مقالات روانشناسی

تست شخصیت برای کار

1

تست شخصیت برای کار

استفاده از تست های شخصیت شناسی در فرآیند استخدام به مرحله ای متداول از آن تبدیل شده است. براساس گزارشی که از سوی شرکت مشاوره تجاری CEB صورت گرفته است، امروزه 62 درصد دپارتمان های منابع انسانی در طول فرآیند استخدام از تست های شخصیت شناسی برای سنجش کاندیداها استفاده می کنند. توضیح آن ها این است که تست های شخصیت شناسی باعث پیدا کردن نقص ها و مهارت های یک کارمند جدید می شوند قبل از این که در موقعیتی با فشار بالای کاری با مشکل روبرو شود.

با این وجود، هنوز مزیت استفاده از تست های شخصیت شناسی برای افراد متقاعدکننده نیست. طبق نتایج بعضی از تحقیقات، متداول ترین انواع تست های شخصیت شناسی چون درست استفاده نمی شوند کارفرمایان نمی توانند از مزایان آن استفاده کنند. بنابراین اگر تست های شخصیت شناسی مفید نیستند، چرا اصلاً از آن ها استفاده کنیم؟

تست‌های روانشناسی دقیقا چکار می‌کنند؟

تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی شبیه آزمایشات پزشکی هستند، وقتی بیمار از نشانه‌های بیماری مثل درد عضلات شکایت می‌کند، پزشک قبل از معاینه و تجویز، برای اطمینان در تشخیص برای او رادیولوژی یا آزمایش خون و … می‌­نویسد. کار اصلی تست‌های روانشناسی نیز همین است. شما با انجام این تست‌ها به تحلیل اولیه از رفتارهای ظاهری خود می­‌رسید. بنابراین این تست‌ها یاری­گر شما برای شناخت بیشتر از خود است.

انواع تست‌های روانشناسی:

بیش از 200 تست روانشناسی تا کنون طراحی شده که در چهار بخش اصلی قرار می‌گیرند:

  • تست‌های بالینی Clinical interview
  • تست‌های ارزیابی هوش و عملکرد ذهنی Assessment of Intellectual Functioning (IQ)
  • تست‌های شخصیت شناسی Personality Assessment
  • تست‌های رفتار شناسی Behavioral Assessment

تست های روانشناسی و منابع انسانی چه چیزی را می سنجند؟

یک سازمان شاید از سه نوع تست روانشناسی در حوزه استخدام استفاده کند که عبارتند از:

  • تست شخصیت شناسی
  • تست صلاحیت هوش
  • تست های مهارت

در بسیار از موارد متقاضیان نمی دانند که این آزمون ها چه چیزی را درباره آن ها بیان می کنند. به همین دلیل مدیران منابع انسانی می توانند به راحتی تصویری حقیقی تر از افراد به دست آورند. از این رو می توانند فرد مناسب تری را در سازمان استخدام کنند.

شاید برای شما این سوال باشد که سه مدل تستی که در بالا ذکر شده است چه اطلاعاتی را در اختیار مدیران منابع انسانی می گذارد؟

تست های شخصیت شناسی

تست های شخصیت شناسی جز محبوب ترین آزمون های روانشناسی به حساب می آیند.

هدف از طراحی این تست ها سنجش 5 ویژگی شخصیتی افراد بر اساس نظریه ویژگی های شخصیتی 5 عاملی است. یعنی:

  • استقبال از تجربه
  • ثبات عاطفی
  • برونگرایی
  • وظیفه شناسی و سازگاری

سوالات تست ممکن است گرایش شما به خشم یا پرخاشگری را بسنجند که در محیط کار عوامل منفی محسوب می شوند. این تست ها معمولا در رابطه با شغل هایی صورت می گیرد که نیاز به ارتباط دائم با افراد در محیط کار دارند.

 تست صلاحیت هوش

شاید برای شما کمی عجیب باشد که تست صلاحیت هوش چیست؟ تست هایی که در این نوع هستند شاخص پیشبینانه عالی برای موفقیت شغلی به حساب می آیند.

یکی از این تست ها که هوش هیجانی در افراد می سنجد، تست هوش هیجانی بار-ان است. این مدل تست ها مهارت های کاندیدا در حل مشکل، مهارت های تفکر انتقادی و قابلیت های استدلالی او را می سنجد.

برای مثال افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند با دیگران بهتر ارتباط برقرار می کنند. این افراد می توانند در محیط کار ارتباط بهتری با همکاران و یا حتی ارباب رجوع داشته باشند.

تست های مهارت

بعضی از شغل ها برای موفقیت کارمندان در محیط کار به مجموعه مهارت های خاصی نیاز دارند. شرکت ها می خواهند مطمئن شوند که کارمندان بالقوه می توانند مهارت های شغلی خاصی را از خود نشان دهند. انواع تست های مهارت برای موقعیت های شغلی مختلف وجود دارد از جمله تست های سنجش مهارت های ریاضی و شفاهی، مهارت های تایپ، مهارت های کامپیوتری و مهارت های ورود اطلاعات یک کاندیدا. این دسته از تست ها هوش بنیادی و توانایی یک کاندیدا در تفکر منطقی را بررسی می کنند.

کدام آزمون ها در استخدام کاربرد دارد

  1. تست ام ام پی آی 2 (MMPI-2)، تست روانشناسی شخصیت تخصصی است که برای آگاهی از مشکلات روانشناختی و شخصیتی مورد استفاده قرار میگیرد
  2. تست روانشناسی میلون (تست MCMI) از جمله تست های منحصر به فردی ست که در آن بر اختلال های شخصیت و نشانه هایی که اغلب با این اختلال ها همراه هستند تاکید می شود.
  3. تست شخصیت نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد این آزمون بر خلاف آزمون هایی که بر آسیب شناسی شخصیت تکیه دارند (مانند MMPI) به ارزیابی ویژگی های بهنجار شخصیت می پردازد.
  4. تست کتل 16 فاکتور شخصیتی را مشخص می کند. تست کتل برای پیشرفت تحصیلی، مشاوره ازدواج، استخدام،خانواده درمانی و پژوهشی بسیار کاربردی است.
  5. انواع هوش در تست گاردنر بر اساس نظریه هوش های چندگانه گارنر، انسان دارای هشت نوع هوش است که از دامنه کمتر تا بیشتر متغیر بوده و بر همین اساس هر کدام از ما پروفایل هوش متفاوتی داریم.
  6. تست هالند یا سنجش تمایلات شغلی که به آزمون رغبت‌سنج هالند (Holland) یا کدهای هالند (Holland Codes) نیز مشهور است به‌منظور کشف اشتیاق ذاتی افراد به انواع مشاغل طراحی گردیده است.
  7. تست هوش تصویری ( IQ ) ریون ( Raven ) از شناخته شده ترین تست های سنجش نمره بهره هوشی است که از آن با عنوان تست هوش تصویری نیز یاد می شود.
 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران