مقالات روانشناسی

ازدواج با مبتلا به اختلال شخصیتی

1

ازدواج با مبتلا به اختلال شخصیتی

ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی

ازدواج یکی از چالش برانگیز ترین انتخاب ها در سراسر زندگی یک فرد به شمار می‌آید و کمتر انتخابی این چنین استرس زا است . در عین حال نتایج ازدواج در همه عمر با انسان همراه است. به همین دلیل است که افراد در ازدواج بیشتر از همه انتخاب های دیگر خود دقت می کنند.

این دقت در جامعه امروز ما چنان شدت یافته است که اگر آن را وسواس بنامیم چندان هم به خطا نرفته ایم ، همین شک و تردید ها و دشواری‌ انتخاب است که سن ازدواج را در جامعه ما تا این حد بالا برده است.از آنجا که در جامعه ما نه در خانواده و نه در محیط های آموزشی و نه در رسانه ها هیچ کدام به موضوع لزوم شناخت روانی دختر و پسر از یکدیگر و لزوم برخورد علمی با این موضوع و بهره گیری از روانشناس و مشاور خانواده و و مشاوره های پیش از ازدواج نمی پردازند، خلا بزرگی در این زمینه احساس می شود.

برخی باورهای غلط در رابطه با این شرایط وجود دارد که این گونه افراد قابل درمان و بهبود نیستند، در حالی که می توان با روش های درمانی معتبر و توجه و مراقبت، به آنها کمک موثری کرد. به خاطر داشته باشید ممکن است شرایط دشوار باشد، اما امکان درمان همسرتان را نادیده نگیرید. جدایی و ترک همسر زمانی پیشنهاد می شود که این عدم تعادل روحی و روانی حاد و فقط قابل کنترل با دارو و روان درمانی باشد و امکان بهبود نباشد که این شرایط بسیار محدود است.

روابط مسموم زندگی را مختل می کند و می تواند برای شما آزار و درد به همراه داشته باشد. مطمئناً برای بیشتر ما پیش آمده که درگیر چنین روابطی شویم و متعجب بمانیم که آیا طرفمان اختلال روانی دارد یا نه. آیا رفتارهای خشونت آمیز و خطرناک او می تواند یک دلیل عصبی و روانی داشته باشد؟ برای بعضی از آنها پاسخ، مثبت است.

افرادیکه اختلالات شخصیتی دارند برای ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارند و همین باعث پر دردسر شدن روابط آنها می شود. گروهی از این افراد حتی بخاطر این وضعیت خود موجب آسیب زدن به طرف خود در رابطه می شوند.

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی و پارتنرهای افرادی که دچار اختلال روانی، اختلال شخصیت خودشیفتگی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت ضداجتماعی هستند معمولاً دچار زخم های احساسی و فیزیکی می شوند.

علامت های هشدار دهنده دراختلالات شخصیتی

برای خیلی از ما فهمیدن اینکه طرفمان از نظر روانی سالم است یا الگوهای رفتاری او نشانگر یک مشکل شخصیتی است، کار سختی است. در زیر به چند مورد از علامت های هشداری اشاره می کنیم که می تواند نشان دهد طرف شما دچار این اختلالات روانی است.

  • من از تو برترم
  • تو خسته ام می کنی. ازت متنفرم. عاشقتم. نه ازت متنفرم.
  • من مسئول اتفاق های بدی که می افتد یا کارهای بدی که کرده ام نیستم. این یک قانون است.
  • در گذشته روابط عاشقانه متعددی داشته است
  • من برنده هستم! همیشه.
  • قدرت، کنترل و سلطه بر افراد را دیوانه وار دوست دارند
  • به شدت دروغگو

در این خصوص مراجعه به یک روانشناس و بررسی تخصصی شخصیت زوجین قبل و بعد ازدواج توصیه می شود. خواندن این مقاله نیز می تواند شما را با راهکارهای مقابله با این اختلال روانی آشنا می نماید

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی چیست؟

افراد مبتلا به اختلال های شخصیتی عادت هایی عجیب و دیر پا در رفتارشان دارند که ممکن است باعث رنجیدگی و ناامیدی شما شوند و نیز گاهی اوقات می توانند خطرناک ظاهر شوند . آشنایی کافی با انواع مختلف شخصیت های مشکل دار و غیر معمول شما را قادر می سازد در برابر فریبندگی این افراد که در ابتدای آشنایی نشان می دهند مقاومت کنید.

با شناسایی درست و به موقع آنها قدرت قابل ملاحظه‌ای در اختیار شما است که به کمک آن می توانید از گزند افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی در امان مانده و خود را از عذاب روحی که ارتباط با این اشخاص به دنبال دارد دور نگه دارید.

مشکلات ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی نیز به مراتب زیاد است . هرتغییری در رفتار همسر شما بسیار آهسته دشوار بوده و با تردید همراه است . افراد مبتلا به آسیب های شخصیتی بینش درونی ناچیزی نسبت به شخصیت خود دارند و هرگاه لزوم تغیر رفتارهایشان به آنها خاطرنشان شود بسیار تدافعی واکنش نشان می دهند. تغییر بسیار کند و آهسته خواهد بود. قبل از تصمیم به ماندن در این رابطه مطمئن شوید انتظار شما مبنی بر تغییر یافتن او با این حقیقت تلخ مطابقت داشته باشد.

راهکارهای درمانی مشکل ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی

رفتارها و واکنش های او را به خود نسبت ندهید. به یاد داشته باشید او مدتها پیش از آشنایی با شما دچار اختلال شخصیتی بوده است. درست همانطور که در مقابل یک عضو خانواده خود که دچار اختلال شخصیتی است صبر و تحمل نشان می دهید با او نیز همین رفتار را داشته باشید.

روان درمانی استفاده از دارو و تلاش‌های فوق انسانی که‌ از شما سر می زند راه حل‌های نجات بخش و معجزه‌ آسا نیستند. سازگاری یافتن و مراقبت از خود رمز پیروزی است و نه پیدا کردن درمان.

ازدواج با فرد مبتلا به اختلال شخصیتی و مدیریت درمان روشی طولانی و زمان بر است لذا لازم است در مورد نقشی که در بحران اخیر رابطه ی مشترکتان داشته اید خوب فکر کنید درست است همسر شما اختلال شخصیتی دارد اما واکنش شما به چه نحو بوده و آیا مشکل را به نوعی بدتر نکرده اید؟ به عنوان مثال وقتی او شکاک و بی اعتماد است آیا مرموز و سرکش رفتار نمی کنید؟

یا وقتی که او بسیار وابسته و محتاج توجه می‌شود آیا او را از خود نمی رانید و تهدید به جدایی نمی‌کنید؟

ممکن است مسئله این باشد که واکنش های اخیر شما به آسیب شخصیتی همسرتان به نحوی است که مشکلات را بدتر می کند.
ویژگی های جذاب او را که در ابتدا موجب شیفتگی شما شدند به خاطر بیاورید. آیا تمامی آنها به کلی از بین رفته اند و یا اینکه آن قدر ذهن خود را معطوف ویژگی‌های مشکل ساز شخصیت او کرده اید که‌ دیگر به ندرت به خصوصیات جذاب او توجه می کنید؟

به خوبی از خود مراقبت کنید درست است شاید شما با یک شخصیت گوشه گیر،ضد اجتماعی، یا دوری گزین زندگی می کنید اما می توانید روابط اجتماعی پویایی داشته‌ باشید .

ورزش کنید ، به گروه های حمایت گر ملحق شوید و از درگیر شدن با او و نزاع های احمقانه خودداری کنید.
به او پاداش دهید . تقویت و توانمند سازی مثبت و سازنده داروی قوی و تاثیر گذار حل هر نوع مشکل رابطه ای است.
پیوسته در پی فرصت‌هایی باشید تا به او بفهمانید کدام خصوصیت او را می‌پسندید، چه کاری را به خوبی انجام می دهد و این که متوجه تغییرات کوچکی در او که رو به مسیر درستی دارند شده‌ اید. هیچ چیز مهم تر از این نیست که رفتارهای مورد پسند شما هر چه بیشتر و پی در پی از او سر بزند.

به عواملی که باعث جذب شدن شما به سمت شخصیت های آسیب دیده می شود هوشیار باشید نمی توان گفت اینکه شما چندین بار در دام رابطه ی عاشقانه با شخصیت های آسیب دیده گرفتار شده‌ اید صرفا تصادفی بوده است . به این نکته توجه کنید که حتما چیزی در این نوع خاص آسیب شخصیتی وجود دارد که شما را مکررا جذب خود می کند و آنگاه از خود بپرسید چرا این ویژگی برایم جذاب است؟

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران