مقالات روانشناسی

ترنس چیست؟

1

ترنس چیست؟

ترنس چیست؟ ترنس یا تراجنسی به معنی ناباوری در هویت جنسی فرد می باشد؛ همراه با ویژگی های شخصیتی خاص. ترنس در تمامی که در تمام مناطق جغرافیایی وجود دارد که متاسفانه به دلیل فرهنگ برخی از جوامع ممکن است این افراد مورد تمسخر و سرزنش قرار بگیرند، گاهی دیده شده افراد ترنس بخاطر این ویژگی شخصیتی از طرف دوستان و حتی خانواده تحت شماتت قرار گرفته و در نهایت طرد می شوند. هویت جنسی متناقص این افراد موجب تفاوت آنها با هم جنسان خود گشته است تنها خواسته این افراد از اطرافیان خود این است که درک شوند.

ترنس زن

ترنس زنی یا تراجنسی زن به خانمی گفته می شود که با روحیات و ویژگی های فکری زنانه در یک کالبد مردانه زندانی شده است. اینگونه افراد از نظر روحی و رفتارهای اجتماعی کاملا مردوارانه رفتار می کنند اما متاسفانه این کالبد و جسم زنانه وی را محدود نموده وموجب گشته که رفتارهای وی از نظر جامعه غیر طبیعی به نظر برسد و مورد شماتت قرار بگیرد.

ترنس مرد

ترس مرد یا تراجنسی مرد به دختری گفته می شود که دارای روحیات و تمایلات پسرانه می باشد و این افراد به دلیل روحیات پسرانه خود با قرار داشتن در یک جسم زنانه برایشان نه تنها خوشایند نیست بلکه ممکن است آزار دهنده نیز باشد. به طور کلی افرادی با کالبد زنانه و روحیات وتمایلات مردانه را ترامرد می نامند.

دگرجنسگونه مرد به زن یا زن به مرد

دسته ای دیگر از افراد که با عنوان دگرجنسگونه مرد به زن/مرد به زن، شناخته می شوند افرادی هستند که رفتار اجتماعی متفاوتی از خود به نمایش می گذارند اما تمایلی به انجام جراحی تغییر جنسیت ندارند. دگرجنسگونه مرد به زن کاملا مقوله ای جدا از ترنس زن و ترنس مرد می باشند. بطور مثال مبدل پوش ها،درگ کوئین‌ هاو حتی دو جنسه ها جزء این دسته از افراد محسوب می شوند.

علائم ترنس بودن فرزندان

براساس تحقیقات دانشمندان گاهی ترنس بودن ریشه در ژنتیک دارد و درهمان دوران بارداری مادر در جنین شکل می یابد، به همین دلیل می توان به راحتی ترنس بودن فرزندان را تشخیص داد. علائم زیر می تواند خبر از ترنس بودن فرزندانتان باشد پس توصیه می شود در صورت مشاهده این علائم و نشانه ها حتما با یک روانکاو خوب مشورت نمایید.

  • عدم تمایل کودک به بازی با همجنس های خویش
  • نشان دادن توجه و علاقه به اسباب بازی و لوازم جنس مخالف
  • عدم سازگاری محیط هایی که هم جنس های فرد وجود دارند مانند مدرسه
  • عدم سازش و هماهنگی با دوستان و هم سالان خود (از نظر فکری و شخصیتی)
  • ناخوشایندی وناسازگاری از تغییرات جسمی دوران بلوغ
  • به اسباب بازی‌های جنس مخالف خود بیشتر توجه می‌کند.
  • بی علاقه گی به پوشیدن لباس های جنس خود

 

نشانه هایی که ممکن است خبر از ترنس دهد

کنجکاوی

کنجکاوی و داشتن تمایل وبرای کسب اطلاعات بیشتر درباره ترنجسیتی و تست های در ارتباط با آن صرفا به این معنی نیست که فرد مورد نظریک ترنسجندر می باشد، اما می تواند یکی از علائم ترنسجندر بودن باشد.

نارضایتی جنسی

نارضایتی فرد از جنسیت خود از همان دوران کودکی یکی درگر از علائمی است که یک فرد ترنس در خوذ حس می کند،

سردرگمی

گاهی اوقات شخص هویت خود را گم می کند تا جایی که احساس می کند دارای یک شخصیت غیر باینری است(هویتی غیر از زن ومرد)،یعنی دقیقا نمیداند که یک زن است یا یک مرد یا شاید چیزی بین این دو جنسیت، یا غیر از این دو باشد.

برخورد مخالف

از دیگر نشانه های افراد ترنسجندر این است که رفتارهایی مخالف جنسی که هستند از خود نشان می دهند، بهطور مثال فردی که مذکر است از خود حرکات زنانه همراه با عشوه نشان دهد.

طرز پوشش

علاقه به پوشیدن لباس های جنسیتی که فرد بع آن تمایل دارد نیز می تواند خبر از این موضوع دهد.

افسردگی و گوشه گزینی

افراد که دارای علائم و تمایلات ترنسجندر می باشند از آنجایی که نمی توانند با همجنس های خود ارتباط برقرار کنند اغلب دچار افسردگی شده و ترجیح به گوشه گزینی میدهند.

شما می توانید با بررسی علائم افسردگی خود به موضوع های بیشتری درباره خود پی ببرید که لازم باشد برخی از آنها را درمان کرده تا بتوانید راحتتر به موضوع تشخیص هویت جنسی خود بپردازید.

 

چرا فردی ترنس یا TS می شود؟

دلایل بسیار زیادی برای اینکه چرا فردی به اختلال ملال جنسیتی دچار می شود ذکر شده است اما به طور کلی هیچگونه دلیل قطعی که همه متخصصان بر روی آن اتفاق نظر داشته باشند، وجود ندارد. هر چند بیشترین احتمالات و تحقیقات علمی حکایت از نقش عوامل زیر دارد:

استرس در دوران بارداری که توسط مادر تجربه می شود و سبب به هم خوردن هورمونهای جنسیتی مادر و شکل گیری متفاوت بخش های نورونی مغر در جنین می شود.
شک های دوران بارداری مانند فوت یکی از نزدیکان و یا شنیدن خبرهای شوک آور
به هم خوردن تعادل هورمونی بدن مادر در اثر مصرف برخی از داروها
جهش های ژن

 

 

تیکی و ریشه های ناشناخته که ممکن است از ژنتیک پدر یا مادر بروز پیدا کند.
مباحث تربیتی و رفتاری که سبب شکل گیری شرطی سازی ها و تجربیات اولیه جنسیتی متفاوت در فرد می شود.

ترنس‌ ها چه هستند و چه چیزی نیستند؟

گذشته از اسامی متفاوت این عزیزان، باید در نظر داشت که ترنس‌ها جزو اقلیت جنسی محسوب می‌شوند. امروزه بیش از گذشته به آنها توجه شده است. هر چند این توجه تا رسیدن به نقطه آرمانی فاصله زیادی دارد. ترنس‌ها می‌توانند پس از طی کردن مراحل روانشناسی و روانکاوی، جهت تغییر جنسیت به روانپزشکان، و سپس پزشکی قانونی مراجعه کنند. در صورتی که همه چیز به خوبی پیش رود، مجوزهای لازم را برای عمل تغییر جنسیت کسب می‌کنند.

ترنس ها همانند ما انسان هستند و به صرف پوشش و یا داشتن رفتارهای متفاوت، روسپی ، هرزه و یا بی بنده و بار نیستند. بسیاری از مردم از روی جهل و ناآگاهی، به افرادی که متفاوت هستند برچسب های ناپسند و نادرستی می زنند. فراموش نکنیم که ترنس ها انسانهای حساسی هستند که همانند دیگران نیازهای روانی ، جنسی و اجتماعی خاص خود را دارند.

مغز و احساسات ترنس‌ها چگونه است؟

ترنس ها انسانهای حساس و زودرنجی هستند. تنها تفاوت آنها با سایر افراد جامعه در مغز و رفتارهای جنسیتی آنها است. علم روانشناسی و روانپزشکی، امروزه تایید کرده است که ترنس ها دارای کارکرد متفاوتی در مغز خود هستند. مغز آنها همانند مغز و فکر جنس مخالف عمل می کند. حال آنکه جسم آنها چیز دیگری است. به بیان خود ترنس ها، آنها روانی دخترانه دارند که در جسمی پسرانه گرفتار است. و یا روانی پسرانه که در جسمی دخترانه گیر افتاده است. همانند یک پروانه که در پیله خود قرار دارد.

اکثر ترنس ها ، گذشته از اختلال ملال جنسیتی که دارند، درگیر مشکلاتی نظیر اضطراب و افسردگی نیز می باشند. دلایل این موضوع به رفتارهای اضطراب آور اطرافیان و جامعه با آنها است. بسیاری از آنها درگیری های زیادی با خانواده و اقوام دارند. و معمولاً از تنهایی و یا سو استفاده افراد عاشق نما آسیب دیده و درگیر مشکلات خلقی و افسردگی می شوند. می شوند.

MTF و FTM چیست؟

به روانی دخترانه که در جسمی پسرانه گیر افتاده است در اصطلاح MTF (ام تو اف)، و به ترنس هایی که از نظر روانی و فکری پسرانه هستند و در جسمی دخترانه گیر افتاده اند، در اصطلاح FTM (اف تو ام)، گفته می شود. از نظر آماری ، تعداد ام تو اف ها سه برابر بیشتر است. هر چند این آمار دقیق نیست و برای کشورهای توسعه یافته می باشد.

چگونه باید تشخیص داد که شخصی ترنس است؟

در ابتدا شخص باید ناسازگاری هایی با اندام های جنسی و جسمی خود داشته باشد. همچنین تفکر و رفتارهای او با جنسیت کنونی سازگاری ندارد. این افراد بعد از مدتی متوجه تفاوت های محسوسی در خود با دیگران از نظر جنسی و رفتاری می شوند.

پس از این مرحله لازم است تا افراد به یک روانشناس آشنا با مسائل جنسی و یا سکسولوژیست مراجعه کند تا در مورد هویت جنسی و رفتارهای جنسی آنها بررسی صورت گیرد. قابل ذکر است بسیاری از افرادی که فکر می کنند تراجنسی هستند، شاید ترنس نباشند. برای همین تشخیص تراجنسی بودن یا نبودن، فقط در صلاحیت یک سکسولوژیست و یا روانپزشک است. تفکر خود فرد ممکن است در این مورد دارای خطا باشد.

اگر فکر می کنید ترنس هستید چه باید کنید؟

اگراگر فکر می کنید ترنس هستید چه باید کنید فکر می کنید از نظر جنسی و یا رفتارهای مرتبط با جنسیت خود، تفاوت هایی دارید، اولین پله مراجعه به یک سکسولوژیست ماهر است. ایشان شرایط شما را بررسی می کنند و با کمک یکدیگر به کشف هویت جنسی می پردازید. ممکن است شما یک تراجنسی باشید. اما باید این موضوع توسط یک متخصص روانشناس و یا روانپزشک به خوبی بررسی شود. گذشته از این موضوع می توان از تست های مرتبط با سلامت روان و همینطور تشخیصی جنسیتی نیز استفاده کرد. این نکته را باید ذکر کرد که تعدادی از افرادی که مدعی ترنس بودن هستند جزو سایر اقلیت های جنسی بوده اما ترنس و یا تراجنسی نمی باشند.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران