مقالات روانشناسی

تعیین سطح افسردگی با آزمون افسردگی بک

1

تعیین سطح افسردگی با آزمون افسردگی بک

افسردگی چیست؟
افسردگی حالتی از خلق و خو است که با کاهش عزت نفس و احساس عدم شایستگی و برداشت نامطلوب از خود همراه شده و فرد را نا امید و خسته می‌نماید.
از آنجا که افسردگی دارای جلوه‌های گوناگونی است، متخصصان به راحتی از تشخیص آن غافل می‌شوند. از طرف دیگر، نشانه‌های گسترده افسردگی (سردرد، یبوست، کم‌شدن اشتها، کمردرد، خستگی مزمن) باعث می‌شود که کار تشخیص آن با دشواری مواجه شود. از این‌رو سنجش میزان افسردگی بسیار مهم است و تست افسردگی در این میان کمک کننده است.

 

مزایای تست بک
شخص با انجام پرسش‌نامه بک، ضمن شناخت نسبی افسردگی، از افزایش هزینه‌های درمانی و مشاوره‌ای جلوگیری می‌نماید. لذا در صورت تایید افسردگی سریعا به متخصص و روانشناس مراجعه فرمایید تا زندگی شادتر و لذت بخش‌تری را بگذرانید.با توجه به گوناگونی تشخیص های کلینیکی،آزمون بک یک میزان اندازه گیری استاندارد شده را در دسترس قرار می دهد.

آزمون بک را می توان توسط یک مصاحبه گر آموزش دیده انجام داد که این مساله از نظر اقتصادی از یک مصاحبه روان پزشکی مقرون به صرفه تر است.
به علت داشتن نمره و نمره گذاری آن مقایسه کردن اطلاعات با سایر یافته ها از نظر کمی و کیفی اسان می شود.

تست افسردگی کوتاه بک BDI میتواند به شما در شناخت صحیح خلقی تان کمک کند.

 

انجام صحیح تست بک

تست افسردگی بک یک تست افسردگی معتبر برای سنجش میزان افسردگی است که شامل 21 گروه عبارت است. بعد از خواندن هر گروه از عبارات زیر، شماره‌ای (0، 1، 2، 3 ) که بیانگر بهترین احساس شما در طول 2 هفته اخیر است را یادداشت کنید و سپس با هم جمع بزنید. حتما قبل از تصمیم گیری، همه عبارات یک گروه را به دقت بخوانید.
شما با انجام این آزمون میزان افسرگی خود را میتوانید به راحتی محاسبه کنید. به یاد داشته باشید تنها یک بار ارزیابی برای تصمیم گیری کافی نیست. توصیه میکنیم حداقل 3 بار در طول هفته این تست را انجام دهید و سپس میانگین امتیازات را ملاک تصمیم گیری خود بدانید.

آزمون‌ها می‌بایست توسط متخصص مشاوره و روانشناس تفسیر شود. این پرسش‌نامه استاندارد جهانی است و در ایران نیز اعتباریابی شده است. اجرای آزمون در مراکز مشاوره هزینه بر می‌باشد که به صورت رایگان در این سایت در اختیارتان قرار گرفته است.
اما جهت تفسیر کامل و مراحل تکمیلی می‌بایست به روانشناس و مشاور مراجعه، تا با اجرای پرسش‌نامه تکمیلی و شناخت طبقات عاطفی ،شناختی و جسمانی به درمان افسردگی‌تان بپردازند.


تفسیر تست افسردگی بک
برای محاسبه نتایج تست افسردگی نمره هر عبارتی را که انتخاب کرده‌اید را با هم جمع بزنید، از آنجایی که تعداد سوالات این تست افسردگی 21 عدد بوده‌است و بالاترین نمره هر عبارت 3 است، حداکثر نمره مقیاس 63 خواهد بود.

اگر امتیاز صفر تا 10 داشتید یعنی شما افسرده نیستید.
اگر امتیاز11 تا 16 داشتید یعنی افسردگی شما خفیف است.
اگر امتیاز 17 تا 30 داشتید بهتر است هر چه زودتر با روانشناس مشورت کنید.
اگر امتیاز30 تا 40 داشتید یعنی افسردگی شما شدید است، مشورت با روانپزشک و روانشناس را فراموش نکنید.
اگر امتیازبیشتر از 40 داشتید یعنی افسردگی شما بسیار خطرناک و شدید است و به صورت اورژانسی به روانپزشک مراجعه کنید.


با توجه به نمره‌ای که در تست افسردگی بک به دست آورده‌اید و میزان افسردگی‌تان می‌توانید به رواشناسان و روانپزشکان مراجعه کرده تا در صورت لزوم مورد روان‌درمانی، رفتاردرمانی و حتی دارودرمانی قرار بگیرید. به سلامت روان خود اهمیت دهید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران