مقالات روانشناسی

دارو کلونازپام

1

دارو کلونازپام

توجه: این مقاله صرفا جهت افزایش اطلاعات شما در رابطه با این قرص ترجمه و گرد آوری شده است, بدون تجویز پزشک از این دارو استفاده نکنید.

کلونازپام چیست؟

قرص کلونازپام یک خواب آور قوی محسوب می شود و جزء داروهای ضد تشنج طبقه بندی می شود. کلونازپام یکی از قوی ترین داروهای خواب آور که خواب عمیق ایجاد می کند و در عین حال وابستگی بیشتری نسبت به بقیه داروهای هم گروه خود دارد. بر خلاف آلپرازولام و نیترازپام که نیمه عمر کوتاهی دارند، ماندگاری کلونازپام در خون بیشتر است و وابستگی شدیدتری ایجاد می کند.
کلونازپام دارویی از دسته ی بنزودیازپین ها (مانند دیازپام) است که در درمان انواع صرع و تشنج در کودکان و بزرگسالان تجویز می شود.
در صورتی که مبتلا به صرع باشید، حتما تاکنون بیهوشی یا ازحال رفتن ناگهانی و یا تشنج را تجربه نموده اید.
تشنج یک حمله ی عصبی ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز است.سدیم والپروات با کاهش فعالیت های الکتریکی غیرطبیعی مغز حملات تشنجی را کنترل می نماید.
عارضه ی تشنج با توجه به اینکه سلول های کدام قسمت از مغز دچار اختلال الکتریکی شده باشد، انواع مختلفی دارد.
علائمی که در مدت تشنج رخ می دهد، می تواند برروی ماهیچه ها، حواس، خلق و خو، احساسات ،تمرکز، هوشیاری و یا ترکیبی از آنها تآثیرگذار باشد.به همین دلیل در درمان بیماری صرع در درجه ی اول پیشگیری و کاهش تعداد دفعات حملات تشنج هدف اصلی می باشد.
کلونازپام با کنترل علائم تشنج، فعالیت الکتریکی سلول های مغز را کنترل می کند و از وقوع تشنج پیشگیری می نماید.این دارو همچنین با شل کردن عضلات منقبض شده در زمان تشنج، کمک به کاهش شدت تشنج نیز می کند.

موارد مصرف کلونازپام چیست؟

همانطور که گفتیم کلونازپام از خانواده بنزودیازپین ها می باشد و با اختلال برروی عملکرد گیرنده ها و انتقال دهنده های مغز باعث ایجاد حالت نشئگی در مصرف کننده می شود و به همین منظور مصرف کنندگان حالت سرخوشی را تجربه میکنند.
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف کلونازپام تنها تحت نظر پزشک برای مصرف کننده عوارضی ندارد و مصرف خارج از دستور پزشک آن عوارض جبران ناپذیری بر مصرف کننده خواهد داشت که در ادامه به معرفی برخی از این عوارض خواهیم پرداخت.

عوارض قرص کلونازپام

هر دارویی در کنار فوایدی که در یک بازه زمانی محدود برای بدن دارد، قطعاً عوارضی نیز به همراه دارد. پزشک با علم به عوارض قرص کلونازپام، در صورت لزوم برای یک دوره درمانی کوتاه اقدام به تجویز این دارو می‌کند. بیمار باید دارو را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کند و در پایان دوره درمان از مصرف کلونازپام بدون اطلاع پزشک خودداری کند.

عوارض مصرف کلونازپام می‌‌تواند در افراد مختلف به گونه‌ای متفاوت بروز کند، در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عوارض قرص کلونازپام دارید، حتماً مقاله «عوارض قرص کلونازپام» را در همین سایت مطالعه کنید. در زیر عوارض شایع آن به صورت مختصر نام برده شده است:

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • از دست دادن هوشیاری
  • تاری دید
  • افزایش بزاق دهان
  • اختلال در میل جنسی
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • تکرر ادرار
  • اختلال حافظه

آیا کلونازپام اعتیادآور است؟

بسیاری از مصرف‌کنندگان این دارو در جلسات مشاوره از ما می‌پرسند که آیا کلونازپام اعتیاد‌آور است؟ بله، در صورت مصرف بیش از حد کلونازپام یا مصرف مداوم دارو در طولانی مدت، کلونازپام به شدت اعتیادآور است و ایجاد وابستگی می‌کند. متاسفانه اغلب مصرف‌کنندگان کلونازپام پیش از مصرف آن اطلاعی از اعتیادآور بودن این قرص نداشته‌اند. به دلیل اثرات آرام‌بخش این دارو در بدن، ممکن است افراد برای بهتر شدن حال خود و بدون توجه به دوز تجویز شده توسط پزشک، اقدام به مصرف بیش از حد دارو کنند که در نهایت منجر به اعتیاد کلونازپام می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که اگر کلونازپام را برای مدت کوتاهی مصرف کنید (2 تا 4 هفته)، اعتیادآور نخواهد بود. اگر بیش از 2 تا 4 هفته کلونازپام مصرف کنید، باید قبل از قطع مصرف به تدریج دوز دارو کاهش یابد.

موارد احتیاط و منع مصرف کلونازپام:

در طول مصرف این دارو، برای بررسی پیشرفت درمان حتما به طور منظم به پزشک مراجعه کنید.
در صورتی که این دارو به مدت طولانی و با مقدار زیاد مصرف شود ممکن است اعتیاد و وابستگی به دارو ایجاد شود که این علائم شامل میل زیاد به مصرف دارو و افزایش دوز دارو می باشد.
در صورت وابستگی جسمی یا روانی به این دارو و به منظور ترک آن حتما به کلینیک ترک اعتیاد مراجعه نمایید و خودسرانه اقدام به قطع مصرف آن نکنید.
ترک کلونازپام باید تحت نظر متخصصین و مشاورین انجام بگیرد زیرا قطع ناگهانی و خودسرانه این دارو سبب بروز حملات شدید، تشنج و صرع مداوم می گردد.

مقدار استاندارد مصرف کلونازپام چقدر است؟

برای کنترل تشنج در بزرگ‌سالان، مقدار اولیه، روزانه 1٫5 میلی‌گرم در 3 نوبت جداگانه است. این مقدار، هر سه روز یک‌بار، 0٫5 تا 1 میلی‌گرم افزایش می‌یابد، تا زمانی که تشنج کنترل شده، یا عوارض جانبی اجازه افزایش بیشتر را ندهند. توجه داشته باشید که حداکثر مقدار مصرف، روزی 20 میلی‌گرم است. مقدار اولیه برای اختلال هراس، دوبار در روز، و هر بار 0٫25 میلی‌گرم است. پس از سه روز، این مقدار می‌تواند به 1 میلی‌گرم افزایش پیدا کند.

خطرات و عوارض ترک ناگهانی کلونازپام

ترک کلونازپام باید حتما در مرکز ترک اعتیاد تحت نظر روانشناسان و روانپزشکان انجام بگیرد چرا که ترک غیراصولی آن باعث بروز علائم آزاردهنده و مخربی برروی فرد میشود که موارد زیر تنها موارد انگشت شماری از عوارض ترک غیراصولی این دارو می باشد:

  • تشنج
  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • بی خوابی
  • رعشه و تشنج
  • حملات پنیک
  • لرزش و گرفتگی عضلات معده و شکم

قطع ناگهانی مصرف کلونازپام با توجه به علائم شدیدی که به همراه دارد، بسیار خطرناک است. به همین منظور است که توصیه میکنیم تا برای ترک کلونازپام به کلینیک ترک اعتیاد آکسون مراجعه نمایید تا تمامی مراحل درمان و ترک اعتیاد تحت نظر مشاورین روانشناسی و روانپزشکی و مراقبت شبانه روزی پرستاران انجام بگیرد و خطری بیماران را تهدید نکند.

مصرف کلونازپام در زمان بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در زمان بارداری سبب وابستگی جنین به مصرف دارو شده و این وابستگی منجر به بروز عوارض مصرف و اعتیاد در جنین می شود. نکته ای که حتما باید به آن توجه داشته باشید این است که مصرف این دارو در هفته های آخر بارداری سبب اختلال در دمای بدن، مشکلات تنفسی، اختلال در غذا خوردن، گیجی و ضعف ماهیچه ها در نوزاد می شود. به همین جهت بهتر است در زمان بارداری از کلونازپام استفاده نکرده یا در صورت ضرورت تحت نظر پزشک اقدام به مصرف این دارو نمایید.

مصرف در دوران شیردهی

کلونازپام بنابر خواصی که دارد در شیر مادر ترشح می شود و به این طریق به نوزاد منتقل می شود و باعث اعتیاد نوزاد به دارو می شود و استفاده از کلونازپام در زمان شیردهی عوارضی همچون کاهش وزن، گیجی و اختلال در غذا خوردن را برای نوزاد به همراه دارد.

تداخل دارویی کلونازپام

مصرف هم‌زمان داروهای دیگر با این دارو می‌تواند موجب تداخل دارویی کلونازپام شود. مصرف همزمان کلونازپام (بنزودیازپین‌ها) با مواد افیونی یا الکل ممکن است منجر به آرام‌بخشی عمیق، مشکلات تنفسی، اغما و حتی مرگ شود.

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان خودسرانه از داروهای دیگر به طور همزمان استفاده نکنید. بسیار مهم است که اگر از داروهای دیگر و حتی ویتامین‌ها و گیاهان دارویی استفاده می‌کنید حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

داروهای رایج که ممکن است با کلونازپام تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • داروهای ضد اضطراب از جمله سایر بنزودیازپین‌ها، مانند دیازپام و اگزازپام
  • داروهای ضدتشنج مانند فنی توئین
  • داروهای ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین
  • آنتی هیستامین‌هایی که باعث آرامش می شوند، مانند دیفن هیدرامین
  • دولوکستین
  • بازدارنده های مونوآمین اکسیداز مانند سلژیلین، ایزوکارباکسازید یا فنلزین
  • مسکن‌های افیونی مانند اکسی کدون و مورفین
  • شل‌کننده‌های عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین
  • برخی از درمان‌های شیمی درمانی
  • برخی از داروها برای درمان بیماری‌های روانی استفاده می شود، مانند کلوزاپین و تیوریدازین
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران