مقالات روانشناسی

تاثیر یوگا بر ذهن و روان

1

تاثیر یوگا بر ذهن و روان

تاثیر یوگا بر ذهن و روان

تحقیقات زیادی در مورد تاثیر یوگا بر ذهن و سلامت روان انجام شده است. نتیجه کلی این بوده است که یوگا تاثیرات مثبت زیادی بر سلامت روان دارد که فراتر از اثر سایر فعالیتهای بدنی با تاثیر کم تا متوسط ​​است و این تاثیرات به احتمال زیاد ناشی از تغییرات شیمیایی در مغز است (گرازیوپلن ، 2012).

وقتی مفاهیم یوگا برای مدیریت ناهنجاری روانی را با درمان های موجود در حیطه ی روانکاوی, روان درمانی و روانشناسی در می آمیزیم , آنگاه ابزار بسیار قدرتمندی برای بیدار کردن قوای ذهنی داریم.روانکاوان , روانپزشکان و روانشناسان زیادی را در کشورهای مغرب زمین از تکنینک های یوگا در کارهای خود استفاده میکنند…

ورزش یوگا از همه‌ی موانع عبور می‌کند، همه جا در دسترس است و همه‌ی سنین و قشرها آن را تمرین می‌کنند؛ از کودکان و نوجوانان تا مسن‌ترها و ستاره‌های هالیوود. حتی در طبیعت هم می‌توان آن را دنبال کرد، جشنواره‌های بزرگی از شرق تا غرب دنیا برایش به وجود آمده و همه جا محبوب است. چه کسی نمی‌خواهد شادی، هوش، روشنی ذهن، سرزندگی، سلامت جسمی، خلاقیت، هدف، اتصالات معنوی، اعتماد‌به‌نفس و قدرت بیشتری داشته باشد؟ همه می‌توانند یوگا کار کنند و در همان لحظه از مزایای جسمی، روحی، احساسی و معنوی آن بهره ببرند.

بی.کِی.اِس اینِگار (B. K. S. Iyengar) که بنیان‌‌گذار سبک خاصی از یوگا به نام «یوگای اینگار» است و به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌ترین مربی‌‌های این علم در دنیا شناخته می‌‌شود، می‌‌گوید: «یوگا به عنوان یک علم باستانی اما کامل با سِیر تکاملی انسان سر و کار دارد. این سیر تکاملی شامل همه‌‌ی جنبه‌‌های وجود انسان از سلامت بدن تا خودشناسی است.»

علم امروزی تایید کرده است که تمرین‌‌های یوگا برای سلامت جسمی مفید هستند و باعث می‌‌شوند عملکرد ذهن و سیستم دفاعی بدن، تراکم استخوان‌‌ها، کارایی سیستم عصبی و قدرت انسان بهتر شود. بیش از 36 میلیون نفر در آمریکا یوگا کار می‌‌کنند و از مزایای آن شامل افزایش قدرت بدن، آرامش ذهن، شادی و کاهش استرس بهره می‌‌برند.

آنی وود بِسانت (Annie Wood Besant)، جامعه‌‌شناس، عارف و فعال حقوق زنان، می‌گوید: «ورزش یوگا یک علم است، نه یک جریان خیالی مبهم. یوگا به‌عنوان یک علم کاربردی مجموعه‌‌ای از قانون‌‌های منظم است که برای رسیدن به یک هدف معین استفاده می‌‌شود. این علم قانون‌‌های روانشناسی را به‌کار می‌‌گیرد تا هوشیاری و آگاهی انسان را در هر زمینه‌‌ای و هر جا که باشد بالا ببرد و از آنها برای یک هدف خاص استفاده کند. این استفاده‌‌ی منطقی از قانون‌‌هایی که هوشیاری را بالا می‌‌برند دقیقا همان کاری را می‌‌کند که بقیه‌‌ی حوزه‌‌های علم هم انجام می‌‌دهند.»

دکتر لُرِن فیشمَن (Loren Fishman)، مربی یوگا و پزشکی است که از آن در درمان‌‌های پزشکی‌‌اش استفاده می‌‌کند تا مشکلاتی مثل سفت شدن عضلات یا ورم مفاصل را برطرف کند. او در یک مصاحبه با سایت خبری «LiveScience» می‌گوید: «تعداد زیادی از تحقیقات نشان می‌‌دهند که ورزش یوگا اثرهای شگفت‌‌انگیزی روی ذهن، سیستم‌‌های عصبی مرکزی و دفاعی بدن دارد. یوگا لایه‌‌های غشایی مخ را ضخیم‌‌تر می‌‌کند. این لایه‌‌ها با یادگیری و انعطاف‌‌پذیری عصبی بیشتر در ارتباط هستند و به شما کمک می‌‌کنند چیزهای جدید یاد بگیرید و روش انجام کارهای‌‌تان را تغییر دهید.»

تاثیر یوگا بر ذهن و سلامت روان

احتمالاً در مورد فواید زیادی که برای یوگا وجود دارد ، شنیده اید که از برطرف کردن بیماری روانی فراتر می رود. مزایایی مانند:

  • اعتماد به نفس
  • کمک به تنفس بهتر و عمیق تر
  • آگاهی از وضعیت خود
  • آرامش ذهن
  • افزایش قدرت و استقامت ذهنی و بدنی
  • کاهش استرس

گذشته از داستان های مربوط به شگفتی های تمرینات منظم یوگا ، شواهدی بررسی شده به منظور پشتیبانی از فواید یوگا نیز وجود دارد. به عنوان مثال ، بررسی مطالعات نشان می دهد که یوگا حداقل تا حدودی در کاهش علائم افسردگی ، کاهش خستگی ، تسکین اضطراب و کاهش استرس موثر است و اغلب احساسات شرکت کنندگان را در اعتماد به نفس و عزت نفس افزایش می دهد.

کنترل استرس پس از آسیب

یوگا می تواند به ویژه برای کسانی که با اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) مقابله می کنند مفید باشد. مطالعات متعددی در مورد یوگا که برای درمان PTSD اعمال شده است نشان می دهد که یوگا می تواند پیامدهایی مشابه نتایج گفتگوی درمانی داشته باشد (نووتنی ، 2009). نتایج یوگا در مورد علائم PTSD ، این ارتباط بین بدن و مغز و پتانسیل یوگا را برای تسهیل آن ارتباط برجسته ترمی کند.

بسیاری از علائم PTSD از نظر جسمی مانند افزایش ضربان قلب و تعریق است که گاهی اوقات با “فلاش بک” یا خاطرات زنده از تروما همراه است. یوگا ممکن است به ویژه در رفع علائمی مانند آنهایی که در بالا ذکر شد مفید باشد ، زیرا می تواند علائم جسمی استرس ، اضطراب ، ترس و افسردگی را هدف قرار دهد.

تاثیر یوگا بر ذهن

چیزهایی که فکر می کنیم و کارهایی که انجام می دهیم تاثیر پویا بر مغز ، نگرش و در نهایت واقعیت ما دارند. نیاکان ما همیشه به ما در مورد قدرت تفکر مثبت و فلسفه و پذیرفتن خودمان یادآوری می کردند. آنها در واقع این درس بزرگ را به ما آموختند که همه چیز با چیزهایی که به خودمان می گوییم و نحوه برخورد با موقعیت ها آغاز می شود. یوگا کمک کرده است که این طرز فکر را در تمرین و زندگی روزمره خود جاسازی کنیم.

تحقیقات بیشتری که در رابطه با تاثیر یوگا بر ذهن انجام گرفته شامل موارد زیر میباشد.

یک ذهن پر استرس = ماهیچه های پر استرس = افکار منفی و اضطراب

یک ذهن آرام = عضلات آرام = افکار مثبت و در حال افزایش

ما ازین بابت مطمئنیم که با فکر کردن ، احساس کردن و واکنش ها به روشی که انجام می دهیم، زندگی ما نیز شروع به انجام کارهایی در مقابل اینها میکند. طبیعی است که برای خود سخت گیر باشیم و به طور مداوم به دنبال راه حل های خارجی باشیم. اما خبر خوب این است: شما در حال حاضر از تمام قدرت ، مهارت و مولفه های لازم برای تغییر مسیر کار در مغز خود برخوردار هستید ، بنابراین تمام قدرت لازم برای تغییر زندگی شما برای بهتر شدن در شما وجود دارد!

علم

اگر قفسه های کتاب های بی پایان در مورد موضوعاتی چون خود مراقبتی و نیز میلیون ها نقل قول آنلاین و سمینارهای هزار دلاری برای شما کافی نباشد، باید بگوییم که اهمیت افکار شاد ، تنفس عمیق و یادگیری کاهش فشار روانی برایتان بسیار پراهمیت است. شما باید تغییرات کوچکی ایجاد کنید که اثرات آن را در تمام طول زندگی ببینید.

به این موضوع فکر کنید: افکار و اعمال ما در واقع ترکیب شیمیایی مغز را تغییر می دهند. وقتی تمرین تنفس عمیق را آهسته انجام می دهیم ، عضلات خود را شل می کنیم و به افکار مثبت فکر می کنیم ، در واقع ما مغز را بازنشر می کنیم.

الکس کورب ، دکتر، پژوهشگر فوق دکترا در علوم اعصاب UCLA است که در مورد چگونگی تاثیر یوگا بر استرس و مغز مطالعه می کند. او با علم روانشناسی امروزه این موضوع را به اشتراک می گذارد که “ممکن است افکار خاص شما متفاوت باشد ، اما نواحی مغزی درگیر و پاسخ فیزیولوژیکی یکسان خواهند بود. پاسخ استرس فیزیولوژیکی به معنای افزایش ضربان قلب ، ضربان تنفس ، فشار عضلانی و بالا رفتن کورتیزول و سایر هورمونهای استرس است. »

پاسخ ما به استرس

پاسخ فعلی ما در برابر استرس احساس طبیعی و دشوار بودن برای مبارزه است ، زیرا آنها عاداتی هستند که به احتمال زیاد در جوانی به دست می آمدند، یعنی زمانی که شاهد واکنش والدین در مقابل استرس بوده اید. وقتی بزرگتر می شویم همین عادت ها را نیز به صورت ناخودآگاه جذب میکنیم. مغز ما در حال حاضر می داند که چگونه در برابر استرس ، عشق ، چالش و مبارزه واکنش نشان دهد. که از آن به عنوان “عامل پاسخ ما” یاد می شود. برای شرکت در آزمون استرس کلیک کنید.

خبرهای خوب تر! ما می توانیم “ضریب پاسخ” خود را تغییر داده و از عادت های قدیمی که ما را از بهترین نسخه های خودمان ناتوان می کند ، دور کنیم. راز آن هم: یوگا و تمرکز است!

ایجاد ارتباط در یوگا

یوگا در واقع چیزی است که ما روی یک تکه زیرانداز می آموزیم (همه چیزهایی که امروز در اینجا مورد بحث قرار داده ایم: تنفس عمیق ، نرم کردن ماهیچه ها ، پاک کردن ذهن و لذت بردن از لحظه کنونی) و آن را به زندگی روزمره مان می آوریم. مطالعات نشان داده است که این روشها عادتهای بد را از بین می برند ، منفی بودن را از بین می برند و نیز استرس را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، اثرات قدرتمند تمرکز بر مغز غالباً موضوع مطالعات پزشکی است و تحقیقات علمی جدید روزانه در مورد مزایای عصبی این عمل منتشر می شود. یوگا و مراقبت ضمن افزایش شادی و کیفیت کلی زندگی ، استرس ، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد.

یوگا‌‌‌‌‌درمانی

امروزه خیلی از شاخه‌‌‌‌‌های اصلی پزشکی از یوگا به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌‌‌‌‌کنند. تحقیقات نشان داده که یوگا نقش مهمی در بهبودی دارد؛ مخصوصا در مواردی که با استرس درگیر هستند، به بهتر شدن وضعیت سلامتی و تندرستی کمک می‌‌‌‌‌کند.

زمینه‌‌‌‌‌های یوگا‌‌‌‌‌درمانی روز به روز بیش‌‌‌‌‌تر می‌‌‌‌‌شوند و بیمارستان‌‌‌‌‌ها هم سعی می‌‌‌‌‌کنند که مراکز یوگا‌‌‌‌‌درمانی را به عنوان بخشی از روش‌‌‌‌‌های تکمیلی سلامتی به مجتمع‌‌‌‌‌های پزشکیِ تخصصی‌‌‌‌‌شان اضافه کنند.

در سال‌های اخیر بچه‌‌‌‌‌هایی که اوتیسم (نوعی بیماری است که باعث اختلال در ارتباطات کلامی و رفتاری می‌‌‌‌‌شود) یا مشکلات دیگری داشته‌اند با کمک یوگا‌‌‌‌‌درمانی پیشرفت زیادی کرده‌‌‌‌‌اند. یوگا به درمان خیلی از مشکلات جسمی کمک می‌‌‌‌‌کند و استفاده از یوگادرمانی به‌عنوان یک روش کمکی در کنار سایر روش‌‌‌‌‌ها روز‌ به ‌روز بیشتر می‌‌‌‌‌شود.

هر روز ده دقیقه وقت بگذارید تا تمارین یوگا را انجام دهید، تمرکز خود را به سمت داخل بکشید. بسیار ساده است – فقط نفس بکشید. برای شرکت در کلاس محلی یوگا در انجمن محلی خود ثبت نام کنید یا تمرین فعلی خود را عمیق تر کنید. تغییرات بزرگ یک شبه اتفاق نمی افتد و عادت ها فوراً تغییر نمی کنند. به مدت یک ماه با این تمرینات اخت شوید و تغییر زندگی خود را تماشا کنید. به یاد داشته باشید ، افکار و نگرش های مثبت داشته باشید ، نفس بکشید و تمرکز کنید و اجازه دهید عضلات (بخصوص شانه ها و فک) آرام شوند. با انجام این کار ها عاشق یوگا و عاشق زندگی تان خواهید شد و تاثیر یوگا بر ذهن و روان خودتان را حس خواهید کرد.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران