مقالات روانشناسی

آزمون شخصیتی DISC

1

آزمون شخصیتی DISC

تست دیسک یا DiSC یکی از تست های شخصیت شناسی است. ارزیابی DiSC که توسط Wiley منتشر شده ، ابزاری غیر قضاوت کننده است که برای بحث در مورد تفاوت های رفتاری افراد استفاده می شود. اگر از DiSC استفاده می کنید ، از شما خواسته می شود مجموعه ای از سوالات را که گزارش مفصلی درباره شخصیت و رفتار شما ارائه می دهد، تکمیل کنید. همچنین می توانید نکاتی را در رابطه با کار کردن با سایر افراد در سبکهای دیگر دریافت کنید. مدل دیسک یکی از مدل های شخصیت است که روانشناسی شخصیت افراد را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد.

تیپ نمای شخصیتی تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) معیاری است برای شناختن و رمزگشایی کردن از رفتار افراد و پیش‌بینی رفتارهایی که به‌طور معمول از آنها مشاهده می‌شود. این مدل کمک می‌کند که با افراد متفاوت در موقعیت‌های گوناگون موثر و موفقیت‌آمیز تعامل نماییم.

شناخت رفتار و تحلیل آن، اولین قدم جهت شناخت خود و شناخت دیگران می‌باشد. اگر به‌دنبال بهبود ارتباطات میان‌فردی در سازمان هستیم؛ باید به افراد کمک کنیم که خود را بشناسند و تعریف درستی از ویژگی‌های رفتاری خود داشته باشند، نقاط قوت و قابل بهبود خود را در حوزه رفتار بدانند و در ارتباط با دیگران نیز توانایی شناخت ویژگی های رفتاری مخاطب را داشته باشند، همچنین دلایل رفتار دیگران را درک نمایند و توانایی مطابقت مدل رفتاری خود با دیگران را داشته باشند. این فرایند جزء پیچیده‌ترین و سخت‌ترین قسمت ارتباط است و دلیل آن پیچیده‌بودن انسان است.

مدل جهانی دیسک DISC در دنیا به‌عنوان یکی از معتبرترین ابزارهای ارزیابی، بهبود و توسعه منابع انسانی شناخته می شود. بسیاری از سازمان‌ها از این ابزار برای توسعه سازمانی، طراحی و تیم‌سازی موفق، افزایش بهره وری کارکنان، بهبود کیفیت محیط کار، کاهش استرس در محیط کار، ارتباطات اثربخش سازمانی، مدیریت تعارضات در محیط کار و بسیاری از مقاصد فردی و سازمانی دیگر استفاده می‌نمایند.

براساس این مدل ویژگی غالب شخصیتی افراد در قالب 4 بُعد D، I، S و C توضیح داده می‌شود. سپس براساس این چهار بعد پروفایل و نمودار شخصیتی شما تشریح می گردد و از نقاط قوت و ضعف خود نیز آگاه می‌شوید و پیشنهاداتی در جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت به شما داده می‌شود. در این مطلب تمامی تیپ های شخصیتی تست شخصیت شناسی دیسک (DISC) را از تمامی جنبه‌های رفتاری و شخصیتی در زندگی شخصی و حرفه‌ای مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم.

نمایه های DiSC به شما و تیم شما کمک می کند تا بتوانید:

  • خودشناسی خود را افزایش دهید: چگونه به تضاد ها و درگیری ها پاسخ می دهید ، چه چیزی به شما انگیزه می دهد ، چه عواملی باعث استرس شما می شود و چگونه مشکلات را حل می کنید.
  • روابط کاری را با شناخت نیاز های ارتباطی اعضای تیم بهبود ببخشید.
  • کار بهتر تیمی را تسهیل کرده و تضاد های سازنده و موثر را بیاموزید.
  • مهارت های فروش قوی تری را با شناسایی و پاسخ دادن به سبک های مختلف مشتری ایجاد کنید.
  • با درک شرایط و اولویت های کارمندان و اعضای تیم ، مدیریت موثرتری داشته باشید.

تیپ‌های شخصیتی تست دیسک

آزمون دیسک از 2 محور و 4 ربع تشکیل شده است. هرکدام از این ربع‌ها، نوع رفتاری خاص خود را دارند. افرادی که در یک ربع مشخص قرار می‌گیرند، تمایل دارند تا با نگرش و رفتار معینی مشکلات را حل کرده، تصمیم گرفته و ارتباط برقرار کنند. در جدول زیر، به‌طور مختصر رفتار 15 تیپ شخصیتی تست دیسک آورده شده است:

تیپ شخصیتینوع رفتارآنچه که از بقیه انتظار دارندآنچه که از شغلشان انتظار دارند
D (سلطه‌گر)

خودمدار، مصمم، خودرای، قوی و بااراده هستند. بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه گوش کنند.

با آنها رک باشند، به آنها احترام بگذارند، اجازه دهند که آنها را رهبری کرده و  مستقل باشند.

قدرت و اعتبار داشته و چالش‌برانگیز باشد.
I   (متقاعدکننده)

متقاعدکننده، باسیاست و پرتحرک هستند. بیشتر صحبت می‌کنند تا اینکه گوش کنند.

با آنها روابط دوستانه داشته باشند، صادق و شوخ‌طبع باشند و به آنها اجازه بروز احساسات بدهند.

محبوبیت داشته باشد، از آنها قدردانی کند و ملموس باشد.
S (باثبات)پرسش‌گر، ثابت‌قدم، مشورتی، صبور، محافظه‌کار و مخالف تغییر هستند.با آنها رفتار آرامی داشته و موافق باشند، از آنها قدردانی کنند و به‌آرامی تغییر کنند.استاندارد و امن باشد، محیطی آرام و وضعی عادی‌ داشته باشد.
C  (وظیفه‌شناس)قانون‌مدار، ساختاریافته، دقیق، محتاط و باسیاست هستند.معاشرتی، دقیق، معتمد و با استانداردهای بالا باشند.

انتظارات روشنی از آنها داشته باشد، اجازه دهد خودمختار، تخصصی و حرفه‌ای باشند

ویژگی های فردی

در تست ای سنج بر اساس مدل 53 حالتی سعی کرده ایم تا علاوه بر ویژگی های کلی مهمترین نقاط قوت و ضعفتان را بررسی نماییم. همچنین در این تست به استرس ها بیشتر پرداخته و آن را در سه وضعیت تحلیل کرده ایم. سپس روابط عاشقانه نیز در دو قسمت یعنی نقاط قوت و نقاط ضعف در روابط آورده شده است.

  • ویژگی های کلی
  • نقاط قوت
  • نقاط ضعف
  • استرس ها
  • روابط عاشقانه
  • انگیزه ها 

آزمون شخصیتی DISC

ابزار شخصیتی DISC چه به عنوان آزمایش قبل از استخدام و چه در تعیین نقش‌های مدیریتی استفاده شود، ابزاری خارق العاده است که می‌تواند در وقت با ارزش صرفه جویی کند.

این ابزار با استفاده از خدمات غربالگری استخدام به انتخاب داوطلبان با بیشترین پتانسیل موفقیت کمک می‌کند، زمینه‌های پیشرفت را با کارمندان موجود شناسایی می‌کند و مدیران را قادر می‌سازد تا به طور موثرتری مربیگری کنند. و کارکنان خود را به سطوح بالاتر کارایی و عملکرد آموزش دهند.

بعلاوه، سازمان‌هایی که ارزیابی DISC را مورد استفاده قرار می‌دهند، اغلب از بهبود ارتباطات، درگیری کمتر، تیم‌های موثرتر با همکاری بیشتر، بهبود عملکرد مالی و موارد دیگر بهره‌مند می‌شوند.

آزمون دیسک با توجه به ویژگی هایی که دارد می تواند به شناخت سریع رفتارهایمان برای تغییر کمک زیادی کند. مهمترین کاربردهای این تست عبارتند از:

  • افزایش خودآگاهی
  • بهبود تیم سازی
  • حل تعارض و مشکلات بین فردی
  • افزایش مدیریت موثر
  • پیدا کردن جایگاه شغلی
  • انتخاب رشته و مسیر حرفه ای
  • توسعه مهارت های فروش

برای شناخت بُعد رفتاری D (تسلط) تست دیسک کلیک کنید

برای شناخت شخصیت خود در تست MBTI رو لینک زیر کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران