رابطه با مهارت‌های رفتاری و شخصیتی و توانایی‌های ذهنی افراد است. بسیاری از سازمان‌ها همچنان تاکید زیادی بر سطح تحصیلی افراد و تجربه کاری دارند. تست روانشناسی را می‌توان به عنوان پُلی برای پوشاندن شکافی استفاده کرد که در آن موفقیت تحصیلی به طور کامل توانایی یک نامزد شغلی را نشان نمی‌دهد. بعلاوه، تست‌های روانشناسی برای افراد تازه‌کاری که تجربه‌کاری ندارند مفید است؛ زیرا پتانسیل‌های کاری آن‌ها را مشخص می‌کند.

تست‌های روانشناسی به فرآیند استخدام اعتبار می‌بخشند.

این اعتباربخشی به شکلی است که باعث می‌شود رفتار و شخصیت کاندیدا نشان داده شود؛ نتیجه‌‎ای که در مصاحبه‌های شغلی امکان پی‌بردن به آن کمتر است. یک نامزد ممکن است در مصاحبه عملکرد خوبی از خود نشان دهد؛ ولی اگر تست‌های او نشان دهد که او به عنوان عضوی از یک تیم عملکرد خوبی نخواهد داشت ممکن است برای آن شغل انتخاب خوبی محسوب نشود.

در نتیجه باید گفت آزمون‌های روانشناسی می‌توانند به پیش‌بینی الگوهای رفتاری کاندیداهای شغلی، شیوه برخورد آن‌ها با شرایط مختلف، منطق آن‌ها در حل مسائل و تیپ شخصیت او کمک کنند. اگر سازمان شما در حال استخدام نیروهای کاری جدید و درگیر فرآیند استخدام است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که از تست‌های روانشناسی استفاده کند. تست‌های روانشناسی برای استخدام بدون شک به شما کمک می‌کند بهترین افراد نامزد برای شغل مورد نظر در شرکت خود را پیدا کنید.

تست های مورد استفاده در حوزه منابع انسانی

استخدام کارمندان جدید یکی از وظایف مهم واحد منابع انسانی در هر سازمان است. نقش استخدام آنقدر مهم است که گاها اشتباه در آن در شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک گران تمام میشود.

نقش تست های روانشناسی در سازمان ها آنقدر حائز اهمیت است که امروزه در بسیاری از سازمان‌ها جزء قسمتی از فرآیند استخدام محسوب میشود. این آزمون‌ها ریسک استخدام را در شرکت‌ها کاهش میدهد.

نقش تست های روانشناسی در سازمان ها، برای مشخص سازی تیپ شخصیت، ارزش‌ها، علایق‌ها و مهارت‌ها استفاده می شود. این گروه از تست ها می توانند به سادگی تیپ شخصیت متقاضیان و کارمندان یک سازمان را ارزیابی کنند یا در قالب تست های تخصصی تر “ظرفیت احساسی” او را برای نوع خاصی از سمت شغلی نشان دهند.

تست شخصیت شناسی MBTI

تست مایرز- بریگز که به تست MBTI شناخته شده است مخفف Myers-Briggs Type Indicator می باشد مهم‌ترین تست شخصیت شناسی است که به مدیران منابع انسانی کمک میکند پی ببرند که شخص در کدام یک از این گروه ها قرار میگیرد؟

  • درون گرا یا برون گرا
  • شهودی یا حسی
  • منطقی یا احساسی
  • قضاوت گر یا ادراکی

با توجه با این تست افراد در 16 دسته بندی شخصیتی قرار میگیرند که در نهایت یک دید کلی به ما میدهند که آن شخص در تعامل با دنیای خود چگونه است؟ آیا به شهود باور دارد یا بر اساس حس‌های خود رفتار میکند؟ در تصمیم گیری‌ها بر پایه منطق و عقل رفتار میکند یا تحت فرمان قلب یا احساسات خویش است؟ در کل بدنبال نظم و انظباط است یا اگر در چهارچوب قرار بگیرد از آن فرار میکند و کارایی پایین تری دارد؟

تست NEO

این تست که به Big Five نیز معروف است به پنج عامل شخصیتی مهم میپردازد:

  • برون گرایی
  • روحیه تفاهم و دوستی
  • وجدان کاری
  • ثبات هیجانی
  • تجربه پذیری یا گشوده بودن نسبت به اتفاقات جدید

تست NEO دو مدل دارد

تست NEO-PIR که 240سوال دارد و به غیر از 5 عامل اصلی 30 عامل دیگر که زیر مجموعه 5 عامل اصلی قرار میگیرند را نیز ارزیابی میکند. برای شرکت در تست نئو(NEO-PIR) 240 سوالی کلیک کنید.

تست NEO-FFI که 60سوال دارد و تنها 5 عامل اصلی را میسنجد. برای شرکت در تست نئو (NEO-FFI) کلیک کنید.

از این آزمون به منظور سنجیدن شایستگی های شغلی فرد در سازمان ها استفاده میکنند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران