مقالات روانشناسی

روابط بین فردی

1

روابط بین فردی

روابط بین فردی به محض به وجود آمدن تعامل و ارتباطات با دیگران آغاز می شود. ابتدا این ارتباط در سطح خانواده و بعد مدرسه و جامعه گسترش می یابد. در واقع ارتباط نوعی تبادل است. ما می توانیم با خودمان و یا فرد یا افراد دیگری وارد ارتباط شویم. بنابراین روابط بین فردی از اهمیت زیادی در زندگی ما برخوردار است.

روابط بین فردی در واقع فرآیندی است که به کمک آن می توانیم اطلاعات و احساسات خود را از طریق پیام به صورت کلامی و یا غیر کلامی با افراد دیگر به اشتراک بگذاریم. ایجاد این روابط و داشتن این توانایی باعث می شود رابطه ها تقویت شده و با دیگران و اعضاء خانواده خود رابطه گرم و صمیمی داشته باشیم، در نتیجه سلامت روانی و اجتماعی ما برقرار خواهد شد و روابط ناسالم ما قطع خواهد شد.

اهمیت روابط بین فردی

ارتباط از اصلی ترین نیازهای انسان ها است. در واقع به کمک آن هم نیازهای فردی، هم اجتماعی و هم کاری ما مرتفع می شود. ایجاد ارتباط های بین فردی به رشد شخصیت و شناخت هویت ما کمک می کند. هفتاد و پنج درصد از وقت ما روزانه صرف ارتباطات می شود. همچنین هفتاد و پنج درصد موفقیت های ما نیز به کیفیت ارتباط های ما وابسته است. نداشتن ارتباط خوب و کارآمد با دیگران نه تنها موجب شکست و عدم موفقیت ما می شود، بلکه مشکلات روانی، به خصوص افسردگی برایمان ایجاد می کند. در واقع توانایی برقراری ارتباط اجتماعی یکی از نشانه های سلامت روانی ما است. علاوه بر این موجب افزایش کیفیت زندگی ما می شود. در نهایت هم به خود شکوفایی منجر می گردد و البته موجب شادی و رضایت و احساس خوشبختی در زندگیمان نیز می شود.

ما باید بتوانیم به نیاز ها و خواسته ها و احساسات افراد مقابل خود توجه داشته باشیم، زیرا زمانی روابط بین فردی تقویت خواهد شد که با در نظر گرفتن توانایی های خود بتوانیم از خود رفتار مناسب در مقابل عملکرد های دیگران نشان دهیم.

مهارت روابط بین فردی

گفتیم این مهارت نوعی تعامل است که در سه بخش آغازی، میانی و پایانی تعریف می شود. این مهارت باعث تقویت روحیه مشارکت در ما و ایجاد اعتماد واقع بینانه در ما با دیگران خواهد شد. پس به کمک همکاری با دیگران می توانیم مرز های روابط بین خود و دیگران را تشخیص دهیم و برای ایجاد یک ارتباط دوستانه و صمیمانه قدم برداریم تا با این روش به دوستی های نامناسب خود پایان دهیم تا در معرض آسیب های ناشی از این دوستی قرار نگیریم.

بهتر است در ایجاد ارتباطات شروع کننده خوبی باشیم و در هنگام صحبت دیگران، سخنان آن ها را قطع نکنیم. برای برقراری یک ارتباط خوب نباید در سخنان خود دیگران را قضاوت کنیم و به جای این کار برای ادامه یک ارتباط خوب از تحسین و تمجید مناسب برای دیگران استفاده کنیم. علاوه بر صحبت کردن باید یک شنونده خوب باشیم، به گونه ای که آن ها را تشویق کنیم تا راجع به خودشان صحبت کنند.

برقراری روابط بین فردی یکی از مهمترین مهارت های افراد در محیط های اجتماعی است، به گونه ای که بدون آن نمی توانیم به موفقیت های عظیم در زمینه زندگی شخصی یا شغلی دست پیدا کنیم. به کمک استفاده از این تکنیک می توانیم در زمینه ارتباطات خود پیشرفت هایی بدست آوریم.

قوانین یک رابطه بین فردی سالم چیست؟

انسان موجودی اجتماعی می‌باشد و ارتباط بین فردی و گروهی در سطح شخصی و عمومی برای وی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و به همین خاطر روابط سالم باعث پیشرفت انسان و روابط ناسالم باعث صدمه زدن به وی می‌گردد.

برای شناخت اختلالات روانشناسی و شخصیتی میتوانید در تست MMPI2 شرکت کنید.

تست MMPI چیست؟

آزمون ام ام پی آی 2 (MMPI-2)، تست روانشناسی شخصیت تخصصی است که برای آگاهی از مشکلات روانشناختی و شخصیتی خود می توانید از نتیجه این تست بهره بگیرید. شرکت در تست MMPI-2

با چه کسانی در ارتباط باشیم؟

مهم ترین اصل ارتباط بین فردی شناخت حدودی افراد و چهارچوب‌های آنها است. وقتی ما فردی را به اندازه‌ای هرچند کم بشناسیم می‌توانیم متوجه شویم که وی چه حدود و چهارچوبی دارد. ممکن است فردی بسیار اجتماعی باشد و در همان لحظات اول با وی احساس صمیمت کنید و ممکن است فردی مدت‌ها زمان ببرد تا بتوان با او ارتباط برقرار کرد. هیچکدام از دو گروه بد یا خوب نیستند و فقط شخصیت‌های متفاوتی هستند که باید بتوانیم آنها را بشناسیم و با آنها به بهترین نحو ارتباط برقرار کنیم.

بالا بردن مهارت روابط بین فردی

نوع ارتباط هر فرد با خانواده و دوستان و همکارانش متفاوت است. درک موقعیت خود در زندگی افراد و نوع ارتباط‌مان با آن‌ها و شناخت نوع روابط با آنها بسیار هائز اهمیت می‌باشد. مثلا حتی اگر با مدیرمان دوست صمیمی باشیم نمی‌توانیم با وی در محیط کاری مانند یک دوست رفتار کنیم چرا که خارج از عرف کاری و اجتماعی می‌باشد.

برای شناخت خصوصیات شخصیت خود در تست نئو شرکت کنید.

تست شخصیت نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد این آزمون بر خلاف آزمون هایی که بر آسیب شناسی شخصیت تکیه دارند (مانند MMPI) به ارزیابی ویژگی های بهنجار شخصیت می پردازد.

پنج عامل اصلی شخصیت که  در هر عامل، شش ویژگی فرعی شکل دهنده آنها را می سنجد.

1- روان رنجوری(عصبیت)

2- برون گرایی

3- انعطاف پذیری(باز بودن)

4- دلپذیر بودن (توافق) و با وجدان بودن) 

5- میزان کار تیمی و توافق فرد با دیگران

احترام در مهارت روابط بین فردی

یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین پایه‌های هر نوع ارتباطی شناخت و رعایت احترام می‌باشد. حتی اگر ما با فردی ارتباط بسیار نزدیکی داشته باشیم در نهایت رعایت احترام او بسیار هائز اهمیت است. ممکن است در ابتدا رعایت نکردن احترام باعث جدایی نشود ولی در ادامه می‌توان تضمین داد که روابط به سمت سردی کشیده شده و نهایتا می‌تواند به جدایی ختم پیدا کند. ابتدا باید افراد و چهارچوب‌های آنها را بشناسیم و به آنها احترام بگذاریم.

شناخت تفاوت‌ها در مهارت روابط بین فردی

نزدیک به هشت میلیارد انسان در کره زمین با سلیقه‌ها و نظرات متفاوت و مشابه زندگی می‌کنند که هر یک از آنها منحصر به فرد است. مهم ترین اصل شناخت تفاوت‌های بین فردی برای این است که بتوانیم با به اشتراک گذاشتن تفاوت‌ها و بحث برد برد بین فردی با این تفاوت‌ها به تفاهم‌ها برسیم. چرا که ممکن است در طول زمان تفاوت‌های حل نشده به جدایی ختم شود.

استفاده از تفاهم‌ها در مهارت روابط بین فردی

بسیاری از افراد در نزدیکی شما و کسانی که شما با آنها ارتباط دارید دارای سلیقه‌ها و تفکرات مشابه‌ای هستند. با شناخت تفاهم‌ها و سلیقه‌های مشابه می‌توان آن‌ها را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و آنها را بهتر و کامل‌تر کنید. تحقیقات نشان داده است کسانی که سلایق یکسان و مشابه دارند دوست‌های بسیار صمیمی برای یکدیگر می‌باشند.

در باب عقاید و چهارچوب‌ها

هر فردی بسته به شرایط زندگی و محیط زندگی خود دارای چهارچوب‌ها و عقاید متفاوتی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت تفاوت‌ها و تفاهم‌ها در باب عقاید و چهارچوب‌ها رقم می‌خورد. افراد ممکن است نسبت به یک موضوع یا یک اتفاق عقاید و چهارچوب‌های متفاوتی داشته باشند که بسیار مهم است ما آنها را بشناسیم و از آنها عبور نکنیم و باعث اذیت آنها نشویم.

نگاه کردن از دید دیگران

در بحث‌ها فارغ از اینکه حق با کیست ابتدا باید سعی کنیم اتفاق‌ها و رخدادها را از دید طرف مقابل نیز بررسی کنیم. ممکن است یک حرف یک اتفاق برای ما مسئله سخت و پیچیده‌ای نباشد ولی برای فرد مقابل بسیار آزار دهنده باشد و برعکس. با نگاه کردن مسائل از دید فرد مقابل می‌توانیم با ابزار بیشتری مسائل را حل کنیم.

درک کردن شرایط

فارغ از چهارچوب‌ها و سلایق و علایق باید شرایط طرف مقابل را بتوانیم برای خود تحلیل کنیم و آن‌ها را بفهمیم. ممکن است افراد بخاطر شرایطی که در آن قرار دارند پاسخ‌های متفاوتی به ارتباطات دهند. مانند شرایط بیماری، افسردگی، شرایط سخت مالی و... .

حرف زدن با یکدیگر

اگر مشکلی هست می‌توانیم با رعایت احترام به طرف مقابل آن را ابراز کنیم و سعی کنیم مشکلات را برطرف کنیم. اگر نکات مثبتی در فرد مقابل است آن را بگوییم تا فرد مقابل بتواند آن را حفظ کند.

عذرخواهی و تشکر کردن

اگر باعث شدیم طرف مقابل ناراحت شود باید غرور خود را کنار گذاشته و از وی عذرخواهی کنیم و شرایط را برای وی توضیح دهیم و سعی در جبران آن داشته باشیم تا بتوانیم حفظ رابطه کنیم. اگر افراد باعث خرسندی ما شوند هرچند کوچک باید از آنها تشکر کنیم و این موضوع را انتقال دهیم که متوجه رفتار خوب وی شده‌ایم.

گوش دادن به یکدیگر

مهم‌ترین اصل ارتباط گوش دادن به طرف مقابل است. ابتدا به یکدیگر گوش دهیم و سپس سعی در پاسخ باشیم. گوش دادن به حرف‌ها و رفتارهای افراد باعث شناخت ما از آن‌ها می‌گردد.

گذاشتن یاد بود

برای یکدیگر یادداشت‌های کوتاه بگذارید. یادداشت‌ها هرچند کوتاه می‌تواند به افراد این حس را بدهد که به یاد آن‌ها هستیم. به یکدیگر هدیه بدهید. نیازی به هزینه‌های زیاد نیست یک شاخه گل یا یک سنجاق کوچک هم می‌تواند هدیه‌های ارزشمندی باشد به یاد همدیگر باشید. برای مراسم‌ها تولدها و... به یاد یکدیگر باشید و با پیامی این به یاد بودن را به یکدیگر انتقال دهید.

برای سنجش استعداد بین فردی و درون فردی در تست استعداد یابی گاردنر شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران