مقالات روانشناسی

طلاق عاطفی و دلایل طلاق عاطفی

1

طلاق عاطفی و دلایل طلاق عاطفی

 رابطه ضعیف در ارتباط عاطفی زن و شوهر به سردی روابطی که یک زوج می توانند با هم داشته باشند منجر می شود، مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی کلامی، وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی مهری و کم شدن محبت در خانواده و در نتیجه طلاق عاطفی می شود.

زوج ها در بیگانگی کلمات و احساس یکدیگر گم شده اند و فقط برای هم حکم یک مصاحب که به او عادت کرده اند را دارند این افراد از لحاظ روحی و جسمی از یکدیگر فاصله می گیرند و مرزهایی را برای همدیگر مشخص کرده اند و هر کدام در خلوت و افکار خود دیگری را متهم می کنند و دنبال مقصر هستند، درک نکردن صحیح رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل و عاقبت بی علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی خود، دست به دست هم می دهد تا یک طلاق عاطفی را در زندگی زوج ها به وجود بیاورد.

دلایل طلاق عاطفی

طلاق عاطفی دلایل مختلفی دارد که تعدادی از مهمترین های آن در زیر اشاره شده

ناهماهنگی همسران باهم: از مهمترین عوامل طلاق عاطفی، ناهماهنگ بودن همسران است که دلایل مختلفی دارد. ناهماهنگی همسران گاه به قبل از ازدواج و انتخاب نادرست شریک زندگی مربوط و گاهی نیز به زمان پس از ازدواج و رابطه ی نادرست همسران باز می گردد.

انتخاب نامناسب: چنانچه بین زوجین تناسبی نباشد ایشان دچار مشکل خواهند شد و چون مشکلات را حل نمی کنند منجر به طلاق عاطفی می شود.

تفاوت های شدید فرهنگی: یکی از مهمترین مولفه ها در انتخاب درست همسر تفاهم فرهنگی است. نداشتن تفاهم فرهنگی منجر به اختلاف و طلاق عاطفی می شود. یکی دیگر از دلایل مهم طلاق عاطفی، اختلافات فرهنگی زوجین است. نوعی تفاوت ارزشی، که سبب تفاوت دو نفر می شود. اختلاف طبقاتی و فرهنگ و محیط متفاوتی که زن و مرد در آن رشد کرده اند. مثل شهری و روستایی بودن، معمولا تفاوت های فکری و معرفتی را رقم می زنند. چرا که فرهنگ نقش تعیین کننده ای در شکل گیری شخصیت افراد دارد. محیط رشد و تربیت، اعتقادات مذهبی، سنت ها، کودکی فرد، خانواده همه و همه تفاوت هایی را نشان می دهند که ممکن است سبب بروز طلاق خاموش شود.

ناهماهنگی در نحوه خرج کردن و هزینه های اقتصادی: امروزه مسائل اقتصادی یکی از عوامل مهم مشاجرات خانوادگی و پیدایش طلاق است. اگرچه انتظارات درست و به جا در امور مالی و برآورده نشدن آن ها، از دلایل سرد شدن روابط زوجین و طلاق عاطفی، اما در بسیاری مواقع، خواسته های بی جا و توقعات بیش از توان همسر، نقش بسیار مهمی در بروز طلاق عاطفی و کاستن شعله های عشق در زندگی دارد.

ناهماهنگی در امور جنسی: مسایل جنسی خیلی اهمیت دارد و ناهماهنگی در این مساله منجر به طلاق عاطفی و جدایی زوجین می شود.

ازدواج تحمیلی: ازدواج اجباری یکی از دلایل سردی زوجین نسبت به هم است. افرادی که بدون علاقه باهم ازدواج می کنند نمی توانند باهم سازگاری داشته باشند و بدون علاقه وجود رابطه موفق و احساس سعادت میان ایشان بعید است.

ناهماهنگی بعد از ازدواج: گاهی دو نفر با علاقه و تناسب باهم ازدواج می کنند منتها پس از مدتی یکی از ایشان در زندگی پیشرفتهایی می کند و دو نفر نسبت به هم بی تناسب می شوند. در اینجا اگر طرف مقابل خود را به همسرش نرساند و در پر کردن این فاصله نکوشد همین امر ممکن است منجر به طلاق عاطفی شود.

نشانه های کلی طلاق عاطفی

  • کم شدن شور و هیجان در زندگی
  • سرزنش یکدیگر، به رخ کشیدن اشتباهات، فاجعه آمیز کردن مسائل کوچک
  • عدم استفاده از روشهای حل مسئله
  • کاهش بسیار گذاشتن زمان برای همدیگر
  • افزایش تفریحات برون زناشویی و تمرکز بر مسائل بیرون از خانواده
  • گذراندن وقت زیاد با فرزندان و غافل شدن از روابط بهینه زناشویی که موجب تشکیل ائتلاف علیه همسر می گردد
  • کم شدن میزان نوازش کلامی، جسمی و روابط جنسی که موجب از دست دادن روابط عاطفی و وفاداری و زمینه ساز روابط فرا زناشویی می شود
  • فاش شدن اسرار و اشتباهات همسران در بیرون از کانون خانواده
  • پرداختن به سریال ها و برنامه های تلویزیون به جای صرف وقت برای با هم بودن
  • عدم اعتماد به یکدیگر در حل مشکلات و یاس و نامیدی در حل مسائل خانواده
  • فراموش نکردن گذشته و پرداختن به مسائل آن زمان به جای تفکر به مسایل پیش رو
  • کاهش وابستگی به یکدیگر
  • عدم پذیرش مشکل یا ماندن در وضعیت سکوت
  • افزایش مسافرت های مجردی به جای سفرهای خانوادگی
  • عدم رسیدگی به امور منزل و رسیدگی به نظافت ، آشپزی و ...

علائم نگران کننده و متفاوت طلاق عاطفی

  1. یکی از علائم شاخص در طلاق عاطفی این است که آرامش بیشتر را در تنهایی می دانند. کارها و تفریحات مشترک به مرور کمتر می شود و هرکس برنامه خود را مانند افراد مجرد پیش می برد و تنهای تبدیل به عادت روزانه می شود.
  2. عدم تمایل به بحث و گفتگو در مورد مشکلات، بی توجهی، سردی و انکار مسئله در برابر اعتراض طرف مقابل
  3. بی توجهی به صحبت های فرد مقابل، بی حوصلگی در گوش دادن و حرف زدن یا سکوت در برابر صحبت های همسر یا تلاش برای پایان دادن به مکالمه یا عوض کردن موضوع مکالمه و حتی نادیده گرفتن همسر در زندگی
  4. اولویت داشتن خواسته های خود نسبت به نیازهای همسر، بروزسریع احساسات منفی و خشم بدون توجه به احساسات همسر
  5. جو سرد، بی روح و سکوت در منزل حاکم است که همه را فراری می دهد. فرزندان در چنین شرایطی که احساس امنیت و آرامش نمی کنند بیشتر وقت خود را بیرون از خانه و با دوستان خود می گذرانند.

پیشگیری از طلاق عاطفی

یکی از نکات مهم که مانع از بروز طلاق عاطفی زوج ها می شوند شناخت و برطرف کردن نیازهای عاطفی یکدیگر می باشد.

به طور کلی نیازهای مردان این گونه تعریف می شود :

  • حمایت خانوادگی
  • تحسین
  • همراهی در تفریحات و …

نیازهای زنان عبارتند از :

  • محبت
  • گفت وگو
  • صداقت و روراستی
  • حمایت مالی و تعهد خانوادگی

بنابراین با مشاهده این تفاوت در نیازهای زوجین، به وجود آمدن مشکل و ناسازگاری دور از ذهن نمی باشد.

شاید مردی که به همسرش علاقه بسیار دارد، فکر می کند که نیازهای او را برآورده می سازد درحالیکه او تصور می کند نیاز یک زن مانند نیاز خود است بنابراین مشکل از همین نقطه آغاز می شود. البته این نکته در مورد زنان نیز صدق می کند.

فراهم کردن زمینه مناسب فرهنگی، آموزش مهارت ها در مدرسه و در رسانه ها، آموزش مهارت ها زیر نظر مشاور و روانشناس نقش بسیار زیادی در کاهش طلاق عاطفی دارد. زیرا طلاق عاطفی منجر به کاهش میزان اعتماد افراد به یکدیگر و افزایش سوء تفاهمات می شود، همچنین اشتباهات افراد خانواده زیاد می شود و به علت نبود تکیه گاهی مطمئن در زندگی، احساس یاس و سرخوردگی می کنند که انواع بیماری های روانی و روحی را در پی خواهد داشت.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران