مقالات روانشناسی

قرص اس سیتالوپرام

1

قرص اس سیتالوپرام

 اس سیتالوپرام چیست؟

سلول های مغزی که نورون نامیده می شوند،مواد شیمیایی مختلفی را جهت ارتباط با سایر نورون ها ترشح می کنند.این یعنی یک سری تکانه الکتریکی بین نورون ها مسئول کارکرد های بخش های مختلف مغز می باشند.سروتونین یکی از این مواد شیمیایی است که در مغز تولید می شود .زمانی که سروتونین از نورون ترشح می گردد،منجر به تحریک سایر نورون ها می شود،سپس توسط پمپ هایی به سلول های مغزی باز می گردد و بازیابی می شود.اس سیتالوپرام متعلق به خانواده ی داروهای ضدافسردگی مهارکننده ی پمپ جمع کننده ی سروتونین (SSRIs) می باشد که در اختلالات مختلفی از جمله درمان افسردگی، حملات ترس، اختلالات اضطرابی و وسواس تجویز می شوند.

افسردگی و حملات ترس (panic disorder) عموماً بدون علت مشخصی در افراد بروز می کنند یا در اثر مشکلات ارتباطی،ضربه ی روحی یا یک بیماری رخ می دهد.دارو های مهار کننده ی پمپ جمع کننده ی سروتونین (داروهای SSRIs) که اس سیتالو پرام یکی از آنها می باشد ،سطح سروتونین را در فضای بین نورون ها افزایش می دهند.این کار کمک به برطرف سازی علائم افسردگی و حملات ترس و بسیاری از اختلالات دیگر مربوط به خلق و خو در برخی از افراد می شود.

پیش از شروع مصرف اس سیتالوپرام

  • در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت سابقه مشکلات کبدی ،کلیوی،قلبی(ضربان قلب نامنظم)،صرع،دیابت نوع 2،مشکلات چشمی(مانند گلوکوم یا آب سیاه)،مشکلات خونی(خون ریزی)،تغییر خلق و خوی شدید (سرخوشی ناگهانی) حتما پزشک خود را مطلع سازید.
  • اگر همزمان با تجویز این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی قرار دارید (شوک درمانی) به پزشک خود اعلام نمایید.
  • در صورت سابقه ی هرگونه حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع کنید.
  • در صورتی که در دو هفته ی اخیر داروهای ضد افسردگی از گروه مهار کننده ی مونو آمین اکسیداز (مانند سلژیلین،راسلژیلین،ترانیل سیپرامین و...) مصرف می کرده اید، حتما به پزشک خود یادآوری نمایید.
  • درصورت سابقه ی خونریزی معده،یا زخم دوازدهه به پزشک خود اطلاع دهید.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.(خصوصا دارو های قلبی ،ضد صرع،آنتی بیوتیک ها و ضد قارچ ها و داروهای آرامبخش)

نحوه مصرف قرص سیتالوپرام چگونه است؟

در مصرف این دارو نکات زیر را در نظر داشته‌باشید:

  • قبل از شروع مصرف سیتالوپرام راهنمای دارو را بخوانید و قبل از خرید دوباره درمورد این دارو با روانپزشک مشورت کنید.
  • این دارو را می‌توان همراه با غذا و یا بدون غذا مصرف‌کرد و یک‌بار در روز، معمولا صبح یا شب، آن را مصرف می‌کنند.تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را حتما به اطلاع پزشک خود ب
  • اگر از شربت خوراکی این دارو استفاده می‌کنید از پیمانه‌ی مخصوص استفاده کنید.
  • برای کاهش عوارض جانبی این دارو، ممکن است پزشک‌تان درمان را از دوزهای کم این دارو شروع کند و بعد آن را اضافه کند. مطابق تجویز دکتر عمل کنید.
  • همچنین ممکن است عوارضی مانند تغییر حالت روحی، سردرد، احساس خستگی، تغییر ساعت خواب و لرزش‌های شبیه شوک الکتریکی را تجربه‌کنید.
  • برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید و اگر احساس بهبود یا عدم بهبود داشتید سریعا با او تماس بگیرید.
  • تاثیر این دارو بر بدن شما ممکن است بین 1 تا 4 هفته طول بکشد و اثر کامل خود را در طی چندین هفته نشان‌می‌دهد. اگر بهبودی در شرایط خود احساس نمی‌کنید با پزشک خود تماس بگیرید.

مصرف سیتالوپرام در شب مشکلی ندارد؟

می‌توانید سیتالوپرام را در شب مصرف کنید. این دارو را می‌توانید بعد از شام و یا همراه با آن مصرف کنید. مشکلی ایجاد نخواهد شد..

موارد احتیاط مصرف سیتالوپرام و منع مصرف

اگر به داروی سیتالوپرام حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید، قبل از مصرف این دارو با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید. داروی سیتالوپرام ممکن است شامل ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.قبل از مصرف سیتالوپرام در مورد سوابق پزشکی خود، مخصوصا سابقه اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی، سابقه اقدام به خودکشی در خانواده، مشکلات کبدی، تشنج، کمبود سدیم خون، زخم روده، خونریزی معده یا مشکلات خونریزی، سابقه گلوکوم (آب سیاه) در خانواده (نوع زاویه بسته)، با پزشک مشورت کنید.سالمندان ممکن است نسبت به عوارض این دارو مثل خونریزی، افزایش کیوتی، عدم تعادل، حساسیت بیشتری نشان‌بدهند. عدم تعادل باعث افزایش خطر سقوط می‌شود. کودکان ممکن است نسبت به عوارض این دارو، مخصوصا کاهش اشتها و کاهش وزن، حساس‌تر باشند. همواره قد و وزن کودکی که سیتالوپرام مصرف می‌کند را تحت‌نظر داشته‌باشید.قرص ضد افسردگی سیتالوپرام بر نواد قلب تاثیر می گذارد (عوارض طولانی مدت سیتالوپرام)

سیتالوپرام ممکن است موجب شرایطی شود که بر روی ریتم قلب تاثیر بگذارد (افزایش QT). افزایش کیوتی به‌ندرت باعث تپش قلب و عوارض دیگری مانند، گیجی شدید و غش‌کردن شود که باید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر شرایط خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید که خطر افزایش کیوتی را در پی دارند، قبل از مصرف سیالوپرام، با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر عوارضی مانند برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان قلب آرام، حمله قلبی و افزایش کیوتی در آزمایش EKG) دارید یا سابقه خانوادگی مشکلات قلبی، مانند افزایش کیوتی در آزمایش EKG و مرگ ناگهانی قلبی دارید، با پزشک‌تان در مورد مصرف سیتالوپرام صحبت‌کنید.

سطح پایین پتاسیم یا منیزیم در خون نیز، ممکن است خطر افزایش کیوتی را بیشتر کند. این خطر در صورت استفاده از داروهایی مانند دیوترتیک‌ها یا قرص‌های ادارار بالاتر می‌رود. همچنین شرایطی مانند تعرق شدید، اسهال یا استفراغ، این خطر را افزایش می‌دهند

اس سیتاور (اس سیتالوپرام) در چه مواردی استفاده می شود؟

  • این دارو برای درمان اختلالات اضطرابی در بزرگسالان استفاده می شود
  • این دارو برای درمان افسردگی ماژور در بزرگسالان و نوجوانان بالای 12 سال استفاده می شود
  • ممکن است پزشک شما برای دلایل دیگر این دارو را تجویز کند.

نکات مهم قبل از مصرف اس سیتاور (اس سیتالوپرام):

  • اگر به اس سیتالوپرام یا هر جزء دیگر از این دارو حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر به هر دارویی شبیه به این دارو حساسیت دارید، اگر به هر داروی دیگر، غذا و یا مواد دیگر حساسیت دارید، حتما در رابطه با علائم حساسیت خود مانند بثورات پوستی، کهیر، خارش، تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه، ورم صورت، لب ها، زبان و گلو به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.
  • مصرف هر یک از داروهای لینزولید، متیلن بلو، سیتالوپرام یا پیموزاید را به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • اگر در 14 روز گذشته جهت درمان افسردگی و یا بیماری پارکینسون دارویی مصرف کرده اید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که قصد بارداری داشته و یا باردار هستید (مخصوصا در 3 ماهه آخر بارداری) حتما به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.
  • پزشک و داروساز خود را در جریان تمام داروهای مصرفی (داروهای نسخه ای یا داروهای بدون نسخه، محصولات طبیعی، ویتامین ها) بگذارید. شما باید مطمئن شوید که مصرف این دارو با توجه به داروهای مصرفی و مشکلات زمینه ای شما بی خطر است. به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک دوز داروی خود را تغییر ندهید و یا آن را شروع یا قطع نکنید.

نکات مهم هنگام مصرف اس سیتاور (اس سیتالوپرام)

به تمام ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی خود بگویید که این دارو را مصرف می کنید. این شامل پزشکان، پرستاران، داروسازان و دندانپزشکان شما می شود.

اس سیتالوپرام را بدون مشورت با پزشک و به طور ناگهانی قطع نکنید. قطع مصرف ناگهانی دارو علایمی مانند تغییرات خلق، تحریک پذیری، اضطراب و بی قراری، سرگیجه، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن دست ها و پاها، گیجی، سردرد، خستگی و اختلالات خواب را به همراه دارد.

این دارو می تواند همراه با غذا یا بدون غذا مصرف شود. در صورتی که پس از مصرف دارو دچار ناراحتی گوارشی شدید، می توانید دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.

  1. اس سیتالوپرام را هر روز در زمان مشخصی مصرف نمایید.
  2. از مصرف همزمان این دارو همراه با الکل خودداری کنید.

در برخی شرایط مانند مصرف هم زمان سرترالین با سایر داروهای ضدافسردگی، داروهای درمان میگرن و یا برخی داروهای دیگر ممکن است سندرم سروتونین رخ دهد. در صورت بروز علایمی مانند بی قراری، تغییر در تعادل، گیجی، توهم، تب، ضربان قلب سریع یا غیر طبیعی، گرگرفتگی، سفتی عضلات، تشنج، لرز، تعریق شدید، اسهال بسیار شدید، ناراحتی معده یا سردرد شدید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید

موارد مصرف اس سیتالوپرام

  1. درمان اختلال افسردگی ماژور (MDD)
  2. درمان اختلال اضطراب منتشر (GAD)
  3. درمان اضطراب وابسته به دمانس خفیف در بیماران غیر سایکوتیک

مکانیسم اثر اس سیتالوپرام

اس سیتالوپرام انانتیومر S مشتق شده از سیتالوپرام راسمیک است که بطور انتخابی بازجذب سروتونین را مهار می کند. روی بازجذب نوراپی نفرین یا دوپامین بدون اثر یا اثر کمی دارد. تمایل به 5-HT1-7، آلفا و بتا آدرنرژیک، D1-5، H1-3، M1-5 و گیرنده های بنزودیازپینی بسیار کم و یا وجود ندارد. اس سیتالوپرام به کانال های یونی سدیم، پتاسیم، کلر و کلسیم اتصال نمی یابد یا تمایل بسیار کمی دارد.

قرص سیتالوپرام برای چی خوبه؟

این دارو برای درمان و کنترل علائم افسردگی و افسردگی شدید کاربرد دارد. مصرف این دارو از انواع درمان های افسردگی است. نحوه عملکرد سیتالوپرام به این شکل است که این دارو به بازگرداندن ماده طبیعی به نام سرتونین در مغز کمک‌می‌کند.

تاثیر سیتالوپرام بر مغز چگونه است؟

باعث پیشگیری از بازجذب سروتونین می‌شود و این ماده در بدن بیشتر باقی می‌ماند. پس کمی خوشحال‌تر خواهید بود. ممکن است که سیتالوپرام بر روی حافظه هم تاثیراتی داشته‌باشد. در صورت بروز مشکل در حافظه کوتاه‌مدت، با دکتر خود مشورت کنید. می‌توانید از مشاوره دارویی کمک بگیرید. از دست رفتن حافظه از عوارض این دارو است.

دوز مصرفی سیتالوپرام (قرص سیتالوپرام 20/سیتالوپرام 20، اس سیتالوپرام 10، قرص لگزاتال 10)

این دارو در دوزهای مختلفی تهیه می‌شود و با دوزهای متفاوتی نیز تجویز می‌شود. در ادامه به برخی از دوزهای تجویزی آن پرداخته‌ایم. نکات زیر را در رابطه با مصرف سیتالوپرام به خاطر داشته‌باشید.

دوز مصرف داروی سیتالوپرام به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان، نتایج آزمایش‌های پزشکی و سایر داروها بستگی دارد.

حداکثر میزان دوز مصرفی سیتالوپرام 40 میلی‌گرم در روز است.

دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و مدت زمان بیشتری نسبت به تجویز پزشک این دارو را استفاده نکنید.

ممکن است پزشک شما برای جلوگیری از این عوارض بعد از ترک دارو در یک دوره به کاهش میزان دوز مصرفی شما بپردازد.

تجویز و تعیین دوز مصرفی این دارو برای درمان افسردگی یا دیگر اختلالات روانی تنها بر عهده روانپزشک است، از‌این‌رو از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری کنید.

به خاطر داشته‌باشید که دوز کردن این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است.

اما برخی از روش‌های معمول تجویز این دارو، به شکل زیر هستند:

  • ابتدا 20 میلی‌گرم در روز برای فرد تجویز می‌شود.
  • گفته شده‌است که بهتر است دارو در صبح یا در شب مصرف شود.
  • این دوز می‌تواند افزایش پیدا کند، اما بیشتر از 40 میلی گرم در روز نمی‌شود.
  • مصرف این دارو در کودکان، باید با دکتر اطفال هماهنگی‌های لازم انجام شود.

آیا مصرف سیتالوپرام در شب مشکلی ندارد؟

میتوانید سیتالوپرام را در شب مصرف کنید. این دارو را می‌توانید بعد از شام و یا همراه با آن مصرف کنید. مشکلی ایجاد نخواهد شد.

آیا داروی اس سیتالوپرام یا سیتالوپرام در بارداری مجاز است؟

چنانچه باردار هستید، فقط در صورت نیاز ضروری، داروی سیتالوپرام را استفاده‌کنید. زیرا ممکن است برای جنین مضر باشد. همچنین بچه‌هایی که از مادرانی که تحت درمان سیتالوپرام در 3 ماه آخر بارداری بوده‌اند، به‌ندرت نشانه‌هایی از ترک دارو، مانند مشکلات تغذیه‌ای و تنفسی، تشنج، انقباض عضلانی و یا گریه مداوم از خود نشان‌داده‌اند. اگر متوجه هر کدام از این عوارض در نوزاد شدید، بلافاصه به پزشک اطلاع دهید.از آن‌جایی که مشکلات روانی و روحی مانند افسردگی، اختلالات وسواس و اختلال استرسی می‌توانند شرایط سختی باشند، از قطع دارو اجتناب کنید. مگر این‌که توسط پزشک تجویز شده‌باشد. اگر قصد بارداری دارید، با پزشک خود در مورد فواید و خطرات استفاده از سیتالوپرام در زمان حاملگی مشورت‌کنید..

آیا قرص سیتالوپرام خواب آور است؟

داروی سیتالوپرام ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری‌جوآنا این حالات را تشدید می‌کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی‌که در هوشیاری کامل به سر ببرید، اجتناب کنید. هنگام مصرف سیتالوپرام، از خوردن الکل پرهیز کنید. در صورت مصرف ماری‌جوآنا، با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

در صورت فراموشی یک دوز سیتالوپرام چه کنیم؟

اگر دوز مصرفی داروی سیتالوپرام را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد‌آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید،‌ نیازی به مصرف 2 برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

چگونه از سیتالوپرام نگهداری کنیم؟

برای نگهداری صحیح داروی سیتالوپرام، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید. 

عوارض سیتالوپرام چیست؟

مصرف سیتالوپرام ممکن است منجر به عوارض زیر شود:

  1. احساس تهوع
  2. خشکی دهان
  3. ازدست دادن اشتها
  4. خستگی
  5. خواب‌آلودگی
  6. تعرق
  7. اختلال دید
  8. خمیازه

اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد، به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.درصورتی‌که پزشک داروی سیتالوپرام را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی سیتالوپرام را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند

چنان‌چه با عوارضی مانند

  1. لرزش
  2. کاهش میل جنسی
  3. کاهش توانایی جنسی
  4. کبودی
  5. خونریزی

مواجه شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

  1. غش‌کردن
  2. تپش قلب
  3. مدفوع تیره
  4. استفراغ قهوه‌ای رنگ
  5. تشنج
  6. درد
  7. تورم و قرمزی چشم
  8. گشادی مردمک چشم
  9. اختلال دید مانند دیدن رنگین کمان در شب را

تجربه کردید، سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

به‌ندرت در برخی از مردان، مشکل نعوظ دردناک یا طولانی که 4 ساعت طول بکشد، دیده شده‌است. اگر دچار این عارضه شدید، مصرف دارو را قطع کنید و سریعا به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است مشکلات جدی دائمی ایجاد شود.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی، در مورد داروی سیتالوپرام نادر است. با‌این‌وجود اگر واکنش آلرژیک جدی، مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه‌کردید، سریعا از فوریت‌های پزشکی کمک‌بگیرید.

با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده‌باشد. در این موارد با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

فارماکوکینتیک اس سیتالوپرام

  • شروع اثر ضد افسردگی: طی یک هفته، هر چند در افراد مختلف متفاوت بوده و پاسخ کامل ممکن است تا هفته 12-8 شروع درمان دیده نشود.
  • اتصال به پروتئین: حدود 56% به پروتئین های پلاسما
  • متابولیسم: کبدی، از طریق CYP2C19 و 3A4 به متابولیت فعال S-desmethylcitalopram ( S-DCT ) که 7/1 فعالیت سیتالوپرام را دارد تبدیل می شود. S-DCT از طریق CYP2D6 به S-didesmethylcitalopram تبدیل می شود که 27/1 فعالیت سیتالوپرام را دارد.
  • نیمه عمر: اس سیتالوپرام 32-27 ساعت، S-DCT 59 ساعت
  • زمان رسیدن به پیک: اس سیتالوپرام حدود 5 ساعت، S-DCT 14 ساعت
  • دفع: ادرار ( اس سیتالوپرام 8%، S-DCT 10% )

تداخلات دارویی اس سیتالوپرام

مشخصات کلی تداخلات:

  1. - سوبسترای CYP2C19
  2. - سوبسترای CYP3A4
  3. - مهارکننده‌های CYP2D6 (ضعیف)
  4. - تشدید اثرات ضد پلاکت
  5. - تشدید اثرات تضعیف‌کننده CNS
  6. - تشدید هیپوناترمی
  7. - کاهش آستانه ت‍شنج
  8. - افزایش فاصله QT (بسته به شرایط)
  9. - تشدید اثرات سروتونرژیک

تداخلات رده X (پرهیز)

بروموپرید، سیتالوپرام، داپوکستین، فکسینیدازول، لینزولید، متیلن بلو، مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز (ضدافسردگی)، پیموزاید، راساژیلین، سلژلین، اوروکیناز

کاهش اثرات داروها توسط اس سیتالوپرام

آیوفلوپان ید 123، سیمپرویر، فراورده‌های تیروئیدی

کاهش اثرات اس سیتالوپرام

القاکننده‌های متوسط و قوی CYP3A4، سیپروهپتادین، دابرافنیب، دفراسیروکس، انزالوتامید، اردافیتینیب، گیلتریتینیب، لوماکافتور و ایواکافتور، میتوتان، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (انتخابی COX2)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (غیرانتخابی)، ساریلومب، سیلتوکسیمب، گیاه علف چای، توسیلیزومب 

افزایش اثرات داروها توسط اس سیتالوپرام

داروهای با خاصیت ضد پلاکت، داروهای کاهنده قند خون، داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد سایکوز، آپیکسابان، آسپیرین، بمیپارین، برکسانولون، سفالوتین، سیتالوپرام، کلاژناز (سیستمیک)، دابیگاتران اتکسیلات، دئوکسی کولیک اسید، دسموپرسین، دمپریدون، فراورده‌های حاوی دوکسپین، دولوکستین، ادوکسابان، انوکساپارین، گیلتریتینیب، هالوپریدول، هپارین، هیدروکسی کلروکین، ایبریتومومب تیوکستان، لوفکسیدین، متیلن بلو، مهارکننده‌های مونوآمینواکسیداز (ضدافسردگی)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (انتخابی COX2)، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (غیرانتخابی)، اوبینوتوزومب، اکسی تریپتان، مهارکننده‌های کیناز طولانی کننده فاصله QT(خطر متوسط)، عوامل متفرقه طولانی کننده فاصله QT (خطر متوسط)، مهارکننده‌های CYP3A4 متوسط طولانی کننده فاصله QT(خطر متوسط)، راساژیلین، ریواروکسابان، سالیسیلات ها، مهارکننده‌های انتخابی باز جذب سروتونین، سلژلین، تضعیف‌کننده‌های CNS سروتونرژیک غیر اوپیوئیدی، مهارکننده‌های باز جذب سروتونین/ نوراپی نفرین، دیورتیک های تیازیدی و شبه تیازیدی، داروهای ترومبولیتیک، داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای، اوروکیناز، آنتاگونیست های ویتامین کا

توصیه ها

  1. ممکن است در 2-3هفته ی نخست درمان با این دارو علائم بهبودی را در خود نبینید با این حال به مصرف دارو ادامه دهید.
  2. در مدت درمان با این دارو تحت نظر پزشک باشید تا پیشرفت درمانی شما بررسی شود.
  3. در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
  4. بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
  5. مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  6. در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید ، چک کردن قند خون روزانه نسبت به قبل ،از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا این دارو می تواند سطح قند خون شما را تغییر دهد .در صورت بروز این مشکل توصیه های لازم را از پزشک خود دریافت نمایید.
  7. پیش از دریافت یا شروع هر دارو ،فرآورده گیاهی یا مکمل،خصوصاً داروهای ضد التهاب و تسکین دهنده درد ،پزشک یا داروساز خودرا در جریان مصرف اس سیتالوپرام قرار دهید تا از بروز تداخلات دارویی جلوگیری کنید.
  8. مصرف دارو های تضعیف کننده ی اعصاب و کاربامازپین با این دارو نیاز به بررسی و تنظیم دوز مناسب توسط پزشک دارد.
  9. داروهای ضد افسردگی متنوع با اثرات متفاوت وجود دارند در صورتی که احساس می کنید این دارو مناسب شما نمی باشد می توانید با پزشک خود درباره تغییر دارو صحبت کنید اما از قطع درمان خودداری نمایید.
  10. در مدت درمان بااین دارو حساسیت بدن شما به نور بیشتر خواهد شد لذا از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خودداری نمایید و از کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید.
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران