مقالات روانشناسی

کاربرد تست نئو

1

کاربرد تست نئو

تست نئو چه کاربردی دارد؟

امروزه از تست نئو در موارد بسیار زیادی استفاده می‌شود و کاربردهای آن فراتر از تصور ماست. مواردی مانند شیوه رفتار در خانه، محل کار یا اجتماع را می‌توان با کمک تست نئو ارزیابی کرد و به همین دلیل متخصصان بسیاری از حوزه منابع انسانی گرفته تا روانشناسان فردی از این تست استفاده می‌کنند.

حوزه منابع انسانی یکی از بخش‌هایی‌ست که می‌توان در آن بیشترین استفاده را از این تست کرد. در بسیاری از شرکت‌های ایران و جهان این آزمون پرکاربردترین آزمونی‌ست که برای استخدام افراد استفاده می‌شود.

در کنار ویژگی‌های روانشناختی، با کمک این تست می‌توان به این نکته پی برد که فرد تا چه حد می‌تواند خروجی مناسب را در اختیار سازمان قرار دهد و در موقعیت مشخص، عملکرد بهینه داشته باشد.

به طور خلاصه با استفاده از تست شخصیت شناسی نئو سازمان‌ها می‌توانند فرایند جذب و نگداری مثبتی انجام بدهند و از زدن خسارت به سازمان جلوگیری کنند.

در بخش روانشناختی، عوامل بسیاری را از افسردگی گرفته تا هوش هیجانی را می‌توان با این تست اندازه گرفت.

تست نئو چه مواردی را اندازه گیری می‌کند؟

سوالات تست نئو را می‌توان به انواع مختلفی طبقه بندی و بررسی کرد. اینجا به یکی از متداول‌ترین شیوه‌های تقسیم بندی سوالات برحسب ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری می‌پردازیم:

  • عوامل اصلی و فرعی شخصیت: ویژگی‌ها و اختلال‌هایی مانند افسردگی و اضطراب، خشم، احساس گناه، حساسیت، تمایل به بودن در میان جمع، هیجان خواهی، اعتماد به دیگران، ساده زیستی، وظیفه شناسی و تلاش برای موفقیت در این گروه قرار می‌گیرند و با کمک دسته‌ای از سوالات بررسی می‌شوند.
  • عوامل ترکیبی: سبک زندگی و میزان توجه به سلامتی، مکانیسم‌های دفاعی متداول، روش‌های متداول کنترل خشم، شیوه تعاملات و همچنین شیوه یادگیری از جمله مواردی هستند که در این دسته بررسی می‌شوند. همان‌طور که می‌بینید در اغلب مثال‌ها ویژگی‌های اصلی و فردی بر روی ویژگی‌های ترکیبی و شیوه برخورد ما تاثیر دارند.
  • مهارت‌های ارتباطی: انواع مهارت‌های ارتباط چه به صورت فردی و چه به صورت بین فردی در این دسته بررسی می‌شوند.
  • شاخصه‌های شغلی: این بخش بیشتر از سایر موارد به مسائل کاری و شغلی توجه می‌کند. عواملی مانند هوش هیجانی، مهارت‌های ارتباطی، رضایت شغلی، عملکرد شغلی، شیوه تعامل گروهی در این گروه ارزیابی می‌شوند و توجه بیشتری را در سازمان‌ها به خود جلب می‌کنند.
  • شاخصه‌های آموزشی: در این بخش میزان تمایل شما به یادگیری مسائل جدید و همچنین میزان آموزش پذیری ارزیابی می‌شود.
  • عوامل مدیریتی: سوالات این دسته به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا مدیرانی مناسب برای خود انتخاب کنند. توانایی مدیریت زمان، مهارت‌های مدیریتی و ارتباطی و همچنین تمایل به نوآوری و خلق چیزی جدید در این بخش اندازه‌گیری می‌شود.

آزمون برای ارزیابی چه چیزهایی انجام می‌شود؟

این آزمون ارزیابی تعادل 5 عامل فردی است که شخصیت شما را تشکیل می‌دهند.

1- پذیرای تغییر بودن یا گشودگی ذهنی، تمایل شما را برای پذیرش تغییر و همچنین میزان تخیل شما را اندازه‌گیری می‌کند. سطح بالای پذیرابودن، می‌تواند به پیش‌بینی‌نشدنی‌بودن و تمرکزنداشتن منجر شود. سطح پذیرابودن را می‌توان به‌عنوان ذهنی بسته دانست.

6 جنبه آزمایش‌شده عبارت‌اند از: زیبایی‌شناسی، احساسات، تخیل، کنش‌ها، ارزش‌ها و ایده‌ها.

2. وظیفه‌شناسی به قابلیت اطمینان شما نگاه می‌کند؛ اینکه چقدر می‌توانید خودسازمان‌دهی داشته باشید و چقدر رفتار برنامه‌ریزی‌شده را به رفتارهای ناگهانی، ترجیح می‌دهید. سطح وظیفه‌‌شناسی بالا می‌تواند به‌معنای لجبازبودن شما باشد؛ در حالی که وظیفه‌شناسی پایین می‌تواند به این معنی باشد که مردم شما را به‌عنوان شخص عجول، بی‌دقت یا نامعتبر تصور می‌کنند.

6 جنبه آزمایش‌شده عبارت‌اند از: وظیفه‌شناسی، نظم، شایستگی، تلاش برای موفقیت، مشورت و نظم‌وانضباط شخصی.

3. برون‌گرایی به گرایش شما برای یافتن انگیزش از افراد دیگر نگاه می‌کند. افراد با سطح بالای برون‌گرایی، گاهی اوقات می‌توانند جلب‌توجه کنند یا سلطه‌جو باشند. برون‌گرایی اندک، نشان می‌دهد که شما ساکت‌تر و متفکرتر هستید؛ اما گاهی اوقات می‌توانید به‌عنوان افرادی گوشه‌گیر نیز تلقی شوید.

6 جنبه آزمایش شده عبارت‌اند از: ابراز وجود، قدرت جسمی، هیجان، خون‌گرمی، احساسات مثبت و تمایل به انجام فعالیت‌ها.

4. موافقت تمایل شما به همکاری و دل‌سوزی را به‌جای رفتار خصمانه یا مشکوک نشان می‌دهد. گاهی اوقات، موافقت بالا می‌تواند به این معنی باشد که مطیعانه رفتار می‌کنید و افراد به‌آسانی می‌توانند شما را شکست دهند. سطوح پایین موافقت می‌تواند نشانه اهل بحث‌‌و‌جدل‌بودن یا نامعتبربودن باشد.

6 جنبه آزمایش شده عبارت‌اند از: نوع دوستی، سادگی، اعتماد، انطباق، فروتنی و ذهنیت لطیف.

5. روان‌رنجوری به این می‌پردازد که چقدر مستعد استرس روانی هستید. این بخش از تست، تمایل شما را برای حفظ سطح ثبات عاطفی و کنترل انگیزه‌ها بررسی می‌کند. افرادی که ثبات بالایی دارند، آرام و استوار هستند؛ در حالی که ثبات کم ممکن است نشان دهد که فرد، بسیار واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر است.

6 جنبه این بخش عبارت‌اند از: خصومت، خشمگینی، اضطراب، خودآگاهی، تکانه‌گری (آمادگی برای کار با نیرو آنی)، افسردگی و آسیب‌پذیری.
با ارزیابی دقیق این تست نئو می‌توان به تصویر دقیقی از نحوه تفکر و رفتار افراد دست پیدا کرد.

نئو چه اطلاعات شخصیتی به ما میده؟

گزارش آزمون به کارفرمایان کمک خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف هر کارمندی (یا کارمند بالقوه) را شناسایی کنند تا بتوانند درمورد محل استقرار موثر هریک از آنها در شرکت تصمیم بهتری بگیرند. بخش‌ منابع انسانی همچنین قادر خواهند بود که برخوردهای احتمالی شخصیت‌های مختلف را مدت‌ها قبل از اینکه در محیط کار آشکار شوند، شناسایی کنند.

این اطلاعات همچنین برای شما به‌عنوان یک فرد، مفید خواهد بود. می‌توانید درمورد چیزهایی که به شما انگیزه می‌دهند، بحثی صادقانه و علنی داشته باشید و این کار ممکن است به شما کمک کند درک بهتری از همکاران خود پیدا کنید.

چگونه برای تست نئو آماده شویم؟

منابعی به‌صورت آنلاین وجود دارند که می‌توانید نمونه‌ سوالات را مشاهده کنید و قبل از مصاحبه، تست را انجام دهید. به تجدید‌نظر نیازی ندارید. این آزمون، نشان‌دهنده قبولی یا موفق‌نشدن نیست، بلکه سنجش نوع شخصیت شماست؛ این تست همچنین به این معنی است که هیچ نوع شخصیت اشتباهی وجود ندارد، بلکه همه با هم متفاوت هستند.

این آزمون، ابزاری تشخیصی است که برای کمک به دیگران در درک چگونگی اندیشیدن و کیستی شما طراحی شده است. اگر تصمیم بگیرید دومین آزمون را حدس بزنید و به‌عمد پاسخ‌های نادرستی را ارائه دهید، ممکن است در کوتاه‌مدت شغل خود را تضمین کنید؛ اما احتمال دارد در موقعیتی قرار بگیرید که برای شما مناسب نباشد.

لازم به ذکر است تست شخصیت شناسی پنج عاملی (NEO_PI-R) از جامع‌ترین آزمون‌های شخصیت‌شناسی است که در ارتقاء رشد حرفه‌ای افراد موثر است.
تست نئو یک آزمون هوش یا توانایی نیست و به‌منظور تشخیص مشکلات بهداشت روانی یا سازگاری شما تهیه نشده است.

این آزمون به افرادی که دغدغه خودآگاهی در سطحی جامع و با جزئیات کامل را دارند، توصیه می‌شود.

برای شرکت در آزمون نئو فرم کوتاه یا نئو فرم بلند روی لینک  کلیک کنید.

نتیجه آزمون آنی میباشد که شامل موار زیر میباشد 

  • تفسیر آزمون + سبک های شخصیتی + رسم نمودار
  • فقط رسم نمودار 
  • تفسیر آزمون + رسم نمودار+ درخواست تحلیل توسط روانشناس 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران