مقالات روانشناسی

کاربردهای تست دیسک

1

کاربردهای تست دیسک

مهم‌ترین کاربرد تست دیسک در محل کار و در ارتباط با سازمان است و این کاربرد فقط به بخش استخدام و گسترش منابع انسانی مربوط نمی‌شود، بلکه این تست گسترده‌ای از کاربردها را دارد و می‌توان گفت استفاده از آن به مدیریت بهتر منابع انسانی از جنبه‌های بسیاری کمک می‌کند. زمانی‌که مشکل اصلی سازمان‌ها بهبود ارتباطات و همکاری باشد، این تست می‌تواند سودمندترین ابزار باشد.

تست دیسک یک پرسشنامه روانشناسی در حوزه رفتارشناسی است. تست دیسک را به نام DISC یا پرسشنامه رفتاری دیسک هم معرفی میکنند. تست دیسک یکی از ابزارهای جدید در حوزه روانشناسی است. تست دیسک با گزارش کامل در سایت تست و تایپ یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای تحت وب در ایران است.

آزمون DISC چهار عامل DISC را مشخص می کند که به عنوان تسلط (D)، تاثیر (I)، ثبات (S) و وظیفه شناسی (C) شناخته می شوند. همچنین لازم به ذکر است اشاره شود که ارزیابی و ازمون DISC براساس کار ویلیام مولتون مارستون، روانشناسی که نظریه DISC را ایجاد کرده است، می باشد.

هر فرد ارزش ها، اعتقادات و دیدگاه های خاص خود را دارد. ما ممکن است همیشه با این عقاید موافق نباشیم، اما ابزارهایی وجود دارد که می تواند تعاملات استرس زا را برای افراد آسان تر و کمتر کند. و این مورد به درک و به کارگیری همدلی در رفتار روزمره شما برمی گردد.

دیسک (DISC) ابزاری است که با ایجاد خودشناسی، همدلی ما را افزایش می دهد. همدلی توانایی به اشتراک گذاشتن و درک احساسات شخص دیگر است. به کار بردن همدلی به این معناست که بتوانید دیدگاه فرد دیگری را بدون مشاهدات و دیدگاه های شخصی و قضاوت فرد قبول کنیم. در نهایت باید گفت که سعی کنید در اولین فرصت تست دیسک و انواع مختلف تست شخصیت را انجام دهید تا از شخصیت خود آگاه شوید و درک درستی از ویژگی های شخصیتی خود داشته باشید.

مهم‌ترین کاربرد تست دیسک در محل کار و در ارتباط با سازمان است و این کاربرد فقط به بخش استخدام و گسترش منابع انسانی مربوط نمی‌شود، بلکه این تست گسترده‌ای از کاربردها را دارد و می‌توان گفت استفاده از آن به مدیریت بهتر منابع انسانی از جنبه‌های بسیاری کمک می‌کند. زمانی‌که مشکل اصلی سازمان‌ها بهبود ارتباطات و همکاری باشد، این تست می‌تواند سودمندترین ابزار باشد.

تست دیسک در محل کار

از افزایش فروش گرفته تا تیم‌سازی و رفع تعارضات، بخش‌های متعددی وجود دارد که بتوانیم از تست دیسک در محل کار استفاده کنیم. برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه معرفی می‌کنیم:

تیم‌سازی

یک تیم متشکل از افراد مختلفی است که چندین کار مختلف را در یک فضای مشترک به انجام می‌رسانند و با سبک‌های رفتاری مختلف تعامل دارند. دانستن این‌که اعضای تیم چگونه فکر می‌کنند، چگونه احساس می‌کنند و چگونه کار می‌کنند، منجر به بهبود عملکرد می‌گردد. ارزیابی دیسک به درک بهتر نقاط قوت و ضعف یکدیگر در تییم کمک می‌کند و تصویری کامل از فرهنگ تیم و فرهنگ هر یک از اعضا ارائه می‌دهد.

ارتباطات بهتر

ما تمام روز را صرف تعامل با انواع شخصیت‌های دیسک، چه در خانه و چه در محل کار می‌کنیم. مهارت‌های ارتباطی برای کمک به انتقال پیام و دستیابی به نتایج مطلوب ضروری است. ارزیابی دیسک به تیم‌ها درک درستی از سبک‌های ارتباطی‌ و ترجیحات‌شان می‌دهد. هم‌چنین تست ارزیابی دیسک به کارکنان کمک می‌کند تا سبک ارتباطی خود و نحوه‌ برقراری ارتباط شان با دیگران را بشناسند.

وقتی افراد از تنوع ترجیحات ارتباطی آگاه‌تر شوند، می‌توانند سبک ارتباطی خود را با ترجیحات دیگران تنظیم کنند تا ارتباط سازنده‌تری ایجاد کنند. مهارت‌های ارتباطی موثر به بهبود عملکرد تیم و کاهش تعارضات کمک می‌کند.

بهبود تعاملات

کارکنانی که تنبل، بی‌انگیزه یا بی‌تمرکز هستند، اغلب پایین‌ترین سطح مشارکت را با دیگران دارند. تست دیسک به مدیران و سایر افراد برای ایجاد یک محیط ایده‌آل انگیزه می‌دهد و نکاتی را ارائه می‌دهد که استرس‌های محل کار کاهش پیدا کند. نتایج ارزیابی دیسک به ایجاد یک برنامه رشد عملی کمک می‌کند تا این اطمینان حاصل شود که کارکنان کارهایی را انجام می‌دهند که متناسب با نقاط قوت آن‌هاست و کمترین انرژی و تلاش را از آن‌ها می‌طلبد.

نتایج بدست آمده بینشی را در اختیار مدیران قرار می‌دهد که باید در محیط کار اجرا کنند تا به کارکنان انگیزه بدهد و آن‌ها را در اوج عملکردشان نگه دارد. ارزیابی‌های دیسک علاوه بر تغییر عملکرد فردی در ارتقای بهره‌وری کلی تیم نیز موثر خواهد بود.

رهبری موثر

ارزیابی‌های دیسک به رهبران کسب‌وکارها کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را برای هدایت نتایج و بهبود عملکرد سازمانی در خود تقویت کنند. رهبران با استفاده از این تست روانشناسی می‌توانند سبک رهبری خود را درک کنند و کارکنان‌شان را بشناسند و از طریق این درک، با نقاط قوت خود عمل کنند، وظایف را مطابق با پیشنهادهای دیسک واگذاری کنند و ارتباط موثری با کارکنان‌شان برقرار کنند.

استخدام مناسب‌ترین‌ گزینه‌ها

تست رفتاری دیسک می‌تواند به مدیران منابع انسانی کمک کند تا مناسب‌ترین فرد را برای سمت‌های مختلف انتخاب کنند. این ارزیابی می‌تواند افراد دارای تطابق رفتاری و شغلی را برای یک موقعیت شغلی شناسایی کند. هم‌چنین استخدام کنندگان می‌توانند نقاط ضعف تیم را با استفاده از این ارزیابی‌ها شناسایی کنند و در استخدام‌های جدید به دنبال پوشش آن شکاف‌ها باشند. ارزیابی‌های دیسک به ایجاد یک گروه با طیفی از رفتارهاکمک می‌کند که در نهایت منجر به ایجاد یک گروه منسجم و آینده‌نگر می‌شود.

با استفاده از ارزیابی‌های دیسک مدیران و تیم منابع انسانی اطلاعاتی را به دست می‌آورند که به آن‌ها در تصمیم‌گیری دقیق‌تر و مطمئن‌تر برای استخدام کمک می‌کند. با اطلاعات به دست آمده از ارزیابی‌های دیسک مدیران می‌توانند به کارکنان تازه استخدام شده انگیزه بیشتری بدهند تا سریع‌تر وظایف خود را بر عهده بگیرند.

کاربرد آزمون دیسک disc برای سازمان‌ها

  • استخدام نیروی جدید در سازمان
  • افزایش میزان کارایی افراد و بهبود ارتباطات
  • ارتقای سطح کار تیمی و کاهش تنش‌ها بین اعضای تیم
  • حل‌ و فصل ناسازگاری‌های درون سازمان از راه کشف استعدادها، علایق، خلق و خو و اولویت‌های افراد
  • تعیین استراتژی حرفه‌ای و کارآمد برای حفظ و نگهداری افراد مهم در سازمان
  • بهبود مهارت‌های تعامل با مشتری
  • افزایش مدیریت موثر

کاربرد آزمون دیسک disc برای توسعه فردی

  • تغییر نگرش افراد در برقراری ارتباط با دیگران
  • افزایش خودآگاهی
  • بهبود تیم سازی
  • حل تعارض و مشکلات بین فردی
  • پیدا کردن جایگاه شغلی
  • انتخاب رشته و مسیر حرفه‌ای
  • توسعه مهارت‌های فروش در صورت نیاز
  • ارتقای مهارت مذاکره
  • درون اندیشی و رشد شخصی

کاربردهای تست دیسک در محیط کار:

  • استخدام افراد مناسب
  • قراردادن هر فرد در جای مناسبش
  • درک و ارتباط بهتر با همکاران
  • مدیریت و رهبری افراد
  • برنامه توسعه فردی
  • کوچینگ
  • مدیریت جلسات
  • مذاکره
  • تیم‌سازی
  • حل تعارضات
  • فروش
  • ارتباط با مشتریان
  • و …

استخدام فرد مناسب

یکی از کاربردهای تست دیسک این‌است که فردی را استخدام کنیم که با جایگاه شغلی مورد نظر ما، بیشترین همخوانی را داشته باشد.

چطور؟

فکر کنید احتیاج به یک نیروی تازه برای روابط عمومی سازمان‌تان می‌گردید. از رزومه‌ها تا حدی می‌توان برداشت کرد ولی این ویژگی‌های رفتاری افراد است که حرف آخر را می‌زند. اگر فردی را استخدام کنیم که درونگرا است و یا تمایلی به برقراری ارتباط با دیگران ندارد، کارمان تمام است و باید به فکر نیروی بهتری بگردیم.

قراردادن افراد در جای مناسب خودشان

اما با نیروهایی که داریم و از کارشان راضی نیستیم،‌ چه کنیم؟

حتماً مشکلی هست دیگه. شاید یکی از مشکلات این است که روحیه افراد با کاری که به عهده‌شان گذاشتیم، تناسب کافی ندارد. مثلاً فردی که نیازمند ارتباط با دیگران است را گذاشته‌ایم مسئول انبار.

اینکه هر کسی را در جایگاهی قرار دهیم که هم توانایی انجامش را داشته باشد و هم با روحیه‌اش هماهنگ باشد.

دیسک (disc) این کار را برای ما می‌کند.

درک و ارتباط بهتر با همکاران

یکی از دلایلی که همکاران یک مجموعه با هم به مشکل می‌خورند، ناتوانی آنها در درک متقابل از یکدیگر است.

ولی اگر من بدانم که خودم و همکارم، هرکدام چه ویژگی‌های رفتاری‌ای داریم، بهتر می‌توانیم با هم کنار بیاییم.

مدیریت و رهبری افراد

به عنوان مدیر یا رهبر سازمانی، باید کارهای مهم را به کسی واگذار کنیم که توانایی انجامش را داشته باشد.

تصور کنید چه افتضاحی به بار می‌آید اگر یک مذاکره مهم را به فردی ترسو واگذار کنیم.

توسط دیسک می‌توانیم ویژگی افراد را شناسایی کرده و بر حسب آنها، مسئولیت‌های مهم را به ایشان واگذار کنیم.

برنامه توسعه فردی + کوچینگ افراد

برنامه توسعه فردی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. اگر قرار است به‌عنوان یک رهبر یا مدیر منابع انسانی، به فکر توسعه افراد سازمان باشیم، باید بدانیم که هرکدام در چه حال و هوایی هستند و چه نیازی دارند. نمی‌توان به کسی که خوش ارتباط است، پیشنهاد دهیم ارتباطاتش را بیشتر کند. خودش بلد است! ولی احتمالاً در مدیریت زمان مشکل دارد و از این بخش ضربه می‌خورد. پس با شناخت خوبی که از او داریم، برنامه منحصر به فردش را پیشنهاد می‌دهیم.

مذاکره و مدیریت جلسات

اگر در جلسات شما، همه فقط اهل حرف‌زدن و پرزنت کردن باشند، پس چه کسی باید کار را جمع کند؟ اگر همه اهل ریزبینی و محاسبات جزئی‌ترین چیزها هستند، پس چه کسی باید کار را جلو ببرد؟

دیسک کمک می‌کند با شناختی که از افراد به دست می‌آید، افراد مناسبی را در تیم مذاکره داشته باشیم.

تیم‌سازی

تیم خوب، تیمی است که افرادی با ویژگی‌های مختلف در خودش داشته باشد. همانطور که به مدیری قاطع در تیم نیاز داریم، به کسی هم نیاز داریم که ایده‌ها را به خوبی با دیگران در میان بگذارد. به کسی نیاز داریم که کارهای تدارکاتی را انجام دهد و همینطور کسی که جزئیات را به دقت بررسی کند.

دیسک، ابزاری حرفه‌ای است که به کمک آن می‌توان تیم‌هایی حرفه‌ای و کاملتر ساخت.

حل تعارضات

در تعارضاتی که بین افراد سازمانی به وجود می‌آید، دیسک به ما کمک می‌کند نیازها، طرز فکر و شیوه بیان طرفین را بهتر متوجه شویم و به همین خاطر، بهتر بتوانیم تعارضات بین افراد را برطرف کنیم.

فروش

هر شخص، سبک رفتاری خودش را دارد. اگر به یک فرد ریزبین و دقیق، از زیبایی ظاهری محصول بگویید، قانع نمی‌شود. او به دنبال ویژگی‌های فنی و دقیق محصول است.

به کسی هم که دنبال یک محصول زیباست، نباید زیاد از ویژگی‌های فنی گفت.

دیسک می‌تواند کمک کند تا فروش بهتری داشته باشیم.

ارتباط با مشتریان

بعد از فروش هم باید هوای مشتریان را داشت. یکی دوست دارد با او بصورت رودررو صحبت شود. یکی تلفنی. یکی بصورت ایمیلی. اگر بخواهیم با همه به یک شکل برخورد کنیم، همه را از خودمان ناراضی خواهیم کرد.

یکی از کاربردهای دیسک این است که متوجه شویم هرکدام از مشتری‌هایمان چه ویژگی‌هایی دارند و بر همان اساس، با آنها برخورد می‌کنیم.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران