مقالات روانشناسی

نشانه ها و علائم قبل از طلاق

1

نشانه ها و علائم قبل از طلاق

خیلی اوقات به راحتی می‌توان نشانه ها و علائم طلاق را پیدا و آن‌ها را قبل از وخیم‌تر شدن از بین برد. خوب است بدانید که طلاق در اکثر موارد یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه این تصمیم به مرور زمان در ذهن زن یا مرد شکل گرفته و بال و پر پیدا می‌کند. مسلما هیچ زن و مردی با این دید که روزی جدا خواهیم شد، ازدواج نمی‌کنند. هزینه‌ها و تمام سختی‌هایی که برای ازدواج تحمل شده را بدون دلیل نمی‌توان از بین برد. ازدواج مانند خانه‌ای است که نیاز به نگهداری و تعمیر دارد، پس قبل از اینکه سقف خانه پایین بیاید، بهتر است به دنبال منشا خرابی و راهی برای تعمیر آن باشیم. 

نشانه ها و علائم قبل از طلاق

گاهی اوقات در جلسات مشاوره زن یا مرد از این موضوع شکایت می‌کند که همسرشان ناگهانی تصمیم به طلاق گرفته و این موضوع فشار روانی زیادی را به آن‌ها وارد کرده است. تصمیم به طلاق معمولا یک شبه اتفاق نمی‌افتد. در اکثر موارد موضوعات حل نشده در زندگی مشترک به مرور زمان افکار مربوط به جدایی را در یک یا هردو طرف ایجاد می‌کنند؛ اما ممکن است به طور مستقیم در این باره با همدیگر حرف نزنند. در واقع بسیاری از زن و شوهرها سال‌های سال در یک آرامش قبل از طوفان زندگی می‌کنند، اما به یک باره با مشکلات بسیار اساسی مواجه می‌شوند که حل آن‌ها دیگر کار آسانی نیست.

در این میان نشانه‌های غیرکلامی مختلفی وجود دارند که به شما نشان می‌دهند همسرتان از مدت‌ها قبل به طلاق یا جدایی فکر می‌کند. آشنایی با این نشانه‌ها کمک می‌کنند که هرچه زودتر برای نجات زندگی مشترک خود اقدامات لازم را انجام بدهید و یا از مطرح شدن تصمیم به طلاق از جانب همسرتان شوکه نشوید. کسانی که این نشانه ها را می‌شناسند معمولا با آمادگی روانی بالاتری برای حل چالش‌های مرتبط با طلاق ظاهر می‌شوند و بهتر می‌توانند تنش‌ها را مدیریت کنند.

نشانه پیش از طلاق

اگر ازدواج ناموفقی داشته باشید عزت نفس شما آسیب می بیند و ممکن است افسرده یا مضطرب شوید اما شما لایق یک زندگی بهتر می باشید. البته بخاطر داشته باشید که هر زندگی شامل سختی ها و همواری ها است. اما اگر این سختی ها بیش از اندازه باشد ممکن است نشانه مشکلی در روابط شما باشد.

ممکن است تاکنون متوجه این نشانه ها نشده باشید یا آن ها را جدی نگرفته باشید اما علائم و نشانه های زیر به شما نشان می دهد که رابطه شما درگیر مشکل شده است بنابراین به هر مورد فکر کنید:

دوست ندارید کنار یکدیگر وقت بگذرانید

به روز خود فکر کنید، آیا از صبح مشغول انجام کارهای مختلف هستید و وقتی برای کنار هم بودن ندارید؟ آیا حتی در روزهای آخر هفته نیز آن طور که باید با هم وقت نمی گذرانید. البته دقت داشته باشید که وقت گذراندن دور از یکدیگر مشکلی نیست اما اینکه دوست نداشته باشید با هم معاشرت کنید یک مشکل بسیار بزرگ می باشد.

اگر دوست دارید با یکدیگر وقت بگذرانید حتما ساعت هایی را برای یکدیگر خالی کنید اما اگر از کنار هم بودن فراری هستید به مشاور مراجعه کنید یا تکنیک های ارتباط سالم با یکدیگر را بیاموزید این کار به شما کمک می کند تا بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنید و به هم نزدیک تر شوید.

دیگر بحث نمی کنید

یکی از نشانه های این که رابطه شما در خطر است این است که دیگر با یکدیگر بحث یا حتی دعوا نمی کنید این موضوع می تواند نشانه بی تفاوتی باشد. نشانه این که دیگر به رابطه خود اهمیت نمی دهید حتی در این حد که برای آن دعوا کنید یا برای داشتن و بهبود آن تلاش کنید.

کم رنگ شدن صمیمیت

یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای موفقیت در ازدواج وجود صمیمیت عاطفی میان زوجین است. زن و شوهرهایی که با هم صمیمی هستند می‌توانند ساعت‌هایی را به با هم بودن اختصاص دهند و در این زمان به فعالیت‌های مشترکی بپردازند که از آن لذت می‌برند. یکی از نشانه‌های هشدار دهنده در مورد طلاق کم رنگ شدن صمیمیت است. برای مثال ممکن است به مرور متوجه شوید که هیچ حرف مشترکی با همسرتان ندارید یا او دیگر تمایلی به این ندارد که زمان‌های مشترکی را با شما بگذراند.

نداشتن رابطه جنسی

در طول مشاوره های خانواده همیشه از زوجین در مورد رابطه جنسی و کیفیت آن پرسیده می شود. این به این دلیل می باشد که رابطه جنسی اهمیت زیادی دارد، بنابراین اگر رابطه جنسی میان شما و همسرتان کیفیت خوبی ندارد یا شکل نمی گیرد باید به مشاور مراجعه کنید و دلیل آن را پیدا کنید.

رابطه جنسی باعث صمیمیت میان زوجین می شود و عدم وجود آن می تواند این صمیمیت را از بین ببرد. بسیاری از افراد تصور می کنند که رابطه جنسی فقط جسمانی می باشد در حالی که بر روحیه افراد نیز اثر می گذارد.

ناسازگاری جنسی

ناسازگاری جنسی به این معنی می باشد که یکی از زوجین تمایل زیادی به رابطه دارد اما همسرش تمایلی به رابطه ندارد و این باعث می شود که در رابطه جنسی ناسازگاری داشته باشند.

البته انگیزه جنسی در طول زندگی با وجود استرس ها و مشکلات تغییر می کند و این امر طبیعی می باشد. اما زوجین نباید از نیاز های یکدیگر غافل شوند. درمان های زیادی در این مورد وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند تنها کافی است که به مشاور مراجعه کنید.

خیانت جنسی

خیانت چه به شکل جنسی چه عاطفی می تواند به رابطه شما آسیب زیادی وارد کند و مهم ترین نشانه مشکل در زندگی مشترک می باشد. معمولا روابط پس از زندگی مشترک نابود می شوند و به بن بست می رسند اما می توان با کمک مشاور در صورت امکان رابطه را ترمیم کرد.

نمی توانید در موضوعات ناراحت کننده صحبت کنید.

آیا شما و همسرتان می توانید در مورد مسائل مالی، سیاسی، کودک، آینده یا هر موضوعی با یکدیگر صحبت کنید؟ اگر می توانید صادقانه با یکدیگر در مورد این مسائل صحبت کنید پس رابطه خوبی دارید اما اگر نمی توانید بدون دعوا و درگیری بحثی را پیش ببرید باید به مشاور مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که موضوعات ناراحت کننده هم بخشی از زندگی است و باید بتوانید در مورد آن ها نیز با یکدیگر صحبت کنید.

از مشاور کمک نمی گیرید

شما باید مشکلات رابطه خود را شناسایی کنید و با مشاور در مورد آن ها صحبت کنید، مشاور کمک می کند تا مشکلات خود را ریشه یابی و درمان کنید. به یاد داشته باشید که مشاور به طور تخصصی به مشکلات شما رسیدگی می کند و این کار با حرف زدن با اطرافیان حاصل نمی شود.

اگر همسر شما یا خودتان از مراجعه به مشاور خودداری می کنید احتمالا امیدی به بهبود رابطه و تلاش برای ترمیم آن ندارید و این موضوع نگران کننده می باشد.

تقسیم ناعادلانه کار ها از نشانه های پیش از طلاق

در برخی از ازدواج ها دیده می شود که مسئولیت انجام تمام کارها با یک نفر می باشد. این توضیح نابرابر نشان دهنده مشکل در زندگی مشترک می باشد البته این تفاوت ها به نحوه بزرگ شدن فرد بر می گردد به طور مثال برخی از مردان کار خانه را منع می کنند در حالی که برخی زنان ترجیح می دهند بیرون از خانه کار نکنند.

البته این موضوع تا زمانی که باعث نارضایتی زوجین نشود نگران کننده نمی باشد ولی همیشه توصیه می شود که کارها را به طور مساوی بین خودتان تقسیم کنید.

اعتیاد به مواد مخدر یا الکل

بسیاری از افراد پیش از ازدواج اعتیاد دارند و گاهی اوقات پس از ازدواج اعتیاد پیدا می کنند، اما هنگامی که زندگی مشترک به مشکل بر می خورد مصرف این مواد نیز افزایش می یابد. البته همین موضوع می تواند زمینه ساز بسیاری از درگیری ها و مشکلات باشد.

انجمن های زیادی هستند که می توانند به شما در ترک اعتیاد کمک کنند مراجعه به مشاور هم می تواند در روند ترک اعتیاد نقش داشته باشد.

مطرح کردن بحث های گذشته

بحث کردن طبیعی می باشد اما بازگو کردن اتفاقاتی که در گذشته رخ داده است می تواند نشانه بدی باشد. به خاطر داشته باشید که شما و همسرتان همان آدم قبلی نیستید، بنابراین نباید بحث های گذشته را پیش بکشید و یکدیگر را برای اتفاقات گذشته محکوم کنید.

اگر نمی توانید گذشته را رها کنید و این موضوع باعث بحث و درگیری بین شما می شود باید از مشاور کمک بگیرید و سعی کنید که این مشکل را ریشه یابی کنید.

احترام نگذاشتن به حریم شخصی شما

ممکن است همسر شما گوشی شما را چک کند یا در ایمیل تان سرک بکشد. حتی در برخی از موارد دیده شده است که برخی از افراد تلفن همسر خود را هک می کنند یا شنود در خانه کار می گذارند تنها برای این که بدانند همسرشان چه کار می کند.

این امر می تواند حتی به شکل رفتار وسواس گونه بروز پیدا کند و باعث دعوا و درگیری بین زوجین شود. البته که زوجین باید با یکدیگر صحبت کنند و مسائل را با یکدیگر به اشتراک بگذارند اما در عین حال باید به حریم شخصی یکدیگر نیز احترام بگذارند.

از حضور کنار او خجالت می کشید

آیا از تصور این که با همسرتان بیرون باشید یا در گروه دوستی قرار بگیرید؟ احساس می کنید رفتار یا گفتار همسرتان باعث می شود خجالت بکشید یا شرمنده شوید؟

به هیچ عنوان همسرتان را تحقیر نکنید و در جمع به ویژگی های رفتاری و صحبت های او احترام بگذارید.

شما آخرین کسی هستید که اطلاع پیدا می کنید.

آیا اگر اتفاقی رخ دهد شما اخرین کسی هستید که مطلع می شوید؟ زوجین باید اولین کسی باشند که از تغییر کار، مشکلات و اتفاقات خبردار می شوند و این که خبر را از دیگران بشنوند واقعا ناراحت کننده می باشد.

تصمیم گیری یک جانبه باعث آسیب به احساسات و روابط شما می شود و نوعی بی احترامی تلقی می شود.

دوستان شما احساس می کنند که مشکلی دارید

شما ممکن است متوجه مشکلات موجود در زندگی مشترکتان نشده باشید اما معمولا دوستانی که از زندگی شما باخبر هستند متوجه این مشکلات می شوند. اگر تمام نشانه ها را نادیده می گیرید بهتر است حرف های دوستان تان را گوش دهید یا حداقل به آن ها فکر کنید.

علاوه بر این بعضی از دوستان می توانند کمک خوبی برای خالی کردن احساسات شما باشند می توانید با آن ها صحبت کنید البته مطمئن باشید که بهترین فرد برای مشورت مشاور می باشد و دوستان ممکن است نصیحت هایی کنند که زندگی شما را خراب کرده یا به آن آسیب وارد کند.

شما باید بدانید که به چه کسانی می توانید اعتماد کنید و همیشه گروهی از دوستان برای مواقع ضروری داشته باشید.

فراموش کردن روزهای خاص

این مشکل بیش تر در مردان دیده می شود و معمولا زنان کسانی هستند که تمام تاریخ های مهم را به یاد دارند، گاهی اوقات این امر به این دلیل است که مردان حافظه خوبی در به یاد سپردن تاریخ ندارند اما اگر مشاهده می کنید که همسرتان تمام تاریخ ها بجز تاریخ های مهم مربوط به شما را به خاطر دارد باید کمی دقت کنید و دلیل این مشکل را ریشه یابی کنید.

به طور معمول در رابطه سالم زوجین سعی می کنند به یکدیگر کمک کنند تا تاریخ های مهم را به خاطر بسپارند و سعی می کنند در این مورد دعوا نکنند.

دروغ در مورد مسائل مالی از نشانه های پیش از طلاق

متاسفانه امور مالی یکی از دلایل اصلی طلاق می باشد. معمولا یکی از زوجین بیش تر امور مالی را در دست دارد ولی باید همسرش را در جریان این امور قرار بدهد. بسیار دیده می شود که یکی از زوجین عادت به خرید بیش از اندازه یا قمار دارد و این امر را مخفی می کند.

اما مخفی کردن این امور می تواند آسیب بیش تری به همراه داشته باشد و به قول معروف ماه پشت ابر پنهان نمی ماند و بالاخره حقیقت آشکار می شود.

این خرج های بیش از اندازه می تواند آسیب زیادی به زندگی مشترک وارد کند و باعث ایجاد فشار بر زندگی زوجین می شود.

خانه را دوست ندارید

در یک رابطه سالم خانه نمادی از آرامش است و فرد معمولا دوست دارد در خانه باشد، اما اگر شما یا همسرتان به هر دلیلی از خانه ماندن فراری هستید باید به فکر یک راه حل بگردید و مشکل تان را ریشه یابی کنید.

به خاطر داشته باشید که فرار از خانه می تواند باعث خیانت نیز بشود، البته همیشه اینگونه نیست اما بهتر است پیش از درگیری و مشکل به فکر درمان مشکل باشید.

در این شرایط همیشه فرد به دنبال بهانه ای می گردد تا از رفتن به خانه اجتناب کند، بهانه هایی مانند سر کار ماندن، اضافه کار، بیرون رفتن با دوستان و موارد دیگر.

تهدید به طلاق

آیا تاکنون شده همسرتان یا شما شریک زندگی تان را تهدید به طلاق بکنید و از طلاق به عنوان یک وسیله استفاده کنید؟ این امر می تواند نشان دهنده این باشد که فرد به طلاق فکر می کند و برای همین طلاق را راه حل می داند.

این تهدید می تواند بسیار نگران کننده باشد بنابراین در صورتی که طلاق حتی در دعوا مطرح شود نیز شما باید به فکر درمان و دلیل این صحبت باشید و می توانید برای این کار از مشاور کمک بگیرید.

اختلاف نظر در مورد تربیت فرزندان

یکی از نشانه های پیش از طلاق نحوه تربیت فرزند می باشد. ممکن است زوجین در مورد اینکه فرزندشان چه کاره شود، چه مدرسه ای برود، چه نوع لباسی بپوشد، چه دوستانی داشته باشد و موارد دیگر به مشکل بخورند. این موارد بسیار زیاد می باشند و نمی توان همه موارد را ذکر کرد اما اگر در این موارد اختلاف نظر دارید و نمی توانید به اتفاق نظر برسید بهتر است که از مشاور کمک بگیرید.

تمام این موارد با استرس پدر و مادر شدن و بی خوابی ها و نگرانی های ایجاد شده می تواند باعث دعوا و درگیری بین زوجین شود.

انتخاب دوستان

مورد دیگری که می تواند نشان دهنده اختلاف در زندگی مشترک باشد این است که دوستان برخی از افراد با همسرشان سازگار نمی باشد. ممکن است شما با دوست تان از دوره ابتدایی دوست باشید و بهترین خاطرات را باهم داشته باشید اما همسرتان با او سازگار نباشد یا حتی بیان کند که دوست تان تاثیرات منفی بر شما دارد.

در این هنگام باید تعادل را رعایت کنید می توانید رابطه خود با دوست تان را کمی کم تر کنید و با همسرتان بیش تر وقت بگذرانید، لازم نیست دوست تان را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید تنها کافی است که همسرتان را در اولویت قرار دهید و جایگاه دوست تان را بیش از اندازه بالا نبرید.

درگیری عاطفی

آیا شما یا همسرتان درگیر رابطه عاطفی با شخص دیگری شده اید؟ به خاطر داشته باشید که حتما لازم نیست این رابطه به رابطه جنسی ختم شود همین که راز زندگی خود را با کسی درمیان بگذارید و به او نزدیک شوید و به نوعی اجازه دهید که جای همسرتان را برای شما بگیرد.

احساس تنهایی می کنید

آیا احساس می کنید که تنها هستید و در زندگی همراه و همدمی ندارید تا با وجود او به زندگی دلگرم شوید؟ اگر از این که کنار همسرتان باشید احساس راحتی نمی کنید و حتی در کنار او هم احساس می کنید که تنها هستید نیاز به کمک دارید.

ممکن است این به این دلیل باشد که همسرتان کارها و سرگرمی های خود را به تنهایی انجام می دهد و شما در زندگی او نقش فعالی ندارید، ممکن است به این دلیل احساس کنید که در زندگی همسرتان جایگاهی ندارید و تنها هستید.

این امر نیز می توانند نشان دهنده این باشد که رابطه شما به مشکل خورده است و باید فکری برای آن کنید.

احساسات قلبی خود را نادیده می گیرید.

معمولا افراد از درون می دانند که کجای کار اشتباه است اما برخی اوقات افراد سعی می کنند این ندای درونی را نادیده بگیرند و تظاهر کنند که همه چیز خوب است. سعی کنید به احساسات درونی خود گوش کنید آیا خوشحال هستید یا مشکلی در زندگی شما وجود دارد که سعی می کنید آن را نادیده بگیرید.

هنگام صحبت در مورد ازدواج تان استرس دارید

آیا با فکر کردن به حضور شوهرتان دچار استرس می شوید؟ اگر رابطه شما با همسرتان خوب نباشد معمولا در حرف زدن در مورد آن هم استرس می گیرید و نگران می شوید. این استرس ممکن است به دلیل مشکلاتی باشد که پشت سر گذاشته اید یا نگرانی در مورد این باشد که دیگران نیز متوجه مشکلات شما شوند.برای شرکت در آزمون استرس کلیک کنید.

احساس می کنید که کنترل می شوید

هنگامی که افکار و عقاید شما تایید نشود به مرور عزت نفس شما نیز کاهش می یابد. ممکن است به مرور احساس کنید که در مورد هیچ یک از مسائل زندگی نظر نمی دهید و به گونه ای این همسر شماست که زندگی را در دست دارد و کنترل می کند.

البته این مشکل معمولا از موارد کوچک شروع می شود و به همین دلیل به زوجین توصیه می شود همیشه هردو در مورد مسائل نظر بدهند تا احساس بدی میان آن ها به وجود نیاید.

بسیار دیده می شود که مردان سعی می کنند به وسیله پول همسر خود را کنترل کنند و این امر تنها باعث تنفر شدید بین زوجین می شود. برای جلوگیری از این کار توصیه می شود که همیشه مقداری پول که تصور می کنید همسرتان نیاز دارد به کارت او واریز کنید و اجازه دهید خودش بدون تایید شما در مورد خرج کردن آن تصمیم بگیرد.

آینده ای برای رابطه خود متصور نیستید

به طور کلی زوج های موفق برای آینده خود برنامه هایی دارند این برنامه حتی می تواند کوچک مانند یک مسافرت دو نفره باشد اما عدم وجود این برنامه می تواند نگران کننده باشد. برای شرکت در آزمون MMPI شناخت اختلالات روانشناختی و شخصیتی کلیک کنید. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران