مقالات روانشناسی

بوپروپیون و افسردگی

1

بوپروپیون و افسردگی

– بوپروپیون (ولبان)چیست:
-داروی بوپروپیون(Bupropion) یا ولبان(wellban) یک داروی ضد افسردگی جدید و مدرن است که از طریق افزایش نوراپی نفرین و دپامین در مغز اثر می کند.این دارو بخاطر تاثیر خوبی که بر بهبود قوای جنسی(برخلاف داروهای سروتونینی که میل و قوای جنسی را کاهش می دهند) دارد و همچنین بخاطر افزایش تمرکز و نیز نداشتن خواب آلودگی در طول روز و نداشتن افزایش وزن و پایین نیانداختن فشار خون هنگام ایستادن( هیپوتانسیون اورتواستاتیک) و نیز نداشتن عوارض آنتی کولینرژیکی( مثل احتباس ادرار )،سودمندی بالاتر و عوارض کمتری نسبت به داروهای قدیمی تر (مانند سه حلقه ای ها) دارد و می تواند شادی و نشاط و انگیزه را برای فرد مبتلا به افسردگی بهمراه آورده و او را به زندگی قبلی خود برگرداند.علاوه بر این یک تاثیر ِ ویژه این دارو ، کمک به ترک سیگار می باشد( فقط فرم zyban)

موارد مصرف بوپروپیون
بوپروپیون برای ADHD (اختلال نقص توجه-بیش فعالی)، کاهش وزن و افسردگی دوقطبی آزمایش شده است اما تاکنون، شواهد قابل توجه، تنها از افسردگی و ترک سیگار حمایت کرده اند.

اثرات دارویی بوپروپیون
سه شکل بوپروپیون موجود است: روزی سه بار مصرف می شود، روزی دوبار و روزی یکبار.

انواع مختلف دارو جزء فعال یکسانی دارند، اما از نظر خصوصیات دارویی و دفعات مصرف با هم تفاوت دارند. تعادل زیستی فرآورده های تجاری و ژنریک گوناگون بوپروپیون در گزارش های مختلف یکسان نبوده است.

مکانیسم اثر ضد افسردگی بوپروپیون شناخته شده نیست. هر چند احتمالاً این دارو از طریق مهار بازجذب دوپامین و نوراپی نفرین عمل می کند. بوپروپیون به ناقل دوپامین در مغز متصل می شود.


مصارف درمانی بوپروپیون
افسردگی با بوپروپیون
اثربخشی درمانی بوپروپیون در افسردگی هم در بیماران بستری و هم در بیماران سرپایی به اثبات رسیده است. بوپروپیون در بیماران دچار اختلال عاطفی فصلی در پیشگیری از بروز دوره های افسردگی اساسی فصلی موثر بوده است.


ترک سیگار با بوپروپیون
بوپروپیون تحت نام تجاری Zyban (زیبان) و ولبان همراه با برنامه های تعدیل رفتار در ترک سیگار به کار می رود. این دارو در بیمارانی به کار می رود که انگیزه بالایی داشته و از یک حمایت رفتاری ساختار یافته برخوردارند. اثر بخشی بوپروپیون در صورتی که با جایگزین های نیکوتین تجویز شود، افزایش می یابد.

اختلالات دوقطبی با بوپروپیون
بوپروپیون در افراد دچار اختلال دوقطبی نوع یک کمتر از سه حلقه ای ها مانیا ایجاد می کند، هر چند این احتمال به کلی منتفی نیست. علاوه بر این احتمال تشدید یا ایجاد اختلال دو قطبی نوع دو تندچرخی بر اثر این دارو کمتر از سایر داروهای ضد افسردگی است. اما شواهد مربوط به مصرف بوپروپیون در بیماران دچار اختلال دوقطبی محدود است.

اختلال کم توجهی/بیش فعالی با بوپروپیون
بوپروپیون در افرادی که به طور همزمان دچار اختلال کم توجهی / بیش فعالی و افسردگی هستند یا کسانی که به طور همزمان مبتلا به اختلال کم توجهی/بیش فعالی، اختلال سلوک یا سوء مصرف مواد مخدر هستند گزینه مناسبی است. این دارو را می توان در بیمارانی که با مصرف محرک های روانی دچار تیک می شوند نیز مدنظر قرار داد.

سم زدایی کوکائین با بوپروپیون
بوپروپیون ممکن است با اثرات سرخوشی آور همراه باشد؛ به همین دلیل مصرف آن در افراد دارای سابقه سوء مصرف مواد ممنوع است، اما بوپروپیون به دلیل اثرات دوپامینرژیک به عنوان درمان کاهش میل به مصرف کوکائین در افرادی که این ماده را ترک کرده اند مورد بررسی قرار گرفته است.

اختلال کمبود میل جنسی با بوپروپیون
بوپروپیون اغلب به داروهای دیگر افزوده می شود تا عوارض جنسی آنها را خنثی کند و ممکن است در افراد غیر افسرده دچار اختلال کمبود میل جنسی موثر باشد. بوپروپیون ممکن است سبب بهبود انگیختگی جنسی، تکمیل ارگاسم و رضایت جنسی شود.

احتیاط ها و عوارض بوپروپیون
شایع ترین عوارض بوپروپیون، سردرد، بی خوابی، شکایات مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی، و تهوع است. بی قراری، سراسیمگی، و تحریک پذیری نیز ممکن است پیدا شود. در بیماران دچار اضطراب شدید یا اختلال وحشت زدگی بوپروپیون نباید شروع شود.

منع مصرف بوپروپیون:

  1. صرع
  2. بی اشتهایی عصبی( آنورکسیا نروزا)
  3. صرفا با خواندن این مطلب یا مطالب مشابه در اینترنت شروع به خوردن این دارو نکنید یا سرخود دارویی که برای دیگران موثر بوده است را مصرف نکنید.شما به همه ی ریزه کاریهای تاثیر این دارو و تداخلات آن با مواد درون بدن یا داروهای دیگر واقف نیستید.درست است که ما در دنیای اطلاعات اینترنتی زندگی می کنیم اما در رشته ی پزشکی تجربه مهمتر از دانش نوشتاری و کتابی است .شما تجربه ی کافی برای تجویز سر خود این دارو را ندارید.خواهش میکنم با سلامتی و جان خود بازی نکنید.
  4. مصرف همزمان الکل(چون منجر به تشنج می گردد)و یا ترک ناگهانی الکل(چون آن هم منجر به تشنج می گردد) …اگر شما همیشه و به مقدار زیاد الکل مصرف میکنید، ترک ناگهانی الکل برای شروع این قرص،خودش منجر به تشنج می گردد.
  5. مصرف همزمان با داروهای مهار کننده ی مونوآمین اکسیداز(MAOi) در عرض 14 روز گذشته ( چون امکان تداخلهای خطرناک دارویی وجود دارد!!!!)مانند فنلزین-ترانیل سیپرومین -سلژیلین -ایزوکربوکسازید
    تزریق متیلن بلو(methylene blue)
  6. قطع ناگهانی داروهای خواب آور( باز هم چون ممکن است منجر به تشنج شود) یا قطع ناگهانی داروهای ضدصرع
  7. فشارخون بالا ، بیماری قلبی، حمله قلبی
  8. فاز سرخوشی (مانیا) در بیماران دو قطبی
  9. سه ماه اول حاملگی
  10. شیردهی
  11. نارسایی کبدی
  12. نارسایی کلیوی
  13. در کسانیکه مستعد سو مصرف مواد هستند(ممکنه به این دارو وابسته بشن)
  14. توجه : گاهی در بیماران زیر بیست و چهار سال در دوهفته ی اول مصرف این دارو افکار ناگهانی خودکشی گزارش شده است.پس اطرافیان باید این نشانه ها را تحت نظر بگیرند و به پزشک خود گزارش بدهند:تغییر و نوسان خلق -تحریک پذیری-عصبانی شدن- دیر به خواب رفتن -اضطراب و سرآسیمگی -خصومت بی دلیل -پرفعالیتی- حملات پانیک- تکانشگری- بیقراری
  15. آلرژی
  16. گلوکوم( آب سیاه چشم)
  17. دیابت
  18. سابقه ضربه به سر یا تومور مغزی یا نخاعی
  19. دو فرم دارویی ازین قرص را همزمان مصرف نکنید مثلا اگر برای ترک سیگار Zyban مصرف می کنید،wellbanرا برای افسردگی مصرف نکنید.
  20. باز هم تاکید میکنم که بوپروپیون میتواند ایجاد تشنج کند بخصوص در هنگام وجود بیماریهای خاص یا مصرف داروهای خاص.
  21. اضطراب زیاد و بیماری هراس(پانیک).بخاطر اینکه این دارو دپامین را تحریک کرده و اضطراب را زیاد می کند.
  22. در کسانیکه دچار توهم، هذیان و کاتاتونیا و یا دلیریوم هستند، مصرف این دارو امکان تشدید حالات آنها را دارد.
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران