مقالات روانشناسی

دارو بوسپیرون

1

دارو بوسپیرون

نام رایج دارو: بوسپیرون – Buspirone

اسامی تجاری دارو: بوسپر

بوسپیرون چیست و چه کاربردی دارد؟

این دارو برای درمان اضطراب استفاده می‌شود و به شما کمک می‌کند تا بتوانید به روشنی فکر کنید و آرام و راحت باشید و کمتر احساس نگرانی کنید. همچنین ممکن است این دارو به کاهش خجالتی بودن یا زودرنج بودن نیز کمک کند و عوارض این بیماری‌ها مانند مشکلات خواب، عرق کردن و تپش قلب را کنترل کند.

عملکرد داروی بوسپیرون

داروی بوسپیرون با تاثیر بر برخی مواد طبیعی در مغز (انتقال‌دهنده‌های عصبی) برای درمان اختلال اضطراب به کار می‌رود.

نحوه مصرف بوسپیرون و دوز مصرفی

این دارو به صورت دهانی و به طور معمول 2 یا 3 بار در روز یا طبق تجویز پزشک مصرف می‌شود. شما می‌توانید این دارو را همراه با غذا یا بدون آن بخورید اما حتما یکی را انتخاب کنید تا میزان جذب دارو همواره ثابت بماند. داروی بوسپیرون را به صورت قرص دریافت می‌کنید که می‌توانید برای رسیدن به دوز تجویزی آن را نصف کنید. برای استفاده به اندازه میزان دوز تجویزی با دکتر داروخانه مشورت کنید.

همراه با این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریو فروت خودداری کنید گریپ فروت احتمال عوارض جانبی این دارو را بالا می‌برد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

دوز مصرف داروی بوسپیرون به سن، وضعیت بیماری، و پاسخگویی بدن شما به درمان و سایر داروها بستگی دارد. برای تاثیرگذاری بهتر این دارو، آن را به موقع مصرف کنید. در ابتدای شروع به مصرف این دارو کردید، نشانه‌های اضطراب (مانند بی‌قراری) شاید بعضی اوقات قبل از بهبودی، بدتر شوند. تاثیرگذاری کامل دارو ممکن است یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

عوارض جانبی بوسپیرون

مصرف بوسپیرون ممکن است منجر به عوارضی مانند سرگیجه، خواب‌آلودگی، سردرد، تهوع، نگرانی، بی‌قراری، تاری دید، خستگی و مشکلات خواب شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید.

درصورتی که پزشک داروی بوسپیرون را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی بوسپیرون را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. به ندرت کسانی که از این دارو استفاده می‌کنند دچار ناهنجاری‌های حرکتی مانند لرزش، گرفتگی عضلانی، ناهنجاری صورتی، حرکات و پرش سریع یا دیسکینزی خفیف شده‌اند. در بعضی موارد این ناهنجاری‌ها ممکن است دائمی باشد. اگر دچار هرگونه مشکلات حرکتی و عدم کنترل بر بدن (مخصوصا صورت، دهان، زبان، دست و پاها) شدید سریعا با پزشک تماس بگیرید.

اگر عوارض جانبی خطرناکی مانند خونریزی و کبودی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و تپش قلب را تجربه کردید، هر چه سریع‌تر با پزشک تماس بگیرید.

لازم است بدانید که واکنش آلرژیک جدی در مورد داروی بوسپیرون نادر است. با این وجود اگر واکنش آلرژیک جدی ای مثل علائم پوستی، خارش، تورم (مخصوصا در صورت، زبان و گلو)، گیجی شدید و اختلال تنفسی را تجربه کردید، سریعا از فوریت های پزشکی کمک بگیرید. با توجه به اینکه لیست عوارض کامل نیست، ممکن است با عارضه ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

موارد احتیاط مصرف بوسپیرون

اگر به داروی بوسپیرون حساسیت دارید یا هر حساسیت دیگری دارید قبل از مصرف این دارو را پزشک یا داروساز مشورت کنید. داروی بوسپیرون ممکن است شامل ترکیبات غیر فعالی باشد که موجب بروز حساسیت یا مشکلات دیگر بشود.

این دارو در برخی شرایط خاص پزشکی نباید استفاده شود. اگر مشکلات کلیوی یا مشکلات کبدی دارید، قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید. قبل از مصرف بوسپیرون در مورد سوابق پزشکی خود مخصوصاْ سابقه اختلال دوقطبی یا افسردگی شیدایی و بیماری پارکینسون را به پزشک اطلاع دهید.
داروی بوسپیرون ممکن است موجب خواب‌آلودگی و تاری دید شما بشود. الکل و ماری جوآنا این حالات را تشدید می کند. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانیکه در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف بوسپیرون از خوردن الکل پرهیز کنید و در صورت مصرف ماری جوآنا با پزشک خود صحبت کنید. ضمنا قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی که مصرف می‌کنید را با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

اگر از دیگر داروهای ضداضطراب استفاده می‌کنید، جز در موارد دستور پزشک آن‌ها را یک‌باره قطع نکنید. بوسپیرون از عوارض ترک یک‌باره دیگر داروهای اضطراب جلوگیری نمی‌کند و بهتر است دوز مصرفی‌تان را در در زمان شروع درمان با بوسپیرون کاهش دهید. اگر عوارض قطع دارو را درخود احساس کردید، در اولین فرصت با پزشکتان تماس بگیرید.

چنانچه باردار هستید فقط در صورت نیاز ضروری داروی بوسپیرون را استفاده کنید و اگر حامله هستید یا قصد حاملگی دارید قبل از مصرف این دارو این موضوع را به اطلاع پزشکتان برسانید و درمورد مزایا و خطرات آن مشورت بگیرید.

تاثیر این دارو بر شیر مادر و انتقال آن به نوزاد مشخص نیست. با این وجود، داروهای مشابه از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال پیدا می‌کنند و ممکن است تاثیرات ناخواسته‌ای بر او بگذارد. قبل از شیردهی به نوزاد با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی بوسپیرون با داروهای دیگر

تداخل دارویی داروی بوسپیرون با داروهای دیگر به سه دسته تداخل شدید، تداخل جدی و تداخل متوسط تقسیم می‌شوند. حتما قبل از مصرف بوسپیرون همراه با داروهای زیر با پزشک خود مشورت نمایید.

تداخل شدید: داروهای بازدارنده منوآمین اکساید یا MAOIS که از داروهای ضدافسردگی هستند و موجب فشار خون بالا می‌شوند. همیشه فشار خون خود را بررسی کنید. سردرد و تغییر در دید نشانه‌های این تداخل هستند.

تداخل جدی: داروی بوسپریون با داروهای انتقال دوپامین و لوفلوپان تداخل دارویی جدی دارد.

تداخل متوسط: داروهایی که با بوسپیرون تداخل دارویی متوسطی دارند عبارت‌اند از:

  • داروی ضد افسردگی نفازودون
  • ریفامپین
  • مهارکننده‌های CYP3A4 مانند: کلاریترومایسین و تلیترومایسین
  • بنزودیازپین‌ها مانند ایتراکونازول و کتوکونازول
  • دیازپام و تمازپام
  • علائم اوردوز بوسپیرون

اگر علائم اوردوز این دارو مانند از هوش رفتن و مشکلات تنفسی را مشاهده کردید سریعا با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. اگر همراه با این دارو، ترازودون استفاده می‌کنید ممکن است نیاز به آزمایشهای پزشکی داشته باشید تا عوارض جانبی این داروها بررسی شود.

اگر دوز مصرفی داروی بوسپیرون را فراموش کردید، در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید. اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی، به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید ،نیازی به مصرف دو برابر دارو نیست و فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

برای نگهداری صحیح داروی بوسپیرون، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نفرمایید. توجه داشته باشید که داروی منقضی شده را مصرف نکنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران