مقالات روانشناسی

طرز برخورد با همسر غرغرو

1

طرز برخورد با همسر غرغرو

اعتراض کردن و دایم غر زدن یکی از بدترین عادت های انسانی است. بسیاری از کارشناسان پزشکی اعتقاد دارند این عادت بر سلامت جسم و روح تاثیر منفی دارد و مسیر زندگی او را تغییر می دهد. اعتراض کردن موجب ناامیدی می شود زیرا شما دایم به نداشته ها و کمبودها و ایرادها نگاه می کنید و این موجب می شود تا عصبی، پرخاشگر و بی‌حوصله بشوید. حتی به افسردگی نیز منجر می شود زیرا هیچ چیز از نظر شما زیبا نیست. اگر شما هم عادت دارید دایم در مورد همه مسایل اعتراض کنید، این مطلب را بخوانید بلکه کمکی باشد برای برطرف کردن این عادت.

طرز برخورد با آدم های غرغرو

افراد غرغرو نسبت به همۀ اتفاق‌های اطراف خود غر می‌زنند. هوای آلوده، صدای گریۀ کودک، ترافیک طولانی مدت و خرید اجناس گران‌قیمت تنها نمونه‌های اندکی است که افراد غرغرو غر می‌زنند. تعدادی از روانشناسان معتقدند که این افراد عموماً نیمۀ خالی لیوان را می‌بینند و همیشه منفی بافی می‌کنند.

افرادی که همراه آن‌ها زندگی می‌کنند ممکن است بسیار صبور باشند یا خیلی زود از غرغر کردن خسته شده و ابراز ناراحتی کنند. بسیاری از زوج‌ها و دوست‌ها به همین دلیل با مشکلات بسیاری رو به رو می‌شوند. با این وجود روانشناسان برای ارتباط موثر با افراد غرغرو تدابیری اندیشیده‌اند. در واقع متخصصان این ابهام را برطرف کرده اند که چگونه باید با افرادی که غرغر می‌کنند رفتار کرد.

همان‌طور که گفتیم ممکن است نزدیک ترین عضو خانواده مانند همسر، خواهر و برادر یا فرزند مدام در حال غر زدن باشد. در این شرایط باید راهکارهایی را به کار گرفت که بتوان آرامش بیشتری را در ارتباط با آن‌ها تجربه کرد. روان درمانگرها برای حل این مسئله راهکارهایی ارائه داده اند که در ادامه به آن‌ها می پردازیم.

به آن‌ها بگویید که اشتباه می‌کند.

وقتی افراد غرغرو در حال شکوه و گلایه هستند، می توانید به جای سکوت و گوش دادن به حرف‌هایشان رفتار دیگری را انتخاب کنید. شما این امکان را دارید که به آن‌ها بگویید که اشتباه می‌کنند. حتی تذکر دهید که رفتارشان ناشی از عصبانیت و رفتاری از روی خشم است. اعلام این نکات می‌تواند افراد غرغرو را هوشیار کند. همچنین می‌توانید با مطالعه مطلببه آن‌ها بگویید که اشتباه می‌کند.

بنابراین نه تنها از غرغر کردن دست می‌کشند، بلکه رفتار اشتباه دیگری را هم می‌توانند کنار بگذارند. برای مثال اگر همسرتان هنگام غر زدن سیگار نیز می‌کشد، می‌توانید به آسیبی که سیگار کشیدن برای او و خانواده دارد هم اشاره کنید. در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. اگر دوستتان دوران بارداری را سپری می‌کند می‌توانید خطرناک بودن این عصبانیت و غرغر زدن را به او یادآوری کنید. به همین دلیل می‌توانید به او و فرزندش کمک قابل توجهی داشته باشید.

به مثبت اندیشی تشویق کنید.

هنگامی که با افراد غرغرو همنشین می‌شوید، می‌توانید او را به مثبت اندیشی تشویق کنید. در واقع این افراد در اوج منفی بافی شروع به حرف زدن می‌کنند. راهکار مناسبی که می‌توانید برای کمک به آن‌ها استفاده کنید، تشویق آن‌ها به مثبت اندیشی است. برای مثال آن‌ها را به ورزش صبحگاهی در پارک تشویق کنید. حتی هدایت آن‌ها به خروج از جو پر استرس و منفی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. بحث را عوض کنید و از اتفاقات مثبت حرف بزنید. به این طریق آرامش را به روابط خود باز می‌گردانید.

مشارکتی تصمیم بگیرید.

وقتی افرادی که مدام غر می‌زنند را به مشارکت در کارها تشویق کنید، آرامش را به محیط باز می‌گردانید. تصمیم‌گیری با همدیگر ارزش آن‌ها را بیشتر یادآوری می‌کند. بنابراین حسی خوب به آن‌ها القا می‌کنید. برای مثال هنگامی که در خانه با مشکلی مواجه می‌شوید، اعضای خانواده را دور هم جمع کنید. افرادی که غر می‌زنند با دیدن چنین جمعی و اظهار نظر در جمع انرژی مثبت بیشتری به دست می‌آورند. با وجود چنین روابطی تشویق به کاهش غر زدن می‌تواند بهتر انجام شود.

آن‌ها را به بررسی رفتار شنونده‌ها تشویق کنید.

یکی از مهم ترین راهکارهایی که برای اتمام غرغر کردن افراد پیشنهاد می‌شود، راهنمایی آن‌ها است. باید آن‌ها را به مشاهده بازخورد شنوندگان دعوت کنید. وقتی افراد غرغرو متوجه شوند که پاسخ حرف‌ها و گلایه‌هایشان بی توجهی است، اول فکر می‌کنند که نادیده گرفته شده‌اند. در واقع اصلاً متوجه رفتار آزاردهندۀ خود نیستند. اما وقتی ارتباطات خود با شنوندگان را بررسی و بازخوردهای آن‌ها را تحلیل می‌کنند، متوجه اشتباه خود می‌شوند.

افرادی که می‌شنوید نوبت شماست!

افراد غرغرو در مواجه با رفتارهای اشتباه دیگران به آن‌ها تذکر نمی‌دهند. فقط به غر زدن می‌پردازند. مثلاً وقتی کسی در اتاق را محکم می‌بندد، به جای اینکه بگوید که در را آرام تر ببند، غر می زند که همیشه در را محکم می‌بندی. بنابراین بهتر است برای اینکه از غر زدن این افراد جلوگیری کنید رفتارهایی داشته باشید که مانع از غر زدنشان شود. رعایت این نکته کمک می کند که بحث و دعوا با افراد غرغرو کاهش می یابد.

روابط عاطفی خود را بهبود دهید

برای کاهش میزان غرغر کردن افراد، روابط دوستانه و محبت آمیز خود با آن‌ها را افزایش دهید. وقتی روابط عاطفی پر رنگ‌ تری با آن‌ها داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید این افراد را به مثبت اندیشی تشویق کنید. حتی میزان ناراحتی آن‌ها از رفتارهایی باب میلشان نیست کمتر کنید. حتی تشویق افراد غرغرو به مباحث دیگر با تعامل دوستانه تر آسان تر است.

ذهن خوانی را باور نکنید.

افراد در روابط دوستانه یا زندگی مشترک به این باور می‌رسند که دوست یا همسرشان او را به خوبی می‌شناسد. در ضمن بسیاری بر این باورند که شناخت اعضای خانواده و دوستان صمیمی به اندازۀ ذهن خوانی خواهد بود. به همین دلیل افراد غرغرو در چنین موقعیتی توقع دارند که بیشتر درک شوند. آن‌ها با دیدن بی مهری یا ناراحتی طرف مقابله شروع به غرغر کردن می‌کنند. این افراد را هوشیار کنید که ذهن خوانی را باور نکنند.

از نیازهای همدیگر آگاه باشید

افرادی که به غرغر کردن عادت دارند، نیازهای رفع نشده‌ای دارند. لازم است که اعضای خانواده از آن‌ها مطلع شوند. البته فراموش نکنید که افراد غرغرو نیز متقابلاً باید دربارۀ نیازهای دیگران در ابعاد مختلف آگاه باشند. این آگاهی و افزایش شناخت باعث اتمام غرغر کردن افراد می‌شود. وقتی افراد نسبت به نیازهایشان صادقانه رفتار کنند، تعامل بهتری به ویژه میان زوج‌ها صورت می‌گیرد.

به جای غر زدن گوش دهید.

باید سعی کنید افرادی که مدام غر می‌زنند را به سکوت و شنیدن حرف‌های طرف مقابل دعوت کنید. درست است! هیچ فردی نمی‌خواهد غرغر بشنود. به همین دلیل افرادی که شنونده هستند، همیشه به شنیدن حرف‌های افراد غرغرو ادامه نمی‌دهند. باید افراد غرغرو را به شنیدن پاسخ طرف مقابل تشویق کنید. رعایت این نکته باعث می‌شود که تعامل سازنده‌تری شکل گیرد. برای این‌که بتوانید فرد غرغرو را به چنین مسیری هدایت کنید، بهتر است از مثال‌ها و داستان‌هایی استفاده کنید که برای او قابل درک و ملموس است. چنین شیوه‌ای باعث بیشتر شدن حس همدلی خواهد شد. بنابراین به شنیدن حرف‌های اطرافیان بیشتر تمایل نشان می‌دهد.

خودتان کارهایتان را انجام دهید.

راهکار دیگری که می‌توان به شما پیشنهاد داد، تلاش برای خودکفایی و استقلال در کارهاست. در واقع به جای آنکه وارد مشارکت و جریان ارتباط با افراد غرغرو شوید، خودتان به تنهایی کارهایتان را انجام دهید.

تفاوت بین آدم‌های غرغرو و منفی‌باف

وقتی با آدمی که دائما غر می‌زند برخورد می‌کنید ممکن است به اشتباه فکر کنید که آنها مانند یک فرد بدبین نگاهی منفی به زندگی دارند. اما واقعیت این است که غرغروها گونه‌ای کاملا منحصر به فرد هستند. آنها ممکن است اصلا نگاه منفی به زندگی نداشته باشند. با این حال قصد دارند به شما ثابت کنند هیچ چیز به خوبی‌ای که باید باشد نیست. این مثال تفاوت بین آدم‌های خوشبین، بدبین و غرغرو را به خوبی توضیح می‌دهد:

  • خوشبین نیمه‌ی پر لیوان را می‌بیند.
  • بدبین نیمه‌ی خالی لیوان را می‌بیند.

اما آدم غرغرو دنیا را این‌طور برای شما تشریح می‌کند: در لیوانی لب‌پَر شده آبی هست که به اندازه‌ی کافی خنک نیست، احتمالا چون از شیرِآب ریخته شده است، در حالی که من آب بطری خواسته بودم، و این لکه روی لبه‌ی لیوان! یعنی بهداشت به درستی رعایت نشده و حالا معلوم نیست سر و کارمان با کدام ویروس بیفتد، نمی‌دانم چرا همیشه این اتفاقات برای من پیش می‌آید.
اغلب تکلیف رابطه با آدم‌های منفی‌باف روشن است، همه این را می‌دانند. اما در مورد غرغروها قضیه فرق می‌کند، آنها اغلب حتی قبول ندارند که جزو دسته‌ی منفی‌باف‌ها باشند. در ذهن آنها دنیا یعنی هر آنچه منفی است، و فقط یک راه برای برخورد با چنین دنیایی وجود دارد، غر زدن. غرغروها حتی ممکن است آدم‌های مثبت‌نگری باشند که نمی‌دانند چطور خودشان را به شیوه‌ای مثبت‌اندیشانه بروز بدهند. بنابراین مهم است که برخورد صحیحی در برابر آنها اتخاذ کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران