مقالات روانشناسی

تست روانشناسی mbti

1

تست روانشناسی mbti

تست خودشناسی و شخصیت شناسی یکی از راه‌های شناخت ویژگی‌ها و علایق هر فردی است. با استفاده از این تست‌ها می‌توان مسیر آینده را هدف‌گذاری کرد و با توجه به شخصیت خود برای رسیدن به آن تلاش کرد.

یکی از معتبرترین و درست‌ترین تست‌های خودشناسی و شخصیت شناسی در حال حاضر تست شخصیت شناسی MBTI است. این تست به‌عنوان یک تست استاندارد شناخته می‌شود و دارای چندین تاییدیه بین‌المللی است. شخصیت شناسی MBTI و استخدام بر مبنای MBTI یکی از رایج‌ترین روش‌های موجود برای کاریابی است که طی سالیان اخیر بسیار طرفدار پیدا کرده است.

امروزه استفاده از تست روانشناسی mbti بسیار باب شده است و اکثر کسانی که به حوزه شخصیت شناسی و خودشناسی علاقه‌مند هستند با آزمون mbti آشنایی دارند. تست mbti اولین بار با کاربرد کشف استعدادهای شغلی در جنگ جهانی اول به کار گرفته شد. اما امروزه بر سر استفاده از آن در انتخاب و استخدام افراد در سازمان‌ها بحث‌های زیادی مطرح شده است. در این میان افرادی وجود دارند که بر این باوراند که استفاده از تست mbti برای استخدام افراد اشتباه اشت. ما در این مقاله قصد داریم به کنکاش در مورد استفاده از آزمون mbti بپردازیم.

استفاده از تست mbti در حوزه روانشناسی صنعتی و سازمانی چیست؟

ما با آزمونی روبرو هستیم که در دوران جنگ جهانی دوم به زنان کمک کرد مشاغل رضایت‎ بخشی برای خود پیدا کنند؛ ولی با توجه به چالش‌های مدیریتی و استخدامی که امروزه ما با آن روبرو هستیم، چطور دیگر ابزار قابل قبولی به شمار نمی‌رود؟ حقیقت ماجرا این است که تست mbti در تصمیم‎ گیری‌های استخدام ابزار فوق العاده مفیدی می‌تواند باشد، البته اگر به درستی به کار گرفته شود.

تست MBTI امروزه باید به چه شکلی استفاده شود؟

برخلاف تلاش‌های مداومی که بنیاد مایرز بریگز داشته است، بسیاری از افراد تست MBTI را به درستی درک و استفاده نکرده‌اند که همین امر باعث شده پیکان شک و انتقاد زیادی به سمت آن گرفته شود.

بعضی از سازمان‌ها با نگاه به جنبه‌های منفی این آزمون به طور کلی از چنین تست با ارزشی دوری کرده‌اند؛ ولی آیا این بهترین واکنش است؟. یا شاید بهتر است ابتدا با دقت بررسی کنیم تست MBTI چه کاری می‌تواند و چه کاری نمی‌تواند انجام دهد و چطور در هماهنگی با نیازها و اهداف استخدام سازمان شما قرار می‌گیرد؟ تنها به دنبال بررسی این سوال است که می‌توانید در مورد این آزمون تصمیم صحیحی بگیرید.

جواب بعضی از افراد، استفاده از آن خواهد بود و در همین حین سعی می‌کنند راه‌حل‌های بهره‌وری را با آن بررسی کنند که همین کار می‌تواند باعث مواجه شدن آن‌ها با بعضی از جنبه‌های ضعف این آزمون شود. به عنوان مثال بعضی از شرکت‌ها از نظریه مایرز بریگز به عنوان یکی از ارزیابی‌های مهم خود برای به دست آوردن تصویر کاملی از پروفایل شخصیتی کاندیدای شغلی استفاده می‌کنند.

برای سایرین، کنار گذاشتن این نظریه گزینه بهتری است...

تست شخصیت شناسی MBTI

این تست همان‌طور که اشاره شد، تستی بسیار استاندارد است که در کمترین زمان می‌تواند به شما کمک کند تا به جواب برسید. این تست دارای 60 سوال بسیار جامع با توجه به تمام تیپ‌های شخصیتی است که حدود 15 دقیقه زمان می‌برد. این تست به‌صورت رایگان انجام می‌شود و متناسب برای تمام اقشار جامعه اعم از دانش آموزان، دانشجویان، شاغلین و هر فرد دیگری در جامعه است.

سوالات رایج در ذهن شما

ذهن شما هرروز پر از سوالاتی است که برای آن جوابی ندارید و این سوالات شما را رها نمی‌کنند و مزاحم همیشگی شما هستند. ممکن است با مرور هرروز این سوالات و به پاسخ نرسیدن، شما دلسرد شوید و مسیر رسیدن به اهداف پیشروی خود را خراب کنید یا در مسیر اشتباه قدم بگذارید. تست شخصیت شناسی MBTI می‌تواند پاسخ خوبی به این سوالات باشد. در ادامه لیست کوچکی از این سوالات را با هم مشاهده می‌کنیم.

  • من چه کسی هستم؟!
  • نقش من در دنیا چیست؟!
  • چرا پا به این دنیا گذاشتم؟!
  • چه سرنوشتی پیش روی من است؟!
  • آیا آینده‌ای برای من وجود دارد؟!
  • چرا خیلی‌ها با شرایط مساوی من یا حتی کمتر از من بسیار موفق هستند؟!
  • چگونه میتونم موفق باشم؟!
  • چگونه میتونم بهترین باشم؟!
  • راه میانبر برای رسیدن به موفقیت چیست؟!
  • چه شغلی مناسب من است؟!

این موارد تعداد اندکی از سوالاتی است که روزانه از خودم می‌پرسیم و هیچ جوابی برای آن نداریم، ولی با استفاده از تست شخصیت شناسی MBTI می‌توانیم به پاسخ همه یا حداقل تعدادی از این سوالات برسیم. البته تست شخصیت شناسی محدود به تست MBTI نیستند ولی در حال حاضر این تست بسیار استاندارد و عالی عمل کرده است.

بُعدهای شخصیتی تست MBTI

این تست شخصیت‌ها را به 4 بُعد (ترجیحات) شخصیتی و 16 تیپ شخصیتی تقسیم‌بندی است که بعد از پاسخ به سوالات این تست تیپ شخصیتی شما مشخص می‌شود. منظور از ترجیحات در تعریف تست MBTI به افرادی اشاره دارد که بعضی از ویژگی‌ها برای آن‌ها بسیار ساده و بهتر است و در انجام آن‌ها سرعت بسیار بالایی دارند و به مشکل برنمی‌خورند. در ادامه ابعاد مختلف این تست روانشناسی را با هم مشاهده و ویژگی هرکدام را می‌فهمیم.

درون‌گرا (I) / برون‌گرا (E)

این بُعد بر اساس ارتباط ما با اجتماع و اینکه انرژی‌مان را معطوف به کدام قسمت دنیا می‌کنیم و از کجای دنیا انرژی کسب می‌کنید، پی‌ریزی شده است.

شمی (N) / حسی (S)

این بُعد اشاره دارد که غالباً به چه اطلاعاتی واکنش (توجه) نشان می‌دهیم و این اطلاعات را چگونه جمع‌آوری می‌کنیم.

احساسی (F) / فکری (T)

این بُعد نیز بر این اشاره دارد که چگونه اطلاعات را در مغز خود کاوش و پردازش می‌کنیم و سپس چگونه بر اساس این اطلاعات تصمیم می‌گیریم

ملاحظه کننده (P) / داوری کننده (J)

این بُعد هم اشاره دارد به این‌که ما دوست داریم مدیر باشیم و برای خودمان کارکنیم و یا تحت تاثیر و شرایط یک سازمان مشغول باشیم.

ویژگی بُعد شخصیتی تست MBTI

همان‌طور که گفته شد این تست افراد را به 4 بُعد و 16 تیپ مختلف دسته‌بندی کرده است که بعد از انجام تست شخصیت شما مشخص خواهد شد. ولی ویژگی هر شخصیت چیست و چگونه می‌توان متوجه آن شد.

درون‌گرا (Introversion)

این افراد دارای روحیه تک‌روی، خجالتی، مستقل، کمرو و دوستدار تنهایی و یکنواخت هستند.

برون‌گرا (Extraversion)

این افراد دارای روحیه بسیار اجتماعی، باجرئت، فعال، سرخوش، پرانرژی، خوش‌بین و دوستدار هیجان و تحرک هستند. این افراد همواره علاقه‌مند به تحقیق و پژوهش هستند.

حسی (sensing)

این افراد سعی می‌کنند تا با استفاده از حواس پنج‌گانه به آنچه در اطرافشان می‌گذرد پی ببرند و به هر چیزی که در اطرافشان است توجه می‌کنند.

شهودی (Intuition)

این افراد سعی می‌کنند با دیدن «تصویر بزرگ‌تر ازآنچه هست» بر پیونده و ارتباطات موجود میان حقایق به اطلاعات پی ببرند و به جمع‌آوری اطلاعات بپردازند.

فکری (Thinking)

این افراد برای تصمیم‌گیری از عقل استفاده می‌کنند و در تصمیم‌گیری‌های خود منطق را در اولویت اول قرار می‌دهند.

احساسی (Feeling)

این افراد به احساسات دیگران بسیار توجه دارند و با توجه به آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

قانون‌مدار (Judgment)

این افراد قانون را اولویت خود قرار می‌دهند و تابع قانون هستند. به‌علاوه برنامه خودشان را دقیق و منطبق با قانون برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

ادراکی (Perception)

قوانین از پیش تعیین‌شده برای آن‌ها معنی ندارد و قوانین را خودشان تعیین و بر اساس قوانین خود عمل می‌کنند. این افراد به کارهایی که واکنش بالایی دارد بسیار علاقه دارند.

کاربرد تست روانشناسی MBTI

همان‌طور که گفته شد این تست باعث می‌شود تا ما اهداف خود را به‌درستی بشناسیم و درست انتخاب کنیم و از همه مهم‌تر بتوانیم شغل موردعلاقه خود را بر اساس این شغل انتخاب کنیم؛ اما کاربرد این تست گسترده‌تر از این حرف‌ها است و بر اساس این تست شما می‌توانید در مورد همه‌چیز مخصوصاً بقیه مردم (دوستان، خانواده، همکاران و غیره) اطلاعات خوبی به دست آورید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

  • شناخت افراد از خودشان
  • برقراری ارتباط اجتماعی بهتر و درست‌تر
  • انتخاب شغل مناسب
  • انتخاب رشته مناسب برای ادامه تحصیل
  • پیمودن مسیر موفقیت با تصمیم‌گیری درست
  • داشتن یک ازدواج خوب
  • انتخاب بهترین افراد برای همکاری
  • شناخت بهتر افراد
  • درک درست از حالات و رفتارهای دیگران

این موارد تنها تعداد محدودی از کاربردهای تست MBTI است که به شما کمک می‌کند تا یک آدم موفق باشید. البته شما برای موفقیت باید دقت داشته باشد چیزی که در این تست برای شما نمایش داده می‌شود انتخاب‌های خودتان است و نباید صرفاً به خاطر بهتر دانستن یک تیپ شخصیتی مانند مدیر و رهبر بودن خود را گول بزنید. شما می‌توانید خود را تغییر بدهید ولی نباید خود را گول بزنید.

برای شرکت در آزمون شخصیت شناسی MBTI کلیک کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران