مقالات روانشناسی

ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی

1

ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی

ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی و توجه به تیپ شخصیتی آن‌ها یکی از موضوعات موردتوجه روان‌شناسان شخصیت است. بر مبنای شخصیت شناسی MBTI تفاوت‌های افراد در انتخاب، تصمیم‌گیری، تفکر و مدیریت زندگی نشان داده می‌شود.

 

ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی و توجه به تیپ شخصیتی آن‌ها یکی از موضوعات موردتوجه روان‌شناسان شخصیت است. بر مبنای شخصیت شناسی MBTI تفاوت‌های افراد در انتخاب، تصمیم‌گیری، تفکر و مدیریت زندگی نشان داده می‌شود.

 

تفاوت‌های فردی در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی

ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی و مطالعه تفاهم آن‌ها در یک زندگی مشترک موفق بسیار آموزنده است. این زوج با شناخت بهتر تفاوت‌های تیپ شخصیتی هم می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی بهتری را تجربه کنند. در حقیقت یکی از کارهای مهم در انتخاب و ازدواج، شناخت تیپ شخصیتی فرد مقابل است.

  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی گفتاری پیچیده همراه با تشبیه‌ها و استعاره‌های فراوان دارند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی گفتاری ساده، خلاصه، صریح و واضح دارند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی به الهامات درونی، سمبل‌ها، روابط بین آن‌ها و معانی توجه می‌کنند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی حواس پنج‌گانه یعنی آنچه به‌صورت عینی و ملموس است را ترجیح می‌دهند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی به‌جای جزئیات، بیشتر به کلیات یک مسئله نگاه می‌کنند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی دقیق هستند و به جزئیات توجه بیشتری دارند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی به خاطر خیال‌پردازی و ایده گرایی بیشتر در تخیلات خود هستند. درحالی‌که
  • افراد دارای تیپ شخصیتی حسی نسبت به بدن خود آگاهی دارند و به آنچه قابل‌رویت است. بیشتر ازآنچه در ذهن و خیال است توجه می‌کنند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی به دنبال چرایی و در جستجوی ریشه هستند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی به دنبال چگونگی هستند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی آینده را پیش‌بینی می‌کنند و به احتمالات توجه دارند. آن‌ها از تکرار بیزار و به دنبال تغییرات بزرگ هستند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی با حافظه خوبی که دارند، گذشته را دقیق به یاد آورده و بیشتر در زمان حال هستند. آن‌ها به روتین‌های زندگی روزانه علاقه دارند.
  • افراد دارای تیپ شخصیتی شهودی ایده پرداز هستند. درحالی‌که افراد دارای تیپ شخصیتی حسی عمل‌گرا هستند. آنچه را می‌خواهند یاد بگیرند باید تجربه کنند.

راهکارهایی برای ایجاد تفاهم در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی

باوجود همه چالش‌هایی که در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی مشاهده شد، شاید این سوال برای شما ایجاد شود که با چه تیپ شخصیتی ازدواج موفق‌تری خواهیم داشت؟ علاوه بر این مطمئنا با ما هم‌عقیده هستید که تیپ شخصیتی متفاوت زوج‌ها باعث ایجاد تفاوت در رفتارهای آن‌ها می‌گردد.

داشتن مهارت برقراری ارتباط مناسب با همسر، داشتن ارزش‌ها و علایق مشترک و توانایی حل اختلافات و مشکلات در عین احترام و آرامش در زندگی زناشویی بسیار اهمیت دارد. حتما شما هم زوج‌هایی را دیده‌اید که تیپ شخصیتی و درنتیجه رفتار متفاوتی دارند. این تفاوت گاهی باعث ایجاد اختلاف بین آن‌ها می‌شود. از این نظر که آن‌ها نمی‌دانند چگونه باید با همسر خود رفتار کنند. در حقیقت هیچ نوع تیپ شخصیتی به تیپ دیگر ارجحیت ندارد. مسئله مهم شناخت درست فرد از خود و طرف مقابل و ایجاد تفاهم است. برای ایجاد تفاهم در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی، این زوج باید نکات زیر را در ارتباط باهم در نظر داشته باشند.

راهکار طلایی برای داشتن تفاهم با همسری شهودی N

همسر شما به خاطر تیپ شخصیتی شهودی، بیشتر از تجربه واقعی و عملی، درباره کارها فکر می‌کند. درنتیجه در اجرایی کردن ایده‌ها به او کمک کنید.

از همسر شهودی خود انتظار کارها و رفتارهای تکراری و روتین را نداشته باشید. او بیشترین لذت را از الهام گرفتن و خلاقیت خود می‌برد. درنتیجه در کارهای روزمره پس از مدتی دچار خستگی و بی‌علاقگی می‌شود. آن را به‌حساب تنبلی او نگذارید.
در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی همسر شهودی شما، اول کلیات یک مسئله را می‌بیند و از جزییات رد می‌شود. درباره جزئیات با او بحث نکنید. درواقع با سوال پرسیدن و کنکاش شما، احساس می‌کند به او اعتماد ندارید.
درباره مسائل پیچیده و نظریه‌ها با او صحبت کنید. فرد شهودی به نشانه‌ها و تئوری‌های انتزاعی علاقه دارد. حتی اگر نداند از این نشانه‌ها و مفاهیم چگونه استفاده می‌شود.
دنبال دلیل صحبت‌ها و رفتارهای او نباشید. همسر شهودی برعکس فرد حسی که خطی فکر می‌کند، در افکار خود پرش‌های شهودی دارد. به او برچسب بی‌مسئولیت و حواس‌پرت نزنید.
همسر شما به خاطر تیپ شخصیتی شهودی، لیبرال و آزادی‌خواه است. او به دنبال نظریات و مفاهیم جدید و ابتکاری است.

راهکار طلایی برای داشتن تفاهم با همسری حسی S

  1. همسر شما به خاطر تیپ شخصیتی حسی، محافظه‌کار و سنتی است. او به دنبال راه‌حل‌های آشنا، قابل‌اندازه‌گیری، حقیقی و عینی است. برای داشتن تفاهم در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی در مقابل
  2. همسر حسی خود از مثال‌های عینی، واقعی و حقایق اثبات‌شده استفاده کنید.
  3. همسر حسی شما به زمان حال توجه دارد. اطراف خود را همان‌گونه که هست و در زندگی جریان دارد، می‌بیند. سعی کنید گاهی اوقات از دریچه‌ی نگاه او به زندگی بنگرید.
  4. همسر حسی شما قبل از هر تصمیمی، در جستجوی اطلاعات بیشتر، توجه به همه جوانب و جزئیات است. او ارزش زیادی برای اطلاعات قائل است. بنابراین اگر به دنبال تفاهم در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی هستید. از او انتظار نداشته باشید که بر مبنای احتمالات تصمیم‌گیری کند.
  5. به عملیاتی بودن و کاربرد عملی ایده‌های خود اشاره‌ کنید. همسر حسی شما با کمک دانش خود و تجربه دیگران می‌خواهد به کاربرد و نحوه استفاده از اشیا پی ببرد.
    همسر حسی شما در آموزش دوست دارد تمام مراحل گام‌به‌گام مشخص باشد. اینکه از یک مرحله‌به‌مرحله بعد برود به او حس ثبات قدم می‌دهد.
  6. همسر حسی شما فکر می‌کند برای شما شهودی هستید، جزئیات اهمیتی ندارد. از این نظر که شما به کلیات توجه دارید و جزئیات را نمی‌توانید به او یادآوری کنید. درحالی‌که او بسیار دقیق و ریزبین است و حافظه خوبی دارد.
  7. شاید مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به تفاهم در ازدواج تیپ شخصیتی شهودی با حسی این باشد که با همسر خود به صریح و شفاف صحبت کنید. به او برچسب کوته‌فکر یا اینکه فقط تا نوک دماغش را می‌بیند، نزنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران