مقالات روانشناسی

ترس از ارتفاع

1

ترس از ارتفاع

آکروفوبیا به ترس شدید از ارتفاع گفته می‌شود که با اضطراب شدیدی همراه است. فرد مبتلا به آکروفوبیا ممکن است حتی با بالا رفتن از پله‌ها و یا نردبان دچار اضطراب و استرس شود و حملات وحشت را تجربه کند. گاهی اوقات فرد به حدی مضطرب می‌شود که نمی‌تواند از جایش تکان بخورد و به اصطلاح خشکش می‌زند. اکروفوبیا می‌تواند برای فردی که به آن مبتلا است، وضعیت خطرناکی ایجاد کند. حملات وحشتی که فرد هنگام قرار گرفتن در یک ارتفاع خاص تجربه می‌کند می‌تواند به حدی خطرناک باشد که پایین آمدن فرد را به صورت امن و مطمئن از ارتفاع دشوار کند. به همین خاطر در بیشتر مواقع فرد مبتلا به آکروفوبیا از قرار گرفتن در ارتفاع امتناع می‌کند. در این مقاله به بررسی این فوبیای خاص، علائم، علل و چگونگی درمان آن می‌پردازیم.

 

چرا از ارتفاع می‌ترسیم؟

(آکروفوبیا) به ترس شدید و اغراق آمیز از ارتفاع گفته می‌شود. این نوع فوبیا جز فوبیاهای خاص قرار می‌گیرد چراکه تنها در یکسری موقعیت خاص رخ می‌دهد. آکروفوبیا جز فوبیاهای رایج به شمار می‌رود و تعداد زیادی از افراد در سراسر جهان به این اختلال مبتلا هستند. یک مطالعه نشان داده است که از هر 20 نفر 1 نفر به آکروفوبیا مبتلا است. اگرچه داشتن یک ترس جزئی نسبت به ارتفاع نرمال است، اما افراد مبتلا به آکروفوبیا ترس شدید و غیر منطقی نسبت به ارتفاع دارند.

فردی که به آکروفوبیا مبتلاست تنها با فکر کردن به ارتفاع می‌تواند حملات پانیک را تجربه کند. افراد مبتلا به این فوبیا در بیشتر مواقع از قرار گرفتن در ارتفاع خودداری می‌کنند به عنوان مثال از بالا رفتن از نردبان، راه رفتن از روی پل، بودن در بالکن و رفتن به داخل هواپیما اجتناب می‌کنند. این نوع از فوبیا می‌تواند تاثیر عمیقی بر زندگی فرد داشته باشد چرا که فرد را از رفتن به بسیاری از مکان‌ها باز می‌دارد.

علل ترس از ارتفاع

به طور معمول فوبیاها از کودکی با فرد همراه می‌شوند. آکروفوبیا تنها یک دلیل خاص ندارد. اما محققان چندین نظریه در مورد چرایی ایجاد این ترس ارائه داده‌اند که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

تفاوت بین سرگیجه و ترس از ارتفاع

اما اول، واقعاً درباره چه چیزی حرف می‌زنیم؟ سرگیجه یا ترس از ارتفاع یا فوبیای ارتفاع؟ عبارت سرگیجه معمولاً به طور کلی استفاده می‌شود، در حالی که یک پدیده فیزیولوژیکی است. افرادی که سرگیجه دارند معمولاً با تفاوت بین سیگنال‌های ارسال‌شده توسط بینایی و گوش درونی (که تعادل را مدیریت می‌کند) مواجه هستند. اگر دچار سرگیجه هستید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا تشخیص دهد که آیا احتمالاً دچار آسیب گوش داخلی هستید یا خیر. از طرف دیگر، ترس از ارتفاع یک فوبیای واقعی است. مانند هر فوبیا دیگر، فوبیای ارتفاع نیز ممکن است غیر منطقی و دشوار باشد اما درمان آن غیر ممکن نیست. بنابراین در اینجا نکاتی را برای کمک به غلبه بر این مشکل ارائه می‌کنیم.

علائم ترس از ارتفاع

هم از نظر احساسی و هم از نظر جسمی علائم آکروفوبیا با سایر فوبیاها مشابه است. نشانه اصلی آکروفوبیا ترس شدید از ارتفاع است که معمولا با اضطراب و حملات وحشت همراه است. این ترس ممکن است طیف وسیعی از علائم را چه از نظر روانی و چه از نظر جسمی به همراه داشته باشد.

 

 

علائم فیزیکی ترس از ارتفاع

  • افزایش تعریق ، احساس تنگی نفس و افزایش ضربان قلب.
  • ایجاد شدن حالت تهوع و یا داشتن سردرد.
  • احساس لرزش در پاها و عدم توانایی در راه رفتن.
  • برای نرفتن در موقعیت های دارای ارتفاع ، زندگی روزمره خود را تغییر دهید. مانند استفاده نکردن از پل های عابر پیاده و …

علائم روانی ترس از ارتفاع

  • تجربه کردن حملات پانیک حتی با تصور ارتفاعات.
  • داشتن وحشت بالا از گیر افتادن در ارتفاعات.
  • تجربه استرس و اضطراب بالا هنگام بالا رفتن از پله ها ، نگاه کردن از پنجره و یا احساس اضطراب و استرس
  • هنگام رانندگی کردن بر روی جاده های کوهستانی.
  • داشتن ترس مداوم برای اینکه ممکن است در آینده در ارتفاع باشید.
  • اگر دچار ترس از ارتفاع باشید ، از تمام مکان هایی که در ارتفاع هستند ، دوری می کنید. ممکن است از بسیاری
  • از تفریحات بگذرید و در خانه بمانید تنها بخاطر اینکه در ارتفاعات برگزار می شوند و همواره نگران همه موقعیت ها باشید ، حتی موقعیت اتاقی که برای تفریحات در هتل رزرو خواهید کرد.

نحوه تشخیص ترس از ارتفاع

تشخیص صد در صدی و قطعی تمامی فوبیاها ، از جمله آکروفوبیا ، تنها به عهده متخصص روانشناس می باشد و اشخاص به تنهایی نمی توانند ادعای داشتن یک فوبیای خاص را داشته باشند. شما با مراجعه به روانشناس خوب و با تجربه می توانید صحت وجود فوبیا را بسنجید. روانشناس شما با پرسیدن سوالات مرتبط به مشکل و با شنیدن جواب های شما ،‌ می تواند با اطمینان وجود داشتن یا وجود نداشتن یک فوبیا را تایید کنند. در هنگام پاسخ گویی به سوالات ، در نظر داشته باشید که حتما مدت زمان تجربه علائم و انواع مختلف از علائمی که تجربه کردید را برای روانشناستان بازگو کنید.

درمان ترس از ارتفاع

پس از تشخیص فوبیا در شما ، حال ، زمان درمان کردن این فوبیا و ترس رسیده است. این ترس ها زمانی که زندگی روزمره شما را تحت الشعاع قرار داده اند در بالا ترین درجه خطر خود قرار دارند و بدون هیچ گونه تعلل باید برای درمان آنها اقدامات لازم را انجام داد.

مراجعه به روانشناس

طبق تحقیقات مراجعه به روانشناس و انجام جلسات روان درمانی ، بیشترین میزان تاثیر را برای درمان ترس از ارتفاع دارد. در این جلسات با صحبت کردن با روانشناس خود ، به آرامی و قدم به قدم برای حل مشکل تلاش خواهید کرد. در جلسات روان درمانی و مشاوره ممکن است با دیدن تصاویر و فیلم های مورد تایید روانشناس ، اقدام به درمان ترس از ارتفاع شود.

دارو درمانی

به طورکلی داروی خاصی صرفا برای درمان ترس از ارتفاع تولید نشده است اما دارو های بسیاری هستند که همراه با جلسات روان درمانی به پیشرفت شما کمک خواهند کرد. شروع جلسات دارو درمانی تنها با تشخیص روانشناس شما می باشد و پس از تایید ایشان ، با مراجعه به روانپزشک و توضیح شرایطتان ،‌ دارو های لازم را دریافت خواهید کرد.

تمرینات ریلکسیشن

انجام ورزش یوگا ، تمرینات ریلکسیشن ، تنفس عمیق و مدیتیشن باعث می شود که شما با اضطراب و استرس خود ، راحت تر مقابله کنید. رفتن به باشگاه های ورزشی و انجام تمرینات منظم نیز به کاهش استرس کمک شایانی می کند.

درمان عملی

یکی از روش های سنتی مبارزه با انواع ترس ها ، قرار گرفتن در معرض عامل خود ترس است. البته طی یکسری از تحقیقات مشخص شد که علاوه بر حضور یافتن در معرض ارتفاع ، استفاده از تکنولوژی و دستگاه های واقعیت مجازی نیز بسیار کمک کننده هستند. برای انجام این نوع از درمان به هیچ عنوان نباید به تنهایی و خودسرانه اقدام به انجام آن کنید ، بلکه در تمامی مراحل درمان ، حضور روانشناس الزامی می باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتواند به موقع اقدام نماید.

ترس ازارتفاع ( آکروفوبیا ) در گذشته نیز وجود داشته است اما در حال حاضر مشکل بزرگتری به حساب می آید. زندگی در برج ها و آپارتمان ها و حتی رفت و آمد به چنین مکان هایی برای افراد دارای ترس از ارتفاع غیرممکن می باشد و نیازمند درمان فوری و بی معطلی آن است. اگر این نشانه ها را در خود یا اطرافیان تان دیدید هرگز برای درمان تعلل نکنید و بدانید که با درمان این ترس ، زندگی را بسیار آسان تر و راحت تر خواهید کرد. پس در اولین فرصت به روانشناس کاربلد و با تجربه مراجعه کنید.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران