مقالات روانشناسی

تیپ شخصیت ENTP (مجادله‌گر)

1

تیپ شخصیت ENTP (مجادله‌گر)

 

مجادله‌گر
برونگرا حسیمنطقی ادراکی

برای شناخت تیپ شخصیتی از آزمون MBTI استفاده میوشد.

ENTP ها در MBTI معمولا عاشق هیجان و مبارزه هستند. این افراد بسیار پر انرژی و با پشتکار بوده و نسبت به خود اطمینان کامل دارند. این افراد به کار کردن علاقه زیادی دارند و عملگراند. تیپ شخصیتی ENTP جز افرادی به حساب می آیند که پر شور و شوق، باهوش و اهل صحبت اند. در بسیاری از کارها خوب و قوی دیده می شوند. این افراد همواره به دنبال رشد فکری، دانشی و مهارتی خود هستند و ارزش زیادی برای افکار و باورهای خود قائل اند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTP بسیار مبتکرند و همچنین عاشق نوآوری و ایده های جدید هستند. این افراد خلاقیت زیادی را از خود در کارها نشان می دهند. آن ها همیشه در پی پیاده سازی ایده های جدید هستند و می توانند راه های جدیدی برای انجام کارها پیدا کنند. آنان گوش به زنگ بوده تا با امکانات و احتمالات روبرو شوند. به الهامات خود بیش از هر چیز دیگری بها می دهند و می خواهند ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند. آنها از انجام کارهای تکراری خسته می شوند، به ندرت یک کار را به روش قبلی انجام می دهند و به راحتی سراغ علاقمندیهای جدید می روند.

تحلیل و حل مشکلات

ENTP ها افرادی هستند که در تحلیل توانمندی های زیادی دارند و می توانند مسائل را حل و فصل کنند. همچنین این افراد در برداشتن چالش ها و حل مشکلات و مسائل جدید بسیار قدرتمند عمل می کنند. تیپ شخصیتی ENTP در MBTI به راحتی به اشکلات خود پی می برد. این افراد در ایجاد فرصت ها مهارت دارند. اندیشمندانی استراتژیک در سطح عالی هستند که از توانمندی تحلیلی قدرتمندی برخوردارند و برای خواسته های خود همیشه می توانند منطقی ارائه دهند.

ENTP ها این توانایی را دارند که هر نوع محدودیت و مانع را برای رسیدن به هدف خود از سر راه بردارند. خیلی از این موانع را مورد آزمایش قرار می دهند و این افراد معتقدند قوانین و محدودیت ها می تواند انعطاف پذیرتر باشد. به تنوع و تغییر بها می دهند و در برابر آنچه آنها را کسل کند، مقاومت می کنند. این تیپ شخصیتی به تفریح و سرگرمی و تنوع در فعالیتهای روزانه علاقه مند است.

قدرت درک

ENTP ها به خوبی دیگران را درک می کنند به همین دلیل آن ها دوستان و آشنایان فراوانی دارند و همچنین برای دیگران ارزش قائلند و به آن ها کمک می کنند. فرد با تیپ شخصیتی مبتکر خوشرو و خوش صحبت است و نسبت به همه چی خوشبین است. این افراد می توانند به راحتی دیگران را متقاعد کنند و از آن ها در انجام پروژه های خود کمک بگیرند. این اشخاص دوست دارند به جای داوری کردن دیگران را درک کنند.

افراد با تیپ ENTP در MBTI معمولا دوستانه و در اغلب مواقع جذاب هستند. این افراد بیشتر دوست دارند باهوش دیده شوندو ممکن است دیگران را با شوخ طبعی خود تحت تاثیر قرار دهند. آن ها نسبت به همه چی در جهان اطراف خود کنجکاو هستند و می خواهند بدانند هر چیزی چگونه کار می کند. آنها دوست دارند که نقاط ضعف را بیابند و بدانند چگونه می توان سیستم را به نفع خود تمام کرد. این به این معنا نیست که فرد رویاگرا، بد خواه (بد اندیش) است: آنها قوانین را برای خودشان محدود کننده می بینند و معتقدند که راه بهتر، سریع تر یا جالب تری برای انجام دادن کارها وجود دارد که قبلا به آن فکر نشده است.

ENTP به طور مشخص یک کارآفرین است و ممکن است یک ایده کسب و کار جدید یا اختراع را به اشتراک بگذارد. آنها خلاق و بی پروا هستند و معمولا از بحث در مورد ایده های ابتکاری خود، هیجان زده می شوند.

خلاقیت

این افراد اساسا تصورات نوآورانه و خلاقی دارند ولی ممکن است در بیان جزئیات احساس ضعف کنند به همین دلیل بیشتر هیجان بررسی یک موضوع را دارند تا آن را بخواهند پیاده سازی کنند. و در بسیاری از مواقع که به دنبال اجرایی کردن ایده های خود نمی روند افراد غیر قابل اطمینانی به نظر می رسند.

شهود برونگرایانه ENTP ها که کارکرد اصلی آن ها نیز می باشد به او در فهم و درک اططرافش کمک می کند. این موضوع برای این تیپ بسیار حائز اهمیت است.

اهمیت درک دنیای اطراف برای آن‌ها به قدری است که آن‌ها دائم در حال جمع‌آوری و کسب اطلاعات از محیط پیرامون خود هستند، از تصاویر و موقعیت‌ها گرفته تا اطلاعات مربوط به افراد و ایده‌ها.

در مرحله بعدی پس از بررسی اطلاعات آن ها به کمک شهود خود اطلاعات را با دقت پردازش می کنند و در نهایت، این فرایند به ارزیابی آنان از موقعیت می‌انجامد. ENTP در درک یک موقعیت و ارزیابی صحیح آن با سرعت و دقتی بسیار بالا عمل می‌کنند.

همانند همتایان ENFP خود درک عمیقی از محیط پیرامون دارند، این توانایی، آن‌ها را از سایر تیپ‌های شخصیتی متمایز کرده و برایشان یک مزیت محسوب می‌شود.

ENTP ها معانی امور و روابط بین آن‌ها را به سرعت درک کرده و به عمق مفاهیم راه پیدا می‌کنند. به دلیل توانایی بالا در فهم و درک سریع پدیده‌ها، آن‌ها قابلیت و انعطاف لازم برای انجام مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌ها و وظایف را دارند و به خوبی از عهده انجام هر کاری که به آن علاقه‌مند باشند بر می‌آیند.

با گذشت زمان با پرورش قابلیت شهودی، بینش ENTP ها نیز رشد می یابد و این باعث به آگاه تر شدن آن ها نسبت به وقایع می شود. این امر از آن ها افرادی کاردان با بصیرت ساخته است.

ایده‌ها و تصمیم‌گیری

ENTP ها در دنیایی از ایده ها غرق هستند. آن ها به دلیل تیزبینی و هوشمندی که دارند نسبت به مسائل برآورد درست و مناسبی دارند. آن ها آنقدر از فکر کردن به ایده های خود خوشحال می شوند که می توانند این خوشحالی و وجد را به افراد دیگر منتقل کنند. به این ترتیب آن‌ها حمایت لازم را برای تحقق بخشیدن به ایده‌های خود از اطرافیان دریافت می‌کنند. ENTP ها به خوبی می‌توانند با مهارت‌های متقاعدسازیشان، حمایت دیگران را بخرند.

آن ها کمتر به انجام رسیدن و عملی کردن ایده های خود فکر می کنند و بیشتر بر روی خود ایده و احتمالات موجود متمرکز می شوند. برای این افراد با تیپ شخصیتی ENTP عملی کرده ایده و اتمام پروژه خسته کننده است. این ویژگی آن ها باعث می شود گاهی اوقات این افراد کاری را شروع کرده اند به پایان نرسانند. به همین خاطر این فرد بعد از مدت ها ممکن است خود را در محاصره کلی پروژه ناتمام ببیند.

در صورتی که کارکرد فکری یک ENTP به اندازه کافی رشد نکرده باشد، آن‌ها در معرض این خطر بالقوه قرار می‌گیرند که مشتاقانه از یک ایده به ایده دیگر پرش کنند بدون اینکه هیچ یک از آن‌ها را به سرانجام قطعی رسانده باشند.

نکته‌ای که یک ENTP باید بیاموزد این است که با اختصاص دادن زمان کافی برای فکر کردن به ایده‌ها و نظریات خود، به شناسایی نقاط ضعف و قوت آن‌ها بپردازد و در صورت عملی نبودن آن‌ها هرگز سراغ انجامشان نرود.

نقاط ضعف شخصیتی

از آنجایی که ENTPها برای خلاقیت و نوآوری بیش از هر کار دیگری بها و ارزش قائل هستند، گاه راه استاندارد انجام دادن کارها را فراموش می کنند. به این علت که به کارهای روزمره و عادی توجه و علاقه ندارند، ممکن است به جزئیات امر، آن توجهی را که لازم است نداشته باشند. آنها در مواقعی تدارک مورد نیاز را فراموش می کنند و به محض اینکه از برنامه ای خوششان آمد، بی صبرانه به آن هجوم می برند. این اشخاص به محض حل یک مساله به ماجرای هیجان بخش بعدی می پردازند. این تیپ شخصیتی باید به پروژه های محدودتری توجه کند.
اغلب اوقات ENTPها زیاد و به سرعت حرف می زنند، از این رو به دیگران فرصت کافی برای صحبت کردن نمی دهند. آنها اشخاصی صادق و منصف هستند، اما می توانند بیش از حد رک و صریح حرف بزنند و از دیگران انتقاد کنند. ENTPها باید به احساسات دیگران توجه داشته باشند. باید بدانند احساسات آنها هم به اندازه احساسات خودشان معتبر است.
اکراه ENTPها برای متعهد شدن به یک چیز از آن روست که می ترسند فرصتهای بهتر و جالب تر را از دست بدهند. این تیپ شخصیتی ممکن است به برنامه های دیگران بی توجه باشد و حال آن که اگر این اشخاص بیاموزند که چگونه می توانند به خواسته های دیگران هم بها بدهند، موفق تر ظاهر می شوند.

روابط با دیگران

  1. افرادی خوشبین، جذاب و جالب هستند و خوب صحبت می کنند.
  2. برای آزادی و استقلال خود بهای فراوان قائلند.
  3. سعی می کنند به جای داوری درباره اشخاص، آنها را بشناسند.
  4. پیوسته در اندیشه آزمایشات جدید هستند. به محض اینکه ایده جدیدی مطرح می شود، می توانند دست به کار آن شوند.
  5. دوست دارند شریک زندگیشان جالب و به لحاظ ذهنی تحریک کننده باشد و از تجربیات جدید و از ماجرا لذت ببرد.
  6. می خواهند روابطشان پیوسته رشد کند.
  7. می توانند خود بین، اهل بحث و مباحثه و فاقد حساسیت باشند.
  8. از بحث کردن لذت می برند.
  9. میان تنها با خود کار کردن و معاشرت با دیگران تاب می خورند.
  10. ممکن است منکر تالمات احساسی و عاطفی شوند. ممکن است سرشان را شلوغ نگه دارند تا احساسات خود را نا دیده بگیرند.
  11. می توانند فاصله بگیرند و روابط خود را در شرایط سطحی حفظ کنند.

در محل کار

  • از نبوغ و فکر بکر خود برای حل مسائلشان استفاده می کنند.
  • اشخاصی با هوش و با تخلیل فراوان هستند و می توانند دیگران را متقاعد کنند تا نقطه نظر آنها را باور نمایند.
  • به روشهای سنتی انجام کارها بی علاقه اند.
  • اشخاصی الهام بخش هستند و به خاطر سریع الانتقال بودن، اعتماد به نفس و اطمینانی که دارند و نیز به خاطر مهارتهایشان هواداران زیادی دارند.
  • به روشهای سنتی انجام پروژه ها بی توجهند، آنها دنبال روشهای بدیع می گردند.
  • دوست دارند چند کار را با هم انجام دهند. اگر کار جالب نباشد خیلی زود مکدر می شوند.
  • دوست دارند با آدمهای مختلف در ارتباط باشند.
  • نمی توانند توجه خود را محدود کنند، زیرا موضوعات عدیده ای برای آنان جالب است.

نقاط قوت کاری

  • مهارتهای عالی ارتباطی
  • مهارت عالی در حل مساله
  • کنجکاوی و توانایی یادگیری بالا
  • داشتن دید کلی و جامع نسبت به امور
  • سازگاری و انعطاف پذیری بالا
  • توان پیش بینی نیازها و خواسته های دیگران
  • توان پرداختن به چند پروژه به صورت همزمان
  • اعتماد به نفس بالا
  • ریسک پذیری و توان غلبه بر موانع و مشکلات
  • توانایی در نظر گرفتن تمامی احتمالات و امکانات موجود

نقاط ضعف کاری

  • عدم تحمل شرایط ساختار یافته
  • عدم علاقه به پروژه های ساده و غیر پیچیده
  • گرایش به خسته و کسل شدن در کار، به خصوص زمانی که بخش جذاب و خلاق آن تمام شده باشد.
  • عدم علاقه به کارهای تکراری و روشهای سنتی
  • توجه زیاد به آنچه که امکان پذیر است و عدم توجه به آنچه که انجام آنها مشکل است.
  • اعتماد به نفس زیاد از حد
  • دشواری در اولویت بندی و تصمیم گیری
  • عدم تحمل افراد انعطاف ناپذیر
  • بی صبری در مقابل افرادی که صلاحیتهای آنان را زیر سوال می برند.

رضایت شغلی

برای یک ENTP رضایت شغلی یعنی:

  • فرصت دست زدن به اقدامات خلاق را داشته باشد و راه حلهای بدیع و مبتکرانه برای مسائل پیدا کند.
  • بتواند راه حلهای خلاق خود را برای ایجاد سیستمهای عملکردی کاراتر مورد استفاده قرار دهد.
  • خلاقیت وی تشویق و تایید شود.
  • این امکان را داشته باشد که موقعیتهای مختلفی را تجربه کند که پر از لذت و تفریح و هیجان باشد.
  • کاری را انجام دهد که از نظمی منطقی برخوردار بوده و از معیارها و استانداردهای منصفانه استفاده کند.
  • این امکان را داشته باشد که توانایی های شخصی و شغلیش را بالا برده و تا حد زیادی با اشخاص توانمند در ارتباط باشد.
  • بتواند با اشخاص مختلف به خصوص افرادی که به آنها احترام می گذارد، ملاقات و تبادل نظر داشته باشد.
  • کاری را انجام دهد که در شرایط دنیای به سرعت متغیر و متحول، موثر واقع شود.
  • محل کار، محیطی دوستانه و سازمان نیافته باشد. جایی که بتواند در آن آزادی عمل فراوان داشته باشد.
  • این امکان را داشته باشد که پروژه های جدید طراحی کند، اما مجبور نباشد به جزئیات مسائل بها دهد

مشاغل مناسب

مشاغل گروه تجارت و کارفرمایی :

ENTPها کارآفرین های مادرزاد هستند. آنان می توانند محیطی فراهم آورند که جدید، انعطاف پذیر و متحول باشد. این مشاغل اغلب دخالت و حضور و تبادل نظر بسیاری از اشخاص را می طلبد، نیازمند مفاهیم و روشهای جدید است و اندیشیدن به شکل مبتکرانه را لازم دارد. این پروژه ها اغلب حجم وسیع دارند و محتاج بودجه های کلان هستند و لازم است که اشخاص قدرتمند و صاحب نفوذ در آنها مشارکت داشته باشند.

  • کارفرما و کارآفرین
  • مخترع
  • مشاور مدیریت
  • عکاس
  • روزنامه نگار و خبرنگار
  • بازیگر
  • وکیل
  • مدیر هتل
  • مدیر رستوران
  • کارشناس و مدیر منابع انسانی

مشاغل گروه بازاریابی و امور ابتکاری

زمینه های بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی به ENTPها امکان می دهد که با سایر اشخاص خلاق در ارتباط و همکار باشند. آنان از دنیای به سرعت در حال تحول روابط عمومی و تبلیغات لذت می برند و می توانند به کمک جذبه و مهارتهایی که در برخورد با اشخاص دارند برای فروش کالاها و نظرات خود استفاده کنند.

  • کارشناس و مدیر بازاریابی
  • کارشناس و مدیر روابط عمومی
  • روزنامه نگار، گزارشگر و خبرنگار
  • کارگردان
  • مجری رادیو و تلویزیون
  • تهیه کننده
  • تحلیلگر اخبار

مشاغل گروه برنامه ریزی و توسعه

مشاغل موجود در برنامه ریزی و رشد و توسعه مستلزم استفاده از ایده های شخصی، پیش بینی شرایط آتی و فراهم آوردن برنامه های خلاق است. ENTPها از مشاغل برنامه ریزی استراتژیک استقبال می کنند، بخصوص اگر به آنان امکان داده شود تا راه حلهایی مبتکرانه برای حل مسائل فراهم آورند.

  • برنامه ریز استراتژیک
  • مدیر طراحی صنعتی
  • مشاور لجستیکی
  • تحلیلگر مالی
  • تحلیلگر نرم افزار

مشاغل گروه سیاست

این مشاغل به ENTPها امکان می دهد که از دانش و اطلاعات شخصی خود در دنیای به شدت متحول سیاست استفاده کنند. آنان می توانند از توانمندیهای خود برای دیدن روندهای آتی استفاده کرده و خود را با تغییرات تطبیق دهند. ENTPها از کار با اشخاص مختلف و صحبت برای جمع لذت می برند و دنیای سیاست ایجاب می کند که اشخاص بتوانند با یکدیگر ارتباط موثر برقرار کنند.

  • سیاستمدار
  • تحلیلگر سیاسی
  • کارشناس سیاسی

مشاغل متفرقه :

پژوهشگر محیط زیست
مربی ورزش

اوقات فراغت

با توجه به علایق ENTPها، ممکن است برنامه ها و ماجراهای زندگی از نظر آنها خیلی کوتاه باشد. آرامش و استراحت برای آنان انجام کارهای جدید است. آنها از خنده و از در میان گذاشتن نظرات خود با دیگران لذت می برند، در خانه شان به روی همه گشوده است، از اینکه به نقاط مختلف و جالب سفر کنند لذت می برند و از هر چه برایشان تفریحی باشد استقبال می کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران