مقالات روانشناسی

اضطراب پنهان

1

اضطراب پنهان

اضطراب پنهان

همه ی افراد اضطراب را در موقعیت های مختلف، کمابیش تجربه می کنند و اضطراب پاسخ طبیعی سیستم دفاعی بدن به برخی شرایط و اتفاقات قریب الوقوع است. بنابراین تجربه ی آن در شرایط واقعی موضوعی کاملا طبیعی است؛ اما اگر میزان اضطراب یک فرد غیرمتعارف و مبهم باشد موضوعی است که نیاز به بررسی و درمان دارد.

کنترل اضطراب پنهان

برای شرکت در تست اضطراب بک کلیک کنید

اضطراب پنهان زمانی به عنوان یک بیماری شناخته می شود که از حدود طبیعی خارج شده و بر عملکرد مفید و روزانه ی فرد تاثیر بگذارد و نیازمند رسیدگی و چاره جویی است. اضطراب به احساس دلشوره مبهم و ناخوشایند گفته می شود که منشا آن مشخص و شناخته شده نیست و باعث حس درماندگی و برانگیختگی جسمی می شود. گاهی اضطراب به دلیل تجربه ی مجدد موقعیت های نگران کننده و آسیب رسان گذشته به وجود می آید. تجربه احساس اضطراب و نگرانی به شکل معمول آن طبیعی است، اما زمانی که اضطراب شدید و مزمن می شود می تواند سلامت روان و عمکرد او را کاهش دهد.

پس زمانی که احساس کردید دچار دلشوره واسترس بی دلیل شدید بدانید دارای اضطراب پنهان هستید. اما بهتر است نشانه های آن را نیز با هم مرور کنیم.

نشانه های اضطراب پنهان

دلیل اضطراب خود را نمی دانید!

شاید این نکته کمی عجیب باشد؛‌اما افرادی که دچار اضطراب پنهان هستند اصلا نمی توانند دلیل خاصی برای این موضوع داشته باشند . برای مثال گاهی مشاهده می کنیم فردی به دلیل امتحانات یا شرکت در یک سمینار یا مصاحبه شغلی و… دچار اضطراب می شود . این موضوع کاملا طبیعی است و گاهی باعث پیشرفت انسان نیز می شود و دارای دلایلی است . اما اینکه شب هنگام خواب و یا صبح هنگام بیدارشدن و در بیشتر ساعات روز دچار استرس هستید نشان می دهد که باید برای درمان اضطراب پنهان خود به روانشناس متخصص مراجعه کرده و مطمئن شوید که با درمان می توانید این موضوع را حل کنید.

ناخن هایتان را می جوید

اضطراب حسی از فشار ایجاد می کند که باید تخلیه شود. این فشار باعث بروز رفتارهای اضطرابی زیادی می شود. رفتارهایی مثل جویدن ناخن، گاز گرفتن لب یا پیچاندن موها دور انگشتان، نشان دهنده اضطراب درونی ای هستند که ناخودآگاه ما سعی دارد از آن خلاص شود.

به کارهای تکراری علاقه مندید!

بیشتر اوقات افرادی که دچار اضطراب پنهان هستند تلاش می کنند که در کارها تنوع کمتری داشته باشند برای مثال هر روز صبح صبحانه تکراری می خورید و تنوع در صبحانه نیز می تواند شما را عصبی کند و یا برای رسیدن به یک مقصد حاضرهستید فقط و فقط یک راه را امتحان کنید و حاضر به انتخاب یک راه نزدیک تر (عوض کردن راه ) نیستید و نمی خواهید تغییری در روند گذشته بدهید .

خودتان را ملزم به فهرست کردن کارها می کنید!

اشتباه نکنید . فهرست کردن وظایف و کارهایی که در طول روز باید انجام دهید مشکلی نیست و باعث پیشرفت شما در کارها و زندگی می شود . اما اگر شما کارها را فهرست می کنید و برای آنکه بعد از انجام وظایف خود ؛ روی آن ها خط بزنید ؛ خود را ملزم به انجام این روتین کرده واگر یک کار را انجام ندهید حسابی خودتان را سرزنش می کنید ؛ پس ممکن است دچار اضطراب پنهان باشید و برای درمان اضطراب خود نیزباید فکری کنید.

تمام شب را بیدار می مانید

عوامل زیادی هستند که باعث بی خوابی می شوند، اما اضطراب به طور قطع یکی از عمده ترین آن ها است. کسانی که دائماً نگران چیزی هستند، کشمکش های درونی دارند و نمی توانند ذهن خود را آرام کنند، دچار اضطراب پنهان هستند.

برای هر کاری مشورت می کنید.

شما ممکن به دلیل اعتماد به نفس کم و عزت نفس پایین این کار را انجام دهید. اما مشورت کردن برای هر کاری از انتخاب لباس گرفته تا پختن غذا و … می تواند نشان دهنده اضطراب پنهان نیز باشد.

همه چیز را چند بار چک می کنید!

هنگامی که قصد دارید منزل را ترک کنید شاید این اتفاق بیفتد که دو الی سه بار برگردید و همه چیز را چک کنید .تا از خاموش بودن چراغ ها و در برق نماندن اتو و… مطمئن شوید. اگر فرد فراموشکاری هستید یک بار چک کردن مشکلی به وجود نمی آورد اما اگر روزی چند دفعه این کار را تکرار می کنید دچار اضطراب پنهان هستید و سعی کنید برای درمان اضطراب خود اقدام کنید.

قبل از زنگ خوردن ساعت بیدار می شوید

وقتی کسی هر روز صبح خیلی زودتر از زمانی که باید بیدار می شود به این حالت بی خوابی ناشی از عدم تداوم خواب گفته می شود. این می تواند مساله ی رایجی باشد چون بعضی از ما در واقع به خواب کمتری نیاز داریم. در عین حال، این مساله می تواند نشان دهنده ی اضطراب روانی ای باشد که وقتی وقایع زندگی آزارمان می دهد به سراغ ما می آید.

کارهایتان را پشت گوش می اندازید

همه ی ما گاهی به خاطر تنبلی بعضی از وظایف مان را پشت گوش می اندازیم، اما این کار برای کسانی که درگیر اضطراب هستند تبدیل به یک عادت می شود. این افراد با طفره رفتن از انجام کارهایشان خود را توجیه می کنند که با این کار همه چیز خود به خود می گذرد و تمام می شود، در حالی که دلیل اصلی این رفتار آن ها ترس از انجام اشتباه کارها یا حتی شکست خوردن در آن ها است.

نزدیک به در خروجی می نشینید

افراد مضطرب و نگران معمولا در هر مکانی در نزدیکی در خروجی می نشینند چون با این کار در عین حال که در میان مردم حضور دارند، احساس نمی کنند در تنگنا قرار گرفته اند. اما به این مساله نباید بی توجه باشید چون نشانه ای از اضطراب است و می تواند به سادگی تبدیل به یک اختلال جدی به نام ترس از فضای بسته شود.

به خانه برمی گردید تا دوباره همه چیز را چک کنید

این عادت مخرب ارتباط زیادی با اختلال وسواس فکری-عملی دارد چون ویژگی هایی از وسواس را هم دارد. اگر آدم فراموشکاری هستید ایرادی ندارد به خانه برگردید تا دوباره چک کنید که اتو در برق نمانده، چراغ ها خاموش هستند یا در یخچال باز نمانده. اما اگر در ذهن تان دائماً وقوع بدترین اتفاق ممکن را تصور می کنید، این مساله می تواند نشانه ی وجود اضطراب در شما باشد.

دلایل استرس پنهان

خیلی از افراد یا می‌ترسند یا تمایلی ندارند دلایل پنهانی استرس و رنج و ناراحتی‌شان را بیابند. بخشی از آن به این دلیل است که این موضوع همیشه روشن نیست. برای نمونه، افسردگی دلایل ناقص و به‌‌هم‌مرتبط زیادی دارد، از آسیب‌پذیری‌های ژنتیکی و واکنش خودایمنی التهابی گرفته تا نشخوار فکر و عوامل اجتماعی استرس‌زا. پس درک کامل تمامی دلایل پنهان استرس که باعث ناراحتی و عذاب شما شده‌اند کار آسانی نیست. برای سنجش میزان افسردگی و استرس خود در تست نئو فرم بلند یا تست ام ام پی آی (MMPI) شرکت کنید

اما برای خیلی از ما، با وجود این پیچیدگی‌ها، حداقل چند دلیل واضح برای استرس وجود دارد که می‌توانیم روی آنها کار کنیم.

چند دلیل آشکار استرس

  • افسردگی یا اضطراب (ورزش منظم تقریبا برای همه افرادی که افسردگی یا اضطراب دارند مفید است)؛
  • منفی‌بافی‌های ذهنی (افزایش اعتماد به نفس برای بسیاری از افرادی که صحبت‌های ذهنی بیمارگونه دارند مفید است)؛
  • مشکل در مهار احساسات (عادات خواب خوب و منظم برای خیلی از افرادی که با مهار احساساتشان مشکل دارند مفید است)؛
  • مشکل در عزاداری‌های حل‌نشده (حرف‌زدن با مشاور تقریبا برای همه افرادی که با عزاداری‌های حل‌نشده مشکل دارند مفید است)؛
  • خشم (تمرین‌های منظم آگاهی و حضور در لحظه برای بسیاری از افرادی که مشکلات خشم دارند مفید است).

دشواری رفع دلایل استرس پنهان

نکته اینجاست که راه‌های منطقی زیادی برای رفع دلایل پنهانی استرس و درد درونی وجود دارد، اما مشکل اینجاست که سخت‌اند:

  • پنج روز در هفته ورزش کردن، در طول ماه، احتمالا دشوار است، مخصوصا اگر محدودیت‌های محیطی و فیزیکی داشته باشید.
  • تغییر عادات صحبت‌های منفی درونی به تلاش و صبر و خودآگاهی بسیاری نیاز دارد؛
  • تغییر عادات خواب یعنی باید از مهمانی‌های شبانه، آخرین قسمت سریالی که دوست‌ دارید یا خوش‌گذرانی آخر هفته با دوستانتان بگذرید.
  • پس چالش‌های زیادی وجود دارند؛ اما اینکه چطور به این چالش‌ها پاسخ می‌دهیم مهم است.

تحمل و درمان علائم استرس پنهان

  • برای خیلی از افراد، چالش برطرف‌کردن دلایل پنهانی استرس خیلی دشوار است و بنابراین آنها به مکانیزم‌های تحمل و درمان علائم آن روی می‌آورند، برای نمونه:
  • فردی که اختلال اضطراب اجتماعی دارد، از بیرون‌رفتن اجتناب می‌کند تا نگران نباشد که دیگران درباره‌اش چگونه فکر می‌کنند؛
  • فردی که مشکلات خشم دارد یک ساعت و نیم با دوستانش درباره اینکه رئیسش چه آدم بدی است صحبت می‌کند، چون این کار خیلی آسان‌تر از تفکر درونی است.
  • همه اینها در لحظه، حس خوبی به شما می‌دهند، اما در نهایت فقط حواستان را پرت می‌کنند، که در نتیجه‌اش وقت و انرژی کمتری برای مقابله با دلایل پنهانی استرس خواهید داشت. یکی از این عادات رایج حواس پرتی که همه‌مان دچارش می‌شویم مشغله است، که یکی از عوارض‌ جانبی‌اش استرس مزمن است. فرقی نمی‌کند مشکلتان چه باشد، به هر حال بالاخره باید امثال این کارهای سخت را بپذیرید و با دلایل پنهانی استرستان مقابله کنید. اگر بازهم مقاومت کنید و نخواهید زیر بار بروید، حالتان بدتر خواهد شد و احساس بدتری به خودتان خواهید داشت.
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران