مقالات روانشناسی

تاثیرکرونا بر استرس و اضطراب

1

تاثیرکرونا بر استرس و اضطراب

ترس" در واقع نگرانی ناشی از شرایط خاص در زندگی روزمره است که می‌تواند گذرا باشد. اما تدوام استرس و فشار عصبی آن، زمینه‌ساز "اضطراب" بوده که روی مزمن آن به عوارض جسمی با تاثیر مختل‌کننده بر اندامهای مختلف بدن همچون دستگاه ایمنی و یا گوارش می‌انجامد.

آنچه که نباید نسبت به آن غافل بود این است که استرس شرایطی را برای فرد ایجاد می‌کند که گاهی مثبت و خوب شمرده می‌شود تا انسان بتواند در موقعیتی بهتر و یا امنتر قرار گیرد. ساده‌ترین نوع اینگونه استرس را می‌توان به روزهای پیش از امتحان تشبیه کرد که فرد بخاطر آن برای کسب بالاترین امتیاز تمام سعی و تلاش خود را بکار می‌گیرد لذا پس از پایان آن شرایط خاص، استرس نیز محو می‌شود.

تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا

چه میزان به تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا آگاه هستید؟ آیا می دانید همین استرس می تواند تا چه اندازه ای در این اوضاع بحرانی برای شما دردسر ساز باشد؟ باید با در نظر گرفتن راهکارهای مطلوب بتوانید بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا غلبه کرده و همگی با هم بتوانیم زیان های حاصل از این بیماری را کاهش دهیم. در ادامه در نظر داریم اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار داده و به مهمترین گام های موثر برای غلبه بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا اشاره کنیم. با ما همراه باشید.

گام های مقابله با تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا

با یاری همدیگر و انجام پیشگیری های موجود، می توانیم به کمک هم تا مقدار قابل ملاحظه ای خسارت وارد شده از این بیماری را مهار کنیم. از جمله 9 گام موثر برای غلبه بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا می توان موارد زیر را نام برد:

  • تمرکز بر آنچه در کنترل شماست
  • تصدیق کردن افکار و احساساتتان
  • توجه کردن به بدنتان
  • مشغله و سرگرمی و آنچه انجام میدهید
  • اقدام کردنه متعهدانه
  • پذیرش و گشودگی
  • ارزش ها
  • شناسایی منابع
  • ضدعفونی کردن و فاصله گیری

راه های مقابله با استرس و اضطراب کرونا

گام اول: تمرکز بر آنچه در کنترل شماست

تمرکز بر آنچه در کنترل شماست یکی از مهمترین نکاتی است که باید مد نظر قرار گیرد.، در اثر ایجاد هر بحرانی به طور خودکار ذهن ما گرفتار برخی از افکار ناخواسته می شود به عنوان مثال نگرانی بر اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد. این نوع از احساسات طبیعی هستند ولی می تواند اثرات مخربی داشته باشند به همین دلیل شما باید به فعالیت های خود و آنچه که امکان تغییر آن را دارید، تمرکز کنید. نمیدانیم در آینده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد ولی می توانیم همین اکنون مواردی را که بتواند ما را در برابر این بیماری مقاوم سازد، در پیش بگیریم.

گام دوم : تصدیق کردن افکار و احساساتتان

تصدیق کردن افکار و احساسات می تواند تاثیر بسیار مهمی در مهار تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا داشته باشد. همه ی ما در طول روز با احساسات درونی درگیر هستیم، سعی کنید هر آنچه درونتان می گذرد را تصدیق کنید و احساس خوبی به آن داشته باشید. مهربان ماندن به ویژه مهربان ماندن با تفکراتی که درونمان می گذرد می تواند در برطرف ساختن بسیاری از بحران ها موثر باشد زیرا صلح درونی شما را قادر خواهد ساخت به آنچه در اطرافتان می گذرد تسلط کامل داشته باشید تا بتوانید در مهار کرونا موفق باشید.

گام سوم : توجه کردن به بدنتان

از دیگر نکات برای تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا این است به بدنتان توجه کنید تا از این طریق بتوانید به طور قابل ملاحظه ای بر حرکات بدنتان کنترل داشته باشید. این امر بسیار مهم است. برخی از فعالیت های بدنی زیر را می توانید انجام دهید:

به آرامی نفس بکشید

  • نوک انگشتانتان را به هم چسبانده و سعی کنید فشار دهید
  • به آرامی ستون فقرات خود را صاف کنید
  • هر یک از حرکات یاد شده می تواند به شما کمک کند با بدنتان در ارتباط باشید.

گام چهارم: مشغله و سرگرمی و آنچه انجام میدهید

برای غلبه بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا آگاه باشید کجایید و سپس فعالیت خود را دنبال کنید، برای این منظور در حین کار کردن می توانید به سه و یا چهار صدایی که میشنوید به دور از قضاوت گوش کنید و یا به 5 شی موجود در اتاق برای مدتی تمرکز کنید. در این حالت ذهن شما می توان ارزیابی دقیقی از محیط اطراف به دست آورد و کنترل کامل داشته باشد. همه ی این موارد برای تمرکز بیشتر میتواند بسیار موثر باشد و ذهن شما را از افکار ناخواسته دو معیوب از جمله تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا دور خواهد ساخت.

گام پنجم: اقدام کردنه متعهدانه

انجام دادن اقدامات متعهدانه اگر چه سخت می باشد ولی برای کاهش استرس و اضطراب مفید خواهد بود. با یاری همدیگر و توجه به نکات ضروری می توانیم به راحتی بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا غلبه کنیم. . سعی کنید اطلاعات مفیدی که برای مقابله با بیماری می تواند موثر باشد در اختیار دوستان خود از طریق صفحات مجازی قرار دهید ولی از ایجاد بحران بیشتر پرهیز کنید که می تواند آسیب ساز باشد. بیماری کرونا توانسته است به طور ویژه زندگی همه ی ما را تحت کنترل قرار دهد ، اگر قادر نباشیم با آن مقابله کنیم، به راحتی در معرض آسیب های آن قرار خواهیم گرفت.

گام ششم: پذیرش و گشودگی

مهربان بودن با خود در مقابل همه ی احساسات ناخوشایندی که رخ می دهد یکی دیگر از گام های موثر برای غلبه بر تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا می باشد. احساساتی چون ناراحتی، خشم و اضطراب و … احساساتی کاملا طبیعی هستند و در همه ی افراد رخ می دهد. ما نمی توانیم به طور کامل مانع آنها باشیم ولی با راه چاره های مناسب می توانیم آنها را مهار کنیم. مهربانی با خود به عنوان یکی از مهمترین معیارها برای مقابله در شرایط بحرانی در نظر گرفته می شود. تصور کنید فردی را کاه دوست دارید دارای چنین احساسات ناخوشایندی است، شما برای آرام کردن او و ایجاد احساس خوب، چه حرفایی را به او خواهید زد؟ پس با خودتان همانطور رفتار کنید.

گام هفتم: ارزش ها

توجه به ارزش ها نیز می تواند برای غلبه بر استرس و اضطراب کرونا موثر باشد . لازم است به ارزش هایی چون مراقبت، مهربانی و عشق، شجاعت و … در این دوران سخت توجه کنید. در این صورت مراقبت های لازم را ارزشمند می دانید به عنوان مثال اگر بدون ماسک بیرون می روید می دانید که با این اقدام می توانید به آسانی به نزدیکان و افرادی که دوستشان دارید آسیب برسانید در این حالت به راحتی می توانید ارزش ها را در اولویت قرار داده و به خوبی از خود مراقبت کنید. مهربانی با خود و دیگران یکی از مهمترین باورها است که باید در این بحران ناخوشایند مورد توجه باشد.

گام هشتم: شناسایی منابع

شناسایی منابع برای دریافت حمایت از دیگر گزینه ها برای غلبه بر استرس و اضطراب کرونا می باشد. سعی کنید از اطرافیانی که می توانید از آنها حمایت دریافت کنید، به صورت راه دور در تماس باشید و حمایت های لازم را به دست آورید. دوستان، خانواده و البته متخصصین در این زمینه مناسب ترین گزینه برای حمایت شریط بحرانی در نظر گرفته می شود. خود شما نیز می توانید به عنوان یک حمایت گر باشید

گام نهم: ضدعفونی کردن و فاصله گیری

فاصله گیری و البته توجه به ضدعفونی به طور مناسب نیز می تواند تاثیر استرس و اضطراب بر کرونا را از بین ببرد. مطمئن هستم که شما به طور کامل اقدامات لازم در این باره را میدانید ولی به دلیل اهمیت آن سعی کردیم در بخش نهایی نیز تا حدودی به آن اشاره کنیم. فاصله گیری اجتماعی و البته شستن دست ها به طور منظم یکی از الزامات اصلی برای در امان از بیماری کرونا است. فاصله ی اجتماعی به معنی قطع ارتباط با دیگران نیست. شما می توانید با در نظر گرفتن راه چاره های مطلوب به راحتی هم از اجتماع های غیر ضروری در امان باشید و هم ارتباط خوبی با اطرافیانتان داشته باشید. بهره مندی از فضاهای مجازی در این مورد بسیار موثر است.

 

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران