مقالات روانشناسی

زوج درمانی چیست؟

1

زوج درمانی چیست؟

با زوج درمانی و جزئیات مهم آن آشنا شوید

پایداری یک رابطه عاشقانه دشوار است و نیاز به مهارت دارد . مانند اتومبیل که به طور منظم به تعمیر و نگهداری نیاز دارد و چنانچه مشکلی پیش آمد بهتر است سریعا پیگیری شود تا از عوارض بعدی آن در جاده جلوگیری شود.

جالب است که چقدر آسان و سریع در مورد تعمیر و جلوگیری از مشکلات وسایل نقلیه و خانگی خود خبر داریم اما وقتی صحبت از روابط عاشقانه می شود از اقدامات اولیه آن خودداری می کنیم تا زمانی که اوضاع بسیار جدی شود.

متاسفانه تعدادی از زوجین هنگامی که به این مرحله یعنی نارضایتی طرفین ، روابط ناسازگارانه ، پیوند عاطفی ضعیف و درگیری های شدید می رسند زوج درمانی را امتحان می کنند.

اما این بدان معنا نیست که زوج درمانی می تواند در درمان این مشکلات موثر واقع شود، با این وجود، روشی چالش برانگیز و زمان بر خواهد بود که نیاز به تعهد و تلاش طرفین دارد.

تصورات غلطی راجع به اینکه زوج درمانی و هدف آن چیست وجود دارد . برخی ممکن است تصور کنند که زوج درمانی تنها برای موارد بسیار جدی از جمله خیانت و اعتیاد که بر رابطه تاثیر می گذارد کاربرد دارد و قبل از پایان دادن به این رابطه آن را به عنوان آخرین تلاش تلقی می کنند.

کاربردهای زوج درمانی

همانطور که میدانید زوج درمانی یکی از روش های مدرن برای از بین بردن مشکلات میان افراد است که معمولا با استفاده از زبان و به صورت گفتگو سعی در برطرف کردن آن می شود و با تمرکز بر روی مشکلات می توان آنها را درمان کرد.

استفاده از تکنیک زوج درمانی برای تمامی رابطه ها مفید و موثر است و زوج هایی که در شرف ازدواج هستند باید پیش از این کار به مشاوره ها مراجعه کنند و با اطمینان خاطر این اقدام را انجام دهند.

یکی از مهم ترین کارکردها و اهداف زوج درمانی این است که به زنان و مردان کمک می کند تا یکدیگر را به خوبی بشناسند و همدیگر را درک کنند و چنانچه تصمیم به تغییر خود دارند در این راه به آنها کمک کنند تا به اهداف خود دست یابند.

روش های مورد استفاده در زوج درمانی عبارتند از

  1. تمرکز روی یک مشکل خاص ( مثلا مشکلات جنسی ، اعتیاد به اینترنت ، شکاک بودن و یا حسادت)
  2. مشارکت درمانگر در روند درمان رابطه ی دو نفره به جای درمان جداگانه ی هر فرد
  3. مداخلات درمانی مبنی بر راه حل و محور تغییر از همان ابتدای درمان
  4. تعیین اهداف واضح و مشخص برای درمان

زوج درمانی برای چه کسانی است؟

زوج درمانی برای هر نوع رابطه ای مفید است خواه شریک مستقیم زندگی باشد ، در نژادهای مختلف، جوان و پیر و حتی دوست یابی.

زوج درمانی می تواند یک مشکل فعلی را برطرف کرده و یا از تشدید آن پیشگیری کند . زمینه هایی که عموما در زوج درمانی مورد توجه قرار می گیرد ، عبارتند از:

  • مشکلات مالی
  • فرزند پروری
  • مشکلات جنسی
  • خیانت
  • مسائل مزمن بهداشتی
  • ناباروری
  • قمار
  • فاصله گیری عاطفی مکرر

زوج درمانی در قالب اینترنتی و متنی دارای چندین مزیت است که در درمان چهره به چهره چنین نیست . در مرحله اول باتوجه به توانایی اشتراک گذاری هرچه که شخص می خواهد بدون هیچ وقفه ای امکان برقراری ارتباط وجود دارد.

این روش توانایی پردازش افکار فرد را داشته و دیگر نیازی به هماهنگی قبلی نخواهد بود . زوج درمانی بطور کلی شامل بیمه نمی شود و برای برخی خانوارها پس از چند جلسه پرهزینه خواهد بود.

اهداف زوج درمانی

همانطور که میدانید زوج درمانی یا روان درمانی به عبارتی به منظور اهداف خاصی صورت می گیرد که از جمله آنها:

در وهله نخست درمانگر در طول زوج درمانی تلاش می کند نحوه اعتماد داشتن هر یک از زوجین به یکدیگر را آموزش ببینند به گونه ای که بتوانند در سخت ترین شرایط همراز و همراه یکدیگر باشند و همدلانه یکدیگر را یاری کنند.

  • در برخی از مواقع در زندگی افراد با تضادهای رفتاری با یکدیگر روبرو می شوند که در طی زوج درمانی درمانگر تلاش می کند چگونگی اعتراض زوجین به یکدیگر را به آنها اموزش دهند به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه به روح و جسم یکدیگر حمله کنند و به آن اسیب وارد نمایند راهکارهایی را به آنها ارائه می دهند.
  • یکی دیگر از روش های زوج درمانی این است که درمانگر مشکلات و دغدغه زوجین را از طریق یاد دادن و آموزش روش هایی برای از بین بردن تعارض ها و دوگانگی ها حل و فصل می کند.
  • از دیگر روش های زوج درمانی این است که درمانگر راهکارها و راه حل های همدلانه خود را به افراد ارائه می دهد که شامل نحوه اعتماد داشتن دو طرف به یکدیگر بوده است.
  • یکی دیگر از روش ها و اهداف زوج درمانی این است که درمانگر نحوه بازگو کردن انتظارات و توقعات افراد را آموزش می دهد که این امر باعث می شود سوء برداشت ها و سوء تفاهم های میان آنها به حداقل خود کاهش یابند.
  • از دیگر راهکارها و اهداف درمانگر در زوج درمانی این است که تامین نیازهای اساسی برای رابطه جنسی و عشق و احساس، گسترش تمایلات جنسی مناسب، آموزش نزدیکی فیزیکی و... را به صورت گسترده به افراد آموزش می دهد و مشکلات میان آنها را حل می کند و عشق و محبت را میان آنها مستحکم می کند.

مراکز مشاوره زوج درمانی:

یکی از مهم ترین و اصولی ترین تصمیماتی که افراد در طول زندگی خود می گیرند ازدواج است که رابطه مستقیم با آینده فرد دارد و به سبب مهم بودن این امر است که باید افراد پیش از ازدواج به مشاوره مراجعه کنند. در برخی از مواقع افراد با یکدیگر تفاوت هایی دارند که از جمله آنها تفاوت های فرهنگی، عقیدتی، مالی، تحصیلی و.. می باشد که با دیدن هر یک از این موارد افراد باید به مجرب ترین مشاور مراجعه کند و این مشکلات و اختلاف ها را از بین ببرد.

با توجه به اینکه یکی از دلایل رجوع افراد به متخصصان بهداشت روانی، مشکلات ازدواج و روابط عاطفی و احساسی که با استفاده از تکنیک ها و روش های ویژه ی خود امکان پذیر است ، به عبارتی زوج درمانی نامیده می شود. نکته قابل توجه این است که زوج درمانی تنها مسائل مربوط به زن و شوهر را در بر می گیرد حال آنکه فرزندان نیز به دلایل مختلف ممکن است در معرض مشکلات و دغدغه های گوناگون قرار بگیرند که راهکار درمانی آنها به واسطه زوج درمانی قابل حل می باشد.

یکی از روش های زوج درمانی این است که نارضایتی و ناشادمانی که یک زوج با آن ها رو در رو هستند چیزی فراتر از مشکلات شخصی افراد است حال آنکه درمانگر به زوج کمک می کند که زندگی مشترک آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهد و با ارائه راهکارهایی تصمیم به ایجاد تغییراتی بگیرند که مشکلات آنها را حل میکند.

گاهی اوقات افراد در زندگی خود با مشکلاتی مواجه می شوند که در صورت عدم رسیدگی به آن، یک مشکل بزرگ و جدی قلمداد می شود و همانطور که میدانید گاهی اوقات ممکن است تنش ها و مشکلاتی بین افراد نمایان شود که هر دو طرف به فکر جدایی هستند و به عبارتی در برخی از موارد به دلیل ناتوانی در گفت و شنود همدلانه و ابراز نکردن صحیح عواطف و احساسات خود دو طرف نمی توانند ارتباط خود را مدیریت کنند و در این صورت توصیه می شود که از مشاوره های روانشناسی استفاده شود.

مراکز مشاوره زوج درمانی در مرحله اول شرایط خانواده را در نظر می گیرد و سپس شناخت مرد و زن از یکدیگر را مورد بررسی قرار می دهند و با گفتگو درمانی ریشه مشکلات را می یابند و راهکارهای متناسب با آنها را ارائه می دهند.

یکی از مهم ترین تکنیک هایی که مشاوران ضمن زوج درمانی ارائه می دهند تغییر در چگونگی رفتار و واکنش هر یک از افراد نسبت به یکدیگر در طول یک رابطه می باشد.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران