مقالات روانشناسی

علائم بیماری آلزایمر

1

علائم بیماری آلزایمر

آلزایمر چیست؟

بدون شک، نام بیماری آلزایمر را بارها و بارها شنیده اید و کم و بیش با این نوع از اختلال سیستم عصبی آشنا هستید. همانطور که می دانید، این مغز انسان است که دستور تمام اعمال ارادی و غیر ارادی را به سایر قسمت های بدن او صادر می کند. بنابراین چنانچه مغز به هر دلیلی عملکرد صحیحی نداشته باشد رفتار فرد، اعمالی که انجام می دهد و همچنین توانایی های ذهنی وی نیز دچار مشکل خواهند شد.

یکی از این مشکلات شایع، زوال عقل و ایجاد اختلال ذهنی و فکری است که در اصطلاح به آن آلزایمر یا همان بیماری فراموشی گفته می شود. فرد مبتلا به این بیماری در ابتدا حافظه موقت و کوتاه مدت خود را از دست می دهد. اما به تدریج با پیشرفت بیماری، حافظه بلند مدت و تمام خاطرات گذشته او نیز از بین خواهد رفت.

علائم بیماری آلزایمر

مهمترین گامی که می توانید در جهت شناسایی و سپس درمان یک بیماری بردارید، آشنایی با علایم و نشانه های آن بیماری است. درد جسمانی بارزترین و ساده ترین علامت است. اما بسیاری از بیماری ها همچون آلزایمر این زنگ خطر را ندارند و از این رو، تشخیص آنها کمی دشوارتر بوده و زمان بیشتری را می طلبد.

اما نگران نباشید. ما در اینجا متداول ترین علائم این بیماری را معرفی می کنیم. به موارد زیر دقت کنید و این علائم را جدی بگیرید :

کاهش حافظه

یکی از اولین و بارزترین نشانه های بیماری آلزایمر، کاهش قدرت حافظه و فراموشی های پی در پی می باشد. بنابراین اگر به تازگی مدام دچار فراموشی می شوید، بارها و بارها درباره یک موضوع خاص پرسش می کنید، بدون کمک نزدیکان خود و یا مراجعه به دفتر یادداشتتان نمی توانید موضوعی را به خاطر بیاورید بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

البته این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که گاه ممکن است مشغله های روزمره، استرس، عجله و… موجب شوند چیزی را فراموش کنید. این امر کاملا عادی است. برای مثال امکان دارد چیزی را در خانه جا گذاشته و یا یادتان برود که وسیله ای را در کجا قرار داده اید. بنابراین قبل از هر گونه نگرانی به بررسی موارد بعدی بپردازید.

کاهش قدرت تکلم

حتی یک سخنران با تجربه هم گاه ممکن است کلمه ای مناسب برای کامل کردن جمله خود پیدا نکند. بنابراین، این یک امر طبیعی است که برخی از اوقات، نتوانید جمله ای را آن طور که می خواهید بیان کنید و یا کلماتی را که قبلا با خود تمرین کرده بودید، در یک جمع پر از استرس به طور کلی فراموش کنید.

اما چنانچه کاهش قدرت تکلم در اثر بیماری آلزایمر ایجاد شود، این افراد حتی ساده ترین کلمات و یا جملات محاوره ای را نیز فراموش می کنند و گاها از کلمات نامربوط استفاده کرده و یا در ادا کردن و تلفظ آنها نیز دچار مشکل می شوند.

فراموش کردن مکان و زمان

به جرات می توان گفت که تمام آدم های روی کره زمین، برای یک بار هم که شده، فراموش کرده اند که چندمین روز از ماه و کدام روز هفته است. و افراد زیادی هم آدرس مکانی را که سال ها پیش به آنجا رفته بودند، فراموش می کنند. بنابراین زمانی که می گوییم، فراموش کردن مکان و زمان یکی از علائم بیماری آلزایمر است، مطمئن باشید که منظورمان چنین مواردی نیست.

بلکه، چنین افرادی، به طور کامل تشخیص نمی دهند که در کدام روز، ماه، و حتی فصل از سال قرار دارند. قدرت تشخیص ساعات شبانه روز را ندارند. شاید با عجله به سمت یک مکان خاص بروند. اما اگر در همان لحظه از آنها بپرسید که در آنجا چه می کنند و مقصد بعدیشان کجاست، پاسخ مشخصی نخواهند داشت.

از دست دادن قدرت تشخیص

کاهش توانایی تصمیم گیری، علی الخصوص برای افراد با تجربه که نه تنها همیشه در اتخاذ تصمیم خود راسخ بوده اند بلکه مشاورات راهگشایی در اختیار افراد جوان تر قرار می داده اند، امری هشدار دهنده است.

تغییر غیر طبیعی عادات، رفتارها و روحیات

شخصی که همیشه تمیز و مرتب بوده، حالا دیگر حوصله حمام گرفتن و یا حتی مسواک زدن را هم ندارد. فردی که قبلا بسیار مهربان و مدارا بوده است، اکنون برای هر امری و در هر شرایطی سخت گیری می کند. شخصی که عاشق مسافرت بوده، حالا خانه نشین شده است. چنین افرادی که عادات دیرینه خود را ترک کرده اند، رفتارهای غیر طبیعی دارند، افسرده شده اند و… دچار مشکلات مغزی شده اند. حتما سایر علائم آلزایمر را نیز در آنها بررسی کنید.

گم کردن مکرر اشیا

اگر شخصی در طول روز، چندین بار عینک، کتاب، لباس و هر وسیله دیگری را گم می کند به احتمال زیاد ممکن است دچار بیمار آلزایمر شده باشد.

عدم تشخیص تصاویر

قرار نیست ما همه انسان ها را بشناسیم و یا با مشاهده تصویر هر یک از مکان های معروف، آن را تشخیص دهیم. اما اینکه شخصی قیافه فرزند یا نوه خود را نشناسد و یا قدرت تشخیص پیش پا افتاده ترین تصاویر را هم نداشته باشد به احتمال قریب به یقین دچار بیماری آلزایمر می باشد.

سخت شدن کارهای روزمره

از علائم دیگر آلزایمر این است که دیگر نمی توانید کارهایی همچون آشپزی، خرید، کارهای هنری و… که هر روز بدون ایراد انجام می دادید را به درستی انجام دهید.

علل بروز بیماری آلزایمر

افزایش سن: تحلیل رفتن قوای جسمانی و پیدایش ضعف در بسیاری از قسمت های بدن امری بدیهی و کاملا مشهود است. به طور حتم، این عامل می تواند بر روی قوای عقلانی نیز موثر باشد. به همین دلیل بیماری آلزایمر معمولا در سنین بالا خود را نشان می دهد. به طوری که بیش از نود درصد مبتلایان به این بیماری بالای 65 سال سن دارند.

ژنتیک: یکی از عوامل دخیل در بروز بیماری آلزایمر، ژنتیک می باشد. هر چند که عوامل محیطی و سبک زندگی نیز تاثیر بسیار زیادی در این امر دارند اما در هر حال، تحقیقات به عمل آمده در این باب می تواند کمک شایانی به پیشگیری از زوال عقل کند. جالب است بدانید که دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که سن ابتلا به این بیماری در اغلب موارد برای والدین و فرزندان یکسان بوده است.

بیماری های قلبی و عروقی: مشکلات قلبی و عروقی رابطه مستقیم با بروز بیماری آلزایمر در آینده دارند و به احتمال زیاد در طی ده سال منجر به انسداد عروق مغزی و ایجاد اختلالات شناختی خواهند شد. برای آگاهی بیشتر، مقاله سکته قلبی چیست را مطالعه بفرمایید.

وارد شدن ضربه به سر: وارد شدن ضربه ناگهانی به سر می تواند موجب از دست دادن حافظه و ابتلا به بیماری فراموشی گردد.

رژیم غذایی: رژیم غذایی نامناسب و مصرف بیش از حد نمک، کربوهیدرات ها و چربی در طول روز موجب بروز بسیاری از بیماری ها از جمله زوال عقل می شود. بالعکس، اصلاح رژیم غذایی، مصرف به اندازه انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آنتی اکسیدان ها، امگا3 و ویتامین ب به میزان زیادی در پیشگیری از این امر موثر است.

فعالیت بدنی: از جمله تاثیرگذارترین عوامل بروز آلزایمر، کم تحرکی و عدم وجود فعالیت بدنی در میانسالی است. به طوری که به جرات می توان گفت که تاثیر این عامل حتی بسیار بیشتر از عامل ژنتیک می باشد. بنابراین به شدت توصیه می کنیم، در تمامی سنین، ورزش کردن و تحرک داشتن را جدی بگیرید.

مصرف الکل و دخانیات: از بین رفتن سلول های مغزی و ایجاد اختلال در عملکرد صحیح مغز در اثر مصرف الکل امری کاملا بدیهی و اثبات شده است. در ضمن مصرف مداوم دخانیات نیز منجر به کاهش خون رسانی به مغز و تحلیل سلول های عصبی و در نهایت زوال عقل می گردد.

استرس و اضطراب: عامل بروز بیماری فراموشی، پروتئینی به نام بتا آمیلوئید در مغز است. از سویی، استرس و اضطراب منجر به تولید این ماده شده و در حقیقت رابطه مستقیم با بروز علائم آلزایمر دارد.

جلوگیری از بروز آلزایمر

با برخی از مهمترین علل بروز بیماری آلزایمر آشنا شدید. بنابراین اکنون به راحتی می توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود، به پیشگیری از این بیماری و مبارزه با آن بپردازید. بنابراین با توجه به نکاتی که در بالا ذکر کردیم باید بگوییم برای آنکه که مبتلا به بیماری آلزایمر نشوید:

  • ورزش کنید.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • وزن خود را در حالت ایده آل نگه دارید.
  • به یک زبانه بودن بسنده نکنید و به زبان های متعدد بپردازید.
  • از مصرف الکل و دخانیات خودداری فرمایید.
  • همواره شاد باشید و استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

پرستاری از سالمند مبتلا به آلزایمر

همه سالمندان نیاز به توجه و مراقبت دارند. اما پرستاری از سالمند مبتلا به آلزایمر نیاز به صبر و حوصله و صد البته، تخصص بیشتری دارد. به همین دلیل، استفاده از تجربیات یک پرستار سالمند بسیار توصیه می شود. اگر پدر، مادر، پدربزرگ و یا مادربزرگ پیر شما که تا مدتی پیش با انرژی مضاعف، تمام تلاش خود را جهت رفاه حال فرزندان خود می کرده، اکنون از بیماری آلزایمر رنج می برد لازم است تمام توان خود را جهت تامین آرامش و آسایش ایشان بکنید. چنانچه نیاز به پرستاران متخصص و کاربلد دارید پیشنهاد می کنیم از خدمات شرکت ما بهره مند شوید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران