مقالات روانشناسی

ازدواج درونگرا با برونگرا

1

ازدواج درونگرا با برونگرا

هر ازدواجی با چالش‌ها و مشکلات خاص خود همراه است، نوع این مشکلات به خصوصیات همسران بستگی دارد. ازدواج افراد درونگرا با برونگرا، برای مثال ازدواج کردن یک زن درونگرا با یک مرد برونگرا به طور قطع بدون مشکل نخواهد بود، اگرچه روش‌های مختلفی برای غلبه بر این دشواری‌ها وجود دارد. البته ازدواج درونگرا و برونگرا با مزایای متعددی همراه است که شاید همه از آنها آگاهی نداشته باشند. در این مقاله به بررسی نقاط مثبت و منفی ازدواج افراد درونگرا با برونگرا می‌پردازیم.

ویژگی های تیپ شخصیتی برونگرا

برای شناخت شخصیت خود میتوانید در تست های MBTI تست نئو شرکت کنید

افراد برونگرا از درگیری فعال در وقایع و داشتن فعالیت‌های مختلف انرژی زیادی دریافت می‌کنند. برونگراها وقتی در جمع بوده و عده زیادی در اطرافشان هستند، هیجان‌زده می‌شوند و دوست دارند به دیگران نیز انرژی دهند. افراد برونگرا دوست دارند در اتفاقات مختلف حضور داشته باشند و به دیگران برای رفع مشکلشان کمک کنند. افراد برونگرا در اغلب موارد دوست دارند راجع به مشکلشان صحبت کنند تا بتوانند مشکلشان را رفع کنند.
جمله‌های زیر به طور کلی توسط برونگراها استفاده می‌شود:

• من برونگرا هستم و دوستدارم با افراد مختلف معاشرت کنم.
• در گروه‌ها و جمع‌های دوستانه احساس راحتی می‌کنم و دوست دارم در آن‌ها کار کنم.
• من دوستان زیادی دارد و افراد زیادی را می‌شناسم.
• من گاهی اوقات خیلی سریع عمل می‌کنم و اجازه نمی‌دهم زمانی برای فکر کردن در مورد آن داشته باشم.
• قبل از شروع یک کار، بعضی اوقات فراموش می‌کنم که راجع به دلیل انجام آن کار فکر کنم

نقطه ضعف افراد برون گرا

• فرصت ندادن به دیگران برای صحبت کردن
• توجه نکردن به اطلاعات دیگران
• تفکر نکردن درباره مشکلات
• واکنش نشان دادن قبل از فکر کردن

نقطه ضعف افراد درون گرا

• تنها گذراندن زمان: یک فرد درونگرا علاقه زیادی به تنها بودن و سکوت دارد. علاقه شریک زندگی‌تان به تنها بودن، به این معنا نیست که او شما را دوست ندارد و یا از معاشرت با افراد دیگر لذت نمی‌برد، بلکه به این دلیل است که او تمایل به معاشرت با تعداد کمتری از افراد دارد. اگر خوب توجه کنید، متوجه خواهید شد که فرد درونگرا بعد از اینکه مدت زمانی را به تنهایی می‌گذرانند، روحیه‌اش شاد و یا آرام‌تر می‌شود. افرادی که به درون‌ گرایی دچار هستند، علاقه زیادی به تنها گذراندن زمان دارند. اگر همسر شما نیز به درون‌ گرایی دچار باشد به احتمال زیاد، علاقه دارد که بیشتر زمان خود را به صورت دوتایی با شما بگذراند، حتی بیشتر این زمان را هم نیاز دارد که شما همراه با او در سکوت بگذرانید تا این سکوت و تنهایی او را شارژ کند. این افراد تنها بودن با شما را بیشتر از بیرون رفتن و خوش گذرانی دوست دارند.
• درون‌ گرایی و نیاز به حمایت احساسی: زمانی که همراه با همسر درونگرای خود در جمعی دوستانه نشسته‌اید، او نیاز به حمایت شما دارد. در این مواقع او نیاز دارد که شما شرایط او را درک کنید و بدانید که او از بودن در جمع احساس خوشایندی ندارد. برای همین در چنین مواقعی بهتر است که کنار او بنشینید و به او بگویید که اگر دوست دارد، جمع را ترک کنید و بقیه مدت را دوتایی سپری کنید.

تفاوت درونگرا با برونگرا در چیست؟

اگر دو فرد درونگرا و برونگرا با هم ازدواج کنند، احتمالاً ایده‌های آن‌ها با هم متناقض است:

• در مواقعی که او دوست دارد که شب را کنار شما به تنهایی و آرام سپری کند، شما علاقه زیادی به مهمانی‌های دورهمی شبانه دارید و دوست دارید شب در کنار دوستان یا اقوامتان سپری کنید.
• زمانی که شما دوست دارید، زمان فراغت خود را با انجام فعالیت‌های اجتماعی پر کنید، شریک زندگی‌تان علاقه زیادی به تنها گذراندن دارد.
• افراد برونگرا دوست دارند برای هر رفتاری، توضیح بدهند و توضیح بشنوند. این در حالی است که درونگراها حوصله توضیح دادن ندارند.
• هر چقدر افراد برونگرا از شنیدن فراری هستند، افراد درونگرا شنوندگان خوبی هستند.
• افراد برونگرا سریع‌تر عصبانی می‌شوند، چون قبل از انجام کاری به عواقب آن فکر نمی‌کنند.

برای اینکه این تناقضات را کنترل کنید و در زندگی‌تان دچار مشکل نشوید، بهترین راه این است که دنیای درون‌ گرایی را بهتر بشناسید تا بتوانید با دنیای این افراد کنار بیایید.

ازدواج شخصیت برونگرا و درونگرا

هر ازدواجی با چالش‌ها و مشکلات خاص خود همراه است، نوع این مشکلات و نحوه برخورد با آن‌ها به صبر و خصوصیات شخصتی هر دو نفر بستگی دارد. زمانی که دو فردی که از لحاظ شخصیت برونگرا و درونگرا هستند، باهم ازدواج کنند، ازدواج این دو که از این لحاظ هیچ وجه تشابهی با هم ندارند، بی‌مشکل نیست. همه ما ویژگی‌های شخصیتی داریم که به راحتی تغییر نمی‌کند و متاسفانه اگر نتوانیم با هم کنار بیاییم، عرصه بر ما تنگ می‌شود و تنش‌های زیادی را در زندگی تجربه خواهیم کرد؛ اگرچه روش‌های مختلفی برای غلبه بر این دشواری‌ها وجود دارد. البته ازدواج درونگرا و برونگرا با مزایای متعددی نیز همراه است، زیرا همه ما می‌دانیم که گاهی تفاوت‌های بین ادم‌ها زندگی را جذاب‌تر می‌کند و انسان‌ها با تفاوتشان می‌توانند مکمل هم باشند.
وقتی دو انسان درونگرا و برونگرا ازدواج می‌کنند، باید بدانند ممکن است هرگز به توافق نرسند اما باید سعی کنند که برای انجام امور مختلف به تعامل برسند، چند نکته اساسی که زوجین برونگرا و درونگرا باید رعایت کنند:

• یکدیگر را آزاد بگذارند: باید به شرایط شخصیتی یکدیگر واقف باشند و در بروز احساسات از فشار آوردن بیش ازحد بر یکدیگر خودداری نمایند.
• برنامه ریزی دقیق داشته باشند: این زوجین باید از قبل برای تمامی برنامه‌های خود برنامه ریزی کنند و به برنامه پایبند باشند. به طور مثال باید بدانند که چند بار در ماه به مهمانی می‌روند و چند روز در ماه مهمان دارند.
• به یکدیگر فرصت دهند: ممکن است همسر درونگرا بخواهد ساعت زیادی تنها باشد. در این صورت همسر برونگرا هم باید فرصت به او بدهد اما در عین حال به تلاشش برای برقراری ارتباط با همسرش ادامه دهد.
• متعادل باشند: درونگراها حتما باید قبل از انجام هر کاری تامل کنند، بحث را به تعویق بیندازند و آن را به زمان دیگری موکول کنند. درونگراها نیز عادت به تامل زیاد ندارند و اهل عمل هستند. در نتیجه هردو طرف باید سعی کنند یکدیگر را درک کنند؛ درونگراها باید بدانند که همسر برونگرا تحمل اینکه مدت‌ها در انتظار بماند تا مساله حل شود، ندارد. در واقع برونگرایی و درونگرایی دقیقا یک حالت افراط و تفریط است، بهتر است بعد از ازدواج هر دو طرف سعی کنند متعادل باشند.

شوهر برونگرا با زن درونگرا

شاید در نگاه اول فکر کنید که اگر این طوری باشد، خیلی هم ایرادی ندارد. حتماً فکر می‌کنید اگر مرد که سرپرست خانواده است برونگرا باشد به این دلیل که اهل معاشرت است، احتمال پیشرفتش در مسائل شغلی بیشتر است و مشکلی برای آن خانواده به وجود نمی‌آید و اهمیتی ندارد که همسرش درونگرا باشد. برخی می‌گویند ایکه زن درونگرا باشد فوقش این است که در مهمانی کمتر صحبت می‌کند و یا به جای اشتغال در بیرون، خانه‌داری می‌کند. اگرچه مشکلات این نوع ازدواج کمتر از حالتی است که زن برونگرا و مرد درونگرا باشد، اما مسئله اینقدرها هم که فکر می‌کنید، ساده نیست، در هر صورت دو نفر باید سعی کنند یکدیگر را درک کنند تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند.

زن برونگرا با شوهر درونگرا

این نوع ازدواج جز شناخته شده‌ترین ازدواج‌هایی است که زن و مرد به خاطر تفاوت در میزان برونگرایی و درونگرایی به مشکل بر می‌خورند. در این حالت زن به خاطر این که شوهرش اهل معاشرت نیست و از لحاظ شغلی به دنبال پیشرفت نیست و از طرف دیگر هم مرد به خاطر اینکه زن به دنبال معاشرت و کار در بیرون از خانه است، از زندگی خود اظهار نارضایتی می‌کنند. البته یک نسخه را نمی‌توانیم برای همه افراد بپیچیم و باید قبل از هر چیزی میزان تفاوت برونگرایی و درونگرایی زن و مرد بررسی شود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران