مقالات روانشناسی

تاثیرات بازی بر یادگیری کودکان

1

تاثیرات بازی بر یادگیری کودکان

تاثیر گذاری بازی بر یادگیری کودکان

بازی کردن پررنگ‌ترین فعالیت روزمره کودکان است. بازی مختص دوره ای خاص از زندگی نمی‌باشد و در تمامی دوران‌های زندگی خودش را به نحوی نشان می‌دهد و نمی توانیم تاثیر بازی بر یادگیری را نادیده بگریم. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بازی کردن بگوییم، آن را می‌توان همان فعالیت‌هایی در نظر گرفت که کودکتان در طول روز با اشیای غیر جاندار خودش را سرگرم می‌کند.

بسیاری از والدین بر این باورند که بازی کردن کودک با یادگیری در تناقض است. این افراد معمولا نمی‌خواهند تمام وقت کودک به بازی و تفریح بگذرد. ما در این مقاله می‌خواهیم این باور غلط را به چالش بکشیم و ثابت کنیم، یادگیری و بازی کردن در کودکان در یک راستا هستند، بازی تاثیر فراوانی بر یادگیری کودک دارد و والدین باید از بازی های متنوع جهت آموزش به کودکان بهره ببرند.

چرا باید به تاثیر بازی بر یادگیری کودک اهمیت داد<؟

بازی کردن علاوه بر آنکه لذت بخش‌ترین فعالیت برای کودکان است، طبیعی‌ترین راه هم برای یادگیری آنها می‌باشد. اگر نگران یادگیری فرزندتان هستید، بهترین روشی که می‌توانید به پیشرفت کودکتان کمک کنید، سرمایه گذاری روی بازی او است. یادگرفتن و بازی کردن برای کودکان در یک راستا قرار دارد و از هم جدا نیستند. به عنوان مثال با استفاده از اسباب بازی‌های پازلی، ساختمان سازی، جورچین‌ها و … او را تا حد زیادی برای خواندن و نوشتن آماده می‌کنیدبازی کردن، یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید در راستای آموزش مهارت ارتباط موثر با کودکتان انجام دهید. فعالیتی آرامش بخش و دلچسب که تعامل بین شما و کودکتان را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برد و او به شما اعتماد می‌کند و از شما یادمی‌گیرد.آگاهی از تاثیر بازی بر یادگیری کودک بر انتخاب‌های شما تاثیر زیادی می‌گذارد. شما به عنوان پدر یا مادر فرزندتان، باید برای خرید انواع اسباب بازی دقت داشته باشید تا بهترین بستر را برای کسب مهارت‌های اکتسابی فراهم کنید..

کودکان چگونه از بازی کردن یاد می‌گیرند؟

کودکان تفاوتی بین یادگیری و بازی کردن قائل نیستند! تا زمانی که آنها از انجام کاری که مشغول آن هستند لذت ببرند، تمامی آموزش‌ها را با آغوشی باز می‌پذیرند. برخی از والدین فکر می‌کنند با پرکردن مغز کودکان از اطلاعات سطحی، می‌توانند به کشف استعدادها و پیشرفت مهارت‌هایشان کمک کنند. به‌جای صحبت‌کردن که کودک هیچ درکی از آنها ندارند، بیایید نقش بازی‌ها به خصوص بازی های ارزان قیمت که هزینه زیادی هم برای شما ندارند را جدی بگیرید و برای آن اهمیت زیادی قائل شوید.شناخت نقش بازی بر یادگیری کودک به شما کمک می‌کند تا آموختن برای او تبدیل به یک غول بزرگ نشود! یادگرفتن را برای کودکتان ساده و لذت بخش کنید تا همیشه مشتاق دانسته‌های جدید باشد. بازی‌ها تا حد بسیار زیادی قوه تخیل و خلاقیت بچه‌ها تقویت می‌کنند و دنیای درون و اطرافشان را کشف می‌کنند.بازی‌های گروهی به کودکان کمک می‌کند تا با نقش‌ها خود و دیگران به خوبی آشنا شوند. همین موضوع به برقراری ارتباط بهتر در جامعه واقعی به آنها کمک می‌کند.این روزها درعصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم و معمولا بهترین تفریح کودکان بازی‌ها کامپیوتری با موبایل است. نکته ای جالب در رابطه با این بازی‌ها وجود دارد!بازی‌های ویدیویی کمک زیادی به افزایش تمرکز فرزندتان می‌کند. می‌دانیم که باورش سخت است؛ اما این بازی‌ها آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید بد و مخرب نیستند. در بسیاری از آنها، مفاهیمی اساسی مانند کار تیمی آموزش داده می‌شود. در این گونه بازی‌ها، کودک قدرت رهبری و هدایت کردن دیگران را به خوبی آموزش می‌بیند.البته قابل ذکر است که تاثیرات مثبت و سازنده بازی های فکری به مراتب بسیار بیشتر از بازیهای ویدیویی می‌باشد. اسباب بازی های فکری زمینه ساز رشد و پرورش مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان می‌شوند و در قالب بازی و به طور غیرمستقیم در آموزش و یادگیری کودکان اثر می‌گذارند.

نقش بازی در پیشرفت تحصیلی

پیشرفت تحصیلی همواره یکی از دغدغه‌های والدین است. نقش بازی در پیشرفت تحصیلی به خوبی دیده می‌شود و می‌توانید در کنار لذت بردن فرزندتان، شاهد موفقیت‌های او هم باشید. این در حالی است که تعداد زیادی از والدین بازی‌ها را دست کم می‌گیرند و به دنبال کلاس‌های تقویتی افراطی هستندجالب است بدانید، تحقیقاتی در بین دو کلاس یک مدرسه انجام شد. نتیجه از این قرار بود که دانش آموزان کلاسی که بین دروس بازی می‌کردند، نمرات بیشتری را نسبت به کلاس دیگر کسب کرده بودند.تاثیر بازی بر یادگیری کودک در دوراندبستان بسیار پررنگ است و کمکی برای دانش آموزان ضعیف تر هم می‌باشد. ادغام‌کردن بازی و درس در کنار هم، روشی بسیار مثبت است، که حتی بسیاری از نرم افزارهای آموزشی مقطع ابتدایی از آن استفاده کرده‌اند..

نقش بازی در یادگیری کودکان پیش دبستانی

معمولا زیاد می‌شنویم که هفت سال اول زندگی، مهم‌ترین دوران زندگی است. سنین پیش از دبستان دقیقا در این دوران قرار دارد. دورانی که تاثیری ماندگار بر روی شکل گیری شخصیت و سرنوشت فرزندان می‌گذارد. در این بازه زمانی بیشترین فعالیت کودکان، بازی کردن است؛ پس والدین آگاه از نقش بازی در یادگیری کودکان پیش دبستانی غافل نمی‌شونانتخاب بازی درست به او اعتماد به نفس، خلاقیت، تعامل اجتماعی، ارتباط موثر، هوش و … می‌آموزد. او در حین بازی کردن با اشیا و خاصیت آنها آشنا می‌شود، استعدادهای ذاتی اش شکوفا می‌شود و نظم را فرا می‌گیردتاثیر بازی بر یادگیری کودک غیر قابل انکار است. در این بین نباید نقش مهم والدین را از یاد برد. مربیان و والدین تاثیر بسیاری بر پرورش کودکان می‌گذارند. شما باید با کسب آگاهی بیشتر، شرایط را برای رشد فرزندتان آسان کنید و به روش بازی کردن یادگیری را به فرآیندی دلنشین تبدیل کنید.دقت داشته باشید که بازی کردن تنها با اسباب بازی‌ها و وسایل فیزیکی نیست! در واقع یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در حق فرزندتان و یادگیری آینده اش انجام دهید، بازی با او در خانه است. ایده های بازی با کودک در خانه را فرا بگیرید و آینده درخشان کودکتان را تضمین کنید.

 اجتماعی شدن:

بازی نقش عمده‌ای در اجتماعی شدن افراد ایفا می‌کند که با فراهم شدن محیطی غیر تهاجمی و بازی گونه، افراد می‌توانند مهارت‌های گروهی را یاد بگیرند.

ارتقاء مهارت حل مساله :

حل مساله فرایندی است که افراد با استفاده از آن، مجموعه ای از قواعد از پیش آموخته را برای حل موفقیت آمیز یک مساله در موقعیتی جدید کشف می کنند.

 معرفی انواع بازی و تاثیر بازی در رشد کودکان

نقش بازی در رشد کودکان مخصوصا در سنین پایین را نمی‌توان نادیده گرفت زیرا بازی برای رشد کودک بسیار ضروری است. بازی‌ها تنوع بسیار بالایی داشته و هرکدام به طریقی بر رشد کودک موثر هستند. برخی بازی‌ها از نظر فکری، برخی درگیر در کشف استعدادها و برخی دیگر مهارت‌های حرکتی کودک را پرورش می‌دهند.

به طور کلی سه نوع دسته‌بندی برای بازی‌ها وجود دارد:

بازی فردی:

در این نوع بازی کودک خود به تنهایی مشغول انجام بازی و سرگرمی است. بازی‌های تک نفره تنوع زیادی دارند و معمولا برای کودکان زیر دو سال هستند. کودک با ساده‌ترین اسباب‌بازی‌ها و یا حتی دست و پای خود ساعت‌ها شرگرم می‌شود. البته کودکان در سنین بالاتر نیز می‌توانند بازی‌های تک نفره انجام دهند.

بازی‌های موازی:

در این نوع بازی‌ها کودکان در کنار یکدیگر قرار داشته ولی هرکدام به صورت جداگانه مشغول بازی و سرگرمی هستند. کودکان یک خانواده یا کودکانی که در مهد کودک کنار یکدیگر هستند در این شرایط قرار می‌گیرند.

بازی‌های گروهی:

این نوع بازی‌های که معمولا در سنین بالاتر انجام می‌گیرد، به بازی‌هایی گفته می‌شود که دو یا چند کودک به صورت گروهی مشغول بازی می‌شوند. این نوع بازی‌های باعث یادگیری مفاهیم مختلفی ازجمله کار گروهی، بر و باخت، رعایت نوبت و ... می‌شوند.

هرکدام از بازی‌های گفته شده در شرایط و سنین مختلفی توسط کودک انجام گرفته و تاثیرات مهمی بر تربیت و رشد شخصیت کودک می‌گذارند. فراهم کردن وسایل موردنیاز برای انجام بازی‌های مختلف به رشد کودک و یادگیری مفاهیم مهم زندگی کمک می‌کنند. پیشنهاد می شود از اسباب بازی های جدید پیکوتویز دیدن فرمایید.

.نقش بازی در رشد کودکان و تقویت و رشد زودهنگام مغز

از مهم‌ترین مزایای بازی برای کودکان رشد مغز است. بازی کردن فرصت‌های مفیدی را برای کودکان فراهم می‌کند و به عنوان ورزشی مناسب برای مغز و روح کودک معرفی می‌شود. مغز نوزادان دارای اتصالات سلول مغزی زیادی است که سیناپس نامیده می‌شوند. در صورتی که امکان بازی کردن برای کودک فراهم نباشد سیناپس‌های مربوطه از بین می‌روند.

ایجاد تفکر خلاقانه در کودک

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تاثیر بازی کردن برای کودکان افزایش خلاقیت در کودک است. انجام بازی‌هایی که کودک را به تفکر وامی‌دارد، باعث می‌شود خلاقیت کودک رشد کرده و استعدادهای بسیار زیادی از کودک کشف شود. از انواع اسباب بازی پسرانه پیکوتویز دیدن فرمایید.

تقویت هوش کودک

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در سنین پایین به انجام بازی‌های متنوع مشغول بوده‌اند در بزرگسالی دارای هوش بسیار بالاتری هستند. با توجه به همین مطالعات باید شرایطی برای کودک فراهم شود که به صورت منظم مشغول انجام بازی‌های مختلف باشد.

رشد عاطفی کودک

یکی از مزایای مهم بازی کردن این است که کودک با انجام بازی احساسات خود را بروز می‌دهد. ارتباط و تعامل با کودکان دیگر در حین بازی باعث شکل‌گیری شخصیت و تکامل کودک می‌شود.

تقویت مهارت‌های حرکتی کودک

یکی از مهم‌ترین ویژگی بازی کردن و تاثیر آن بر کودک تقویت مهارت‌های حرکتی کودک است. بسیاری از بازی‌ها کودک با مجبور به حرکت و جنب‌وجوش می‌کنند که باعث می‌شود عضلات دست و پا و ... در کودک تقویت شوند

.تاثیر بازی بر رشد اخلاقی کودک

کودک شما با بازی کردن در مورد بسیاری از رفتارهای درست و نادرست اطلاعات کاملی به دست می‌آورد. به عنوان مثال در حین یاد می‌گیرد که باید کاملا با همبازیان خود با صداقت برخورد کند، عدالت را رعایت کند، امانت داری کند و بسیاری از نکات مثبت اخلاقی که در حین بازی آموزش می‌بیند. از انواع پازل چوبی کودک پیکوتویز دیدن فرمایید.

کاهش استرس کودک

هرچه کودک شما بزرگ‌تر می‌شود بیشتر با مفهوم استرس آشنا شده و در شرایط مختلفی دچار استرس و اضطراب می‌شود. یکی از روش‌هایی که به کودک شما در کاهش استرس کمک می‌کند، بازی کردن است. کودک شما با انجام بازی‌های مختلف یاد می‌گیرد که چطور استرس و نگرانی خود را کنترل کند. یادگیری راه‌های کنترل استرس در سنین پایین به کودک در سنین بالاتر نیز کمک می‌کند تا به راحتی استرس و اضطراب را از خود دور کنند.

افزایش شادی و نشاط کودک

داشتن حس شادی و رضایت از زندگی برای کودک بسیار مهم است و باعث می‌شود کودک در سنین بالاتر نیز احساس مثبتی نسبت به زندگی داشته باشد. بازی کردن علاوه بر اثرات مثبتی که تربیت و شخصیت کودک دارد، باعث می‌شود کودک شما لحظاتی را با شادی و نشاط بگذراند. داشتن روحیه شاد و مثبت برای کودک می‌تواند در شرایط مختلف زندگی به آن‌ها کمک کند.

آموزش از طریق بازی

تاثیر بازی و سرگرمی بر کودک به قدری است که بسیاری از مطالب درسی را نیز به کمک بازی به کودکان آموزش می‌دهند. کودک شما با انجام بازی‌های سرگرم کننده و مهیج انواع رنگ‌ها، شکل‌ها، مفاهیم ریاضی، اندازه‌ها و ... را آموزش می‌بیند. بازی کردن به کودک کمک می‌کند به شناخت کاملی از دنیای اطراف رسیده و واقعیت‌های دنیا را لمس کند.

جمع‌بندی

بازی کردن و داشتن تحرک برای کودکان در تمام سنین لازم و ضروری است. بسایری از والدین از فواید بازی در رشد کودکان آگاه نیستند و موقعیت‌های مناسب بازی کردن را برای کودک خود فراهم نمی‌کنند. بازی کردن باعث تقویت مهارت‌های بسیار زیادی در کودک ازجمله تقویت ذهن، کشف استعدادهای، تقویت مهارت‌های حرکتی و ... می‌شود. والدین باید در کنار به کارگیری روش‌های تربیتی اصولی حتما زمینه انجام بازی‌های مختلف را برای کودک فراهم کنند. بازی برای کودک تنها جنبه سرگرمی و گذران وقت ندارد و باید به عنوان یکی از اصول تربیتی بسیار مهم به آن توجه شود. آشنایی با نقش بازی در رشد کودکان برای والدین بسیار مهم و ضروری است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران