مقالات روانشناسی

افزایش انگیزه فریلنسرها

1

افزایش انگیزه فریلنسرها

این روزها افراد بسیاری بدون حضور فیزیکی در محل کار و به‌صورت دورکاری، در خانه کار می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در آینده تعداد افراد فریلنسر  افزایش خواهد یافت. اما همواره یک مشکل جود دارد: «ایجاد انگیزه برای فریلنسر ها دشوار است.» اگر برای بیدار شدن از خواب و انجام کاری که باید انجام دهید انگیزه کافی ندارید و به ترفندهایی نیاز دارید که شما را برای شروع تشویق کنند، 

دوپامین و انگیزه کاری

ازلحاظ علمی، سطح دوپامین در افرادی که انگیزه قوی دارند، بالاتر است. دوپامین ماده‌ای شیمیایی است که سلول‌‌های عصبی برای ارسال سیگنال به یکدیگر ترشح می‌کنند. علت اینکه به‌جای نشستن روی مبل و فکر کردن به پیاده‌روی، از جای خود بلند می‌شوید و به‌قصد پیاده روی از خانه بیرون‌ می‌روید یا دلیل اینکه کار جدیدی را آغاز می‌کنید، انگیزه‌ای است که دوپامین در شما ایجاد می‌کند. خوشبختانه شما می‌توانید ترشح دوپامین در بدن خود را تحریک کنید؛ یعنی می‌توانید یاد بگیرید که در خودتان انگیزه ایجاد کنید. با انگیزه بودن یک ویژگی ارثی نیست.

روش‌های افزایش انگیزه فریلنسر

چرا به فریلنسینگ روی آوردید

به خود یادآوری کنید که چه چیزی باعث شد تا به جمع فریلنسرها بپیوندید و این رویه کاری را در پیش بگیرید. با این حساب از موقعیتی که در حال حاضر دارید، خوشنود خواهید شد، حتی اگر شکل پیشبرد کارها آن قدرها رضایت‎بخش نباشد! به هر حال این چیزی است که برای داشتن آن در تلاش بوده‌اید. در صورتی که با مدیریت زمان و حفظ انگیزه‌های خود در ساعاتی که مشغول به کار هستید، به مشکل برخورد کرده‌اید؛ با خود مرور کنید که چه میزان ساعت کاری شما را به درآمد مورد انتظار می‌رساند و چطور باید زمان خود را برای رسیدن به آن سطح درآمد مدیریت کنید. برای مدیریت بهینه زمان، باید میزان کارآمدی خود را بالا ببرید. با بالا بردن میزان بهره‌وری، ساعات کاری کمتری را در مقابل درآمد بالاتر قرار خواهید داد و این به افزایش اعتبار شما نیز کمک می‌کند.

روز تعطیل در هفته برای خود قائل شوید

برخی از فریلنسرها به شکل تخته گاز کار کرده و هیچ روز تعطیلی برای خود در نظر نمی‌گیرند. این خوب است که به سرعت پروژه‌ها را به انجام رسانده و یک فریلنسر متعهد و سریع باشید، اما اگر برای خود روز تعطیل و تفریحاتی در نظر نگیرید، دیر یا زود خسته شده و انگیزه‌های خود برای کار کردن را از دست خواهید داد. به خاطر داشته باشید که شما یک فریلنسر یا آزادکار هستید و با رباتی که روز و شب را برای کار کردن به هم دوخته است، تفاوت دارید. با در نظر گرفتن یک روز تعطیل که البته می‌تواند جمعه نباشد، انگیزه‌های خود در روزهای دیگر هفته را حفظ خواهید کرد.

باور غلطی که از یک فریلنسر در ذهن اکثریت وجود دارد که این است که با لباس راحتی روی مبل لم داده و مشغول کار است. زمانی‌که لباس خواب به تن دارید، ذهن شما در وضعیت خواب باقی می‌ماند؛ پس بهتر است قبل از شروع کار از رخت‌خواب بیرون بیایید، دوش بگیرید و لباس‌های راحتی خود را عوض کنید: انگار قرار است واقعا سرکار بروید.

قورباغه خود را قورت بدهید

گاهی پیش می‌آید که یک کار سخت در اولویت فهرست کاری ما قرار دارد. سختی آن کار باعث می‌شود که انجامش را مدام به تاخیر بیندازیم و با خودمان فکر کنیم: «اگر سراغ فهرست انجام کارها نروم، مجبور نخواهم بود که آن کار سخت و خسته‌کننده را انجام دهم.»

شاید نام کتاب «قورباغه را قورت بده» از برایان تریسی به گوش‌تان خورده باشد. قورباغه همان کار خسته‌کننده‌ای است که فکر کردن به آن شما را از شروع به کار بازمی‌دارد. کازاندرا استاورو، موسس کارخانه «پروپرکورن»، عادت دارد که روز کاری خود را با قورت دادن قورباغه‌اش شروع کند. این عادت در این کارخانه فراگیر شده است. همه کارمندان یک عروسک قورباغه روی میز خود دارند که برای آنها نماد همان کار سخت و خسته‌کننده است. آنها وقتی اجازه دارند قورباغه را از روی میز بردارند که آن کار را انجام داده باشند. بعد از انجام کارهای سخت، برای شروع کارهایی که دوست دارید انجام دهید، بهانه‌ای نخواهید داشت.

برای روز خود برنامه داشته باشید

وقتی یک روز کامل پیش‌ِروی شماست که هیچ برنامه‌ای برای پرکردن آن ندارید، از همان ابتدای روز، احساس سردرگمی و خستگی خواهید کرد. فهرستی از تمام کارهایی که باید انجام دهید تهیه کنید. بهتر است به‌جای استفاده از برنامه یادداشت برداری تلفن همراه‌تان، فهرست خود را روی کاغذ بنویسید. احساس رضایتی که بعد از انجام و تیک‌خوردن تمام کارهای فهرست خواهید داشت، بسیار دل‌چسب است. برای انجام هر کار، مدت‌زمان مشخصی تعیین کنید و از زمان تعیین‌شده سرپیچی نکنید. این توصیه را به‌ویژه دربارۀ کارهای مهمی به کار بگیرید که هرگز به پایان نمی‌رسند، مثل چک کردن شبکه های اجتماعی. مثلا می‌توانید نیم ساعت در شروع و پایان روز را به چک کردن شبکه‌های اجتماعی اختصاص دهید.

از انعطاف‌پذیری زمان به نفع خود استفاده کنید

به جای آن که اجازه دهید این انعطاف‌پذیری زمان، به کسالت شما و بی‌انگیزگی منجر شود، از آن به نفع خود بهره‌برداری کنید. شما می‌توانید ساعات کاری خود را به هر نحوی که مایل هستید، تنظیم کرده و هر زمان را که می‌خواهید به ساعت استراحت یا صرف غذا اختصاص دهید. روز تعطیل را خود تنظیم خواهید کرد و می‌توانید بین ساعات کاری روز و شب جا به جایی ایجاد نمایید. برای حفظ انگیزه‌های خود، زمان مناسبی را برای استراحت کردن در نظر گرفته و در این زمان به فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازید.

در حالی که مشغول کار روی پروژه هستید، به خود استراحت‌های کوتاه با فواصل کم نیز بدهید. این به شما کمک می‌کند تا کمتر دچار خستگی ذهن شده و مایل به پایان رساندن سریع روز کاری نباشید.

این استراحت‌های کوتاه مکرر، علاوه بر مزیت ایجاد انگیزه برای فریلنسرها، باعث می‌شود که هر بار در بازگشت به کار خود، طراوت و نشاط دوباره‌ای داشته باشید. روانشناسان دریافته‌اند که این شیوه استراحت و بازگشت به کار، خلاقیت را نیز در فرد افزایش می‌دهد و کارایی وی را بالا خواهد برد. بنابراین هر بار که به استراحتی کوتاه روی آورده و دوباره به کار خود بازمی‌گردید، قطعا عملکرد بهتری خواهید داشت و این عملکرد بهتر موجب تقویت روحیه شما نیز خواهد شد.

شروع روز خود را با بهره‌وری همراه سازید

به عنوان یک فریلنسر، نیازی نیست که حتما روز کاری خود را بلافاصله پس از برخاستن از تختخواب آغاز کنید. اگر در ساعات اولیه صبح علاقه‌مند به دنبال کردن اخبار یا گشت زدن در فضای مجازی هستید، همین کار را انجام دهید و روز کاری خود را زمانی آغاز کنید که آمادگی کافی در خود احساس می‌کنید. شاید بهتر باشد که برنامه زمان‌بندی شده برای خود داشته باشید. به این ترتیب می توانید ساعت مشخصی را برای از خواب برخاستن و زمان معینی را برای شروع کار قرار دهید.

زمان خود را ردیابی کنید

ممکن است فکر کنید که هر روز وقت زیادی را صرف کار می‌کنید و زمانی برای استراحت و زندگی شخصی شما باقی نمی‌ماند. برای روشن شدن این موضوع، لازم است که زمان کاری خود را ردیابی کنید. ببینید چه وقتی را صرف کارهای اضافی می‌کنید و چقدر از زمان شما به راستی صرف انجام حرفه‌تان به عنوان یک فریلنسر می‌شود.

برای یادگیری و توسعه زمان بگذارید

هنگامی که در حال تلاش برای جذب مشتری‌های جدید هستید، یادگیری و توسعه مهارت‌های خود را فراموش نکنید. با همراه ساختن یادگیری و کار، انگیزه‌های خود را بالا نگه می‌دارید. این به شما نوعی پویایی داده و از کسالت معمول دنیای فریلنسرها رهایتان می‌سازد. به عنوان یک فریلنسر، در مورد رشد و توسعه کسب و کار خود فکر کرده و به آن بپردازید. به ویژه درباره چالش سایر فریلنسرها بخوانید و ببینید آن‌ها از چه طریقی بر آن چالش‌ها فائق آمده‌اند.

لازم است که تحرک داشته باشید

به عنوان یک فریلنسر، ممکن است ساعت‌های طولانی در یک نقطه نشسته و مشغول انجام کار باشید. حتی در بسیاری از موارد دیده می‌شود که فرد بر حسب عادت در حالی که از دنبال کردن کار خود دست کشیده است، همچنان در همان نقطه به حالت خشک شده نشسته است! لازم است که از جای خود برخاسته، در اطراف قدمی زده و چندین حرکت نرمشی انجام دهید. روزی چند بار این کار را تکرار کنید و انگیزه و هشیاری خود را بالا ببرید. این وقفه‌های نرمشی و حرکتی، باعث می‌شوند که روح و ذهن شما به مراتب هشیارتر عمل کرده و تمرکز بیشتری به دست بیاورید.

پربارترین ساعت‌های شبانه روز خود را بشناسید

هر کدام از ما با یکدیگر متفاوت هستیم، مهم این است که بدانیم چه موقع بهترین زمانی کاری ما است و چطور می‌توانیم از این بهترین زمان‌ها بهره‌برداری کنیم.

به طور نمونه ممکن است برای شما بهترین ساعات کاری که در آن‌ها بالاترین سطح تمرکز را دارید، ساعات اولیه صبح باشد. دیگری ممکن است تاریکی شب را برای کار کردن خود مناسب دیده و بالاترین میزان کارایی را در این ساعات داشته باشد. اما بسیار مهم است که این ساعت‌ها را شناخته و برنامه کاری خود را طوری تنظیم کنید که روی این ساعت‌ها قرار بگیرد. به این صورت با نشاط و بهره‌وری بالاتری کار خواهید کرد و کار کردن در ساعاتی که برایتان ناخوشایند است، خسته‌تان نمی‌کند.

جهت افزایش انگیزه فریلنسر باید برای خود نقطه پایان در نظر بگیرید

بسیاری از فریلنسرها ساعات کاری بی‌پایانی برای خود ترسیم کرده و بدون وقفه به کار کردن می‌پردازند. این افراد تا زمانی که از خستگی بیهوش شوند، به کار کردن ادامه می‌دهند. اما از خود بپرسید چند روز می‌توان به چنین فرآیندی ادامه داد؟ یک روز، دو روز، یک هفته، یک ماه و چقدر؟ بدیهی است که ادامه دادن چنین فرآیندی ناممکن است و به زودی از انجام کارها به این شکل به ستوه خواهید آمد. بنابراین لازم است که برای کار روزانه خود برنامه ریزی داشته و حتما یک نقطه پایانی برای آن در نظر بگیرید. این مدیریت زمان، به شما کمک می‌کند که انگیزه‌های خود را برای انجام کارها در ساعات مقرر شده حفظ کنید و بدانید که پس از به انجام رساندن آن‌ها، ساعتی برای پایان روز کاری وجود دارد.

حتما پس از اجرای این فرمول متعجب خواهید شد: شما بیشتر و بهتر کار کرده و تمرکز بالاتری خواهید داشت. دلیل آن چیست؟ زیرا می‌دانید که در یک ساعتی زمانی کاری شما به پایان رسیده و باید تا آن زمان مسئولیت‌های روز خود را به پایان برسانید. به حتم شما زمان خاصی برای تحویل پروژه دارید و باید با نظم و ترتیب کارها را به خوبی پیش ببرید.

کار کردن به عنوان یک فریلنسر می‌تواند سخت باشد و طبیعتا فریلنسرها چالش‌های بیشتری نسبت به افرادی که در جایی کار ثابت دارند، خواهند داشت. اما با در نظر گرفتن مزایای فریلنسینگ، می‌توانید انگیزه‌های خود را با روش‌های فوق حفظ کرده و بالا برده و ضمن افزایش بهره‌وری، از شغل خود لذت ببرید. قطعا فریلنسینگ برای شما مزایایی داشته است که این نوع از اشتغال را انتخاب کرده‌اید؛ این مزایا را به یاد آورید و انگیزه‌های خود را بازیابید.

شما آزادکاری را چطور می‌بینید و چه نظری نسبت به شرایط انجام آن دارید؟ ایده‌های خود را در بخش پیام‌های انگیزه با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. اگر کار در خانه را ترجیح می‌دهید پیشنهاد می‌کنیم 8 ایده‌ کار در منزل با سرمایه کم را نیز در انگیزه بخوانید.

برای شناخت استعداد خود در تست استعداد یاب گاردنر شرکت کنید.

برای شناخت تیپ شخصیتی خود در تیپ MBTI شرکت کنید.

لطفا در نظر سنجی زیر شرکت کنید و تجربه ها ی خود را با ما در میان بگذارید. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران